اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟"


  • 04:01 1403-01-29
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ اطلاعاتی در مورد قراردادهای هوشمند برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های اسمارت کانترکت بپردازیم و نحوه اجرای قراردادهای هوشمند رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین قرارداد هوشمند خودتون رو بر روی بلاک چین ها اجرا کنین.

 بعد از راه اندازی بیت کوین در سال 2009 بحث های زیادی در مورد ارزشمند بودن یا نبودن اون به وجود اومد و خیلی از افراد هنوز فناوری بلاک چین و کاربردهای اون رو درک نمی کردن. در چنین فضایی یه جوان 19 ساله مفهومی به اسم قرارداد هوشمند رو به دنیا معرفی کرد که از فناوری بلاک چین استفاده می کرد تا نهادهای واسطه رو از همه قراردادهای مالی و غیر مالی حذف کنه.

جالب اینجاست که بدونین توسعه بلاک چین اتریوم و راه اندازی قراردادهای هوشمند نیز باعث شد تا موج عظیمی از کاربردهای جدید در بلاک چین به وجود بیاد، ولی با وجود پیشرفت های انجام شده، مفهوم قراردادهای هوشمند واضح نیست. همچنین با ورود تکنولوژی بلاک چین و راه اندازی اولین رمز ارز، روش ارسال و دریافت پول اسناد و مدارک دگرگون شد و واسطه هایی مثل بانک کم کم در حال کنار گذاشته شدن هستن. جایگزین این سیستم فناوری به روز قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت هاست. به عبارت دیگه، قراردادهای هوشمند وظیفه انجام همه معاملات رو بر عهده گرفتن و به همین دلیل محبوبیت زیادی به دست آوردن.

شاید شما نیز دوست داشته باشین تا نحوه اجرای قراردادهای هوشمند رو یاد بگیرین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ اطلاعاتی در مورد قراردادهای هوشمند برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های اسمارت کانترکت ها بپردازیم و نحوه اجرای قراردادهای هوشمند رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت Smart Contract چیست؟

 قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت چیست

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم قراردادهای هوشمند یا Smart Contract رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که قرارداد هوشمند چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت برنامه ای هست که با استفاده از بلاک چین اتریوم راه اندازی میشه.

همچنین قراردادهای هوشمند شامل کد و داده هایی هست که در یه آدرس خاص در بلاک چین اتریوم قرار دارن. علاوه بر این، قرارداد هوشمند نوعی حساب اتریوم محسوب میشه. یعنی اون ها تعادل دارن و می تونن تراکنش ها رو از طریق شبکه بفرستن.

جالب اینجاست که بدونین قرارداد هوشمند به یک قطعه کد برنامه نویسی گفتته میشه که در بلاک چین ثبت و ذخیره شده و با دریافت تراکنش از سمت کاربران کدهای خودشون رو اجرا می کنه. همچنین کدهای نوشته شده در قرارداد هوشمند شامل شرط ها و عملکردهای متقابل با اون هاست و در صورتی که شرط ها برقرارد بشن، عملکردهای متناظر اون ها به صورت خودکار اجرایی میشن. این کار معمولا توسط افراد واسطه برای مشاغل معاملاتی انجام میشه. در اصل اسمارت کانترکت برنامه ای هست که میشه روی بلاک چین ذخیره بشه و در بعضی شرایط از قبل مشخص شده، فعال بشه و عملکردهای لازم رو از خودش نشون بده.

قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار توافق نامه مورد استفاده قرار می گیرن. به همین دلیل همه شرکت کننده های قرارداد هوشمند این امکان رو دارن تا خیلی سریع بدون دخالت واسطه و در کسری از زمان به نتیجه نهایی دسترسی داشته باشن. همچنین این قراردادها روند و جریان کار رو هم به صورت اتوماتیک فعال می کنند و زممانی که شرایط برقرار باشه، فعالیت بعدی شروع میشه.

ویژگی های اسمارت کانترکت جیست؟

 ویژگی های اسمارت کانترکت چیست

قراردادهای هوشمند یا Smart Contract ها ویژگی های زیادی دارن که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن و مورد استقبال خیلی از کاربران و توسعه دهنده ها قرار بگیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ به بررسی ویژگی های اسمارت کانترکت ها بپردازیم تا با این ویژگی ها اشنا بشین و اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    حذف واسطه ها

یکی از ویژگی های اسمارت کانترکت ها که باعث میشه تا مورد استقبال کاربران و توسعه دهنده های نرم افزار قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که نهادها و اشخاص واسطه رو از قراردادها حذف می کنند. بهتره بدونین در بلاک چین دفتر کلی وجود داره و نودهای شبکه با استفاده از ماینرها کدهای بلاک چین رو اجرا می کنند. این موضوع باعث میشه تا نهاد واسطه برای تایید تراکنش ها و ثبت قراردادها نیاز نباشه.

•    شفافیت

یکی دیگه از ویژگی های اسمارت کانترکت ها که از خصوصیات اصلی اون ها محسوب میشه این هست که شفاف هستن و در اون همه تراکنش ها به صورت عمومی قابل مشاهده هست. در حالی که در قراردادهای سنتی از مورد وجود نداره و فقط طرفین قراردادها و نهاد واسطه در جریان قرارداد هستن.

•    امنیت

یکی دیگه از ویژگی های  قرارد دادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها سطح امنیت اون هاست. بهتره بدونین امنیت اطلاعات در بلاک چین با استفاده از روش های رمزنگاری شده تامین میشه، در حالی که امنیت اطلاعات در قراردادهای معمولی یا سنتی وابسته به نهاد واسطه هست.

اجرای قرارداد هوشمند Smart Contract ارزهای دیجیتال چگونه است؟

 اجرای قرارداد هوشمند Smart Contract ارزهای دیجیتال چگونه است؟

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد قراردادهای هوشمند یا Smart Contract، این سوال برای شما پیش بیاد که اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ بهتره بدونین شما می تونین با یادگیری زبان برنامه سالیدیتی، یه قرارداد هوشمند بنویسین و اون رو بر روی بلاک چینن اتریوم اجرا کنین. همونطور که گفتیم، قرارداد هوشمند برنامه ای هست که بر روی بلاک چین اجرا میشه.

 بنابراین، باید برای اجرای قرارداد هوشمند ابتدا باید بلاک چین مورد نیاز رو پیدا کرده و از اون استفاده کنین. همچنین باید از بلاک چینی استفاده کنین که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنه. بلاک چین اتریوم می تونه گزینه مناسبی برای این کار محسوب بشه.

جالب اینجاست که بدونین در حال حاضر، قابلیت اجرای قرارداد هوشمند فقط بر روی شبکه بلاک چینی مثل ماشین مجازی اتریوم یا EVM قابل اجرا هست و می تونین برای اجرای قرارداد هوشمند از این بلاک چین استفاده کنین. همچنین این قراردادها تا قبل از راه اندازی و استقرار بر روی چنین شبکه ای بدون استفاده و بی فایده هستن. 

به عبارت دیگه، شما تا زمانی که قرارداد هوشمند خودتون رو در بلاک چین راه اندازی نکنین، نمی تونین هیچ استفاده از قرارداد هوشمند خودتون بکنین. نکته قابل توجه این هست که یه قرارداد هوشمند شامل قطعه کدی هست که با استفاده از زبان برنامه نویسی بلاک چین مثل سالیدیتی نوشته شده و پس از استقرار در شبکه بلاک چین دیگه نمیشه اون رو از شبکه خارج کرد.

بعد از اینکه قرارداد هوشمند خودتون رو با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی نوشتین، باید اون رو اجرا کنین تا بشه ازش استفاده کرد. برای این کار نیز باید قرارداد هوشمند خودتون رو بر روی بلاک چین پیاده سازی کنین. نکته قابل توجه این هست که پیاده سازی قرارداد هوشمند در بلاک چین، شامل هزینه کارمزد هست که باید اون رو به شبکه پرداخت کنین. همنچنین بعد از پیاده سازی قرارداد هوشمند نیز، هر فرایند در قرارداد نیازمند سیستم اثبات تایید هست و باید اجازه انجام فرایند رو صادر کنین.

مراحل اجرای قراردادهای هوشمند کدامند؟

مراحل اجرای قراردادهای هوشمند کدامند؟ 

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ مراحل اجرای قراردادهای هوشمند رو برای شما یاد بدیم تا بتونین مرحله به مرحله نحوه اجرای قراردادهای هوشمند رو یاد بگیرین و بتونین اسمارت کانترکت های خودتون رو در بلاک چین پیاده سازی کنین. بعد از این کار نیز می تونین از قرارداد هوشمند خودتون استفاده کرده و کاربردهای زیادی بهش اضافی کنین.

1.    یکی از مراحل اجرای قراردادهای هوشمند این هست که ابتدا باید قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت خودتون رو با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی بنویسین. برای این کار نیز یا باید زبان برنامه نویسی سالیدیتی بلد باشین و یا این کار رو بر عهده یه برنامه نویس دیگه قرار بدین.
2.    یکی دیگه از مراحل اجرای قراردادهای هوشمند این هست که برای پیاده سازی اسمارت کانترکت خود باید بلاک چین مورد نیاز رو پیدا کنین. برای این کار نیز باید از بلاک چینی استفاده کنین که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنه. بلاک چینن ماشین مجازی اتریوم یا EVM می تونه گزینه مناسبی برای این کار محسوب بشه.
3.    یکی دیگه از مراحل اجرای قراردادهای هوشمند این هست که باید قرارداد هوشمند خودتون رو بر روی بلاک چین ماشین مجازی اتریوم یا EVM پیاده سازی و اجرا کنین. برای این کار نیز باید زبان برنامه نویسی سالیدیتی رو بلد باشین و بتونین قرارداد هوشمند خودتون رو به راحتی در بلاک چین پیاده سازی ککنین.
4.    یکی دیگه از مراحل اجرای قراردادهای هوشمند این هست که باید هزینه کارمزد یا هزینه گس پیاده سازی قرارداد هوشمند در بلاک چین رو داشته باشین. از اونجایی که برای پیاده سازی قرارداد هوشمند از بلاک چین اتریوم استفاده کردین، باید مقداری کوین ETH در ولت خود داشته باشین.

ابزارهای مورد نیاز برای قراردادهوشمند Smart Contractچیست؟

ابزارهای مورد نیاز برای قرارداد هوشمند چیست؟ 

جالب اینجاست که بدونین برای اجرا و پیاده سازی قرارداد هوشمند و کامل کردن فرایند اون، به برخی ابزارهای و تجهیزات نیاز هست. همچنین شناخت اجزای یه قرارداد هوشمند نیز برای درک اون لازم هست. در محیط بلاک چین ابزارهای دیگه هم برای پیاده سازی اون نیاز هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نحوه اجرای قراردادهای هوشمند چگونه است؟ برخی از ابزارهای مورد نیاز برای قرارداد هوشمند رو برای شما معرفی کنیم.

•    اوراکل

یکی از ابزارهای مورد نیاز برای قرارداد هوشمند، اوراکل هست. اوراکل در اصل پلتفرم یا سیستمی هست که اطلاعات مورد نیاز برای یه قرارداد رو به اون لینک میده. برای مثال ممکنه در یه قرارداد موضوع اصلی خرید و فروش یه کالا مثل طلا باشه. در این شرایط اوراکل می تونه قیمت لحظه ای طلا رو به قرارداد لینک کنه. همچنین می تونه یه سایت اینترنتی یا هر منبع معتبر دیگه ای باشه.

•    امضای دیجیتال

یکی دیگه از ابزارهای مورد نیاز برای قرارداد هوشمند، امضای دیجیتال هست. بهتره بدونین امضای دیجیتال یکی از مهم ترین اجزای لازم برای قرارداد های هوشمند محسوب میشن. به عبارت دیگه، بدون امضای دیجیتال امکان استفاده از قرارداد هوشنتد برای کاربر وجود نخواهد داشت.

•    بلاک چین

یکی دیگه از ابزارهای مورد نیاز برای قرارداد هوشمند، بلاک چین یا پلتفرم غیر متمرکز هست. قرارداد تنظیم شده در بستر بلاک چین بین نودها توزیع شده و در دسترس همه قرار می گیره. بهتره بدونین بلاک چین ماشین مجازی اتریوم یا EVM می تونه گزینه مناسبی برای این کار محسوب بشه.

عملکرد قراردادهای هوشمند Smart Contract چیست؟

عملکرد قراردادهای هوشمند Smart Contract چیست؟ 

قراردادهای هوشمند به زبان های برنامه نویسی مختلفی نوشته میشن. از جمله از این زبان های برنامه نویسی می تونیم به زبان برنامه نویسی سالیدیتی، وب اسمبلی و میکلسون اشاره کنیم. در شبکه اتریوم، هر کد قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین ذخیره میشه و به هر شخص علاقه مند اجازه میده تا کد قرارداد و و وضعیت فعلی رو بررسی کنه تا عملکرد اون رو تایید کنه. همچنین هر کامپیوتر در شبکه یه کپی از همه قراردادهای هوشمند موجود در وضعیت فعلی اون ها در کنار بلاک چین و داده های معامله رو ذخیره می کنه.

بهتره بدونین زمانی که یه قرارداد هوشمند وجوه رو از یه کاربرد دریافت می کنه، کد اون توسط نودها در شبکه به منظور رسیدن به توافق و جریان حاصل از ارزش اجرا میشه. این همون چیزیه که قرارداد هوشمند رو قادر می کنه تا به صورت ایمن بدون هیچ قدرت مرکزی اداره بشه، حتی زمانی که کاربران معاملات مالی پیچیده ای با نهادهای ناشناخته انجام میدن. علاوه بر این، زمانی که قرارداد هوشمند در بلاک چین پیاده سازی میشه، دیگه نمیشه اون رو حتی توسط سازنده اون تغییر داد و دستکاری در اون به وجود آورد.

مقاله پیشنهادی: کاربرد قرار دادهای هوشمند چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نحوه اجرای قراردادهای هوشمند چگونه است؟ اطلاعاتی در مورد اسمارت کانترکت ها برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه اجرای قراردادهای هوشمند بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین قرارداد هوشمند خودتون رو در بلاک چین پیاده سازی کنین. همونطور که گفتیم، شما برای پیاده سازی قرارداد هوشمند به زبان برنامه نویسی سالیدیتی نیاز دارین و سپس باید بلاک چین مورد نیاز رو پیدا کرده و قرارداد هوشمند رو در اون اجرا کنین. برای این کار نیز باید هزینه کارمزد رو پرداخت کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟

  1. arzsanj (1401/05/25)

    سلام از قراردادهای هوشمند تو چه حوزه هایی میشه استفاده کرد؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/05/25)

      قراردادهای هوشمند کاربرد های خیلی زیادی داره که از جمله اونها میشه به کاربردشون در سیستم های انبارداری ، ثبت سوابق کاربران در همه حوزه ها مثل ثبت سابقه بیماران در بیمارستان ها یا استفاده از اون در ادارت پلیس ویا در اومور مالی و تجارت و بیمه و بسیاری از حوزه های کاری اشاره کرد.

در مورد اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+54 = ?