افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟"


  • 03:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

 افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟ شاید شما هم وقتی که برای اولین بار در مورد افق زمانی در سرمایه گذاری شنیده باشین، از خودتون بپرسین که افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟ با توجه به این که تعیین یک افق و دیدگاه برای سرمایه گذاری هایی که انجام میدین، ضروری است؛ تصمیم داریم که در این مقاله در مورد این مفهوم سرمایه گذاری صحبت کنیم. فرقی نمیکنه که قصد سرمایه گذاری با پول کم رو داشته باشین و یا اینکه سرمایه زیادی رو به این کار اختصاص بدین؛ چرا که در هر دو صورت باید یک افق زمانی در سرمایه گذاری خود مشخص کنین.

تمامی فعالان اقتصادی در بازه های زمانی مختلف از خودشون میپرسن که برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ اما باید به این نکته توجه داشته باشین که تعیین یک دید سرمایه گذاری از اهمیت بیشتری نسبت به نوع سرمایه گذاری که انجام میدین، برخورداره. ارزهای دیجیتال یکی از محبوبترین انواع سرمایه گذاری در جهان است که تعیین یک افق زمانی در سرمایه گذاری هایی که در این بازار انجام میدین، اهمیت زیادی رو داره.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارز های دیجیتال

در ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد انواع دیدگاه سرمایه گذاری بازار ارزهای دیجیتال گفتگو کنیم.

افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

افق زمانی در سرمایه گذاری چیست؟

طبق تعریف سرمایه گذاری، به هر کالا یا چیزی که با پول خریداری بشه که انتظار افزایش قیمت و یا درآمد از آن را داشته باشیم، سرمایه گذاری است. افراد با انگیزه و دلیل های مختلفی در بازارهای مالی سرمایه گذاری میکنن ولی معمولا هدف تمامی آن ها یکسان است. این اهداف شامل حفظ ارزش پول، کسب سود، افزایش سرمایه، کسب درامد، خرید خودرو یا مسکن هستن.

فرد سرمایه گذار برای اینکه بتونه به اهداف سرمایه گذاری خودش دست پبدا کنه، باید مدت زمانی رو صبر کنه. به زمانی که طول میکشه تا اهداف سرمایه گذاری محقق بشه، افق زمانی سرمایه گذاری گفته میشه. سرمایه گذارهای حرفه ای معمولا قبل از اینکه سرمایه گذاری خودشون رو انجام بدن، اهداف و نیاز هایی که دارن رو در یک جدول نیازمندی ها یادداشت میکنن و با توجه به اون ها سرمایه گذاری خودشون رو انجام میدن.

همچنین این افراد مدت زمانی که قصد دارن برای رسیدن به این اهداف رو منتظر بمونن، هم در جدول خود ثبت میکنند. گاهی اوقات ممکنه که ابهاماتی در تعیین مدت زمان اهداف و چگونگی دستیابی به اون ها وجود داشته باشه. این مسئله میتونه باعث بروز اشتباه و در نتیجه تاخیر در رسیدن به اهداف سرمایه گذار بشه.

به همین دلیل دانش و مهارت در مورد ترسیم اهداف و افق زمانی سرمایه گذاری اهمیت بسیاری را برای فعالان بازارهای مالی داره. این دانش باید بر اساس زمان های مربوط به هر کدام از اهداف، بودجه و سرمایه در دسترس برای هر کدام، بستر های سرمایه گذاری و ابعاد اونها، تعیین بیشه.

در مجموع میتونیم سرمایه گذاری ها رو به دو دسته کلی سرمایه گذاری کم ریسک (اوراق قرضه) و سرمایه گذاری پر ریسک (سهام و ارزهای دیجیتال) تقسیم کنیم. هر چقدر افق زمانی یک سرمایه گذاری طولانی تر باشه، سرمایه گذار میتونه دارایی هایی با ریسک بیشتر رو در سبد سرمایه گذاری خودش قرار بده.

همچنین افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در افق زمانی کوتاه مدت تری هستن، بیشتر از دارایی های کم ریک و محافظه کارانه تر برای سرمایه گذاری استفاده میکنن. در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد اهمیت افق زمانی در سرمایه گذاری صحبت کنیم.
 

اهمیت افق زمانی در سرمایه گذاری ها

افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

در ادامه مقاله افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟لازم میدونیم که کمی هم در مورد اهمیت افق زمانی در سرمایه گذاری صحبت کنیم. افق زمانی در انواع سرمایه گذاری در ایران و جهان در واقع چهارچوبی زمانی است که می خواهید طی اون، به اهداف مالی مشخص شده خودتون برسین.
 اهداف شما میتونن بلند مدت باشن مثل بازنشستگی در 30 تا 40 سال آینده، و یا کوتاه مدت باشن مثل پرداخت وام خودرو تا سال بعد. گاهی اوقات اهداف شما میتونن بین این دو دیدگاه قرار بگیرن.

اندازه اهداف مالی که برای خودتون تعیین میکنین، مهمترین عامل برای انتخاب مدت زمان افق زمانی در سرمایه گذاری هایی است که انجام میدین؛ چرا که اهداف بزرگتر و گران بهاتر به زمان بیشتری نیاز دارن و باید بیشتر براشون صبر کنین. 

افق زمانی در سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم و کلیدی برای تصمیم گیری در مورد استراتژی هایی است که برای سرمایه گذاری اتخاذ میکنین. مدت زمانی که قصد دارین سرمایه گذاری انجام بدین، نشون دهنده ی اینه که چه میزان سرمایه ای دارین و چه میزان ریسکی رو برای تحقق اهدافتون میخواین تحمل کنین. این موضوع میتونه بر روی تصمیماتی که برای سرمایه و منابع خودتون می گیرین، تاثیر قابل توجهی رو بذاره.

در مجموع میتونیم این طور عنوان کنیم که هر چقدر برای رسیدن به سود های بیشتر در مدت زمان های کوتاه تری اختصاص بدین، میزان ریسک شما هم به همون اندازه افزایش پیدا میکنه. دلیل این موضوع هم اینه که سرمایه گذاری در کالاهایی که احتمال رشد بیشتری رو دارن، از ریسک بیشتری هم برخوردار هستش. از طرف دیگه این نوع دارایی ها ممکنه که ضرر زیادی رو هم بهتون وارد کنن که تنها در بازه های زمانی طولانی قابل جبران هستن.

همچنین هر چقدر که میزان افق زمانی در سرمایه گذاری شما بیشتر باشه، ریسک کمتری هم به سرمایه و دارایی های خودتون وارد میکنین. البته پیشنهاد ما اینه که هیچ وقت در سرمایه گذاری های خود ریسکی بیشتر از میزان تحمل خودتون رو نپذیرید؛ برای رسیدن به چنین مهارتی باید به خوبی با مفاهیم مدیریت ریسک و مدیریت دارایی های خودتون آشنا باشین.

در نهایت با توجه به تمامی عوامل بالا می تونین که یک افق زمانی مناسب را برای سرمایه گذاری های خودتون مشخص کنین و با عمل کردن به اون، به اهداف مالی و سرمایه ای خودتون دست پیدا کنین. همچنین با تعیین مناسب بازه زمانی سرمایه گذاری می تونین که از جادوی اثر مرکب هم در سرمایه گذاری شخصی خودتون بهره ببرین و به ثروت قابل توجهی دست پیدا کنین.

مقاله پیشنهادی: باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

چطور از افق زمانی در سرمایه گذاری استفاده کنیم؟

افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این بخش از مقاله افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟ قصد داریم که کاربرد این مفهوم رو در انواع سرمایه گذاری در جهان توضیح دهیم. توجه داشته باشین که تمامی مطالبی که در این بخش بهتون میگیم، به عنوان پیشنهادی برای سرمایه گذاری نیستن و نباید از اون ها برای معاملات خود استفاده کنید.

اولین قدم برای داشتن یک سرمایه گذاری شخصی مناسب اینه که اهداف مالی خودتون رو تعیین کنین و دقیقا مشخص کنین که به چه دلیلی قصد سرمایه گذاری دارین. توجه داشته باشین که برای تعیین اهداف سرمایه گذاری خودتون حتما باید اهداف واقع گرایانه ای رو مشخص کنین که دستیابی به اون ها براتون امکان پذیر باشه. همچنین باید تاریخ های دقیقی رو هم برای اهداف خودتون تعیین کنین.

برای مثال اگه قصد دارین که با ماهی 500 هزار تومان پس انداز کردن، یک ماشین 200 میلیون تومانی رو بخرین، قطعا دو سال زمان کافی برای رسیدن به این هدف و تامین سرمایه لازم برای اینکار نخواهد بود. ولی اگه بتونین میزان پس انداز خودتون رو به 1 میلیون تومان در ماه و افق زمانی خودتون رو هم به 5 سال تغییر بدین، قضیه فرق میکنه و با یک سرمایه گذاری کم ریسک هم میتونین ماشین مورد نظرتون رو خریداری کنین. (البته بدون در نظر گرفتن تورم)

همچنین شما میتونین اهداف کوتاه مدت تر خودتون رو (مثل عوض کردن گوشی موبایلتون)، شناسایی و تعیین کنین و برای رسیدن به اون ها هم جداگانه سرمایه گذاری کنید. یکی از بهترین روش هایی که ما بهتون پیشنهاد میدیم اینه که 50 درصد از پس انداز ماهیانه خودتون رو برای اهداف بلند مدت، 30 درصد برای سرمایه گذاری روی اهداف کوتاه مدت اختصاص بدین. همچنین 20 درصد باقی مانده رو هم برای روز مبادا پس انداز کنین. (البته اگه مقدار این پول از عدد مشخصی بیشتر شد، میتونین که برای سرمایه گذاری ازش استفاده کنین.)

در مرحله بعد باید افق زمانی مشخصی رو برای اهداف خودتون و برنامه هایی که دارین، تعیین کنین. پیشنهاد ما اینه که برای اهداف بیشتر از 5 سال، از دارایی ها و کالاهایی استفاده کنین که پر ریسک تر هستن و میتونن که در بلند مدت سود های بیشتری رو بهتون برسونن. اینطوری حتی اگه تو کوتاه مدت هم متضرر بشین، احتمال سود دهی در سال های آینده براتون وجود داره. 

همچنین برای اهداف سه تا پنج سال هم میتونین که روش متعادل تری رو برای کسب سود در برابر ریسکی که انجام میدین، برای خودتون مشخص کنین. برای اینکار میتونین سبد متنوعی از دارایی هایی با میزان ریسک متفاوت تشکیل بدین. همچنین برای اهداف کمتر از 3 سال هم میتونین که ترکیبی از دارایی های محافظه کارانه و کم ریسک رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنین.

توجه داشته باشین که در مدیریت سرمایه و ریسک خودتون باید از استراتژی هایی استفاده کنین که بیشترین بازدهی ممکن رو در پایان دوره افق زمانی سرمایه گذاری، بدست بیارین. برای دستیابی به بهترین و بیشتری بازدهی ممکن در سرمایه گذاری ها پیشنهاد میدیم که توجه ویژه ای به آموزش و یادگیری اصول سرمایه گذاری اختصاص بدین.

 انواع افق زمانی در سرمایه گذاری

افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این بخش از مقاله افق زمانی در سرمایه گذاری چیست؟ لازم میدونیم که شما رو بیشتر با انواع افق های زمانی برای سرمایه گذاری آشنا کنیم و به دسته بندی افق های زمانی در سرمایه گذاری بپردازیم. توجه داشته باشید که چشم انداز، هدف و یا افق زمانی در حقیقت به خواسته ها و نیاز های شما اشاره داره.

 به همین دلیل برای تعیین افق زمانی در سرمایه گذاری، اهداف و خواسته های خودتون رو بر اساس ابعاد و جنبه های مختلف تقسیم بندی کنین. به این ترتیب میتونین که مدت زمان، انرژی و منابعی که برای تحقق هر کدوم از این اهداف بهش نیاز دارین رو مورد بررسی قرار بدین.

کاملا قابل درک هستش که میزان سود مورد انتظار افراد با هم دیگه متفاوت باشه. برای مثال یک فرد جوان و کم سن و سال از سرمایه گذاری شخصی خودش انتظار متفاوت تری رو نسبت به یک فرد میانسال داره. این تفاوت میتونه در تعیین اهداف و افق سرمایه گذاری افراد تاثیر بذاره.

یکی دیگه از عواملی که بر روی افق سرمایه گذاری تاثیر میذاره، میزان سرمایه ای است که هر فرد در اختیار داره. این موضوع بر روی بزرگی و کوچکی اهداف شما هم میتونه تاثیر بذاره. سودی که یک سرمایه بزرگ کسب میکنه در مقایسه با حساب های کوچکتر در همان بازه زمانی، کاملا متفاوت است. به همین دلیل هم قبل از انجام هر نوع سرمایه گذاری باید به این موضوع توجه لازم رو داشته باشین.

با توجه به توضیحاتی که تا به الان بهتون دادیم، میتونین اهداف خودتون رو بر اساس افق های مختلف در سه بازه زمانی مختلف که شامل: کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستن، دنبال کنین. در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد انواع افق زمانی در سرمایه گذاری صحبت کنیم.

  • افق زمانی سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای حساب های کوچک و سرمایه گذاری با پول کم، اهداف کوچکتر و کوتاه مدت میتونن مناسب تر باشن. از جمله این اهداف میتونیم به تامین مخارج عادی روزمره، تحصیل، خرید های کوچک مثل کالاهای دیجیتالی، تامین هزینه های ضروری و. . . اشاره کنیم. پیشنهاد ما اینه که برای این نوع از سرمایه گذاری ها بازه های زمانی بیشتر از یک سال رو در نظر نگیرین.

  • افق زمانی سرمایه گذاری میان مدت

این افق زمانی در سرمایه گذاری برای اهدافی که کمی بزرگتر هستن مورد استفاده قرار میگیرن. وقتی که اهداف مالی شما بزرگتر میشن، در صورتی که سرمایه اولیه شما به همون مقدار باقی بمونه، تحقق اهدافتون هم به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. از جمله اهدافی که میتونین تو این دسته قرار بدین، داشتن پس انداز قابل اطمینان، خرید خودرو مناسب، راه اندازی کسب و کارهای کوچک و. . . می باشد.

البته در صورتی که مقدار سرمایه خودتون رو افزایش بدین، این دسته از اهداف میتونن در بازه های کوتاه مدت هم محقق بشن؛ در غیر این صورت باید این اهداف را در بازه های زمانی میان مدت بررسی کنین. معمولا اهدافی که بیشتر از یک سال و کمتر از سه سال تحقق اون ها طول میکشه، در این گروه جای میگیرن. توجه داشته باشین که با انتخاب سرمایه گذاری درست میتونین سریعتر از چیزی که تصور میکردین، به اهداف خودتون دست پیدا کنین.

  • افق زمانی سرمایه گذاری بلند مدت

افرادی که به شکل حرفه ای تر در بازار های مالی فعالیت دارن، با زاویه دید متفاوت تری به این بازار ها نگاه میکنن. این دسته از افراد به وضوح میتونن افق های زمانی بلند مدت یک سرمایه گذاری رو پیش بینی کنن و اهداف و سود های کلانی رو در بازه های زمانی طولانی تر، دنبال کنن.

این دسته بندی از سرمایه گذاری ها برای تحقق اهداف بزرگی مثل خرید و یا ساخت ملک، جمع آوری پس انداز قابل توجه برای سال های بازنشستگی، راه اندازی کسب و کار های بزرگ، تامین آینده فرزندان و. . . انجام میشن. معمولا افرادی که قصد این نوع سرمایه گذاری ها رو دارن، به دنبال افق زمانی بالای 5 سال در سرمایه گذاری های خود هستن.

  • افق زمانی سرمایه گذاری و ریسک های آن

 افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

حالا که میدونین افق زمانی در سرمایه گذاری چیست؟ و چه اهمیتی داره؟ بهتره که کمی هم در مورد ریسک هایی که برای اقدام به سرمایه گذاری باید بهشون توجه داشته باشین، صحبت کنیم.به همین منظور در ادامه تعدادی از عواملی که در سرمایه گذاری شخصی باید بهشون توجه کنین رو بهتون معرفی خواهیم کرد.

در صورتی که با ماهیت بازارهای مالی و سرمایه گذاری آشنا باشین، به خوبی میدونین که فعالیت در این حوزه و انجام سرمایه گذاری، انواع مختلی از ریسک ها و خطرات رو با خودش به دنبال داره؛ مخصوصا اگه قصد شما سرمایه گذاری با پول کم در بازار پر ریسکی مثل ارزهای دیجیتال است. توجه به این نوع ریسک ها میتونه تا حد زیادی در داشتن یک سرمایه گذاری موفق بهتون کمک کنه.

همواره به این موضوع توجه داشته باشین که همه کسب و کارها میتونن روزی شکست بخورن، وام گیرنده ها میتونن نکول کنن و حتی سرمایه گذاری هایی که در ظاهر بدون ایراد هستن، میتونن در دوران رکود بازار شکست بخورن. به همین دلیل باید همواره عواملی که روی بازار هدف شما تاثیر میذارن رو مورد بررسی قرار بدین.

در ادامه تعدادی از مهمترین ریسک هایی که در بازارهای مالی باید بهشون توجه کنین رو ذکر کردیم:
•    ریسک تورم
•    ریسک نرخ بهره
•    ریسک کسب و کارها
•    ریسک بازار
•    ریسک نکول

مقاله پیشنهادی: 12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

جمع بندی و نتیجه

در این مطلب از سایت آکادمی ارزسنج تلاش کردیم تا بهتون توضیح بدیم که افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی داره؟ امیدواریم که بعد از مطالعه این مطلب به خوبی با این موضوع اشنا شده باشین. همونطور که بارها در این مقاله بهتون گوشزد کردیم، موفقیت یک سرمایه گذاری تا حد زیادی به اهداف و برنامه های سرمایه گذار بستگی داره و بدون هدف مناسب تحقق اهدافتون امکان پذیر نیست.

طبق تعریف سرمایه گذاری، دلایل هر فرد میتونه از اقدام به سرمایه گذاری متفاوت باشه، اما تمامی سرمایه گذارها یک هدف رو دنبال میکنن و اون رشد سرمایه خودشون هستش. به همین دلیل هم ممکنه که افراد با دید و افق های زمانی متفاوت تری وارد بازار های مالی بشن.

در تمامی انواع سرمایه گذاری در ایران و جهان، شما باید دید روشنی رو از مدت زمانی که قصد سرمایه گذاری در یک حوزه دارین، داشته باشید. همچنین قبل از اینکه از خود بپرسید که برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ بهتره که دید و افق زمانی در سرمایه گذاری خودتون رو مشخص کنین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟

در مورد افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چه اهمیتی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+76 = ?