ارائه دوره های مهندسی در متاورس در دانشگاه توکیو

ارائه دوره های مهندسی در متاورس در دانشگاه توکیو
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مؤسسات آموزشی جهانی  شروع به شناخت قدرت پلتفرم های متاورسی به عنوان ابزاری در فرآیندهای تحصیلی و آموزشی کرده اند. دانشگاه توکیو نیز به عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی ژاپن در مسیر گسترش متاورس به حوزه آموزش پیشقدم بوده است، از این رو دانشگاه توکیو مجموعه ای از دوره های مهندسی را با استفاده از فن آوری متاورس ارائه داده است.

دوره ‌هایی ارائه شده در متاورس قرار است از اواخر امسال راه اندازی شوند، در این دوره ها دانشجویان همراه با یادگیری مباحث مهندسی با مهارت ‌های مدیریت جهانی متاورس محور نیز آشنا خواهند شد. این اقدام در راستای افزایش تحولات و ابتکارات متاورسی در ژاپن صورت گرفته است.

طبق اظهارات تیم توسعه پروژه؛ این دوره های متاورسی توسط دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو راه اندازی شده و مدرک آکادمیکی به دانشجو اعطا نخواهند کرد و با دو هدف اصلی آشنایی دانش آموزان دبیرستانی با مسیرهای شغلی احتمالی و رفع کمبود پرسنل توانمند در زمینه کار با ابزارهای دیجیتال و فن آوری های جدید در محیط های دانشگاهی راه اندازی شده است. دانشگاه توکیو در خصوص پلتفرم متاورس مورد استفاده این پروژه توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

پروژه جدید دوره هایی را در زمینه های هوش مصنوعی، آموزش کارآفرینی، رباتیک، زیست پزشکی و فن آوری ارتباطات ارائه می دهد. دانشجویان این دوره ها گواهینامه دانشگاه توکیو را دریافت خواهند کرد و همچنین امکان شرکت در کلاس های حضوری برای تکمیل فعالیت های آنلاین را خواهند داشت.

بر اساس گزارش ها، این دانشگاه با توجه به میزان مشارکت پایین در رشته های مهندسی دوره های بورسیه ای برای جذب علاقمندان این حوزه به ویژه زنان در نظر گرفته است.

راهکارهای آموزشی مبتنی بر متاورس

با ظهور متاورس به عنوان پلتفرمی برای بسیاری از فعالیت های سرگرمی و آموزشی، شرکت ها و موسسات بیشتری شروع به فعالیت در این حوزه کرده اند. براساس نظرسنجی Globant، شرکت نرم‌ افزاری آرژانتینی با مشارکت بیش 10 میلیون شرکت کننده از کشورهای مختلف؛  66 درصد افزاد شرکت کننده بر این باور بوده اند که یادگیری و آموزش مجازی یکی از اهداف‌ متاورسی است که زندگی مردم جهان را در ده سال آینده تغییر خواهد داد.

این نوع محیط یادگیری همچنین می تواند زمینه ای برای کار از راه دور باشد، روندی که برخی شرکت ها بزرگ در دوره قرنطینه همه گیری کووید19 اتخاذ کرده اند.

با این حال، طبق مطالعه‌ کارشناسان و محققان دانشگاه کوبورگ، دانشگاه کمبریج، دانشگاه پریمورسکا و تحقیقات مایکروسافت، احتمالا فن آوری متاورس کنونی برای کاربرد آموزشی حرفه ای حال حاضر مناسب نخواهد بود.

متاورس یک دنیای مجازی سه بعدی قابل دسترس با چندین فضاهای دیجیتالی مشترک و پایدار است که کاربران می توانند با آواتار دیجیتال خود با سایر کاربران متاورس تعامل داشته باشند. حوزه متاورس در سال 2020 دارای 60 میلیون کاربر بوده که این مقدار در سال 2021 به 81 میلیون کاربر رسیده است، طبق پیش بینی کارشناسان، احتمالا متاورس از 1.07 میلیارد کاربر سال جاری به 1.40 میلیارد کاربر در سال 2023 خواهد رسید.
 

تگ ها