کاربردهای ارز تتر (بررسی کامل کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کاربردهای ارز تتر (بررسی کامل کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال)"


  • 15:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

کاربردهای ارز تتر (بررسی کامل کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال)، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فناوری های به روز، ارزهای دیجیتال نیز سعی میکنن از این پیشرفت عقب نمونن و هر کدوم به شیوه های مختلف مشکلات مردم و جامعه در حوزه های گوناگون رو حل کنن. امروزه روز به روز به کاربران ارزهای دیجیتال اضافه میشه و یکی از دغدغه های اونا اینه که سرمایشون رو کجا میتونن سرمایه گذاری کنن که همیشه ارزشش ثابت بمونه و کاهش پیدا نکنه. در این بین تتر به کمک افراد میاد و این اطمینان خاطر رو به کاربرانش میده که دارایی شما با خرید تتر همیشه در امان هست. تتر که یکی از این ارزهای دیجیتال میباشد، یک استیبل کوین با قیمت ثابت هست. یعنی بدون نگاه کردن به روند بازار، سعی میکنه قیمت تتر رو با دلار آمریکا ثابت نگه داره تا سرمایه گذاران بتونن به عنوان حفظ ارزش دارایی خودشون در این بازار از این استیبل کوین با اصالت بهره ببرن. ما امروز میخوایم موضوع کاربردهای ارز تتر رو برای شما بیان کنیم و همچنین به مزایا و معایب تتر در این مقاله بپردازیم.

استیبل کوین تتر چیست؟

استیبل کوین تتر

تتر یک استیبل کوین ارز دیجیتال هست که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و همچنین حفط ارزش پولی مورد استفاده قرار میگیره. هدف تتر ارائه یک دارایی دیجیتال ایمن میباشد که ارزش گذاری ثابتی رو حفظ کنه. این همون چیزی هست که USDT رو به یک استیبل کوین تبدیل میکنه که ارزش اون با قیمت دلار آمریکا مرتبط هست. رقبای استیبل کوین تتر عبارتند از USD Coin (USDC)، Dai (DAI) و Pax Dollar (USDP).

معامله گران کریپتو از Tether برای ارائه نقدینگی ثابت و قابل اعتماد برای ورود و خروج از سایر معاملات ارزهای رمزنگاری شده بدون مواجهه با زیان (یا سود) غیرقابل پیش بینی ناشی از تغییرات بی ثبات قیمت استفاده میکنن. هنگامی که یک کاربر ارز فیات رو به ذخیره تتر واریز میکنه و فیات رو برای خرید USDT میفروشه، تتر مبلغ دیجیتال مربوطه رو به صورت توکن صادر میکنه. اگه کاربر 100 دلار رو در ذخیره تتر واریز کنه، با رعایت برابری 1 به 1 دلار، 100 توکن تتر دریافت خواهد کرد. تتر مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال در بلاک چین حرکت میکنه. توکن‌های تتر در بلاک چین‌های مختلف مانند نمونه اصلی با Omni در پلتفرم بیت‌کوین و همچنین Liquid،اتریومETH و TRON (TRX) و.... وجود داره.

تتر در زمان نگارش این مقاله حجم معاملات 24 ساعته 45 میلیارد دلاری و مارکت کپ 67 میلیارد دلار میباشد.این موضوع باعث میشه تتر نقدشونده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده باشه. همچنین این ارز از نظر ارزش بازاری در میان سه ارز دیجیتال بزرگ قرار داره.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال تتر چیست؟

کاربردهای ارز تتر

بیشتر ارزهای دیجیتال به یک دلیل بوجود اومدن و کاربرد های گوناگونی در صنعت تکنولوژی و فناوری دارن و هر کدومشون مشکلی رو در این حوزه حل میکنن. استیبل کوین تتر کاربرد و مزایایی داره که با توجه به این کاربرد ها، سرمایه گذاران میتونن تشخیص بدن که این استیبل کوین مناسب سرمایه گذاری میباشد یا خیر؛ در ادامه به کاربرد های ارز تتر در بازار ارزهای دیجیتال میپردازیم.

کاربردهای ارز تتر

1.    توکن‌های تتر بر روی چندین بلاکچین ساخته شدن که ادغام و پذیرش اونو آسان تر میکنه. بلاک چین های پشتیبانی شده: بیت کوین پروتکل Omni & Liquid))، اتریوم، TRON، EOS، Algorand، Solana، OMG Network و Bitcoin Cash (SLP) هستن.
2.    توکن های تتر از نظر حجم روزانه جزو پرمعامله ترین توکن ها هستن که نقدینگی بی نظیری ارائه میدن و این اعتماد رو در سرمایه گذاران ایجاد میکنن که با یک استیبل کوین معتبر و ایمن طرف هستن.
3.    از صرافی‌ها و اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتال گرفته تا پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز DeFi و خدمات پرداخت، توکن‌های Tether جایگزین هوشمندی برای ارزهای فیات هستن.
4.    تتر معیارهای استاندارد انطباق در سطح جهانی رو برای مبارزه با پولشویی AML مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، تحریم ها، و شناخت قوانین و مقررات مشتری خود KYC حفظ میکنه.
5.    کاربران میتونن ارز مورد نیاز خود رو برای تجارت به USDT تبدیل کنن و سپس از اون برای خرید ارزهای دیجیتال دیگه به جهت کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن در انتقال تتر استفاده کنن.
6.    بسیاری از پلتفرم‌های رمزنگاری به شما این امکان رو میده که کوین های خودتون رو قرض بدین و بابت این کار سود دریافت کنین. نرخ بهره وام با توجه به شرایط میتونه تغییر کنه اما در بعضی مواقع شما میتونین تا 25درصد سود بیشتر از دادن وام دریافت کنین. مزیت انجام این کار با استیبل کوین ها اینه که نیازی نیست مانند سایر ارزهای دیجیتال نگران کاهش قیمت و ضرر دارایی های خودتون باشین.
7.    استفاده از پول نقد برای تراکنش های رمزنگاری هزینه زیادی داره و ممکنه چند روز طول بکشه. یک گزینه ساده تر، استفاده از Tether برای انجام معاملات رمزنگاری هست. شما با استفاده ازدنیای ارزهای دیجیتال میتونین تتر خریداری کنین و

در حساب صرافی خودتون نگه دارین و سپس هر زمان که اراده کنین، اون رو با ارزهای دیجیتال دیگه معامله کنین. همچنین اگه ارزی دارین که میخواین اونو به پول نقد تبدیل کنین، میتونین در صرافی های مختلف به جای فروش، به Tether تبدیل کنین و در نتیجه این کار، امکان دسترسی آنی و راحت تری به دارایی های خودتون دارین.

مقایسه استیبل کوین تتر با ترا USD

مقایسه استیبل کوین تتر با ترا

Tether و TerraUSD (UST) هر دو استیبل کوین هستن که به دلار آمریکا متصل هستن، اما این دو ارز دیجیتال ارزش خود ر, با استفاده از روش‌های کاملاً متفاوت حفظ میکنن که در ادامه به این موضوع میپردازیم.
تتر یک استیبل کوین وثیقه هست که توسط دارایی ها و ذخایر شرکت پشتیبانی میشه. وقتی این ذخایر برابر یا کمتر از تعداد توکن‌های در گردش باشه،با سوزاندن یا اضافه کردن توکن جدید این ناهماهنگی ور کنتر میکنه و باعث میشه قیمتش همیشه در یک دلار ثابت بمونه. اما Terra یک استیبل کوین الگوریتمی هست. به جای ذخایر نقدی در یک حساب بانکی، Terra به زبان برنامه‌نویسی و پارامترهایی که برای توکن دیگری در پروتکل Terra تنظیم میکنه متکی هست تا از برابری 1 به 1 دلار آمریکا پشتیبانی کنه. استیبل کوین TerraUSD به نیروهای بازار عرضه و تقاضا و توانایی LUNA در جذب نوسانات قیمت برای حفظ قیمت خود متکی میباشد.تکیه بر یک الگوریتم به جای ذخایر نقدی چیزی هست که باعث شد TerraUSD قیمت خود رو درمیان نوسانات اخیر بازار از دست بده.این نگرانی ها در مورد آینده چنین استیبل کوین های الگوریتمی آشکار کرده و مردم با این الگوریتم دیگه اعتماد چندانی ندارن.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان در حجم مبادلات، معاملات نقدی LUNA و UST در برابر استیبل کوین BUSD خود به دلیل نوسانات اون به حالت تعلیق دراورد و ارزش LUNA در زمان نگارش این مقاله به 0.0001208 دلار نزدیک به صفر کاهش یافت. در حالی که قیمت تتر در حرکت‌های بازار مربوط به سقوط TerraUSD در 12 می به 0.9485 دلار کاهش یافت، اما از اون زمان به برابری 1 به 1 دلاری خود بازگشت. در نتیجه در مقایسه تتر و الگوریتم هایی شبیه به ترا، میتونیم بگیم که تتر از اعتبار و اعتماد بیشتر برخورداره.

مزایا و معایب تتر

مزایا

•    نقدینگی

مزایا و معایب تتر

یکی از مهم ترین مزیت یک ارز دیجیتال و استیبل کوین ها، نقدینگی اون ارز هست. توکن های تتر از نظر حجم معاملات روزانه، جزو پرمعامله ترین توکن ها هستن که نقدینگی بسیار بالایی رو ارائه میدن.

•    محبوبیت

محبوبیت ارز تتر

امروزه ارز تتر در بین مردم محبوب شده و به همین دلیل تقریبا در تمام صرافی های ارز دیجیتال، از تتر پشتیبانی میکنن و با جفت ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم ادغام قابل معامله هستن؛ از صرافی‌ها و برنامه‌های کیف پول دیجیتال گرفته تا پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز DeFi و خدمات پرداخت، توکن‌های Tether جایگزین هوشمندی برای ارز های فیات شدن.

معایب

•    عدم افشای اطلاعات درست

کاربردهای ارز تتر

در مورد اینکه آیا شرکت تتر واقعاً وثیقه 1: 1 رو بین توکن های USDT و ذخایر بانکی اونا حفظ میکنه، تردیدهایی وجود داره، زیرا هیچگاه امکان انجام ممیزی کامل و عمومی از این سامانه وجود نداشته. به همین دلیل در سال 2017، USDT با وضعیت دشواری روبرو شد که ارزش اون بسیار کمتر از نسبت 1: 1 با دلار بود و به 0.9: 1 سقوط کرد. کارشنانسان در این باره اظهار نظر کردن و گفتن فقط 10 درصد از مارک کپ تتر در خزانه آمریکا به صورت دلار وجود داره.

•    متمرکز بودن

متمرکز بودن ارز تتر

ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودنشون معروف هستن و هیچ کسی نمیتونه خلاف این موضوع رو ثابت کنه؛اما بعضی کوین ها مانند استیبل کوین تتر از قاعله پیروی نمیکنن و کاملا متمرکز هستن یعنی شرکتی پشت این ارز وجود داره که میتونه تمام تراکنش ها و معاملات رو پیگیری کنه و حتی امکان مسدود کردن دارایی های افرادی که در کیف پولشون تتر هست نیز دارن. به همین دلیل بعضی از افراد حاضر نیستن این ریسک رو بپذیرن و ترجیح میدن سراغ استیبل کوین های من طرفدار نسبت به تتر برن. یکی از این استیبل کوین ها، دای میباشد که کاملا غرمتمرکز هست و هیچ کسی نمیتونه دخالتی در دارایی های شما داشته باشه.

•    ذخایر تتر

ذخایر ارز تتر

ذخایر یک استیبل کوین یکی از فاکتور های اصلی برای انتخاب استیبل کوین مناسب هست. اگه شرکتی که استیبل کوین رو ایجاد میکنه، ذخایر کافی برای سکه هایی که منتشر میکنه نداشته باشه، در واقع داره چک بی محل میکشه که موجودی که در چک ذکر شده، در حساب شخص وجود نداره. موضوع ذخایر تتر بحث پیچیده ای هست و متأسفانه تتر لیمیتد قبلاً در مورد این ذخایر به سرمایه گذارانش دروغ گفته. این شرکت ادعا کرده که هر تتر یک به یک با یک دلار آمریکا پشتیبانی میشه و به اندازه یک تتر، یک دلار آمریکا در خزانه وجود داره اما بعدا با بررسی های انجام شده صحت این موضوع رد شد.در سال 2019، وکیل تتر لیمیتد فاش کرد 74 درصد از تترها که توسط پول فیات و معادل پول نقد پشتیبانی میشه، در سال 2021، Tether Limited یک تفکیک ذخایر منتشر کرد که نشان می داد تنها 2.9٪ از Tetherها با پول نقد معامله میشه، بقیه ذخایر ترکیبی از دارایی ها، از جمله اوراق تجاری، وام های تضمین شده و اوراق قرضه شرکتی میباشد.

مقاله پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال تتر

جمع بندی

تتر یک استیبل کوین ارز دیجیتال هست که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و همچنین حفط ارزش پولی مورد استفاده قرار میگیره. هدف تتر ارائه یک دارایی دیجیتال ایمن میباشد که ارزش گذاری ثابتی رو حفظ کنه. این همون چیزی هست که USDT رو به یک استیبل کوین تبدیل میکنه که ارزش اون با قیمت دلار آمریکا مرتبط هست. همون طور که میدونین در این بازار ریسک ها و کلاه برداری های بسیاری وجود داره و افرادی که بدون دانش وآگاهی وارد این حوزه میشن، در دام این افراد کلاه برداران میوفتن و داراییشون رو از دست میدن. برای مثال استیبل کوین ترا که وابسته به ارز لونا بود در مدت زمان کوتاهی با وجود اینکه یک استیبل کوین بود اما به دلیل الگوریتم نادرستی که داشت، دچار ریزش سنگینی شد و تقریبا ارزش این کوین نزدیک به صفر شد. در نتیجه در هنگام انتخاب یک استیبل کوین معتبر و ایمن، باید با مطالعه و بررسی تاریخچه اون، تصمیم به سرمایه گذاری و نگهداری داراییمون در اون استیبل کوین شیم. ما در این مقاله به موضوع کاربردهای ارز تتر و مزایا و معایب تتر پرداخیم تا شما با اطلاعاتی که در این مقاله به دست اوردین بتونین انتخاب درست و عاقاله ای در راستای پیرفت خودتون و حفظ ارزش داراییتون داشته باشین.


نظرات کاربران در مورد کاربردهای ارز تتر (بررسی کامل کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال)

  1. مهسا (1401/06/16)

    به نظرتون میتونیم یکی از کاربرهای ارز تتر رو صادرات و واردات به کشور بدونیم؟ مخصوصا با توجه به تحریم های بانکی که هست؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/06/16)

      بله یکی از کاربرد های ارز های دیجیتال استفاده از اون ها در صادرات و واردات هست که در ایران هم کاربرد داره.

در مورد کاربردهای ارز تتر (بررسی کامل کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :2+73 = ?