7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس"


  • 15:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس، دنیای متاورس در سال های گذشته به شکل بی نظیری رشد کرده و به همین دلیل هم بیشتر غول های تکنولوژی به این حوزه وارد شدن. توسعه Metaverse میتونه که شیوه جدیدی از زندگی و تعاملات اجتماعی رو در زندگی روزمره ما بوجود بیاره؛ به احتمال زیاد در سال های آینده متاورس و زندگی عادی انسان ها بیشتر به هم گره بخوره و شاهد چیزهایی باشیم که تا قبل از این تنها در فیلم های علمی و تخیلی وجود داشتن.

به لطف فناوری متاورس در ایران، محدودیت ها و تحریم های بی شماری که تا به الان تجارت و ارتباط با دنیای بین المللی رو برای ما محدود کرده بودن، بی اثر میشن. البته برای بهره گیری از متاورس باید که از ابزارهای ویژه ای استفاده کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم که به معرفی 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس بپردازیم.

در صورتی که در مورد تکنولوژی های تاثیر گذار بر متاورس کنجکاو هستین و به دنبال راهی برای کسب درآمد از متاورس هستین، این مطلب میتونه که تا حد زیادی در این زمینه شما رو راهنمایی کنه. در این مقاله به معرفی 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس پرداختیم. با کمک این مطلب با فناوری هایی که در ساخت و آینده متاورس تاثیر دارن رو میتونین که بیشتر و بهتر بشناسین.

مقاله پیشنهادی: متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

بهتره قبل از اینکه در مورد فناوری های تاثیر گذار روی متاورس صحبت کنیم، تعریف کوتاهی رو در مورد این مفهوم در بازار رمز ارزها داشته باشیم. به همین دلیل در جواب به این سوال که Metaverse چیست؟ میتونیم اینطور بیان کنیم که این عبارت در نتیجه ترکیب دو واژه متا (Meta) به معنی فراتر و ورس (verse) که در واقع یونیورس (Universe) به معنی جهان است، ساخته شده.

به این ترتیب متاورس رو میتونیم به عنوان فرا جهان معنی کنیم. به معنی جهانی که در آن انسان ها میتونن به امکانات، ویژگی ها و مزیت های بیشتری دسترسی داشته باشن. به کمک متاورس انسان ها میتونن که بین جهان های مجازی و حقیقی قرار بگیرن و کارها و امورات خودشون رو به شکلی کاملا متفاوت انجام بدن.

شاید تا قبل از این، زندگی در یک دنیای مجازی و دیجیتالی رو تنها در بازی های ویدیویی یا فیلم های علمی تخیلی دیده باشین؛ اما این روزها چنین چیزی به واقعیت تبدیل شده و احتمال طی چند سال آینده هم به بخش جداناپذیری از زندگی روزمره ما بدل خواهد شد.

مهمترین نکات در مورد متاورس

متاورس هم مثل هر فناوری و تکنولوژی جدیدی، مزیت ها و ویژگی هایی رو داره که توجه به اون ها برای آشنایی بیشتر با این حوزه اهمین بالایی رو داره. در ادامه به تعدادی از مهمترین نکاتی که باید در مورد دنیای متاورسی بدونین، اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با این صنعت و تکنولوژی سودده اشنا بشین.

•    اولین کاربرد عبارت متاورس رو میتونیم در رمانی با عنوان اسنو کراش (Snow Crash) که توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson) نوشته شده، بدونیم که در سال 1992 نوشته شده. تو این رمان علمی و تخیلی، یک دنیای واقعی توصیف شده بود که مردم اون با کمک آوارتارهای دیجیتالی میتونستن که به یک دنیای دیجیتالی برن. 

•    افراد زیادی وجود دارن که متاورس رو به عنوان نسل اینده اینترنت و دنیا تحت وب میدونن؛ در حالی که متاورس فناوری گسترده تری هستش و میتونه که بسیار فراتر از اینترنت باشه.

فناوری های تاثیر گذار بر شکل گیری متاورس

•    متاورس رو میتونیم به عنوان یک مفهوم از دنیای دیجیتال و سه بعدی بدونیم. این دنیای مجازی، بستری رو فراهم کرده که بتونیم با کمک اون در متاورس بازی کنیم، خرید انجام بدیم، آثار هنری و کلکسیون های سایر افراد رو ببینیم، به کنسرت خواننده محبوبمون بریم و حتی با دوستان خودمون در کافه ای بشینیم و با اون ها گفتوگو کنیم. البته تمامی این ها بدون اینکه حتی یک سانت از جایی که هستین جا به جا بشین، قابل انجام دادن هستن.

•    متاورس هنوز در ابتدای مسیر خودش قرار گرفته و بیشتر قابلیت های اون همچنان در حال توسعه و طراحی هستن؛ با این وجود شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت (Microsoft)، متا یا فیسبوک (Meta)، نویدیا (Nvidia) و غول های بزرگ صنعت تکنولوژی، به دنبال توسعه نسخه هایی از متاورس هستن. به نظر میرسه که این شرکت ها پتانسیل های بالایی رو تو این حوزه دیدن و به همین خاطر هم به دنبال ورود سریع به متاورس هستن.

•    همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه های اجباری و طولانی مدت در سراسر جهان یکی از دلایل اصلی شکل گیری پروژه های متاورسی و توسعه اون ها بود. در واقع ویروس کویید 19 رو میتونیم به عنوان یه توفیق اجباری برای افزایش توجه ها به پلتفرم های مجازی و متاورس بدونیم.

•    شبکه های بلاک چین و رمز ارزهای مروبط به اون ها از یک شبکه غیر متمرکز و توزیع شده به عنوان زیر ساخت های خودشون استفاده میکنن.

با توجه به این توضیحات احتمالا اطلاعاتی رو در مورد متاورس بدست آوردین. شاید تماشای فیلم های علمی و تخیلی بتونه برای رسیدن به درک بهتر در این حوزه بهتون کمک کنه. برای اینکه این تکنولوژی بتونه وارد دنیای ما و زندگی روزمره ای که داریم بشه، به ابزارها و فناوری هایی نیاز داریم. در ادامه این بخش، 7 مورد از برترین تکنولوژی های مکمل متاورس رو بهتون معرفی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022

فناوری های تاثیر گذار بر شکل گیری متاورس

حالا که میدونین متاورس چیست؟ باید بگیم که این فناوری هم دقیقا مثل سایر تکنولوژی ها به ابزارهایی به عنوان مکمل نیاز داره. به همین منظور هم قصد داریم که در ادامه مقاله معرفی 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس، تعدادی از این فناوری ها رو بهتون معرفی کنیم تا با اون ها بیشتر اشنا بشین.

همچنین توجه داشته باشین که با توجه به آینده متاورس و پیش بینی های مختلفی که در مورد این فناوری شده، یکی از راه های کسب درامد از متاورس میتونه فعالیت در این حوزه ها باشه. به همین منظور میتونین که با شناسایی فرصت های پولساز در این حوزه، درآمد بالایی رو از اون داشته باشین.

فناوری های تاثیر گذار بر شکل گیری متاورس

  • فناوری واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به شکل مختصر به اون وی آر (VR) گفته میشه، یکی از تاثیرگذار ترین فناوری ها برای داشتن تجربه نزدیک به واقعیت از متاورس است. به کمک این تکنولوژی متیونین که وارد یک دنیای کاملا شبیه سازی شده بشین و به گردش و فعالیت تو اون بپردازین.

در حال حاضر برای ورود به دنیای متاورس باید از هدست و عینک های واقعیت مجازی استفاده کنین. با کمک این ابزار میتونین که با اشیا، کاراکترها و فضاهایی که در Metaverse وجود داره، تعامل بیشتری رو داشته باشین. البته در کنار هدست های واقعیت مجازی، دستکش ها و حسگر هایی هم وجود دارن که به کمک اون ها میتونین تجربه عمیق تری رو از دنیای متاورس کسب کنین.

از تکنولوژی VR و دنیای متاورس در کنار هم میتونین که برای اهداف آموزش، بازی و سرگرمی استفاده کنین. در حال حاضر هم بازی های متعددی وجود دارن که با کمک واقعیت مجازی انجام میشن و میتونین که از اون ها برای استفاده های گسترده تر از دنیای متاورس بهره ببرین.

  • فناوری واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به شکل اختصاری بهش AR گفته میشه، این تکنولوژی هم به اشیا، کاراکتر ها و هرچیزی که به دنیای واقعی ما میتونه اضافه بشه، اشاره داره. برای اینکه بتونین از این فناوری در دنیای متاورس استفاده کنین، هیچ نیازی به هدست و یا عینک ندارین؛ بلکه با کمک واقعیت افزوده، اشیا و کاراکتر ها به شکل واقعی به دنیای حقیقی ما اضافه میشن.

یک مثال کاربردی از این تکنولوژی رو میتونیم بازی پوکمون (Pokemon) بدونیم که توی اون هیولاهای کوچکی در دنیای ولقعی وجود داشتن که شما میتونستین با روشن کردن دوربین موبایل خودتون، اون ها رو پیدا کنین. همچنین انیمیشنی مثل گارفیلد هم یکی از نمونه های واقعیت افزوده میتونه باشه.

البته کاربرد و استفاده از این تکنولوژی در صنعت متاورس کمی متفاوت تر خواهید بود و شما میتونین که برای اهداف دیگه ای به غیر از بازی و سرکرمی هم از اون استفاده کنین. برای مثال امکان نمایش یک ماکت دیجیتالی از آثار تاریخی کشور های مختلف با کمک ترکیب AR و Metaverse فراهم میشود.

  • هوش مصنوعی (AL)

فناوری هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence هم از جمله مواردیه که در صنعت متاورس تاثیر زیادی رو میتونه بزاره. این فناوری به هوش ماشینی اشاره داره و به کمک اون اشیا و کاراکترهای غیر انسانی بوجود میان تا بتونن با دنیای اطراف خودشون تعامل داشته باشن. (دقیقا مثل ربات ها)

به طور کلی هر وسیله ای که بتونه درکی از محیط اطراف خودش داشته باشه و یا به تعامل با اون بپردازه، دارای هوش مصنوعی هستش. البته از این فناوری در حال حاضر هم تو حوزه های متعددی استفاده میشه که از اون ها متیونیم به مواردی مثل برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارها، تصمیم گیری، تشخص چهره، محاسبات سریع و ساده و فعالیت های رباتیک اشاره کنیم.

فناوری های تاثیر گذار بر شکل گیری متاورس

شاید براتون سوال باشه که کاربرد هوش مصنوعی در متاورس چیست؟ فناوری هوش مصنوعی در حوزه متاورس هم میتونه به عنوان یکی از گزینه های کلیدی و تاثیر گذار ظاهر بشه و به شکل کارامدی مورد استفاده قرار بگیره. این فناوری پتانسیل بالایی رو در پردازش حجم بالایی از داده ها در یک مدت زمان کوتاه رو داره، و به هیمن دلیل هم میشه که از اون برای موارد مختلفی استفاده کرد.

برای مثال میتونیم با ترکیب هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم های مختلف مربوط به اون، به داده ها، خروجی ها و بینش های منحصر به فردی تو حوزه های مختلف دست پیدا کنیم. همچنین این فناوری میتونه که محرک مناسبی برای ایجاد آواتار های مختلف در متاورس باشه.

با این تفاسیر میتونیم این طور عنوان کنیم که بدون کمک هوش مصنوعی، رسیدن به یک تجربه جذاب، معتبر و مقیاس پذیر در دنیای متاورس تقریبا غیر ممکنه. به همین خاطر هم هستش که شرکت های بزرگی مثل متا و مایکروسافت به دنبال توسعه هوش مصنوعی بدون محدود کردن اون و کاهش خطرات ناشی از این فناوری، در متاورس فعالیت دارن.

  • اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا یا Internet of Things که به طور اختصاری IOT نام گرفته، یکی دیگه از فناوری هاییه که در ادامه مقاله معرفی 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس، قصد داریم بهتون معرفی کنیم. اینترنت اشیا فناوری هستش که از اون برای مجهز کردن اشیا و وسایل های مختلف به اینترنت و حسگر های مختلف استفاده میکنن. این دسته از اشیا میتونن که اطلاعاتشون رو با هم به اشتراک بذارن و به شکل خودکار، برای بروزرسانی های خودشون اقدام کنن.

فرض کنین که لباسشویی، مایکرویو، هود، کولر، تلویزیون، اجاق‌گاز و هر وسیله ای که تو خونه خودتون دارین، به اینترنت اتصال داشته باشن. در این صورت میتونین از راه دور تمامی وسایل رو کنترل کنین و دیگه لازم نیست که نگران اتفاق های ناگوار در نبود خودتون باشین. این موضوع رو میتونیم به عنوان یکی از جذاب ترین و کارآمدترین روش های استفاده از متاورس و اینترنت اشیا در ترکیب با هم بدونیم.

  • بازی سازی سه بعدی (3D RECONSTRUCTION)

بازی سازی سه بعدی رو میتونیم به عنوان فرآیندی برای شبیه سازی سه بعدی برای اشیا بی جان و یا جان دار تو محیط های گرافیکی کامپیوتری بدونیم. جلوه های ویژه فیلم ها، بازی های کامپیوتری، انیمیشن ها و. . . از جمله مواردی هستن که با کمک بازیسازی سه بعدی ساخته شدن. این فناوری در ابعاد گسترده ای میتونه در صنعت متاورس مورد استفاده قرار بگیره. 

برای مثال از این فناوری میتونیم که در حوزه املاک و مستغلات و دیدن یه ماکت سه بعدی از خانه های مختلف استفاده بشه. همچنین با کمک اون امکان بوجود اوردن تورهای گردشگری در سراسر جهان بدون اینکه حتی یک سانتی متر از روی صندلی خودتون جا به جا بشین، فراهم شده. البته استفاده های گسترده تری مثل ساخت دفترهای کار مجازی و. . . میتونه از مهمترین کاربردهای این فناوری در دنیای متاورس باشه.

  • بلاک چین (Blockchain)

فناوری بلاک چین رو میتونیم به عنوان مهمترین زیرساخت برای متاورس بدونیم. درسته که متاورس و دنیای مجازی سال های بسیار طولانی هستش که در ذهن انسان ها وجود داره، اما تا قبل از بلاک چین، زیر ساخت های لازم برای توسعه اون بوجود نیامده بود. ایجاد ارزهای دیجیتال بر مبنای شبکه های بلاک چینی تو سال 2008، اتفاقی بئد که نشون داد با کمک این تکنولوژی، بسیاری از ناممکن ها امکان پذیر هستن.

فناوری بلاک چین شامل یک راه حل کاملا غیر متمرکز و شفاف برای حاکمیت، پرداخت، دسترسی ها، قابلیت همکاری و اثبات مالکیت در حوزه های مختلف هستش. با کمک آیتم های پرداخت، تجارت و مالکیت رد بلاک چین، راه اندازی و ورود به دنیای متاورس و فناوری های وابسته به اون، صورت گرفت. همچنین با ترکیب مالکیت و پرداخت با ارزهای دیجیتال، توکن های غیر مثلی یا NFT ها در صنعت بلاک چین محقق شدن.

فناوری های تاثیر گذار بر شکل گیری متاورس

  • دائو (DAO)

عبارت دائو یا DAO مخفف شده عبارت Decentralized Autonomous Organization هستش که به معنی سازمان خودگردان غیر متمرکز است. این سازمان زیر نظر فناوری بلاک چین فعالیت داره. البته این فناوری رو میتونیم به تنهایی به عنوان یه متاورس جدا در نظر بگیریم. سازمان دائو با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد میشه و همه افراد میتونن در اون نقش داشته باشن.

یکی از مهمترین ویژگی های این سازمان ها اینه که اطلاعات اون ها غیر قابل تغییر و یا سانسور هستن و به همین خاطر یه راهکار ایده آل برای مدیریت انجمن ها و سازمان ها هستن. به کمک این سیستم فعالیت های مختلف در هر سیستم مثل پرداخت ها، بدون کاغذ بازی های کسل کننده و وقت گیر قابل پیگیری میشن.

مقاله پیشنهادی: برترین شرکت های حوزه Metaverse

جمع بندی و نتیجه

به طور کلی متاورس و دنیاهای مجازی به شما این امکان رو میدن که تجربه جدید و منحصر به فردی رو از تعاملات اجتماعی، بازی ها، آموزش و حتی سفر بدست بیارین. با توجه به پتانسیل های این حوزه، فرصت های بی نظیری برای فعالیت رد این صنعت نوپا فراهم شده است. در این مقاله سعی کردیم که با معرفی 7 فناوری برتر و تاثیرگذار در شکل گیری متاورس، شما رو با این حوزه بیشتر آشنا کنیم.

توجه داشته باشین که ورود به دنیای متاورس در ایران ایده بسیار جذاب و نابی هستش که میتونه درآمد های بالایی رو براتون بوجود بیاره. امیدواریم که با مطالعه این مقاله تونسته باشین با فرصت های کسب درآمد از متاورس و فناوری هایی که آینده دار هستند، آشنا شده باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس

در مورد 7 فناوری برتر و تاثیر گذار در شکل گیری متاورس نظر دهید
سوال امنیتی :2+64 = ?