تحلیل فاندامنتال تتر

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تحلیل فاندامنتال تتر"


  • 14:01 1403-01-07
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

تحلیل فاندامنتال تتر؛ ارز دیجیتال تتر در طی این روزها بین معامله گران ایرانی محبوبیت خاصی برای خرید و فروش و سرمایه گذاری پیدا کرده، برای همین تصمیم گرفتیم که تحلیل فاندامنتال تتر رو بررسی بکنیم و ببینیم که چه عواملی باعث شده که  تا این حد میزان خرید تتر و فروش اون افزایش پیدا بکنه و چه عوامل تاثیر گذاری باعث میشن که این استیبل کوین با توجه به این که قیمت تتر همیشه تقریبا ثابته و در محدوده خیلی کوچیک و ناچیزی نوسان میکنه ارزش سرمایه گذاری کردن پیدا بکنه. 

اگه شما هم به دلایل مختلفی از جمله تقلید کردن از معامله گران حرفه ای، پیشنهاد پیج های اینستاگرامی، سیگنال های تحلیل ارزهای دیجیتال، دیدن فیلم های مربوط به سرمایه گذاری در تتر توی یوتیوب و ... تصمیم گرفتید که این استیبل کوین با ارزش رو خریداری و نگهداری بکنید و یا از طریق قرارداد های غیر متمرکزی که توی شبکه های بلاک چین مختلف وجود دارن به شکل دیگه ای قصد دارید که از این استیبل کوین برای سرمایه گذاری کردن و کسب سود استفاده کنید، لازمه که در مورد بنیاد و وضعیت فعلیش توی بازار بیشتر بدونید تا بتونید از وقوع زیان های احتمالی موقع انجام خرید و فروش این ارز پایدار پیشگیری کنید. 

از اون جایی که ارز دیجیتال تتر یک استیبل کوین محسوب میشه، استفاده از اون به عنوان ابزاری واسه سرمایه گذاری و کسب سود ممکنه که برای خیلی ها عجیب به نطر برسه. در ادامه بهتون توضیح میدیم که این ارز پایدار به چه دلیل با این که قیمتش ثابت هست توی ایران میتونه که به عنوان یک منبع سرمایه گذاری خوب تلقی بشه و حتی سود های خوبی رو هم نصیب خریداران و مالکان خودش بکنه. با انجام تحلیل فاندامنتال و ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرایط فعلی این ارز دیجیتال به شما داده ها و اطلاعاتی رو ارائه میدیم که بتونید تشخیص بدید آیا واقعا سرمایه گذاری کردن روی این استیبل کوین ایده خوبی هست یا نه؟!
تحلیل فاندامنتال تتر همچنین میتونه بهتون کمک بکنه که توی بازار پر ریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال هیجانی رفتار نکنید و از رفتار های پر خطری مثل تقلید کور کورانه از معامله گرهای دیگه پرهیز کنید. اگه سوالاتی از این قبیل توی ذهنتون دارید که آیا استیبل کوین تتر به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری

آیا تترارز دیجیتال مناسبی هست؟ 

چطوری میشه از طریق خرید و فروش تتر سود کرد؟ بنیاد های تتر و ارزش واقعی اون توی بازار ارزهای دیجیتال چقدر هست؟ چه استراتژی های سرمایه گذاری برای خرید و فروش تتر مناسب هست؟ پیشنهاد میکینم در این مقاله همراه ما باشید، چون که به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد. 

تحلیل فاندامنتال تتر 

اطلاعات کلی درباره تتر 

استیبل کوین تتر (Tether) برای اولین بار توی سال 2015 توسط بنیاد تتر به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد، توسعه دهنده های این استیبل کوین ویژگی رو که برای تتر عنوان کرده بودن این بود که ارزش این ارز دیجیتال همواره ثابت و برابر با یک دلار آمریکا هست. در واقع برعکس ارزهای دیجیتال دیگه ایده اصلی تولید تتر این بود که در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان استیبل کوینی مطرح بشه که بر اساس پول های واقعی پشتیبانی میشه و قیمتش به راحتی مثل رمزارزهای دیگه نوسانات شدیدی رو به بازار تحمیل نمیکنه. 

در واقع هر تتر که توسط سازنده های و توسعه دهنده اصلی این استیبل کوین تولید میشه ارزشش برابر با یک دلار آمریکاست که از زمان عرضه به بازار ارزهای دیجیتال باعث شد که این بازار هم مثل بازار های مالی دیگه تا حدودی ثبات نسبی پیدا بکنه و با ایجاد روند های نزولی و سعودی شدید همه ارزهای دیجیتال تحت تاثیر این موج های نوسانی قرار نگیرن. 

شاید برایتان مفید باشد: ارز دیجیتال تتر USDT چیست؟

کاربرد این استیبل کوین با توسعه پیدا کردن صرافی های ارز دیجیتال بیشتر و شد و جای پول نقد رو موقع خرید و فروش انجام ترید های مختلف گرفت، چون که باعث میشد تا معامله گرها با سرعت بیشتری بتونن معاملات خودشون رو انجام بدن و توی مدت زمان کوتاه تعداد پوزیشن های بیشتری رو برای انجام خرید و فروش های متعدد ایجاد بکنن. 

با گسترش پیدا کردن تتر، بطبع استبیل کوین های جدید دیگه ای هم ظهور کردن که با توجه به رشدی که در حال حاضر میکنن؛ ممکنه که در آینده به یک رقیب جدی برای تتر تبدیل بشن.کاربرد ارز پایدار تتر به این موارد محدود میشه و به خاطر ارزش ثابتش برای معامله گرها یک دارایی ارزشمند محسوب میشه، چون که با خرید اون و تبدیل کردنش به ارز دیجیتال ارز پولشون ثابت میمونه و هیچ ضرر و زیانی بهشون تحمیل نمیشه. 

اما توی ایران داستان کمی متفاوت شده و به دلیل این که ارزش پول ملی داره کاهش پیدا میکنه و نرخ تورم هم به میزان خیلی زیادی بالاست، خریدن و نگهداری استیبل کوین تتر علاوه بر کاربردهایی که براش اشاره کردیم ارزش سرمایه گذاری هم پیدا کرده که در قسمت بعد با تحلیل فاندامنتال تتر به این موضوع به صورت جزئی و دقیق تر خواهیم پرداخت. 

تحلیل فاندامنتال تتر

وضعیت فعلی تتر 

با توجه به وضعیت فعلی بازار های مالی مثل بورس و بازار طلا و سکه و ارز که این روز ها همگی روند کاهشی دارن و هیچ بازاری برای ورود کردن مناسب نیست، سرمایه گذار ها از روی ناچاری و خاطر این که ارزش پولشون از بین نره اقدام به خرید استیبل کوین تتر میکنن تا از این طریق ارزش داراییشون رو ثابت نگهدارن و در مقابل کاهش ارزش ارز فیات یا همون پول رایجی که ازش استفاده میکن، ارزش خالص سرمایه شون تقریبا ثابت باقی میمونه. 

تحلیل فاندامنتال تتر نشون میده که وضعیت فعلی این استیبل کوین باعث شده تا توی کشورهایی که با نرخ تورم بالایی روبرو هستن، این ارز پایدار جایگزین ارز فیاتی مثل دلار برای خرید و فروش بشه که خرید و نگهداری اون یک استراژی تدافعی برای محافظت کردن از ارزش سرمایه در نظر گرفته میشه. 

گزارش های خبری مختلف حاکی از این هستن که از ابتدای شروع سال جدید میزان خرید و نگهداری تتر در بین معامله گران ایرانی به میزان چشم گیری رشد کرده که اصلی ترین عامل واسه وقوع این اتفاق نرخ تورم بالا گزارش شده. در واقع بعضی معامله گرها حاضر به ریسک کردن شدن و با تبدیل دارایی هاشون به استیبل کوین تتر تصمیم گرفتن که به این شکل از ارزش پول و سرمایه خودشون محافظت بکنن. 

بر عکس دلار که محدودیت های متعددی برای خرید و فروش اون اعمال شده، برای خریدن و یا فروختن تتر به خاطر بستر غیر متمرکز شبکه های بلاک چین هیچ محدودیت خاص و دست و پا گیری وجود نداره و افراد مختلف میتونن هر مقدار که تمایل داشتن برای خودشون تتر خریداری بکنن و این استیبل کوین رو توی کیف پول دیجیتالشون ذخیره کنن. 

با توجه به شرایط فعلی تتر، در قسمت بعدی تحلیل فاندامنتال این ارز پایدار و عوامل بنیادی که روی تتر تاثیر دارن رو بهتون توضیح خواهیم داد تا اگر شما هم تصمیم گرفتید که با خرید تتر ارزش سرمایه خودتون رو حفظ کنید با بصیرت و آگاهی بیشتری این کار رو انجام بدید و از ریسک های موجود توی بازار که میتونن زیان های متعددی رو براتون ایجاد بکنن هم آگاهی داشته باشید. 

تحلیل فاندامنتال تتر

عوامل بنیادی مهم در تتر 

به طور کلی در مورد تحلیل فاندامنتال تتر میتونیم بگیم که استیبل کوین تتر (Tether) با نماد USDT توی بازار ارزهای دیجیتال برای خرید و و فروش معامله گرهای مختلف در دسترس هست. ارزش کلی بازار این استیبل کوین 67.55 میلیارد دلار هست که در حال حاضر بعد از بیت کوین و اتریوم جایگاه سوم رو توی رتبه بندی ارزهای دیجیتال به خودش اختصاص داده و سهم بزرگی از بازار رمزارزها رو در اختیار خودش داره که حدودا 7 درصد براورد میشه. 

هر واحد از تتر در این لحظه با قیمت 1 دلار معادل 30 هزار تومان در حال معامله شدن هست که با افزایش یا کاهش پیدا کردن قیمت دلار قیمت این استیبل کوین هم دستخوش تغییرات متعددی میشه. روزانه حدود 44.50 میلیارد دلار از این استیبل کوین مورد معامله بین خریداران و فروشندگان مختلف قرار میگیره که رقم خیلی بالایی هست و باعث میشه تا جایگاه این استیبل کوین با قدرت بیشتری در جدول رتبه بندی ارزهای دیجیتال در رتبه سوم تثبیت بشه. 

به دلیل وجود مکانیسم های عرضه و تقاضا توی بازار ارزهای دیجیتال بعضی وقت ها قیمت تتر از دلار هم پیشی میگیره و با درصد کمی نسبت به دلار با نرخ افزایشی و یا کاهشی عمل میکنه. توی سال 1393 قیمت تتر به بالاترین حد خودش رسید و تونست که تا 21 درصد بیشتر از دلار افزایش پیدا بکنه، به طوری که قیمت خرید تتر برابر با 1.21 دلار بود. در حال حاضر هم به دلیل این که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی شدیدی رو تجربه کرده؛ میزان تقاضا نسبت به گذشته کم شده و استیبل کوین تتر 17 درصد ارزون تر از دلار توی بازار داره مورد معامله قرار میگیره. 

شیوه هایی که از طریق اون ها میشه به خرید و فروش تتر پرداخت از طریق صرافی هایی هست که توی پلتفرم معاملاتی خودشون امکان معامله این ارز پایدار رو برای خرید و فروش فراهم میکنن. صرافی بایننس از بزرگ ترین صرافی هایی هست که حجم معاملات روزانه تتر در اون به میزان 6 درصد رسیده و یکی از بهترین صرافی ها برای خرید و فروش این استیبل کوین هست. همچنین از طریق صرافی های ایرانی مختلف هم امکان خرید و فروش این ارز پایدار وجود داره و میشه گفت که تقریبا همه صرافی های ایرانی خدمات خرید و فروش تتر رو برای کاربرهای خودشن ارائه میکنن. 

یک نکته مهم دیگه در مورد تحلیل فاندامنتال تتر این هست که توی هر 15 دقیقه یک واحد جدید تتر استخراج و توی بازار عرضه میشه که این عامل باعث شده تا خیلی از افراد به پشتوانه دلاری تتر شک بکنن و شرکت توسعه دهنده استیبل کوین تتر هم تا حالا مدرکی رو که نشون بده برای هر تتر منشتر شده یک دلار به صورت نقد وجود داره تا ازش پشتیبانی بکنه نشون نداده. 

به همین خاطر لازم هست که موقع اقدام برای خرید یا فروش تتر با حساسیت بیشتری عمل بکنید و ریسک های این چنینی رو که میتونه باعث بشه تا ارزش استیبل کوین تتر به کلی فرو بریزه رو هم در نظر بگیرید. به دلیل این که ارز استیبل کوین تتر یک پدیده نوظهور هست، در حال حاضر نمیشه هیچ پیش بینی قطعی راجعبه اون کرد؛ ولی چیزی که مشخصه اینه که تتر علاوه بر مزایایی که داره و کار معامله گرها رو توی بازار ارزهای دیجیتال راحت کرده، معایبی هم داره که توجه نکردن به این عیب ها متونه که برای سرمایه گذاران خیلی خوش بین ضرر های متعددی رو ایجاد بکنه. 

 تحلیل فاندامنتال تتر

سرمایه گذاری در تتر 

توی این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم آیا سرمایه گذاری در تتر میتونه برای معامله گرهای ایرانی به صرفه باشه یا نه و با توجه به تحلیل فاندامنتال تتر که براتون ارائه کردیم چشم اندازهایی که واسه آینده این استیبل کوین توسط تحلیل گرهای مختلف پیش بینی میشه رو مورد بررسی قرار میدیم. 

همونطور که گفتیم به دلیل این که پشتوانه بودن هر تتر منتشر شده برای اسکناس دلار هنوز به طور دقیق ثابت نشده و ابهاماتی در این زمینه وجود داره، ممکنه که با انتشار اخبار منفی در این باره ارزش تتر به یکباره فرو بریزه و با کاهش پیدا کردن تقاضا برای مبادله این رمزارز، ارزش اون حتی به صفر هم نزدیک بشه. برای همین لازمه که موقع انجام سرمایه گذاری روی این استیبل کوین احتیاط کنید و بی گدار به آب نزنید. 

بهترین استراتژی معاملاتی و سرمایه گذاری که از اون با توجه به شرایط فعلی میتونید استفاده کنید این هست که توی بازه های زمانی کوتاه مدت روی معاملات تتر متمرکز بشید و به هیچ وجه به صورت بلند مدت این استیبل کوین رو ذخیره و نگهداری نکنید. برای مثال زمانی که احساس کردید بازار داره ملتهب میشه و قیمت دلار احتمال بالایی داره که افزایش پیدا بکنه، در این شرایط بهتره که بخشی از سرمایه تون رو تبدیل به تتر کنید و موقعی که بازار به حالت عادی برگشت، با تبدیل تتر ها تون به پول نقد باعث میشید تا ارزش سرمایه تون حفظ بشه. 

یک دلیل دیگه برای این که بدونید چرا ذخیره تتر برای بلند مدت کار درستی نیست اینه که با توجه به اصول تحلیل فاندامنتال، هر چقدر که یک دارایی به میزان بیشتری ازش منتشر بشه بر اساس تعاریف پایه علم اقتصاد ارزشش کاهش پیدا میکنه، برای همین هم هست که ارزهای فیات با چاپ شدن بیشتر ارزششون کاهش پیدا میکنه. از اون جایی که تتر هم به صورت مرتب داره به واحد هاش اضافه میشه تحلیل گر ها پیش بینی میکنن که شاید توی بلند مدت نتونه شرایط فعلی خودش رو حفظ بکنه و ارزشش پایین بیاد. 

به طور کلی در مورد آینده تتر دیدگاه های مختلفی وجود داره که هرکدوم چشم انداز های متفاوتی رو برای آینده این استیبل کوین متصور هستن. یکی دیگه از دیدگاه هایی که در این زمینه وجود داره و خوش بینانه تر به نظر میرسه این هست که بنا به گفته بعضی کارشناسان به مرور تتر خودش رو از ارز فیات دلار جدا خواهد کرد و به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل که میتونه ثبات بازار رمزارها و قیمت ها رو تثبیت کنه مطرح میشه که در این صورت نیازی نیست به طور کامل توسط دلار پشتیبانی بشه و به خاطر ارزش ذاتی که خلق میکنه خود به خود ارزشش رو قادر هست تا در بازار حفظ بکنه. 

مقاله پیشنهادی: چرا قیمت تتر از دلار کاغذی بالاتر است؟

از طرف دیگه، دسته ای دیگه از تحلیل گران بد بین به این اعتقاد دارن که به مرور استیبل کوین تتر جایگاه فعلی خودش رو به دلیل عملکرد ضعیف توسعه دهنده هاش از دست میده و ممکنه که شرایطش طوری بشه که قیمتش نزدیک صفر برسه. با توجه به این که توسعه دهنده ها و شرکت سازنده تتر به سوالات و ابهاماتی که در مورد این ارز پایدار وجود داره به صورت دقیق و کامل پاسخ نمیده، وقوع این احتمل هم دور از ذهن نیست و باید بهش توجه بشه. 

پس توصیه ای که ما به شما میکنیم این هست که اگه زمانی تصمیم گرفتید تا دارایی و سرمایه خودتون رو به تتر تبدیل کنید، حتما جایگاه فعلی دلار رو در نظر بگیرید و سعی کنید که در بازه های زمانی کوتاه مدت چند ماهه اقدام به خرید و ذخیره سازی تتر بکنید؛ چون که در بلند مدت عوامل و متغیر هایی که میتونن باعث تغییر روند قیمت ها بشن به قدری زیادن که هیچ تضمینی درباره حفظ ارزش پولتون وجود نداره و این کار فقط باعث میشه که ریسکتون افزایش پیدا بکنه. 

همونطور که دیدید سرمایه گذاری در تتر هم میتونه شما رو منتفع بکنه و باعث بشه که سود کنید و هم میتونه که با ریسک های متعددی که براتون ایجاد میکنه باعث بشه تا توی بازار رمزارهای متحمل ضرر و زیان هم بشید. به همین خاطر لازمه که علاوه بر یادگیری شیوه های صحیح سرمایه گذاری تتر در مورد رعایت نکات امنیتی برای ذخیره و نگهداری این ارز پایدار هم نکات آموزشی لازم رو یاد بگیرید تا که بتونید به شکل مطمئن تر و امن تری سرمایه گذاری هاتون رو انجام بدید و از داراریی های خودتون محافظت کنید. 

تحلیل فاندامنتال تتر 

نتیجیه گیری کلی و جمع بندی 

به عنوان یک نتیجه گیری کلی با توجه به تحلیل فاندامنتال تتر و شرایط فعلی این استیبل کوین، میشه که ازش به عنوان ابزاری واسه حفظ ارزش سرمایه استفاده کرد؛ به شرطی که در زمان های مناسب برای خرید و فروش اون اقدام بشه. توی شرایط رکودی بازار ارزهای دیجیتال، تتر میتونه که به عنوان یکی از ارزهای پایدار کارا و مفید عمل بکنه و شما این امکان رو پیدا میکنید که علاوه بر ذخیره سازی تتر از طریق روش های دیگه ای مثل قراردادهای دیفای، استیکینگ و پیوستن به استخرهای مختلف و با سرمایه گذاری کردن روی این ارز پایدار برای خودتون سود به دست بیارید و با این روش ها سرمایه خودتون رو رشد بدید. 
و در آخر همه مطالبی رو که براتون توضیح دادیم رو توی یک جمع بندی کلی به صورت خلاصه توی نکات زیر اشاره کردیم که عبارت هستند از: 
•    ذخیره و مبادله تتر در بازه زمانی کوتاه مدت برای حفظ ارزش سرمایه و دارایی 
•    توجه به ریسک های ذاتی تتر که که ممکنه ارزش این ارز پایدار رو کاهش بدن 
•    ارزشمند بودن تتر برای سرمایه گذاری در زمان هایی که نرخ تورم افزایش پیدا میکنه 
•    استفاده از استیبل کوین تتر برای کسب سود در قالب قرارداد های غیر متمرکز 
•    در نظر گرفتن عملکرد تیم توسعه دهنده تتر و اخبار منتشر شده در مورد این ارز پایدار 
•    یادگیری در مورد نکات امنیتی که باعث کاهش ریسک نگهداری دارایی های دیجیتال مثل تتر میشن 
امیدواریم با مطالبی که در مورد تحلیل فاندامنتال تتر براتون ارائه کردیم نسبت به این استیبل کوین به شناخت کاملی رسیده باشید و بتونید که سرمایه گذاری های معقولانه ای رو با خرید و فروش این ارز پایدار برای خودتون انجام بدید، تا از این طریق ارزش سرمایه تون حفظ بشه و رشد پیدا بکنه. 


نظرات کاربران در مورد تحلیل فاندامنتال تتر

  1. ملازاده (1401/06/14)

    با توجه به مشکلات و شک و شبهه هایی که در مورد ارز تتر وجود داره، به نظرتون این احتمال که این رمز ارز یه روزی به طور کامل از بین بره، چقدره؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/06/14)

      ارز تتر اگه پشتوانه ش که دلار امریکا هست رو از دست بده احتمال داره که ریزش کنه و از بین هم بره.

  1. صدیق (1401/08/29)

    یکسری ها مثل لونا ریزش کردن. ولی تتر خودشو خوب نشون داده تو همه بحران ها

در مورد تحلیل فاندامنتال تتر نظر دهید
سوال امنیتی :5+70 = ?