چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)"


  • 18:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟ (روش های کسب درآمد از بازار نزولی)؛شاید در مواجهه با این سوال که چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟ و روش های کسب درآمد از بازار نزولی کدامند؟ کمی تعجب کنین؛ چرا که در بازار بورس و سایر بازارهای سرمایه کشورمان امکان کسب درآمد در بازار نزولی وجود نداره. این در حالی است که با معاملات شورت و یا فروش میتونین در تمامی بازارهای جهانی، از ریزش قیمت دارایی های هم سود بدست بیارین.

در بازار ارزهای دیجیتال هم چنین ساختاری وجود داره و به لطف بازار دو طرفه ارز دیجیتال، میتونین از سود بازار کریپتو در ریزش های قیمتی هم بهره ببرین. شاید برای شما هم سوال باشه که در افت قیمت چگونه در رمز ارز سود کنیم؟ برای اینکه پاسخ جامعی رو در این مورد بدست بیارین، پیشنهاد میدیم این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندین و تمامی بخش های اون رو به دقت مورد بررسی قرار بدین.

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب سود بدون دانش تخصصی تحلیل ارزهای دیجیتال

هدف ما از نگارش این مقاله اینه که شرح بدیم، چگونه از پایین امدن قیمت ارز دیجیتال سود کنیم؟ و در این بازار پرتلاطم و نوسانی چگونه در روند نزولی سود بگیریم؟ در صورتی که شما هم به دنبال پاسخی برای این سوال ها هستین، در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد سود بازار کریپتو کارنسی ها با معامله شورت اطلاعات جامعی رو بدست بیارین.

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)


منظور از بازار دو طرفه ارز دیجیتال چیست؟

برای درک بهتر این موضوع بهتره قبل از هر چیزی در مورد ماهیت بازارهای مختلف با هم گفتوگو کنیم. به طور کلی دو دسته بازار مالی وجود داره که به اون ها بازار یک طرفه و بازار دو طرفه گفته میشه. هر کدوم از این بازارها ماهیت و نحوه سود گیری متفاوتی رو دارن که در ادامه در مورد هر کدوم از اون ها بهتون بیشتر توضیح میدیم.

بازار یک طرفه به اون دسته از بازارهای مالی گفته میشه که فعالان اون تنها میتونن در یک جهت معاملات خودشون رو انجام بدن. به عبارت ساده تر برای فعالیت در این نوع بازار ها تنها یک گزینه وجود داره که اون هم خرید (Buy یا Long) است. بورس ایران در این دسته قرار میگیره و تنها با خرید و افزایش قیمت یک سهام میتونین کسب سود کنین.

بازار دو طرفه هم به اون دسته از بازارهای مالی گفته میشه که معامله گر ها علاوه بر گزینه خرید، از گزینه فروش (Sell یا Short) هم میتونن استفاده کنن. به عبارت دیگه فردی که بتونه به درستی ریزش های بازار و نزول قیمت دارایی ها رو تشخیص بده، با یک معامله فروش سود خوبی رو از این بازارها بدست میاره. بیشتر بازارهای بین المللی جهان چنینی قابلیتی رو دارن و از معاملات دو طرفه پشتیبانی میکنن.

وقتی که در مورد بازار دو طرفه ارز دیجیتال صحبت میکنیم، به این معنی است که در این بازار هم گزینه فروش یا سل در اختیار معامله گر ها قرار داده شده و اون ها میتونن به کسب درآمد از بازار نزولی بپردازن. توجه داشته باشین که این کار با استفاده از معامله شورت انجام میشه.
 
شاید برای شما هم سوال باشه که چطور میشه وقتی دارایی و یا ارز دیجیتالی رو نداریم، اون رو به فروش برسونیم. شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسه ولی در ادامه این بخش با ما همراه باشین تا در مورد نحوه کارکرد و ساز و کارهایی که امکان انجام معاملات فروش رو فراهم کردن، اطلاعاتی رو بهتون بدیم.
همچنین در انتهای این مقاله برای بررسی این موضوع که چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟، استراتژی هایی رو به شما یاد میدیم که استفاده از اون ها میتونه شانس کسب درآمد در بازار نزولی ارزهای دیجیتال رو برای شما افزایش بده.

معاملات شورت چگونه انجام میشوند؟

در بازارهای مالی دو طرفه ساز و کاری به نام فروش استقراضی وجود داره که به کمک این ساز و کار، گزینه فروش در پلتفرم های مربوط به ارزهای دیجیتال برای کاربرها فعال میشه. فروش استقراضی به زبان ساده معادل با قرض کردن یک دارایی برای فروش اون هستش. در واقع وقتی شما وارد یک پوزیشن شورت ارز دیجیتال میشین، از یک قرارداد فروش استقراضی برای این کار استفاده میکنین.
برای درک بهتر این نوع از معاملات بهتره که با مثالی بهترن شرح بدیم که در بازار ریزشی چگونه در بیت کوین سود کنیم؟

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

برای مثال فرض کنین که قیمت بیت کوین در حال حاضر 20 هزار دلار است و تحلیل شما احتمال ریزش قیمت بیت کوین تا 18 هزار است. در این حالت با توجه به استراتژی مدیریت سرمایه خود، یک معامله فروش برای بیت کوین با حجم مشخصی، باز کنین.

شما بیت کوین 20 هزار دلاری را از صرافی خود قرض میگیرین و اون رو در همون لحظه میفروشید. حالا در صورتی که قیمت بیت کوین به 18 دلار برسه، اقدام به خرید میکنید و قرضی که از صرافی گرفته بودین رو بهش برمیگردونین.

 اختلاف قیمت 2000 دلاری که این وسط وجود داره، به عنوان سود شما در این معامله محسوب میشه. همچنین در صورتی که بیت کوین به بالای 20 هزار برسه، شما مجبور میشین که پول بیشتری رو برای خرید همون مقدار BTC پرداخت کنین و این اختلاف قیمت در واقع میزانی است که در این معامله ضرر کردین.

البته به این نکته هم توجه داشته باشین که در این نوع معاملات، هیچ ارزی بین شما و صرافی رد و بدل نمیشه و در واقع تمامی فرآیندهای مربوط به فروش استقراضی طی یک قرارداد و روی کاغذ هستش. همچنین استفاده از این نوع قرارداد ها برای سفارش خرید ارز دیجیتال هم قابل استفاده است.

بررسی مزایای بازار دوطرفه

بازارهای مالی که از نوع دو طرفه هستن، فرصتی رو به معامله گر های حرفه ای میدن تا در هر شرایطی بتونن از این بازارها کسب سود کنن. در ادامه مقاله چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟ لازم میدونیم که اطلاعاتی رو در مورد مزیت های بازارهای دو طرفه و معامله شورت در بازار ارزهای دیجیتال رو بهتون ارائه بدیم.

1.    کسب درآمد در بازار نزولی: 

اصلی ترین مزیتی که برای این نوع از بازارها مطرح میشه، امکان کسب سود بازار کریپتو از ریزش های قیمتی است. در واقع، همونطور که رد بخش قبل هم گفتیم، بازار دو طرفه ارز دیجیتال بهتون اجازه میده تو هر شرایطی از این بازار درآمد داشته باشین.

2.    جلوگیری از حباب های قیمتی: 

شاید بسیاری از شما تجربه تلخی که در سال 99 تو بورس ایران اتفاق افتاد رو به خاطر بیارین. بوجود آمدن حباب قیمت برای یک کالا، سهام و یا ارز دیجیتال از مشکلاتی است که در بازارهای یک طرفه اتفاق میفته. در واقع چون تنها با رشد قیمت ارز دیجیتال سرمایه گذارها به سود میرسن، فرصت برای اصلاح قیمت و خرید و فروش اون رمز ارز با ارزش واقعی خودش فراهم نمیشه.

3.    افزایش تحلیل پذیری بازار های مالی: 

مهمترین دلیل حرکت بازارهای دو طرفه و تثبیت قیمت یک ارز، تصمیمات معامله گر ها و فروشنگان و خریداران است. در یک بازار دو طرفه ارز دیجیتال سرمایه گذارها تصمیمات خودشون رو با دقت بیشتری اتخاذ میکنن که این موضوع برای بوجود اومدن یه بازار تخصصی و استاندارد، بسیار اثر گذار هستش.

4.    افزایش نقدینگی در بازار:

 هر بازار دوره های رشد و رکود مختلفی رو میتونه داشته باشه. در بازارهای یک طرفه، در شرایطی که بازار وارد رکود میشه بیشتر سرمایه گذارها، پول خودشون رو از بازار خارج میکنن؛ این در حالیه که اگه این بازار دو طرفه بود، معامله گرها در شرایط ریزشی بازار هم امکان کسب سود رو پیدا میکردن.

مقاله پیشنهادی: انواع سود در معاملات ارز های دیجیتال

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه

حالا که با معاملات استقراضی در بازار ارزهای آشنا شدین، احتمالا به این فکر میکنین که با کدام ارز دیجیتال و چگونه در روند نزولی سود بگیریم؟ برای بررسی این موضوع در اولین قدم باید رمز ارزهایی رو پیدا کنین که بیشترین نوسانات را در طول روز انجام میدهند و از مارکت کپ و حجم بازار قابل قبولی هم برخوردار هستن.

همچنین باید از ارزهایی برای کسب سود در بازار نزولی ارز دیجیتال استفاده کنین که روند اون ها به سمت پایین است. پیدا کردن این ارزها کار سختی نیست و میتونین با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ و بخش ارزهای ترند، اون دسته از رمز ارزهایی که هم مارکت کپ مناسبی رو دارن و هم در هفته های گذشته برآیند حرکت قیمت اون ها نزولی بوده، برای این منظور انتخاب کنین.

همچنین با کمک فیلتر نویسی تریدینگ ویو هم میتونین ارزهایی رو که روند نزولی دارن و میتوان از آن ها در بازار نزولی کسب سود کرد رو پیدا کنین. در این حالت میتونین وارد بخش اسکرینر (Screener) حساب کاربری خودتون بشین و با استفاده از دو میانگین متحرک نمایی 20 و میانگین متحرک معمولی 20 استفاده کنین. توجه داشته باشین که برای تشخیص نزولی بودن روند باید SMA 20 بالا تر از EMA 20 باشه.

در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد این موضوع که چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟ و در روند های نزولی چگونه در بیت کوین سود کنیم؟ با هم گفتوگو کرده و استراتژی هایی رو برای کسب سود در بازار به شما آموزش دهیم.

چگونه معامله شورت بگیریم؟

برای اینکه از فروش استقراضی ارزهای دیجیتال استفاده کنین و بتونین که یک معامله شورت رو روی رمز ارز مورد نظرتون باز کنین، باید از پلتفرم معاملاتی استفاده کنید که از چنین معاملاتی پشتیبانی میکنن. توجه کنین که انجام معاملات شورت در صرافی ایرانی قابل انجام نیست، چرا که این صرافی ها حتی اگه قرارداد های مربوطه رو هم بهتون ارائه بدن، حجم معاملاتی مناسبی را در طول روز ندارن.

به همین دلیل باید از یک صرافی ارز دیجیتال خارجی معتبر استفاده کنین که امکان استفاده از معامله شورت رو داشته باشه. قبلا در مقالاتی، بهترین صرافی هایی که برای کاربرهای ایرانی مناسب هستن و بدون هیچ مشکلی میتونین از اون ها استفاده کنین رو به طور کامل معرفی کردیم.

بعد از اینکه پلتفرم مناسبی رو برای معاملات خودتون پیدا کردین، باید حساب کاربری خودتون رو با استفاده از ارزهای دیجیتال شارژ کنین. برای اینکار هم کافیه که با استفاده از یک صرافی داخلی رمز ارز تتر رو بخرین و به کیف پول صرافی خارجی خودتون انتقال بدین. دلیل اینکه پیشنهاد میدیم از تتر برای این منظور استفاده کنین، اینه که این ارز دیجیتال قیمت ثابتی رو داره و جفت ارزهای معاملاتی تمامی ارزهای دیجیتال و تتر در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره.

آخرین و مهمترین مرحله هم برای انجام معامله شورت در بازار رمز ارزها، پیدا کردن موقعیت های معاملاتی میباشد. اینکار با توجه به استراتژی معاملاتی و سبک های تحلیلی که هر فرد داره، میتونه تفاوت باشه. در ادامه با ما همراه باشین تا تعدادی از استراتژی هایی که امکان کسب سود با آن ها در بازارهای نزولی وجود داره رو بهتون معرفی کنیم.

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

چگونه در روند نزولی سود بگیریم؟

برای اینکه بدونین چگونه از پایین آمدن قیمت ارز دیجیتال سود کنیم؟ تا به الان توضیحات کاملی رو بهتون ارائه کردیم؛ اما در ادامه میخوایم کمی تخصصی و دقیق تر کسب سود در بازارهای نزولی رو مورد بررسی قرار بدیم و شما رو با تعدادی از استراتژی هایی که میتونین از اون ها در شرایط ریزشی بازار کسب سود کنین، آشنا کنیم.

یکی از معروفترین نقل قول هایی که در تمامی بازارهای مالی وجود داره اینه که: با روند دوست باشید. در این استراتژی معاملاتی قبل از هر چیزی باید روند حرکتی یک رمز ارز را تشخیص دهید. در ارزهای دیجیتال که روند آن ها نزولی است، باید به دنبال فرصت هایی باشین که همراه روند و با استفاده از معامله شورت به سمت پایین حرکت کنین.

برای این منظور میتوانید از نواحی مقاومت و حمایت، الگوهای حرکتی قیمت ارزهای دیجیتال، خطوط روند، کانال ها، ابزار فیبوناچی و. . . استفاده کنین. همچنین تایم فریمی که در این نوع معاملات مورد استفاده قرار میدین هم بستگی به سبک معاملاتی شما داره؛ پیشنهاد ما برای معامله گر هایی که دی تریدر (Day Trader) هستن و زمان کافی رو برای بررسی نمودارها دارن، استفاده از تایم فریم 4 ساعته برای تحلیل و تایم فریم 15 دقیقه ای برای پیدا کردن بهترین موقعیت های ورود به بازار است.

استراتژی های معامله شورت در بازار ارز دیجیتال

برای کسب درآمد از بازار نزولی ارزهای دیجیتال، پیدا کردن موقعیت های معاملاتی اهمیت ویژه ای را داره. به همین دلیل در ادامه چند مورد از استراتژی هایی که با استفاده از اون ها میتونین در بازار نزولی تجربه سود بازار کریپتوکارنسی ها رو داشته باشین، به شما معرفی خواهیم کرد.

  •     مناطق حمایت و مقاومت در معاملات فروش ارز دیجیتال

با کمک ناحیه های حمایتی و مقاومتی، همونطور که در تصویر مشاهده میکنین، امکان ورود به یک معامله شورت کم ریسک وجود داره. همچنین با استفاده از این تکنیک میتونین به دو روش مختلف از این بازار کسب سود کنین. در روش اول باید منتظر باشین تا قیمت ارز دیجیتال به محدوده مقاومتی برسه؛ این ناحیه برای پیدا کردن فرصت های فروش بسیار مناسب است.

در روش دوم هم باید منتظر شکسته شدن ناحیه حمایتی یا ساپورت باشین. توجه داشته باشین که این روش میتونه سود های مناسبی رو بهتون بده، به این شرط که منتظر پولبک، تثبیت و تایید شکست این ناحیه باشین. لازم به ذکره که این روش در مقایسه با روش اول استفاده از ناحیه های حمایت و مقاومت در معاملات فروش ارز دیجیتال، ریسک به ریوارد بیشتری را دارد.
 

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

  •    استراتژی معامله شورت با ترند لاین نزولی

خطوط روند هم یکی دیگه از ابزارهای پر کاربرد در معالات فروش روند های نزولی هستن. برای استفاده از این استراتژی باید در روند های نزولی، یک ترند لاین استاندارد رو پیدا کنین. هر بار که قیمت به این خط روند برخورد میکنه، یک فرصت فروش برای اون ارز دیجیتال بوجود میاد.
توجه داشته باشین که هر چقدر بعد از برخورد قیمت ریزش بیشتری رو داشته باشه، به معنی قدرت بالاتر برای اون خط روند به حساب میاد. همونطور که در تصویر زیر هم مشخصه قیمت با هر باز نزدیک شده به خط روندی که ترسیم کردیم، ریزش داشته است.
 

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

  •     پیدا کردن موقعیت فروش با ابزار فیبوناچی

قبلا در مورد ابزار فیبوناچی در بازارهای مالی بهتون توضیحاتی رو دادیم؛ همونطور که میدونین از این ابزار میشه برای پیدا کردن نقاط برگشتی بازار و ادامه روند اون، استفاده کرد. برای مثال در تصویر زیر ما فیبوناچی رو بر روی یک موج نزولی ترسیم کردیم تا بتونیم حرکت ریزشی بعدی این بازار رو شناسایی کنیم.
معمولا محدوده های 0.5 تا 0.61 بهترین نقاط برگشی و ادامه روند هستن. همونطور که در تصویر هم مشخص شده، جفت ارز مورد نظر ما هم از محدوده 0.5 فیبوناچی برگشته. به طور کلی با توجه به محدوده های 0.5 تا 0.61 این ابزار میتونین فرصت های مناسبی رو در روند های نزولی برای معامله شورت پیدا کنین.

چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)
 

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه

در مقاله چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟ و روش های کسب درآمد از بازار نزولی کدامند؟، سعی کردیم که اطلاعاتی رو در مورد کسب درآمد از بازار نزولی ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم. توجه داشته باشین که به لطف بازار دو طرفه ارز دیجیتال، امکان کسب سود حتی در مواقعی که رمز ارزها وارد فاز اصلاحی خودشون شدن، برای معامله گر ها فراهم میشه.

در این مقاله به طور کامل در مورد بازکردن معامله شورت در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کردیم و بهتون یاد دادیم که چگونه از پایین آمدن قیمت ارز دیجیتال سود کنیم؟ همچنین ویژگی های بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه رو هم بهتون توضیح دادیم. امیدواریم که به کمک این مطالب بتونین در مواقعی که حال بازار کریپتوکارنسی ها تعریف چندانی رو نداره و شاهد ریزش قیمت ها هستیم، سود مناسبی رو از این بازار بدست بیارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی)

در مورد چگونه از ریزش بازار ارز دیجیتال سود بگیریم؟(روش های کسب درآمد از بازار نزولی) نظر دهید
سوال امنیتی :8+46 = ?