ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟"


  • 00:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

ریگ ماینینگ چیست؟آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟همونطور که میدونین یکی از روش های محبوب برای کسب درآمد از ارز دیجیتال، استخراج یا مانینگ ارزهای دیجیتال (Mining) است. در صورتی که با صنعت استخراج ارزهای دیجیتال آشنا باشین، احتمالا اسم ریگ ماینینگ رو شنیدین. در این مقاله قراره بهتون بگیم که ریگ ماینینگ چیست؟ و در صنعت ماین ارزهای دیجیتال از اون چه استفاده ای میشه.

همچنین در این مقاله به بررسی تفاوت ریگ و ماینرهای ارز دیجیتال میپردازیم و در مورد هر کدوم از اون ها توضیحاتی رو بهتون ارائه میدیم. باتوجه به محبوبیتی که استخراج ارز اتریوم با ریگ ماینینگ داره، در همین مطلب در مورد ریگ اتریوم و قیمت ریگ استخراج اتریوم هم صحبت میکنیم؛ البته توجه داشته باشین که با توجه به تغییر الگوریتم های اثبات در شبکه Ethereum از اثبات کار به اثبات سهام، خرید این نوع ریگ ها دیگه توجیه خاصی رو نداره. 

البته افرادی که در حال حاضر از این روش برای استخراج ارزهای دیجیتال مختلف استفاده میکنن، نیازی نیست که در مورد آینده ریگ ماینینگ (Mining Rig) خودشون نگران بشن؛ چرا که همچنان میتونن رمز ارزهایی به غیر از اتریوم رو برای استخراج پیدا کنن. در ادامه تعدادی از ارزهای جایگزین رو هم بهتون معرفی خواهیم کرد تا هممچنان بتونین از طریق درآمد ریگ ماینینگ خودتون، تو حوزه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت کنین.

مقاله پیشنهادی: کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

منظور از ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟.

ریگ ماینینگ یا Mining Rig یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در استخراج ارزهای دیجیتال است. به زبان ساده اگه بخوایم ریگ ماینینگ رو بهتون توضیح بدیم، باید بگیم که ریگ ماینینگ به مجموعه ای از سخت افزارهای قدرتمندی میگن که با کمک اون ها استخراج ارزهای دیجیتال مختلف انجام میشه. این دستگاه ها با استفاده از کارت های گرافیک (GPU) و پردازنده های مختلف (CPU) بوجود اومدن.

در واقع ریگ های ماینینگ مجموعه ای از چند کارت گرافیک مختلف است که در کنار هم قرار میگیرن. این دستگاه ها میتونن محاسبات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال رو انجام بدن و به این ترتیب در فرآیند ماین رمز ارزها شرکت داشته باشن. به طور کلی ریگ های ماینینگ شباهت بسیار زیادی رو به کامپیوتر ها خانگی دارن و تقریبا از همون سخت افزارها و سیستم عامل استفاده میکنن.

در بیشتر ریگ های ماینینگ از چند کارت گرافیک مختلف استفاده میشه تا قدرت بیشتری به این دستگاه ها بدن. همچنین این کارت های گرافیک را در داخل باکس های مخصوصی قرار میدن تا امکان خنک کردن اون ها هم فراهم بشه. یکی از تفاوت های ریگ ماینینگ با کامپیوتر هایخانگی اینه که از چند پاور مختلف استفاده میکنن؛ که دلیل اون برق مورد نیاز کارت های گرافیک است.

برای تهیه ریگ های استخراج ارز دیجیتال و استفاده از اون ها برای فرآیند ماینینگ، باید به فاکتورهای ویژه ای توجه بشه. در ادامه در مورد هر کدوم از این فاکتورها گفتوگو خواهیم کرد. در صورتی که هر یک از این فاکتورها رو رعایت نکنین، ممکنه که فرآیند استخراج یا ماینینگ شما با مشکل مواجه بشه که این مورد یکی از مشکلات ریگ ماینینگ به حساب میاد.

چرا برای ماین ارز دیجیتال از کارت گرافیک استفاده میشود؟

استخراج ارز دیجیتال با توجه به محبوبیت بالایی که داره، به منبع کسب درآمد مناسبی برای تمامی افراد تبدیل شده. همونطور که میدونین در فرایند استخراج رمز ارزها به قدرت پردازشی کامپیوترها احتیاج داریم تا محاسبات مربوط به تراکنش ها رو انجام بدن. کارت های استخراج با توجه به قدرت پردازشی که دارن، میتونن گزینه مناسبی برای استخراج باشن؛ مخصوصا که قیمت ریگ ماینینگ در مقایسه با سایر دستگاه های پردازشی برای ماین، کمتر است.

ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟. 

با توجه به افزایش تقاضا برای ریگ های ماینینگ شرکت های سازنده پردازنده های گرافیکی (GPU) برای پاسخگویی به نیاز ماینرها، کارت های گرافیک قوی تر و مادربردهایی با قابلیت اتصال 20 کارت گرافیک مختلف را بوجود آوردند. این در حالیه که کاربرد اصلی کارت های گرافیک، برای تشکیل تصاویر سه بعدی در بازی های کامپیوتری است. در واقع این سخت افزارها برای گیمر ها طراحی شدن ولی امروزه تنها متقاضیان کارت گرافیک، گیمر ها نیستن.

توجه داشته باشید که درامد ریگ ماینینگ به قدرت پردازشی کارت های گرافیکی شما بستگی داره؛ هر چقدر که سخت افزارهای شما بیشتر و قدرت پردازشی بالاتری داشته باشن، میتونین پول بیشتری رو دربیارین. همچنین نوع ارزی که انتخاب میکنین هم، بر روی سوداوری شما تاثیر داره.
 به طور کلی عوامل زیادی بر روی افزایش محبوبیت ریگ های ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال با اون ها تاثیر داره. در صورتی که علاقه مند هستین تا در مورد دلیل محبوبیت ریگ ماینینپ چیست؟ بیشتر بدونین، در ادامه همین مطلب با ما همراه باشید.

دلایل محبوبیت استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

1.    کارت های گرافیک گارانتی دارند

بیشتر کارت های گرافیکی که توسط شرکت های معتبر ساخته شدن، دارای ضمانت و گارانتی هستن. این موضوع باعث شده که ماینر ها با اطمینان بیشتری این دستگاه ها رو خریداری کنن.با وجود نمایندگی های معتبر برای هر کدوم از این شرکت ها در داخل کشور، در صورت بروز هر نوع مشکلی، میتوانید به آن ها مراجعه کنید.

2.    ریگ ماینینگ کم مصرف است

این ویژگی رو میتونیم به عنوان یکی از اصلی ترین برتری های استخراج با ریگ ماینینگ بدونیم. کارت های گرافیک در مقایسه با سایر دستگاه های ماینر، میزان کمتری برق مصرف میکنند؛ به همین دلیل استخراج رمز ارزها با کمک این دستگاه ها مقرون به صرفه تر است. 

3.    تنوع بالا برای انتخاب کارت گرافیک

در حال حاضر صد ها مدل مختلف از کارت های گرافیکی که برای استخراج رمز ارزها مناسب هستن، در بازار وجود دارن. این موضوع باعث شده که هر کس بتونه با توجه به بودجه، سرمایه اولیه و امکاناتی که در اختیار داره، در فرآیند ماینینگ ارزهای دیجیتال شرکت کنه.

4.    تنوع بالا برای انتخاب ارز دیجیتال

یکی دیگه از دلایلی که استخراج با ریگ های ماینینگ و کارت گرافیک بسیار محبوب شده، تنوع بالا در انتخاب ارز برای ماین است. با کمک کارت های گرافیک میتونین طیف گسترده ای از ارزهای دیجیتال رو استخراج کنین.بهتره بدونین برخی از رمز ارزها، با دستگاه های مخصوص استخراج میشن.

5.    بازار خرید و فروش با تقاضای بالا

ریگ های ماینینگ شباهت بسیار زیادی رو با کامپیوتر های خانگی دارن. برای ساخت یک ریگ ماینینگ ارز دیجیتال علاوه بر کارت های گرافیک، به لوازم و سخت افزارهای دیگه ای هم احتیاج خواهید داشت. از این قطعات میتونیم به مادربرد، رم، فن، پاور و. . . اشاره کنیم که تمامی این قطعات در بازار ایران به راحتی پیدا میشن.

ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟.

نیازمندی ها برای ساخت یک ریگ ماینینگ

همونطور که اشاره داشتیم، برای ساخت یک ریگ استخراج ارز دیجیتال به سخت افزارهای مختلفی نیاز خواهیم داشت. به همین منظور در این بخش از مقاله ریگ ماینینگ چیست؟ قصد داریم در این مورد به طور کامل صحبت کنیم و اطلاعاتی رو در مورد اون ها در اختیار شما قرار دهیم.
به طور کلی ساخت و راه اندازی یک ریگ ماینینگ به موارد زیر احتیاج خواهید داشت:

  •    مادربرد:

مادربرد شما باید به نحوی باشه که قابلیت اتصال همزمان چند کارت گرافیک رو به شما بده.

  •    هارد درایو:

برای نصب یک کیف پول اتریوم به 25 گیگ و برای کیف پول بیت کوین هم به 50 گیگ فضای ذخیره سازی احتیاج خواهید داشت. به همین منظور پیشنهاد میدیم که یک هارد درایو 100 تا 250 گیگاباتی برای ساخت ریگ ماینینگ خود در نظر بگیرید.

  •   پاور یا منبع تغذیه:

ریگ هایی که 4 یا بیشتر از 4 کارت گرافیک بر روی اون ها نصب شده، به بیشتر از یک پاور برای تامین انرژی احتیاج دارن. معمولا ماینر ها برای این منظور، چند پاور 750 واتی رو به هم متصل میکنن.

  •     سیستم خنک کننده مناسب:

با توجه به این که فعالیت کارت های گرافیک و ریگ ماینینگ باعث تولید گرما میشه و این گرما برای سخت افزارهای شما میتونه مشکلاتی رو بوجود بیاره، بهره مندی از یک سیستم خنک کننده مناسب میتونه در این مورد به شما کمک کنه.

  •   رم یاCPU :

ریگ های ماینینگ به رم های قدرتمندی نیاز ندارن و یک رم 4 گیگابایتی کار شما رو راه میندازه. البته باید به این نکته توجه کنین که رمی که انتخاب میکنید، توسط مادربرد شما پشتیبانی میشه یا نه.

 ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟.

مقاله پیشنهادی: کسب درآمد از فروش لوازم و تجهیزات ارزهای دیجیتال

فاکتورهای مهم در استخراج ارز دیجیتال

امیدواریم که تا به الان به خوبی با مفهوم ریگ ماینینگ چیست؟ آشنا شده باشین. بعد از اینکه ریگ ماینینگ خودتون رو سر هم کردین، باید یک رمز ارز مناسب رو برای استخراج انتخاب کنین. برای اینکار میتونین به 4 فاکتور بسیار مهم توجه کنین که در ادامه در مورد هر کدوم از اون ها به شکل کامل توضیحاتی رو ارائه میدیم.

•    نرخ هش یا هش ریت

هش ریت اصطلاحی در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال است که مربوط به پردازش تراکنش های هر بلاک میباشد. هر کارت گرافیک، نرخ هش معینی رو داره و هر چقدر نرخ هش کارت گرافیکی که در اختیار دارین، بالاتر باشه، شانس شما هم برای استخراج بلاک ها بیشتر میشه. همچنین استفاده از چند کارت گرافیک مختلف در یک ریگ بهتون اجازه میده که قدرت هش ریگ ماینینگ شما بیشتر خواهد بود.

•    میزان مصرف انرژی

دستگاه های پردازشی برای انجام محاسبات، به انرژی برق نیاز دارن که میزان این مصرف به توان محاسبی کارت های گرافیکی که خریداری کردین، بستگی داره. در صورتی که میزان برق مصرفی ریگ ماینینگ خودتون رو به درستی ارزیابی نکنین، ممکنه هر آنچه که از ماین رمز ارزها بدست میارین، صرف پرداخت هزینه برق مصرفی شما بشه.

برای محاسبه مقدار برقی که توسط ریگ ماینینگ شما مصرف میشه، میتونین از قدرت هش و توان محاسباتی کارت های گرافیکی خود استفاده کنید. برای اینکه این محاسبات رو بدرستی انجام بدین، میتونین از ماشین حساب های انلاین بهره ببرید.

•    تولید گرما در ریگ های ماینینگ

در دستگاه های استخراج ارز دیجیتال به دلیل انجام محاسبات پیچیده و سنگین، گرمای زیادی بوجود میاد که این گرما به شکل مستقیمیبا تعداد کارت های گرافیک شما در ارتباط است. به عبارت دیگه هر چقد کارت های گرافیکی بیشتری رو داشته باشین، گرمای حاصل از فعالیت اون ها هم بیشتر میشه.
این گرما میتونه به سیستم و سخت افزارهایی که دارین، آسیب های زیادی رو وارد کنه. به همین دلیل باید از گزینه های مناسبی برای تهویه ی هوا و خنک کردن محیط استفاده کنین. توجه داشته باشین که بخشی از سرمایه اولیه خودتون رو برای اینکار اختصاص بدین. همچنین به هزینه های احتمالی مصرف برق دستگاه های خنک کننده هم توجه داشته باشید.

•    هزینه های مربوط به خرید ریگ ماینینگ

یکی دیگر از فاکتور هایی که قبل از ورود به دنیای استخراج ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنین، قیمت ریگ ماینیگ و هزینه ای است که برای راه اندازی این تجهیزات به آن ها نیاز دارید. در واقع هزینه ای که برای خرید ریگ های ماینینگ هزینه میکنید، نوعی سرمایه گذاری در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال است و باید برآورد کنین که در چه مدت زمانی بهتون برمیگرده.

•    هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری ریگ ماینینگ

از طرفی باید عمر دستگاه ریگ ماینینگ خودتون رو هم برآورد کنین و در مواقعی که قدرت پردازشی کارت های گرافیک کم میشه، نسبت به تعویض اون ها اقدام کنین. این به معنی هزینه بیشتر برای نوسازی تجهیزات می باشد که باید این فاکتور را قبل از ورود به ماین ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار دهید.

آیا راه اندازی ریگ ماینینگ قانونی است؟

ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟.

احتمالا با توجه به این که الان میدونین ریگ ماینینگ چیست؟ این سوال براتون پیش بیاد که در ایران راه اندازی ریگ ماینینگ قانونی است؟ یا نه؟ برای بررسی این موضوع باید قوانین و مقرراتی که در مورد رمز ارزها در کشور وجود دارند را مورد بررسی قرار دهید.
همونطور که میدونین برای استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال به انرژی برق نیاز داریم؛ با توجه به مصرف بالای برق توسط ماینر ها در سال 1398 آیین نامه ای اجرایی برای قانونی کردن استخراج ارزهای دیجیتال به تصویب رسید. طبق این آیین نامه برای استفاده از دستگاه های استخراج ارز دیجیتال، ماینر باید از وزارت صمت مجوز های لازم را دریافت کرده باشد. در غیر اینصورت استخراج غیر قانونی بوده و دستگاه های ماینر مربوطه توقیف میشن.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج با کارت گرافیک کدامند؟

در صورتی که بهترین ریگ استخراج رو داشته باشین ولی رمز ارز مناسبی رو برای استخراج انتخاب نکنین، ماینینگ براتون هیچ سودی رو نخواهد داشت. به همین دلیل قصد داریم که در ادامه تعدادی از رمز ارزهایی که بیشترین سوددهی رو برای ماینر ها دارن و با استفاده از GPU قابل استخراج هستن رو بهتون معرفی کنیم.
البته به این نکته توجه داشته باشین که قدرت پردازشی ماینر ها و هزینه برق هم تاثیر بسزایی رو بر روی میزان سودآوری ماینینگ داره. به همین دلیل ممکنه لیستی که در ادامه بهتون معرفی میکنیم، بیشترین بازدهی رو برای دستگاه های شما نداشته باشه. 
به طور کلی موارد زیر جزو پر سود ترین ارزهای دیجیتالی هستن که با استفاده از کارت گرافیک یا GPU میتوانید آن ها را استخراج کنید:

  •     اتریوم (ETH)
  •     بیت کوین گلد (BTG)
  •    راون کوین (RVN)
  •    فلاکس (FLX)
  •     آترنیتی (AE)
  •     اتریوم کلاسیک (ETC)
  •     فیرو (FIRO)
  •     آیون (AION) 
  •    سوپر زیرو (SERO)

توجه: لازم میدونیم این نکته رو بهتون گوشزد کنیم که اتریوم در حال تغییر الگوریتم تایید تراکنش های خود است. به زودی الگوریتم اثبات این شبکه از POW به POS تغییر کنه که در این صورت این رمز ارز دیگه قابل استخراج نیسس. البته میتوانید از ریگ اتریوم برای ماین سایر رمز ارزها استفاده کنین.

جمع بندی و نتیجه

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از کم ریسک و در عین حال پر سودترین روش های درآمد زایی در حوزه ارزهای دیجیتال است. در این مقاله به طور مفصل در مورد ریگ ماینینگ صحبت کردیم و بهتون شرح دادیم که منظور از ریگ ماینینگ چیست؟ مزیت های این دستگاه استخراج در مقایسه با ماینرهای دیگه و تفاوت ریگ چیه.
همچنین در مورد فاکتورهایی که قبل از ورود به دنیا ماین با کارت های گرافیک باید به آن ها توجه کنین هم، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. همچنین در مورد مشکلات ریگ ماینینگ هم اطلاعاتی رو در اختیارتون گذاشتیم. امیدواریم که این مطلب براتون مفید و کاربردی بوده باشه.
سربلند و پر سود باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟

در مورد ریگ ماینینگ چیست؟ آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+89 = ?