سایت اتر اسکن چیست؟ معرفی و آموزش Etherscan

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سایت اتر اسکن چیست؟ معرفی و آموزش Etherscan"


  • 20:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگه بخوایم خیلی ساده بهتون توضیح بدیم که اتر اسکن چیست؟ میتونیم اینطور بیان کنیم که Etherscan یک مرورگر برای بلاک چین اتریوم است. از این مرورگر بلاک چینی میتونین برای بدست آوردن اطلاعاتی مثل تراکنش های بلاک چین، آدرس کیف پول ها، داده های آن چین و قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم رو مورد بررسی قرار بدین. بسیاری از فعالان حوزه بلاک چین، سایت اتر اسکن رو به عنوان بهترین مرورگر شبکه اتریوم میدونن.

استفاده از این وب سایت کاملا رایگان است و به عنوان یک ابزار کمکی در حوزه بلاک چین کاربرد داره. با کمک این سایت علاوه بر اسکن ولت و پیگیری تراکنش اتریوم و نقل و انتقالات ارزی که بر روی این شبکه بلاک چینی انجام میشه، میتونین تراکنش های توکن های ERC 20 رو هم بررسی کنین. برای مثال با کمک اتر اسکن شیبا اینو را که بر روی بستر Ethereum توسعه پیدا کرده، قابل بررسی است. 

در صورتی که علاقه مند به بررسی دقیق تر ارزهای دیجیتال هستین و به دنبال ابزاری کاربردی و تخصصی برای پیگیری تراکنش اتریوم و توکن های ERC 20 میگردین، سایت اتر اسکن میتونه در این زمینه شما رو یاری کنه. آدرس این سایت Etherscan.io می باشد. پیشنهاد میدیم که برای آشنایی بیشتر با این سایت و کاربرد هایی که داره، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی سایت اتر اسکن

معرفی سایت اتر اسکن (Etherscan)

همونطور که قبلا هم در پاسخ به سوال سایت اتر اسکن چیست؟ عنوان کردیم، اتر اسکن (Etherscan) یک مرورگر اختصاصی برای بلاک چین اتریوم می باشد. با کمک این مرورگر میتونین داده های مختلفی رو از جمله تراکنش های انجام شده، قراردادهای هوشمند، آدرس ولت ها و. . . رو که بر روی شبکه Ethereum توسعه پیدا کردن، مورد بررسی قرار بدین.

با توجه به اینکه تمامی تراکنش ها بر روی شبکه اتریوم، به شکل عمومی منتشر میشن، اتر اسکن به شما این امکان رو میده که مثل یک موتور جستوجو ازش استفاده کنین و به تمامی اطلاعاتی مربوط به تراکنش ها و کیف پول های ارز دیجیتال دسترسی داشته باشین. همچنین میتونین با استفاده از شناسه تراکنش ها (Transaction ID) در این شبکه، به اسکن ولت و پیگیری تراکنش اتریوم و توکن های مربوط به این شبکه بپردازید.

به طور کلی اتر اسکن رو میتونیم ابزاری مفید و کاربردی برای ارتباط عمیق تر با یک بلاک چین، برنامه های غیر متمرکز، قررادادهای هوشمند و کیف پول های اون شبکه بدونیم. یکی از اصلی ترین کاربردهایی که این اطلاعات میتونن براتون داشته باشن، بررسی رفتار و معاملات مشکوک توسط کیف پول های بزرگ است که میتونن اشفتگی هایی رو تو بازار ارزهای دیجیتال بوجود بیارن.

نکته مهمی که در مورد سایت اتر اسکن وجود داره، اینه که این پلتفرم و امکانات اون کاملا رایگان در اختیار همه قرار گرفته و حتی برای اینکه بتونین از این خدمات استفاده کنین، نیازی به ثبت نام در سایت اتر اسکن ندارین. البته با افتتاح یک حساب کاربری میتونین از خدماتی مثل تنظیم هشدار برای انجام تراکنش ها در یک کیف پول، استفاده کنید. همچنین ثبت نام در سایت اتر اسکن بهتون اجازه میده که به تنظیمات پیشرفته تری هم دسترسی داشته باشین.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که درسته Etherscan به عنوان ابزاری برای بررسی دقیق تر شبکه های بلاک چینی شناخته میشه و کاربرد چندانی رو برای معامله کردن نداره، اما با کمک این سایت میتونین اطلاعاتی دقیق تر رو از شبکه بلاک چینی اتریوم بدست بیارین. به همین دلیل میتونیم بگیم که یادگیری اتر اسکن و نحوه کار با اون، برای فعالان بلاک چینی یک ضرورت محسوب میشه.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش تنظیمات تراکنش در اتریوم

اهمیت اتر اسکن یا Etherscan

اهمیت اتر اسکن یا Etherscan چیست؟

فعالان حوزه کریپتوکارنسی ها، اتر اسکن رو به عنوان یکی از محبوب ترین مرورگر های شبکه بلاک چینی اتریوم میدونن. با کمک سایت اتر اسکن میتونین به داده های درون شبکه یا آن چین اتریوم دسترسی پیدا کنین؛ اما این موضوع چه کاربردی رو داره و اهمیت اتر اسکن چیست؟

هر چقدر اطلاعات بیشتری از چگونگی ارتباط یک بلاک چین، ساختار اون و تعاملاتی که بین شبکه های بلاک چین وجود داره اطلاعات بیشتری رو داشته باشین، درک بهتری هم از ساختار اپلیکیشن ها و تراکنش ها پیدا خواهید کرد. از طرف دیگه، دسترسی به این نوع داده ها و اطلاعات میتونه تا حد زیادی به تامین امنیت لازم برای اطلاعات شما کمک کنه و بهتون اجازه بده که تراکنش های مشکوک در یک رمز ارز رو مورد بررسی قرار بدین.

برای مثال میتونین با فعال کردن گزینه هشدار نهنگ های (whale alert) از جا به جایی حجم های بالایی از ارز دیجیتال با خبر بشین. گاهی اوقات چنین تراکنش هایی ممکنه که حسابی بازار رو بهم بریزن و یا اینکه نمایانگر پایان یک روند باشن. یکی دیگه از کاربرد هایی که میتونین برای این سایت در نظر بگیرین، اطلاع از نحوه مدیریت یک دارایی توسط سرمایه گذاران است.

درصورتی که بتونین از داده های ارائه شده در این سایت به درستی استفاده کنین، توانایی شناسایی پروژه های کلاهبرداری و در حال شکست براتون فراهم میشه. شاید با خودتون بپرسین که چطور ممکنه چنین چیزی رو در بازار ارزهای دیجیتال تشخیص داد؟ باید بگیم که برای این کار کافیه که موجودی و تراکنش های مربوط به بزرگترین کیف پول های یک ارز دیجیتال رو که معمولا متعلق به بنیانگذاران اصلی اونه، مورد بررسی قرار بدین.

کاربردهای اتر اسکن کدامند؟

در ادامه این مقاله قصد داریم تا بهتون توضیح بدیم که کاربرد های اتر اسکن چیست؟ و از این سایت برای چه منظوری میتونین استفاده کنین.

به طور کلی و اولین و مهمترین کاربردی رو که میتونیم برای این پلتفرم عنوان کنیم، بررسی موجودی و دارایی هایی است که در کیف پول های عمومی اتریوم وجود دارد. با کمک این سایت میتونین موجودی فعلی و تاریخچه تراکنش های مربوط به هر ولت رو مورد بررسی قرار بدین. جالبه بدونین که در این بخش حتی هزینه مربوط به گس فی (Gas Fee) یا هزینه کارمزد های تمامی تراکنش ها رو هم مشاهده کنین. 

همچنین امکان بررسی قراردادهای هوشمند هم با استفاده از سایت Etherscan.io وجود داره. برای این که بتونین به چنین اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنین، کافیه آدرس کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر خودتون رو در کادر جستوجو وارد کنین. 

به طور کلی مهمترین کاربرد هایی که از سایت اتر اسکن میشه، موارد زیر هستن:

•    محاسبه میزان گس فی برای تراکنش های اتریوم با استفاده از ردیاب گس در سایت اتر اسکن
•    جستوجو، بررسی و تایید قراردادهای هوشمند
•    مشاهده میزان موجود و دارایی های دیجیتالی هر کیف پول ارز دیجیتال
•    بررسی تراکنش هایی که در هر لحظه بر روی شبکه اتریوم انجام میشن
•    جستوجو و بررسی تمامی تراکنش هایی که توسط یک کیف پول ارز دیجیتال انجام شده
•    کشف قراردادهای هوشمندی که کد امنیتی و کد منبع تایید شده دارند
•    پیگیری و بررسی تعداد قراردادهای هوشمندی که توسط یک ولت مجاز شدن
•    بررسی و لغو دسترسی برنامه های غیر متمرکز یا DApp ها به کیف پول ها 
•    بررسی تمامی تراکنش هایی که بر روی شبکه اتریوم انجام شدن؛ حتی تراکنش های شکست خورده و معلق
•    پیگیری تراکنش اتریوم و پیشرفت آن 

نکته مهمی که در مورد سایت اتر اسکن باید بهش توجه داشته باشین اینه که، در این پلتفرم تنها اطلاعات عمومی قابل دسترسی هستن؛ اطلاعات محرمانه ای مثل کلیدهای خصوصی در این سایت به کاربرها نمایش داده نمیشه. همچنین در این پلتفرم هیچ کدوم از کلید های خصوصی مربوط به کیف پول ها ذخیره نشده و این موضوع برای تامین امنیت دارایی ها اهمیت ویژه ای رو داره.

چطور از سایت اتر اسکن استفاده کنیم؟

حالا که میدونین سایت Etherscan چیست و چه کاربردی داره؟ بهتره آموزش استفاده از این سایت رو هم براتون توضیح بدیم. توجه داشته باشین که بررسی تراکنش ها و اسکن ولت های نهنگ ها در این سایت بهتون اجازه میده که دید بهتری رو نسبت به یک ارز دیجیتال خاص بدست بیارین.

سایت اتر اسکن

در صورتی که قصد دارین با استفاده از سایت اتر اسکن به ردیابی یک تراکنش بپردازید، باید از کلید هش ان استفاده کنین. برای اینکار باید وارد سایت Etherscan.io بشین و در بخش جستوجو این کلید هش رو وارد کنین. در این حالت اتر اسکن هش تخمینی رو بهتون نمایش میده و زمان تقریبی تایید تراکنش ها رو هم ارائه میده.

همچنین از پلتفرم Etherscan میتونین به عنوان یک پلتفرم تحلیل استفاده کنین. در این حالت هر کسی میتونه با کمک این سایت، برای آنالیز و بررسی داده های درون شبکه ای استفاده کنه. همچنین با کمک این بخش میتونین تغییراتی که در هزینه کارمزد تراکنش ها ایجاد میشه رو مورد بررسی قرار بدین.

یکی دیگه از مزیت هایی که این سایت براتون فراهم میکنه، قابلیت پیگیری تراکنش های کیف پولتون هستش. به این ترتیب میتونین فعالیت های مشکوک و ناشناسی که از ولت دیجیتالی شما انجام شدن رو پیدا کنین. همچنین قابلیت پیگیری سبد سرمایه گذاری کیف پول هایی که بر روی شبکه اتریوم دارین هم، با کمک سایت Etherscan.io براتون فراهم میشه.

توجه داشته باشین که اتر اسکن به طور اختصاصی برای بلاک چین اتریوم و تراکنش ها و رمز ارزهایی که بر روی بستر اون انجام میشن مورد استفاده قرار میگیره. همچنین شما میتونین برای تراکنش های شبکه Binance Smart Chain از اسمارت چین اسکن یا بی سی اسکن (BSCscan)، تراکنش ها شبکه Solana ازسولانا اسکن (SolScan) و به طور کلی برای هر شبکه از اسکنر مخصوص اون استفاده کنین.

ویدیوی پیشنهادی: تشخیص حرکات نهنگ ها در بازار

آموزش اتر اسکن (Etherscan)

تا به الان باید با سایت اتر اسکن آشنا شده و در مورد کاربرد ها و مزیت های استفاده از این پلتفرم هم اطلاعاتی رو کسب کرده باشین. در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد بخش ها و قابلیت های مختلف این سایت اطلاعاتی رو بهتون ارائه بدیم. 

آموزش ردیابی کیف پول و تراکنش ها در اتر اسکن (Etherscan)

برای اینکه بتونین با استفاده از سایت اتر اسکن، به تراکنش ها و کیف پول های مختلف دسترسی پیدا کنین، کافیه که آدرس کیف پول مربوطه رو در بخش جستوجو بالای صفحه وارد کنین. به این ترتیب تمامی تراکنش های مربوط به اون کیف پول رو مشاهده خواهید کرد.

با وارد کردن یک آدرس کیف پول و سرچ در مورد تراکنش های اون صفحه ای مشابه با عکس زیر بهتون نمایش داده میشه. به این ترتیب میتونین آخرین تراکنش های انجام شده در این کیف پول ارز دیجیتال رو مشاهده کنین.

آموزش اتر اسکن

با کلیک کردن برروی هر کدوم از این تراکنش ها می تونین اطلاعات تکمیلی تری رو از اون ها مشاهده کنین. به این ترتیب امکان بررسی تمامی جزئیات مربوط به یک تراکنش ارز دیجیتال براتون فراهم میشه و میتونین که نقل و انتقالات ارز رو با جزئیات بیشتری بررسی کنین.

آموزش اتر اسکن

برای اینکه بتونین یک تراکنش خاص رو هم بررسی کنین، باید از هش تراکنش یا شناسه اون که به شکل TxHash نمایش داده میشه، استفاده کنین. این هش به شکل رشته ای خاص و منحصر به فرد از اعداد می باشد. با وارد کردن این شناسه در نوار جستوجو سایت اتر اسکن میتونین به تمامی داده ها و اطلاعات مربوط به اون تراکنش دسترسی پیدا کنین.

آموزش استفاده از ردیاب گس اتریوم در اتر اسکن (Etherscan)

به طور کلی گس فی (Gas Fee) به کارمزد های مربوط به انجام یک تراکنش گفته میشه که با موفقیت در شبکه بلاک چینی صورت میگیره. به هزینه های گس در تراکنش های اتریوم هم کارمزد گس شبکه گفته میشه. در مواقعی که شبکه اتریوم با ازدحام بیشتری روبرو میشه، میزان هزینه مربوط به کارمزد تراکنش ها هم بیشتر خواهد شد.

هزینه گس تراکنش ها با توجه به بلوکی که تراکنش ها در آن قرار گرفتن و میزان تراکم تراکنش ها در شبکه، میتونه که متفاوت باشه. گاهی اوقات ممکنه که کاربرها براورد دقیقی رو در مورد این هزینه نداشته باشن و به همین دلیل نتونن که تراکنش های خودشون رو انجام بدن. 

سایت اتر اسکن در این زمینه میتونه که به معامله گر ها و سرمایه گذارانی که از شبکه اتریوم استفاده میکنن، کمک کنه. این سایت با کمک ردیاب گس خودش، به کاربرها کمک میکنه تا به شکل کاملا دقیقی، هزینه کارمزدهای گس در شبکه اتریوم رو برآورد کنن. 

مقاله پیشنهادی: گس اتریوم چیست؟

یکی از مزیت های ردیاب گس اتریوم در سایت Etherscan.io، اینه که بازه های زمانی که شبکه شلوغ تر است و هزینه تراکنش ها در آن زمان بیشتر می باشد را، به کاربرهای خود نمایش میدهد. یه این ترتیب تعیین شلوغی شبکه در یک زمان خاص و میزان هزینه هر تراکنش را میتوان برآورد کرد.

آموزش استفاده از ردیاب گس اتریوم در اتر اسکن

به طور کلی ردیاب گس اتریوم رو میتونیم به عنوان یک ماشین حساب برای تعیین گس اتریوم بدونیم. در این برنامه تراکنش های معلق بر روی بلاک چین اتریوم رو هم مورد بررسی قرار میده و مشخص میکنه که برای انجام هر تراکنش، به چه میزان کارمزدی نیاز است.

آموزش بررسی موجودی کیف پول و تاریخچه آن در اتر اسکن (Etherscan)

با کمک سایت اتر اسکن میتونین به تمامی تراکنش های یک کیف پول ارز دیجیتال و مجموع موجودی های اون کیف پول دسترسی پیدا کنین. برای این منظور کافیه که آدرس کیف پول مورد نظر رو در بخش جستوجو وارد کنین و از گزینه آنالیز برای این منظور استفاده کنین.

در این بخش تمامی کاربرها میتونن از تحلیل داده های کیف پول کاربر از جمله میزان موجودی اتر در کیف پول، تاریخچه تمامی تراکنش ها و هزینه های گس پرداخت شده، بهره مند بشن.

آموزش بررسی موجودی کیف پول و تاریخچه آن در اتر اسکن

 جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم تا توضیحات مفیدی و مختصری رو در مورد سایت اتر اسکن (Etherscan) بهتون ارائه بدیم و شرح بدیم که کاربرد سایت اتر اسکن چیست؟ و چطور میتوان از آن برای اسکن ولت و پیگیری تراکنش اتریوم و بررسی گس شبکه استفاده کرد؟ امیدواریم که با مطالعه این مطلب، اطلاعات کاملی رو در این مورد بدست بیارین و بتونین از اتر اسکن برای بررسی تراکنش های اتریوم بر روی بستر بلاک چین استفاده کنین.

توجه داشته باشین که پلتفرم Etherscan، تنها برای بررسی رمز ارز اتر و توکن هایی که بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC 20 ساخته شدن، مناسب است. در صورتی که قصد دارین تا آدرس کیف پول های مربوط به رمز ارزهایی در سایر شبکه ها رو مورد بررسی قرار بدین، باید از مرورگر های اختصاصی که برای اون ها توسعه پیدا کردن، استفاده کنین.

برای مثال شما هم میتونین برای تراکنش های شبکه Binance Smart Chain از اسمارت چین اسکن یا بی سی اسکن (BSCscan)، تراکنش ها شبکه Solana ازسولانا اسکن (SolScan) و به طور کلی برای هر شبکه از اسکنر مخصوص اون استفاده کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سایت اتر اسکن چیست؟ معرفی و آموزش Etherscan

  1. مهسا (1401/06/15)

    ممنون مطلب مفید و کاربردی بود. برای ردیابی توکن های NFT که روی شبکه اتریوم هستن هم میونیم از این سایت استفاده کنیم؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/06/15)

      بله می تونین از شبکه اتر اسکن برای ردیابی توکن های NFT استفاده کنین.

در مورد سایت اتر اسکن چیست؟ معرفی و آموزش Etherscan نظر دهید
سوال امنیتی :7+56 = ?