چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالاتر است؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالاتر است؟"


  • 00:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در واقع تتر عظیم ‌ترین استیبل کوین هستش. استیبل بودن تتر یعنی این که قیمت و ارزش اون همواره با وجود نوسانات کم یک دلار آمریکا هستش ولی موردی که در کشورمون ایران وجود داره این هستش که با وجود این که ارزش و قیمت تتر با قیمت دلار یکسان هست، هنگام خرید تتر، ارزش و قیمت تتر کمی بیشتر از دلار کاغذی مبادله میشه. دلیل این مورد را در مقاله "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟" بررسی میکنیم و تمامی موارد و نکات را شرح میدیم.

علت اختلاف ارزش و قیمت تتر و دلار در کشورمان ایران

لازم به ذکر هستش که در کشورمون ایران به دو طریق میتونین تتر تهیه کنین. نوع اول تتری هستش که در ایران و بین کاربر های ایرانی رد و بدل میشه، یا به عبارتی تتر داخلی هستش. جهت درک بهتر مثالی میزنیم، معامله گری میخواد قسمتی از سود خودش در بازار به ریال تبدیل کنه، برای این کار، ارز دیجیتال خودش را به صرافی ‌های ایرانی میفروشه و در ازای اون ریال میگیره. همون موقه اگه کاربری قصد خریدن بیت کوین را از همون صرافی داشته باشه، اون صرافی تتر خودش را به بیت کوین تبدیل میکنه و به مشتری تحویل میده.

در این صورت تتر از خارج وارد کشورمون نشده تنها میان کاربر های ایرانی رد و بدل شده. در این صورت ارزش و قیمت تتر دقیقاً معادل قیمت دلار کاغذی در بازار ایران هستش و اختلاف قیمت تتر و دلار‌ کاغذی، مقدار کارمزدی هستش که صرافی میگیره. توصیه میکنیم موقع خریدن مقدار کارمزد صرافی را سوال کنین و همچنین با سایر صرافی ‌ها هم مقایسه کنین تا خرید خودتون را با حداقل ‌ترین قیمت و ارزش انجام بدین. در حقیقت تتر داخلی، میان کاربر های ایرانی رد و بدل میشه و همچنین فروشنده و خریدار هر دو در داخل ایران دارایی خودشون را تبدیل میکنن.

همون طور که در روز های آتی شاهد کاهش فوق العاده قیمت و ارزش‌ بیت کوین بودین، در این شرایط افراد کمی دارایی خودشون را میفروشن و به طور معمول افراد تمایل به خریدن بیت کوین دارن. خب در این که تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده و تقاضا به اوج رسیده در نتیجه، موجودی تتر در داخل کشورمون ایران کم میشه. چرا که افرادی که میخوان بیت کوین بخرن نسبت به افرادی که میخوان بیت کوین بفروشن، خیلی زیاد میشه و همون طور که اطلاع دارین کم شدن تتر در کشور سبب گران شدن اون میشه نه تنها تتر، نادر شدن هر ارز دیجیتال در بازار سبب افزایش قیمت اون میشه.

در این صورت هستش که دیگه قیمت دلار کاغذی اهمیتی نداره، چرا که تتر، دلار کاغذی نیست، بلکه خودش ارز دیجیتال هستش و توزیع و تقاضای اون جدا از دلار کاغذی هستش.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال تتر چیست؟

 اگه تا اینجای مقاله "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟" را مطالعه کرده باشین پیش تر گفتیم که راه دیگه ای هم جهت تهیه تتر وجود داره یعنی خریدن تتر از خارج کشور. هنگامی که تتر در داخل کشور نادر میشه، صرافی ها به دنبال تهیه تتر از خارج کشور مبرن، جهت اقدام به این کار می بایست از دلار حواله استفاده کنن، قیمت دلار حواله همیشه بالا تر از قیمت دلار در داخل کشورمون هستش.

چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟

بنابراین، هنگامی که موجودی تتر در داخل کشور کم بشه و در طرف دیگه قیمت دلار حواله هم بالا تر از قیمت دلار در داخل کشور باشه، میان قیمت تتر و دلار اختلاف به وجود میاد. در این صورت قیمت تتر با قیمت دلار ارتباطی نداره و این مکانیزم بازار هستش که ارزش و قیمت را مشخص میکنه نه دستور العمل بانک مرکزی.

چرا تتر همواره ۱ دلار است؟

چرا تتر همواره 1 دلار هستش از جمله اساسی ‌ترین سوال هایی هستش که می بایست اول به اون جواب داده بشه. علت این کار این هستش که تتر، استیبل کوین یا ارز باثبات هستش و پشتوانه اون دلار می باشد؛ یعنی به ازای هر ۱ تتری که عرضه میشه، ۱ دلار در ذخایر شرکت سازنده این ارز دیجیتال مستقر میشه. در نتیجه قیمت و ارزش تتر می بایست همیشه ۱ دلار باشه.

لازم به ذکر هستش که احتمال داره ارزش و قیمت تتر یک دلار نباشه؛ چرا که یک عامل خیلی اساسی به نام عرضه و تقاضا در همه ی بازار ها از جمله کریپتوکارنسی‌ ها وجود داره، که مشخص کننده اصلی قیمت‌ ها هستش. اگه عرضه بیشتر از تقاضا باشه، ارزش و قیمت به حداقل میرسه و برعکس اگه تقاضا بیشتر از عرضه باشه، قیمت و ارزش به حداکثر میرسه. در نتیجه احتمال این که قیمت تتر کمتر از ۱ دلار بشه هم وجود داره.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار کدامند؟

دلیل اول: میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال تتر

 عامل دیگه که سبب اختلاف قیمت و ارزش تتر و دلار میشه، میزان عرضه و تقاضا هستش. اگه عرضه چیزی نسبت به تقاضای اون بیشتر باشه، ارزش اون دارایی به حداقل میرسه؛ چرا که مقدار بسیاری از اون در بازار وجود داره ولی خریدار نیست.

اگه عرضه یک دارایی کمتر از میزان تقاضای اون باشه، ارزش اون به حداکثر میرسه، تا پاسخ گوی تقاضا باشه. در بازار ارز های دیجیتال هم عرضه و تقاضا عامل خیلی مهمی هستش و به این خاطر که تتر استیبل کوین هستش و قیمت اون می بایست همواره ۱ دلار باشه،

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار کدامند

سازندگان این ارز یعنی تتر می بایست قیمت را کنترل کنن؛ به این صورت که اگه قیمت به بالا تر از ۱ دلار برسه، عرضه را افزایش بدن تا قیمت کم بشه و اگه قیمت به پایین ‌تر از ۱ دلار رسید، عرضه را کم کنن تا بنا به میزان تقاضای زیادی که برای تتر وجود داره، نادر تر بشه و قیمت اون تا ۱ دلار افزایش پیدا کنه ولی بعضی موقع ها کنترل قیمت تتر سخت میشه مخصوصاً هنگامی که بازار ارز های دیجیتال در حال صعود یا نزول شدید هستش.

دلیل دوم: میزان کارمزد دریافتی صرافی ‌های ایرانی

دلیل دیگه مقدار کارمزد و قیمت صرافی ‌های ایرانی هستش. صرافی ‌ها به ازای هر معامله ‌ای که کاربر ها انجام میدن، مقداری کارمزد میگیرن و این در مبادله ‌های گوناگون، متفاوت هستش و نیز صرافی ‌ها نسبت به مقداری نقدینگی خودشون، قیمت و ارزش را کمی افزایش و کاهش میدن؛ صرافی ‌هایی که نقدینگی اونا کم هستش، به طور معمول تتر را گران ‌تر حساب میکنن.
از اونجایی که تتر ارز دیجیتال هستش، میشه اون را با هزینه ‌ای ثابت و سریع به همه نقاط دنیا منتقل کرد ولی اگر بخواین دلار حواله‌ ای را منتقل کنین، مقصد و مقدار دارایی انتقالی، روی کارمزد اون اثر میذاره. این موضوع سبب محبوبیت خیلی زیاد تتر در میان ایرانی ها شده و حتی تعدادی افراد هم جهت دور زدن تحریم‌ ها از اون بهره میبرن. همه ی این فاکتور ها سبب به حداکثر رسیدن تقاضا برای تتر میشه و همچنین سبب افزایش قیمت و ارزش تتر نسبت به دلار هم میشه.

دلیل سوم: سیاست‌ های ارزی موجود در دولت ایران

یکی از مهم ترین ترین دلیل های اختلاف قیمت تتر و دلار، سیاست‌ های ارزی دولت ایران هستش؛ به طور معمول دولت اجازه خریدن مقدار محدودی دلار را به هر شماره شناسنامه میده. به همین سبب، اکثر افرادی که با حوزه کریپتو و ارز های دیجیتال آشنایی داشتن، تتر را جایگزین دلار کاغذی میکردن، چرا که محدودیتی در خریدن آن نداشتن و این موضوع سبب افزایش تقاضا برای این ارز های دیجیتال شده.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار

البته بانک مرکزی به صرافی‌ ها اجازه داد که ارز اسکناس را با نرخ توافقی بخرن و بدون محدودیت، به متقاضی های ارز دیجیتال بفروشن؛ یعنی این که حالا هر کسی میتونه به هر مقداری که میخواد، دلار بخره.

دلیل چهارم: تفاوت ماهیت تتر و دلار

بدیهی‌ ترین مورد، تفاوت ماهیت دلار کاغذی و حواله ‌ای با تتر هستش. تتر ارز رمز نگاری شده هستش، که میزان عرضه و تقاضای اون با دلار فرق داره و نیز فاکتور های دیگه ای همچون نحوه خرید و فروش و انتقال تتر، نوع قانون‌ گذاری، ، غیر متمرکز بودن یا نبودن اون نسبت به دلار و... متفاوت هستش؛ بنابراین تتر و دلار به طور حتم همواره هم‌ قیمت نیستن و روند حرکتی اونا یکسان نیست.

دلیل پنجم: میزان ارزش ریال

از جمله دلیل های دیگه برای این که قیمت دلار چرا با قیمت تتر برابر نیست، ارزش ریال هستش. البته ارزش ریال روی هر دو ارز تتر و دلار کاغذی تاثیر یکسانی داره ولی این دو ارز کمی با همدیگه تفاوت قیمتی دارن یعنی اول ارزش یکی از اونا بیشتر میشه بعدش ارزش ارز بعدی به همون مقدار میرسه و این موضوع سبب به وجود اومدن اختلاف قیمتی میشه.

دلیل ششم: مقدار کارمزد دریافتی شبکه ‌های گوناگون

دلیل بعدی اختلاف قیمت دلار با تتر، میزان کارمزد تتر هستش. همون طور که اطلاع دارین، تتر ارز دیجیتال هستش که روی بستر بلاک چین ‌های گوناگون ساخته شده. هر کدوم از این بلاک چین ‌ها ساختار و مقیاس ‌پذیری ‌های گوناگونی دارن.

مرورگر بلاک چینی؛ لازم به ذکر هستش که مقیاس پذیری تاثیر بسیار زیادی در کارمزد تراکنش ‌ها داره.

چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟

اگه شبکه ای تعداد تراکنش ‌های کمتری در ثانیه پردازش کنه، کاربر ها می بایست جهت ارسال تراکنش ‌ها کارمزد بیشتری بپردازن؛ چرا که ماینر های شبکه اتریوم، به طور معمول تراکنش‌ هایی را در اولویت قرار میدن که کارمزد بیشتری بپردازن؛ این موضوع سبب میشه که کاربر ها تراکنش ‌ها را بیشتر بزنن، که این ارتباط مستقیم با مقدار پرداختی اونا داره.

افزون بر این ها، قیمت و ارزش اتریوم هم روی میزان کارمزد شبکه تاثیر مستقیم داره. البته تتر اول روی شبکه بیت کوین عرضه شده بود که به علت کارمزد های بالا و کند بودن شبکه بیت کوین نسبت به اتریوم، از این نوع تتر بهره آنچنانی نمیشه برد. 

میزان تفاوت قیمت تتر به تومان نسبت به دلار

در حالت عادی که بازار کریپتو نوسانات آنچنانی نداره، قیمت و ارزش تتر به طور معمول چند تومان بیشتر از دلار معامله میشه ولی در کاهش و یا افزایش ناگهانی و شدید قیمت و ارزش ارز های دیجیتال، این اختلاف بیشتر میشه؛ چرا که هنگام ریزش بازار تقاضا برای تتر به حداکثر میرسه و سرمایه ‌گذار ها میخوان ارز های دیجیتال خودشون را تبدیل به استیبل کوین کنن تا از نوسان ها دور بمونن و این موضوع سبب به حداکثر رسیدن قیمت و ارزش تتر میشه.

چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟

در افزایش قیمت و ارزش ارز های دیجیتال هم سرمایه ‌گذار ها شروع به خارج کردن تتر های خودشوم و خریدن ارز های دیجیتال دیگه میکنن. این موضوع سبب به حداکثر رسیدن میزان موجودی بخش عرضه تتر میشه، که مطمئناً می بایست قیمت و ارزش اون را به حداقل برسونه. به طور خلاصه، قیمت و ارزش جهانی تتر به دلار، در بعضی موقع ها بیشتر از ۱ دلار هستش ولی در کشور ایران، در برخی موقع ها با قیمت و ارزش کمتر از 1 دلار هم مبادله میشه.

علت تفاوت قیمت و ارزش تتر با دلار

در مقاله "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟" به طور کامل این مورد را شرح دادیم. این اختلاف قیمت ناشی از میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌ های ارزی دولت ایران، ارزش ریال، هزینه کارمزد شبکه و صرافی ‌ها، تغییر قیمت جهانی تتر و تفاوت ماهیت این دو ارز دیجیتال هستش.

در مواقعی که قیمت تتر با قیمت و ارزش دلار برابر نیست

همون طور که پیش تر هم چندین بار ذکر شد تتر چند تومان از دلار گران‌ تر هستش و این اختلاف قیمت و ارزش در موقع ‌هایی که بازار با افزایش و کاهش ناگهانی قیمت رو به رو میشه، میتونه بیشتر هم بشه.

تبدیل ارز دیجیتال تتر به دلار کاغذی

در صرافی‌ های ایرانی امکان تبدیل تتر را به دلار وجود نداره. جهت اقدام به این کار، ابتدا می بایست تتر را به ریال تبدیل کرد و بعد با مراجعه به صرافی‌ های ارز های دیجیتال، اون را به دلار تبدیل کرد.

نگهداری دلار کاغذی مطمئن ‌تر است یا تتر

پس از خریدن تتر یا دلار کاغذی، می بایست به فکر نگهداری از اون باشین. در کشورمون ایران راه‌ های زیادی جهت نگهداری دلار کاغذی وجود داره همچون ایجاد سپرده ارزی در بانک، بهره گیری از صندوق امانات یا نگهداری اون توسط خود شخص هستش. در مورد ارز دیجیتال تتر هم دو روش وجود داره؛ نگهداری اون در کیف پول شخصی و یا نگهداری اون در صرافی ارز دیجیتال.

چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟

هر دوی این روش ‌ها مزایا و معایبی هم دارن؛ هنگامی که بخواین ارز دیجیتال تتر را در کیف پول شخصی خودتون نگهداری کنین محافظت از کلید خصوصی یا عبارت بازیابی کیف پول از نظر امنیتی بسیار با اهمیت هستش. در مقابل اگه از صرافی ارز دیجیتال جهت نگهداری ارز دیجیتال خود بهره ببرین، اختیار اون را به صرافی میدین و در حقیقت دارایی از اختیار خودتون خارج میشه. بنابراین، هر روشی که برگزینین، مزایا و معایبی هم خواهد داشت. مطلوب ترین روش جهت نگهداری ارز دیجیتال تتر، بهره گیری از کیف پول ارز دیجیتال شخصی هستش.

اهمیت خرید ارز دیجیتال تتر

 با وجود این که قیمت و ارزش ارز دیجیتال تتر به طور معمول گران ‌تر از دلار هستش ولی محدودیتی جهت انتقال اون به سر تا سر دنیا وجود نداره و نیز بدون اهمیت داشتن مبلغ انتقالی، هزینه کارمزد ثابت هستش.

مزایای خرید و نگهداری تتر به جای دلار 

اگه استراتژی ضد تورمی خرید دلار دارین، به دلایل زیر میتونین اون را با خریدن تتر جایگزین کنین. در ادامه مقاله "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟" مزیت‌ های پر کاربرد ترین ارز دیجیتال را شرح میدیم:

  • دارای امنیت فوق العاده

نگهداری حجم بیشتری از اسکناس در منزل، حتی در گاوصندوق، خیلی ریسک داره. چرا که هرچند وقت یه بار خبری در خصوص سرقت دلار و طلا شنیده میشه. این دسته از اتفاق ها افزون بر مال، جان را هم در معرض خطر قرار میدن ولی ارزدیجیتالی همچون تتر وجود فیزیکی نداره، بنابراین به شکل عادی قابل سرقت نیست.

جهت خریدن و نگهداری اون فقط به کیف پول ارز دیجیتال احتیاج دارین. این کیف پول میتونه اپلیکیشن کامپیوتر، اپلیکیشن موبایل و یا یک قطعه سخت افزاری باشه. توصیه میکنیم که اگه قصد دارین حجم بیشتری از سرمایه در قالب ارز دیجیتال همچون تتر نگهداری کنین، کیف پول سخت افزاری بخرین.

کیف پول فیزیکی یا سخت افزاری مثل فلش مموری هستش و امنیت بیشتری در مقایسه با نرم افزار های موبایل و کامپیوتر داره. پنهان کردن اون در مقایسه با دسته‌ های اسکناس خیلی ساده ‌تر هستش. حتی اگه این دستگاه به سرقت بره، سارق قادر نمیتونه از دارایی دیجیتالی بهره ببره و اون را نقد کنه. از طرفی میتونین به لطف بکاپی که در موقع ساخت کیف پول ارائه شده، به آسونی ارز دیجیتال تتر خودتون را برگردونین.

چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟

  • بهره گیری به عنوان یک ارز عادی 

امروزه قسمت بسیاری از حواله‌ های بین‌ المللی با بهره گیری از ارز دیجیتال تتر انجام میشه. فرستنده و گیرنده نمیخوان قیمت دارایی در زمان فرستادن و گرفتن فرق داشته باشه، زیرا باعث به وجود اومدن اختلاف میشه ولی برای تتر این مشکل وجود نداره.
فرض کنین که قصد دارین برای فردی ساکن یک کشور دیگه مبلغی پول بفرستین، انجام این کار از طریق سیستم بانکی و حواله ‌ای سنتی چند روز زمان میبره ولی به دلیل بدون مرز بدون تراکنش ‌های ارز های دیجیتال، پس از خریدن تتر منتقل کردن اون طی چند ثانیه صورت میگیره. به همین سبب ارز دیجیتال تتر پر کاربرد ‌ترین ارز دیجیتال هستش.

حرف آخر

از جمله سوال هایی که کاربر های ایرانی ارز های دیجیتال امکان داره با اون رو به رو بشن، تفاوت قیمت و ارزش ارز دیجیتال تتر و دلار هستش. همون طور که با مطالعه مقاله "چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالا تر است؟" متوجه شدین این کار دلایل گوناگونی داره که در مقاله فوق اونا را معرفی و بررسی کردیم.

این دلایل شامل سیاست‌ های ارزی دولت ایران، کارمزد شبکه ‌های گوناگون، ارزش ریال، عرضه و تقاضا، تفاوت ماهیت تتر و دلار، کارمزد صرافی‌ های ایرانی هستش. در نتیجه قیمت و ارزش ارز دیجیتال تتر همواره کمی بیشتر از دلار کاغذی معامله میشه. امیدواریم تمامی نکات و مواردی که ذکر شد را در خاطر داشته باشین و بهتر به تفاوت قیمت ارز دیجیتال تتر و دلار کاغذی پی برده باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالاتر است؟

  1. MAHSA (1401/06/09)

    همیشه برام سوال بود که چرا باید قیمت تتر از دلار بالاتر باشه، امروز با این مقاله جواب کاملی رو برای این سوالم گرفتم. ممنون ازتون

در مورد چرا قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی بالاتر است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+32 = ?