استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات"


  • 15:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات؛ برای اینکه بتونیم از سرمایه خودمون به نحو احسنت استفاده کنیم، و برامون سودآور باشه. باید با سرمایه ای که داریم وارد بازار بشیم و معامله انجام بدیم. با بازارهای پرتنشی که امروز در سطح جهان برقراره، کار سرمایه گذاری رو واسمون سخت میکنه. چون ممکن به جای کسب سود، سرمایه ای که داریم رو از دست بدیم که عامل خوشآیندی نیست. در این مقاله روش درست سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ره به شما یاد خواهیم داد.

پس اگه بخواییم در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنیم باید بلد باشیم سرمایه مون رو چطوری مدیریت کنیم تا سودآور باشه. برای مدیریت سرمایه باید استراتژی های برای معاملاتمون داشته باشیم.با یادگیری استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات میتونین تریدهای با ریسک کمتری رو تجربه کنید. که سرانجام منجر به سود و افزایش سرمایه تون میشه.

 مدیریت سرمایه چیست؟

استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

به زبان ساده اگه بخواییم مدیریت سرمایه رو تعریف کنیم، برای اینکه با سرمایه خودمون نسبت به مهارت های که داریم در بازار معاملاتی به بالاترین بازدهی برسیم یعنی سود کنیم سرمایه مون رو مدیریت کردیم.هدف اصلی مدیریت سرمایه که مدیریت ریسک هم بهش گفته میشه، کاهش ریسک معاملات و دستیابی به بازدهی مورد انتظار و از طرفی حفظ ارزش دارایی هستش. برای سرمایه گذاری استراتژی های خاصی در نظر میگیریم.

مقاله توصیه شده:انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

استراتژی چیست؟

برای واژه استراتژی یک تعریف دقیق در هیچ جایی نیامده است. استراتژی از دید و ذهنیت هر کس تعاریفی مختلفی میتونه داشته باشه. یک تعریفی که استراتژی میتونیم بگیم وقتی تصمیم های دقیق وشفاف در برابر رقابت با دیگران میگیریم. تعریف دیگه ی از اصطلاح استراتژی برای درک بهترش اینجوری از طرف مایکل پورتر بیان شده، کاری که دیگران انجام میدن با منابع کمتر و کارتر انجام بدیم که کسی جز ما نتونه انجام بده.

استراتژی در سرمایه و معاملات  

استراتژی مجموعه ای از قوانین و مقررات و بایدها و نبایدهای که هر فرد برای سرمایه گذاری در معاملات استفاده میکنه تا سود بیشتری رو نسبت به پوشش ریسکی حاصل از اون معامله داشته باشه. استراتژی چالشی بین ریسک و سود هست. میتونیم بگیم استراتژی نسبت به وضعیت بازار مرز بین ریسک و سود رو برای معامله گر تعریف میکنه. چون استراتژی تعریف خاصی نداره و از دیدگاه افراد، متفاوت معنی میشه.

واسه تعیین استراتژی سرمایه گذاری خوب هر فردی باید به ویژگی های خودش توجه کنه. اینکه میزان ریسک پذیریش چقدره، یا شناختشون نسبت به بازار مد نظر برای سرمایه گذاری، میزان آگاهی و آشنایی هر فرد در مقابل دارایی که میخوان روش سرمایه گذاری کنن، میزان سرمایه ای که داره و انتظارش از اینکه با این همه سرمایه چقدر سود به دست بیاره باید استراتژی مناسبی تعیین کنه.

مقاله توصیه شده: کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی

انواع استراتژی مدیریت سرمایه در معاملات

استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

به سه روش میتونید سرمایه خودتون رو مدیریت کنین. نسبت به روحیات خودتون میتونید یکی از روش های که میخواییم  توضیح بدیم رو انتخاب کنید، و در معاملات خودتون به کار ببرید.

  • استراتژی محتاطانه

در این نوع استراتژی سرمایه گذار با دید بلند مدتی اقدام به ترید میکنه. برای سرمایه گذار امنیت سرمایه و حفظ اصل داریی خیلی مهمتر از سودی هست که شاید با ریسک پذیری بیشتر بهش دست پیدا کنه. نوسانات بازار در این نوع استراتژی تاثیر زیادی نمیزاره.

  • استراتژی تهاجمی (هجومی)

این نوع استراتژی درست برعکس استراتژی محتاطانه هست. سرمایه گذار با دید کوتاه مدت و با پذیرش ریسک پذیری بالا معملات خودشون و انجام میدن. هدف از این استراتژی رسیدن به بالاترین سود ممکن است.

  • استراتژی پوششی

این روش در میان دو استراتژی محتاطانه و هجومی قرار گرفته. در این روش هر دو حالت بلند مدت و کوتاه مدت مد نظر سرمایه گذار و برای کنترل ریسک و بازدهی بالا ممکن استراتژی خودش و تغییر بده.  

مزایای داشتن استراتژی مدیریت در سرمایه گذاری

استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

با توضیحاتی که در مورد استراتژی گفته شد. متوجه شدیم که مقوله مهمی در سرمایه گذاری به حساب میاد. که هدف اصلیش کاهش ریسک و افزایش سود هست. با استفاده از استراتژی با هدف مشخصی پیش میریم، و تو نوسانات بازار سردرگم نمیشیم. با انتخاب استراتژی زمان و میزان دستیابی به سود نسبت به سرمایه گذاری انجام شده تا حدودی مشخص میشه. 

مثالی واسه درک بیشتر مطلب میتونیم بگیم، مثلاً فردی از برای سرمایه گذاری استراتژی بلند مدت در نظر گرفته. نواسانات مقطعی بازار تقریبا واسش بی اهمیت میشه، و فقط به زمان مشخصی که هدف قرار داده واسه معامله پیش میره. با داشتن استراتژی درست مدیریت سرمایه، موفقیتتون در معامله های که انجام میدین به شکل چشم گیری افزایش پیدا میکنه، و حتی ممکن در شرایط بد بازار که تعداد کثیری از تریدرها ضرر کردن، شما به نقطه سربه سر سود میرسید. و یا درصد سودی که مد نظرتون بود کمی کاهش پیدا میکنه.

ناگفته نماند اگر استراتژی که انتخاب کردین با شرایط بازار سرمایتون تناسب نداشته باشه. ممکن استراتژی که به امید دست یابی به سود بیشتر انتخاب کردین باعث ضرردهی بشه . شاید با گذشت زمان بتونین جبران کنید ولی خوب هم زمان از دست میدین و هم سرمایه تون ممکن از دست بدین.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری روی NFT بهتر است یا خرید ارزهای دیجیتال؟

چه عواملی در مدیریت سرمایه گذار تاثیر گذار است؟ 

به عواملی که در مدیریت برنامه به کاهش ریسک و بالا بردن بهره موثر میتونیم می پردازیم. عوامل متعددی میتونه وجود داشته باشه. ما در اینجا به برخی از این عوامل که تاثیرات بیشتری دارن اشاره می کنیم.

استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

  • شناخت بازار سرمایه

یکی از عوامل مهم در سرمایه گذاری شناخت بازاری هست که قصد ترید از اونجا رو دارین. تمامی بازار ها قوانین به خصوصی دارن که کمی پیچیده است. بازارهای مالی جز بازارهای تخصصی به شمار میان که یه شاخه خاصی ندارن و به دسته هاس زیادی تقسیم شدن که آگاهی پیدا کردن از همه ی اونا به طبع خیلی سخت هست. بنابراین برای سرمایه گذاری بدون ریسک بهتر بازار مد نظر دقیق مطالعه کنیم.

  • مشخص کردن حد سود و زیان 

هیچ فردی تقریبا از نتیجه سرمایه گذاری به طور دقیق اطلاع نداره، مشخص کردن حد سود و زیان که یک عامل ضروری به حساب میاد. شما نسبت به سرمایه گذاری که کردین یه نقطه سود و یه نقطه زیان براش تعیین میکنیم. زمانی که سیر قیمت ها به صورت صعودی هستش ممکن جهت بازار تغییر کن و سیر نزولی به خودش بگیره در این جا نقطه سود به شما کمک میکنه تا دارایی تون با افت قیمت ضرر نکنه و از معامله خارج بشه. در زمان زیان دهی هم با انتخاب نقطه حد زیان باعث میشم بیشتر از اون چیزی که ممکن زیان نکنیم تا باعث از دست دادن سرمایه مون بشه.

  • کنترل کردن خود برای جلوگیری از گرفتن تصمیمات احساسی

در سرمایه گذاری ضرر و سود عامل جدا نشدنی هست. شاید به صورت کاملا حرفه ای دراین زمینه فعالیت میکیند. ولی بازار غیر قابل کنترله و نمیشه به طور دقیق همه چیز رو پیش بینی کرد.زمانی که ضرر میکنید نباید احساساتتون باعث شه که تصمیات ناگهانی بگیرین و ضرر زیادی رو متحمل شین.

  • تنوع در سبد سرمایه گذاری

یکی از عواملی که تاثیرات زیادی در سرمایه گذاری داره. تنوع دادن در سبد معاملاتی تون هستش. میتونیم از ضرب المثل «همه تخم مرغ ها رو تو یه سبد نگهداری ندار» اشاره کنیم.مهم این که شما همه سرمایه تون به یک واحد خاص اختصاص ندین. مثلا میتونین در بازار رمز ارزها چند نوع کوین یا توکن خریداری کنین. که وقتی یکی از ارزهای دیجیتالی سیر نزولی قیمتی گرفت و باعث شد که شما ضرر کنین. از طرف دیگه بتونین با ارزهای دیگه ی که دارین اون میزان زیان و تا جایی ممکن جبران کنید.

در روش متنوع سازی درسته ریسک کمتری رو در سرمایه گذاری تجربه میکنید. ولی خوب از طرف دیگر اگر تنوع در خرید خیلی زیاد باشه باعث میشه در مدیریت همه دارایی هاتون سردرگمی به وجود بیاد و نتونین تمرکز کافی رو همشون داشته باشین. میزان سوددهی هم پایین میاد. 

مقاله مرتبط: آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال

 استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

شما میتونید برای مدیریت کردن سرمایه تون یک استراتژی منحصر به فرد طراحی کنین. با روش های مدیریت سرمایه و انواع استراتژی های که در این زمینه با هم بررسی کردیم رو ترکیب کنید و یک روش مخصوص خودتون رو با توجه به بازار برنامه ریزی کنید. این کار ممکن با تجربات که از بازار سرمایه دارین واستون ریسک سرمایه گذاری رو کمتر کنه. چون با آشنایی کامل از بازار و دارایی که به عنوان سرمایه گذاری خریداری میکنید اطلاعات کافی دارین. میتونید با یه استراتژی سنجیده شده میزان سوددهی تون رو افزایش بدین.

تو بازارهای سرمایه مدیریت شما میتونه کاملاً غیر فعال باشه، یعنی استراتژی که در نظر میگیرین به این شکل که یک سبد دارایی تشکیل میدین و بدون توجه به بازار منتظر میمونین تا تو زمان مناسبی از سرمایتون بهره کافی رو ببرین. ولی خوب ممکنه با توجه نکردن به وضعیت بازار ضررکنین.

از طرفی اگه مدیریت شما نسبت به سرمایه گذاری که انجام دادین فعال باشه، و با کنترل پی در پی وضعیت بازار میتونید دارایی که در سبدتون زیان دیده به دارایی که ارزش بیشتری داره جایگزین کنین. در زمان کم میتونید به سود بیشتری دست پیدا کنید. ولی از طرفی انجام معاملات کارمزدی که از شما گرفته میشه به عنوان هزینه واسه شما هست که باید این مورد هم در نظر داشته باشین.

مدیریت برون سپاری

اگر یادگیری استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات واستون کار سختیه یا زمان انجام مدیریت رو ندارین میتونین از کسایی که تو این زمینه به صورت حرفه ای کار میکنن کمک بگیرین. کسانی هستن که تخصصی در این زمینه کار میکنن و با معاملات و مدیریتی که روی دارایی افراد انجام میدن با ضررهای کمی مواجه میشن. 

تو این روش خطا و اشتباه به شکل چشم گیری پایین میاد و سود خیلی خوبی در انتظار فرد سرمایه گذار هست و شخص معامله گر در این سود شریک هست. به این روش معمولا مدیریت برون سپاری میگن.این روزها از این روش خیلی استقبال میشه. به طوری که صندوق های مدیریت سرمایه ای به وجود اومدن که این کار رو به نحو احسنت انجام میدن. این صندوق ها با معامله گر های حرفه ای که تو کارشون تخصص کافی دارن همکاری میکنن. که بتونن با سرمایه افراد، سود خوبی رو کسب کنند.

کلام پایانی

با توضیحاتی که در مورد استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات گفته شد. فهمیدیم که برای اینکه در معاملات ریسک کمتری داشته باشیم و به بازدهی بیشتر برسیم باید سرمایمون رو مدیریت کنیم. مدیریت سرمایه رو باید با توجه به استراتژی های که واسه خودمون تعیین میکنیم پیش ببریم. استراتژی ها رو نسبت به روحیه ریسک پذیری خودمون انتخاب میکنیم. 

اگه میخوایین سرمایه تون و از دست ندین باید مدیریت سرمایه بلد باشین. برای اینکه بتونیم استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات خودمون رو خوب انجام بدیم باید یا تجریباتمون نسبت به بازار و دارایی که میخوایم به عنوان سرمایه خرید کنیم زیاد باشه یا آموزش ببینیم و آگاهی مون رو بالا ببریم.
امیدوارم این مقاله مثمرثمر واقع بشه و بتونین یه مدیر عالی برای سرمایه تون در معاملات باشین تا به نهایت سودی که ممکن برسین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

در مورد استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات نظر دهید
سوال امنیتی :4+50 = ?