آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال"


  • 11:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 13 دقیقه

در این مقاله قصد داریم یکی از کاربردی ترین موارد در دنیای ارز های دیجیتال، با عنوان آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال رو با هم بررسی کنیم. مطمئنا هر کاربری که قصد ورود و فعالیت در دنیای ارز های دیجیتال رو داشته باشه، به زودی نیاز به داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال و انتقال فی ما بین اونا خواهد داشت. 

در مطالبی که در ادامه خواهید دید، بعد از معرفی کیف پول های ارز دیجیتال و نحوه کارکردشون، میرسیم به مهم ترین کاربرد کیف پول ها یعنی انتقال ارز دیجیتال. برای کسانی که تازه کار هستن و قصد ورود به دنیای جذاب و وسیع ارز های دیجیتال رو دارن، باید به خوبی بلد باشن که به چه شکلی با کیف پول های ارز دیجیتال کار کنن و رمز ارز انتقال بدن.همچنین لازم به ذکر هست شما کاربران عزیز برای یادگیری بیشتر در حوزه ارز های دیجیتال می تونین به صفحه آموزش ارز دیجیتال در سایت ارز سنج مراجعه کنین.

فراموش نکنید اگر نحوه به کارگیری درست کیف پول ها رو به خوبی یاد نگیریم، ممکنه خیلی زود همه پول و سرمایه مون رو از دست بدیم. پس آموزش های مربوط به کیف پول ارز دیجیتال رو باید جدی گرفت. از این رو بر آن شدیم تا آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال رو به عنوان مهم ترین و بیشترین کاربرد کیف پول ارائه بدیم.

در ادامه نخست، مفاهیم کلی در ارتباط با کیف پول ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم و بعد از به دست آوردن یک دید کلی و جامع نسبت به مفهوم کیف پول ارز دیجیتال، انتقال ارز دیجیتال بین کیف پول ها رو آموزش خواهیم داد. این مقاله رو تا انتها همراهی کنید و در پایان نظرات تون رو با ما به اشتراک بذارید. برای مطالعه بیشتر در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست به مقاله مرتبط با همین نام در سایت ارز سنج مراجعه کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

وقتی صحبت از کیف پول میشه اولین چیزی که به ذهن خواننده میاد، کیف های چرمی جیبی هستن که برای نگه داری اسکناس و کارت های بانکی ازشون استفاده میشه. به طور کلی کیف پول یعنی بستری برای نگه داری پول ها. در مورد ارز های دیجیتال هم این مفهوم صدق می کنه ولی یک سری تفاوت هایی هم وجود داره.

اولین و مهم ترین تفاوت این هست که ارز های دیجیتال یک موجودیت مادی نیستن که به شکل فیزیکی قابل نگه داری باشن. همونطور که از اسم شون هم پیداست، ماهیت یک رمز ارز قابلیت دیجیتالی و نرم افزاریه و از این رو باید بستر نگه داری و ذخیره سازی اون هم دیجیتالی باشه.

پس یک کیف پول ارز دیجیتال، در واقع یک بستر نرم افزاری و دیجیتالی برای نگه داری و مدیریت دارایی های رمز ارزی می باشد. پس هر موقع صحبت از کیف پول ارز دیجیتال می کنیم در واقع منظور مون یک نرم افزار هستش که دارایی رمز ارزی خودمون رو می تونیم توش نگه داری کنیم.

خب دیدیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست. حالا این که کیف پول های ارز دیجیتال چه انواعی دارن و نحوه کار کردشون در شبکه بلاکچین چه طوریه یک مبحث کاملا تخصصی هست که در ادامه مرور اجمالی در مورد این موارد خواهیم داشت و سعی می کنیم که به زبان ساده نحوه کارکردش رو براتون توضیح بدیم.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می کند ؟

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می کند ؟

تا اینجا با مفاهیم کلی آشنا شدیم و فهمیدیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست. در این قسمت میرسیم به این که این کیف پول ها که گفتیم ماهیت دیجیتالی دارن و بستر نگه داری و انتقال ارز های دیجیتال هستن، چه طوری و با چه مکانیزمی کار می کنن.

کسانی که در حوزه مهندسی نرم افزار اطلاعاتی دارن، می دونن که کامپیوتر توسط نرم افزار ها مدیریت میشه و در اصل نرم افزار ها هستن که دستورات رو به کامپیوتر میدن. حالا خود نرم افزار چه طوری ساخته میشه ؟ نرم افزار که به منزله روح سیستم های کامپیوتر هستن، توسط مهندسان نرم افزار کد نویسی میشن.

توسعه دهندگان نرم افزار با استفاده از زبان های برنامه نویسی، داده های ورودی و مجموعه اعمالی که باید روی داده ها انجام بشه رو برای یک کامپیوتر تعیین می کنن. کیف پول ارز دیجیتال هم یک نرم افزار هستش که برای مدیریت امور مربوط به ارز های دیجیتال کد نویسی شده.

فرض کنید قصد دارید مقداری رمز رو به کیف پول دوست تون انتقال بدید، به نظر تون در پشت پرده، کیف پول این کار رو چه طور و با چه ساز و کاری انجام میده ؟ به چه شکل کیف پول دوست شما رو بین میلیون ها کیف پول فعال شناسایی می کنه و ارز ها رو بهش انتقال میده ؟

برای پاسخ به این سوالات، باید با دو مفهوم کلید عمومی و کلید خصوصی آشنا باشیم. به عبارتی همه عملکرد یک کیف پول ارز دیجیتال، مبتنی بر این دو مفهوم هستش. کلید های عمومی رشته های کاراکتری هستن که برای هر کیف پول به شکل منحصر به فرد تولید میشن و ابزار شناسایی اون کیف پول در شبکه می باشند.

به زبان ساده، همونطور که حساب های بانکی برای هر فرد منحصر به فرده و برای شناسایی صاحب حساب مورد استفاده قرار می گیره، کلید های عمومی هم به همین شکل، وسیله آدرس یابی کاربران در شبکه هست. پس برای پاسخ به این سوال که در شبکه های بلاکچینی، چه طور آدرس دریافت کننده پیدا میشه باید بگیم که برای هر کیف پول یک رشته منحصر به فرد تحت عنوان کلید عمومی تولید شده که به سادگی امکان اتصال به اون حساب رو فراهم می کنه.

از طرفی مفهومی به اسم کلید خصوصی هم داریم. کلید های خصوصی مسئول احراز مالکیت هستن. یعنی بعد اینکه تراکنش آدرس گیرنده رو توسط کلید عمومی پیدا کرد، مالکیت گیرنده بر ارز های ارسالی، با کلید خصوصی کاربر گیرنده احراز میشه.

کلید های خصوصی همانند رمز عبور حساب بانکی هستن و باید در امنیت بمونن، چرا که دسترسی به کلید خصوصی یک کاربر برابر است با دسترسی به محتوا و دارایی های رمز ارزی کاربر در کیف پولش. برعکس کلید عمومی جنبه امنیتی نداره و مثل شماره حساب بانکی می تونه در دسترس هر کسی باشه.

با توضیحاتی که ارائه شد، به طور خلاصه کار یک کیف پول ارز دیجیتال تولید و نگه داری کلید های عمومی و خصوصی هستش تا بعدا به وسیله این کلید ها کار انتقال ارز دیجیتال و احراز مالکیت اونا رو انجام بده. در اصل کیف پول های ارز دیجیتال طوری کد نویسی شدن که برای هر حساب کاربر یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی منحصر به فرد تولید می کنن و بعد کاربر با این کلید ها می تونه در شبکه بلاکچین تراکنش انجام بده.

کیف پول های ارز دیجیتال به سه دسته کلی تقسیم میشن که در ادامه انواع اون رو بررسی می کنیم. این دسته بندی کیف پول های ارز دیجیتال بیشتر از حیث نحوه تولید و نگه داری اونها از کلید های عمومی و خصوصی انجام می گیره.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

گفتیم که کیف پول های ارز دیجیتال از جهت نحوه تولید و نگه داری از کلید های عمومی و خصوصی به سه دسته کلی تقسیم میشن. این دسته رو در ادامه نام میبریم و با هم مقایسه می کنیم.

•    کیف پول های نرم افزاری :

1.    کیف پول های دسکتاپی : کیف پول هایی هستن که برای سیستم عامل های رایانه ای مثل ویندوز، مک و لینوکس توسعه داده شدن و نرم افزار این کیف پول ها رو باید روی دستگاه کامپیوتر شخصی خودتون نصب و استفاده کنید. در این نوع از کیف پول ها, عمدتا کلید خصوصی روی سخت افزار رایانه ای خود کاربر ذخیره میشه و امنیت کیف پول در گرو حفظ امنیت رایانه شخصی می باشد. کیف پول های دسکتاپی غالبا رایگان هستن و رابط کاربری نسبتا راحتی دارن.

2.    کیف پول های موبایلی : این دسته از کیف پول ها نرم افزار هایی هستن که برای کار روی سیستم عامل های موبایلی مثل اندروید و IOS توسعه پیدا کردن. بیشتر کیف پول های موبایلی رایگان هستن و نسبت به بقیه رابط کاربری راحت تری دارن. در این کیف پول ها هم کلید های خصوصی کاربران، روی سخت افزار موبایل کاربر ذخیره میشه. تراست ولت (Trust wallet)، اتمیک والت (Atomic wallet)، کوینومی (Coinomi)، اکسودوس (Exodus) و.... که از محبوب ترین کیف پول های دنیای ارز های دیجیتال می باشند، همگی از این دسته هستن و به همین خاطر هم تمرکز آموزش های ما روی این مدل از کیف پول ها و عنوان های معروفی مثل تراست ولت خواهد بود.

3.    کیف پول های آنلاین یا تحت وب : وب سایت هایی هستن که به عنوان کیف پول ارز دیجیتال عمل می کنن. در این کیف پول ها، کلید های عمومی و خصوصی کاربران، روی سرور های وب سایت ذخیره میشه و چون امکان هک و نفوذ به سرور ها وجود داره، معمولا پایین ترین امنیت و محبوبیت رو بین کاربران دارن. کیف پول هایی که برخی از صرافی های ارز دیجیتال ارائه میدن، از این نوع می باشند. متامسک (Mata Mask) از معروف ترین کیف پول های تحت وب هستش که نسبت به بقیه اعتبار بیشتری بین کاربران داره. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کیف پول متامسک به سایت ارز سنج مراجعه کنید.

•    کیف پول های سخت افزاری :

دستگاه های مجزایی هستن که صرفا برای این ساخته شدن تا یک کیف پول ارز دیجیتال باشن. از اونجایی که این کیف پول ها کلید خصوصی کاربر رو روی سخت افزار فیزیکی دستگاه ذخیره می کنن و دستگاه با جای دیگه ای در ارتباط نیست، جز امن ترین کیف پول ها هستن. لجر (Ledger) از معروف ترین کیف پول های سخت افزاریه که توسط یک شرکت فرانسوی ساخته میشه و مدل های مختلفی هم داره. کیف پول های لجر در بازار ایران هم موجود هستن و قیمتی بین 60 یورو تا 200 یورو، بستگی به مدل و امکانات شون دارن. معمولا کاربر کیف پول های سخت افزاری، اون دسته از افرادی هستن که به دلیل حجم زیاد سرمایه رمز ارزی شون، نسبت به بعد امنیتی کیف پول، حساسیت بیشتری دارن.

•    کیف پول های کاغذی :

نرم افزار هایی هستن که بعد از تولید کلید های عمومی و خصوصی کاربران، اونا رو روی یک برگ کاغذ چاپ می کنن. این نوع از کیف پول ها از جهتی می تونن خیلی امن تلقی بشن و از جهتی هم برعکس می تونن خیلی نا امن باشن. وقتی کلید خصوصی کیف پول صرفا روی کاغذ باشه، دسترسی دیجیتالی به اون توسط هک و حمله سایبری امکان پذیر نیست، منتهی نگه داری از برگه کاغذ حاوی کلید خصوصی هم چالش بر انگیزه و حتما باید در یک جای امن و به دور از دسترس دیگران نگه داری بشه.

آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال

 کیف پول های ارز دیجیتال

بعد از مقدمات و مفاهیم پایه ای که بررسی کردیم، میرسیم به موضوع اصلی مون یعنی آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال. اصلی ترین کاری که یک کیف پول ارز دیجیتال انجام میده، انتقال ارز های دیجیتال بین کاربران مختلف در شبکه بلاکچینی هستش. خب برای اینکه بتونیم انتقال رمز ارزی انجام بدیم، باید چه نکاتی رو رعایت کنیم و اصول کار به چه شکله. این موارد رو در ادامه بررسی می کنیم.

•    حواستون به انتخاب شبکه انتقال باشه !

باید بدونیم که موقع انتقال ارز دیجیتال، شبکه انتقال رو درست تعیین کنیم. در هر کیف پولی، زمان انتقال، از شما خواسته میشه تا شبکه مورد نظر رو انتخاب کنید. منظور شبکه انتقال در واقع بلاکچین هایی هستن که میشه در اون ها تراکنش انجام داد. شبکه های اتریوم، ترون، بایننس چین و امنی از معروف ترین شبکه های انتقال می باشند.

به عنوان یک هشدار و نکته مهم باید بدونیم که هنگام انتخاب شبکه انتقال، بستر شبکه ای که ارز ما روی اون قرار داره، با شبکه انتقالی مون مطابقت داده باشه. برای درک این مسئله مهم یک مثال می زنیم. فرض کنید شما تعدادی تتر روی شبکه اتریوم (ERC - 20) دارید. چنان چه قصد انتقال اون به صرافی و با کیف پول دیگه ای رو داشته باشید حتما باید روی شبکه ERC – 20 اتریوم این انتقال رو انجام بدین و چنان چه سهوا مثلا شبکه TRC – 20 ترون رو انتخاب کنید، تراکنش انجام نمیگیره و تتر های شما هم ممکنه که به کلی از دست بره و به قولی در بلاکچین گم بشه. پس حتما و حتما موقع انتقال باید به شبکه ای که ارز تون رو اون قرار داره و شبکه انتقالی که انتخاب کردید، توجه و دقت داشته باشید.

•    از صحت آدرس مطمئن باشید !

وقتی قصد ارسال و یا دریافت ارز دیجیتال رو دارید، باید نسبت به درستی و صحت آدرس کیف پول خودتون (هنگام دریافت) و کیف پول مقصد (هنگام ارسال) اطمینان حاصل کنید. برای این کار توصیه میشه که آدرس ها رو عینا کپی و بعدش در فیلد مربوطه پیست کنین و از حفظ کردن و یا یادداشت اون و بعد وارد کردن آدرس، حدالامکان خود داری کنین. پر واضحه که چنان چه آدرس اشتباهی وارد بشه، به کیف پول دیگه ای میرسه و یا کلا در بلاکچین گم میشه و متضرر میشین.

•    از کیف پول های معتبر و امن استفاده کنید !

کیف پول های ارز دیجیتال، کلیدی ترین ابزار در دنیای ارز های دیجیتال می باشند. از این رو افراد کلاهبردار و سود جو، در این حوزه فعالیت زیادی دارن. چنان چه از کیف پول امن و مطمئنی استفاده نکنید، ممکنه حساب تون هک بشه و یا در ظاهر آدرس کیف پول مقصد رو وارد کنید ولی در عمل موقع ارسال، ارز ها به کیف پول فرد کلاهبردار ارائه دهنده کیف پول جعلی واریز بشه.

برای جلوگیری از این امر اولا توصیه میشه تا حتما از کیف پول های شناخته شده و معتبر استفاده بشه و کیف پول های ناشناس و بی نام و نشان مورد استفاده قرار نگیرن. دوم هم این که موقع دانلود نرم افزار کیف پول، حتما از وب سایت رسمی کیف پول و یا پلتفرم های معتبر دانلود نرم افزار مثل گوگل پلی و اپل استور استفاده بشه.

•    نیم نگاهی به کارمزد های انتقال هم داشته باشید !

برای هر انتقال، باید کارمزدی رو به شبکه پرداخت کنید، بعضی از شبکه های انتقال مثل ERC – 20 اتریوم، کارمزد نسبتا بالایی دارن و شبکه هایی مثل TRC – 20 ترون، کارمزد های پایین تری از کاربران اخذ می کنن. به علاوه ترافیک شبکه فاکتور دیگه تعیین کننده نرخ کارمزد هستش و در ساعات کم ترافیک تر، نرخ کارمزد ها هم کمی پایین تر میاد و ما در یک مقاله مجزا در وب سایت آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، نحوه کاهش دادن کارمزد های تراکنش برای شبکه ERC – 20 رو آموزش دادیم و می تونید برای اطلاعات بیشتر بهش مراجعه کنید.

آموزش انتقال ارز دیجیتال در کیف پول تراست ولت

آموزش انتقال ارز دیجیتال در کیف پول تراست ولت

کیف پول تراست ولت، یکی از محبوب ترین کیف پول های ارز دیجیتال بین کاربران هستش. بیش از 5 میلیون کاربر در دنیا از این کیف پول استفاده می کنن و به دلیل سهولت کاربری و امنیت خوبی که داره، مورد توجه بسیاری از کاربران هست. این کیف پول متعلق به شرکت بایننس می باشد و برای هر دو سیستم عامل موبایلی اندروید و IOS قابل دسترسه. برای دانلود این کیف پول برای موبایل تون حتما از وب سایت رسمی این کیف پول به آدرس Trustwallet.com استفاده کنید و سراغ وب سایت های ناشناس و نامعتبر نرید.

بعد از نصب و اجرای نرم افزار کیف پول، باید یک حساب کاربری برای خودتون بسازید که مراحلش بسیار ساده هستش و در وب سایت آکادمی هم آموزشش وجود داره و چنان چه برای ساخت کیف پول تراست ولت به کمک نیاز داشته باشید، می تونید از آموزش های موجود در سایت که ویدیو و آموزش تصویر شون هم موجوده، استفاده کنید. در ادامه آموزش انتقال ارز دیجیتال رو در کیف پول تراست ولت خواهیم دید.

1.    بعد از نصب و ساخت کیف پول، با صفحه ای مطابق تصویر زیر، به عنوان صفحه اصلی تراست ولت مواجه میشید. چنان چه ارز دیجیتال مورد نظر شما در لیست نبود، برای اضافه‌کردن ارز یا شبکه جدید طبق تصویر روی آیکون بالا گوشه راست کلیک کنید.

کیف پول تراست ولت

2.    بعد اسم رمز ارز مد نظر تون رو در کادر بالای صفحه مطابق تصویر زیر تایپ کنید. برای نمونه، ارز دیجیتال تتر رو انتخاب می کنیم. همونطور که می بینید، تتر با شبکه‌ های مختلف نمایش داده میشه که در صورتی که دکمه مقابل هر کدوم رو روشن کنید، اون ارز با شبکه ای که براش درج شده، به لیست ارز های شما در صفحه اصلی اضافه میشه.


 کیف پول تراست ولت


3.    ممکنه شبکه ارز اضافه شده در کنار اسمش نمایش داده نشه منتهی وقتی که روی ارز کلیک کنین و به صفحه اختصاصیش برید، می تونین در قسمت بالا و سمت چپ، مطابق تصویر زیر، اسم شبکه ارز مورد نظر رو ببینید.


 کیف پول تراست ولت

4.    برای برداشت و انتقال ارز دیجیتال نخست باید ارز مورد نظرتون رو انتخاب کنید و بعدش روی گزینه send کلیک کنید، توجه کنید که گزینه send در کیف پول تراست ولت معادل گزینه withdraw یا برداشت در داخل صرافی های ارز دیجیتال می باشد.

کیف پول تراست ولت
 

5.    بعد در قسمت 1 آدرس مقصد یعنی آدرسی که قصد دارین ارز دیجیتال بهش ارسال بشه رو وارد می کنین و بعدش در قسمت 2 مقداری که باید انتقال داده بشه رو وارد کنین. فقط توجه داشته باشید که شبکه آدرسی که وارد می‌کنین، با شبکه ارزی که انتخاب کردین، یکی باشه.

کیف پول تراست ولت
 

6.    بعد از مراحل فوق، در صفحه ‌ای که باز نمایش داده میشه، گزینه تایید رو انتخاب کنید تا تراکنش نهایی بشه. دقت کنید، همونطور که در شکل با ترسیم خط مشخص شده‌، کارمزد این انتقال از ارز ترون کسر شده‌، چرا که شبکه انتقال، شبکه TRC – 20 ترون بوده.

 کیف پول تراست ولت

همونطور که دیدید مراحل انتقال یک ارز دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال تراست ولت بسیار ساده هستش و سایر کیف پول ها رویه مشابه و یکسانی دارن. ما از این جهت تراست ولت رو برای آموزش انتخاب کردیم که محبوبیت و کاربر پسندی بیشتری داره.

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون کیف پول های ارز دیجیتال توضیحاتی رو ارائه دادیم و دیدیم که یک کیف پول ارز دیجیتال چیست و با چه ساز و کاری فعالیت می کنه و همه کارکرد یک کیف پول مبتنی بر دو کلید عمومی و خصوصی هستش. 

در ادامه انواع کیف پول های ارز دیجیتال معرفی شد و بعدش رسیدیم به آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال. از بین کیف پول های متنوعی که در دسترس هست، تراست ولت رو به عنوان یک کیف پول امن و کاربر پسند انتخاب کردیم و آموزش انتقال ارز دیجیتال در اون رو ارائه دادیم. 

برای سایر کیف پول ها هم پروسه مشابهی انجام می گیره و اصولا تفاوت خاصی وجود نداره. فقط به نکات گفته شده، مثل دقت در انتخاب شبکه انتقال، استفاده از کیف پول معتبر و .... حتما باید توجه بشه تا خدا ناکرده دچار ضرر و آسیب نشین. امیدواریم که این مقاله مورد توجهتون قرار گرفته بشه و استفاده کرده باشید. در پایان می تونید نظرات تون رو در مورد این مقاله در بخش انتهایی صفحه با ما به اشتراک بذارید. در پاپایان باید بگیم که دوره های حضوری آموزش ارز دیجیتال در ارومیه در حال برگزاری هست و علاقه مندان می تونن با مراجعه به سایت ارز سنج ثبت نام و اقدام کنن.

 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال

در مورد آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :4+95 = ?