آموزش کیف پول بلو ولت (Blue wallet)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش کیف پول بلو ولت (Blue wallet)"


  • 14:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

کیف پول های ارز دیجیتال یکی از ابزار های کلیدی برای کاربران و فعالان صنعت ارز های دیجیتال هستند. بدون مفهومی تحت عنوان کیف پول ارز دیجیتال، عملا نگه داری و نقل و انتقال ارز های دیجیتال، ممکن نیست. هر فردی که قصد ورود به حوزه ارز های دیجیتال حالا برای سرمایه گذاری، ترید کردن و چیزای دیگه رو داشته باشه، حتما باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشه.

انتخاب کیف پول مناسب برای خیلی از کاربران دغدغه هستش اونها فاکتور های مختلف رو بررسی می کنن و در نهایت بین کیف پول های متنوع و زیادی که در دسترس هستن، یکی رو برا خودش انتخاب می کنن. فاکتور هایی مثل سهولت کاربری، امنیت، رایگان بودن و همچنین پشتیبانی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال برای یک کاربر می باشد.

در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، 8کیف پول برتر بیت کوین رو معرفی کردیم و در ادامه هم قصد داریم تا کیف پول دیگه ای رو با امکانات ویژه معرفی کنیم. در این مقاله ضمن آموزش کیف پول Blue wallet، امکانات اون رو هم تشریح خواهیم کرد.

 این مقاله رو تا انتها همراهی کنید تا با کیف پول خوب بلو ولت آشنا بشید و چنان چه مناسب شما باشه، نصب کنید و ازش استفاده کنید. در پایان هم می تونید در بخش انتهایی صفحه نظرات تون رو با ما به اشتراک بذارید. قبل از ورود به مسائل مربوط به آموزش کیف پول Blue wallet، مروری خواهیم داشت بر مبانی کیف پول ارز دیجیتال و مباحث پایه ای اون و سپس به تشریح و بررسی کیف پول بلو ولت خواهیم پرداخت. شما کاربران عزیز جهت داشتن اطلاعات بیشتر می تونید به صفحه آموزش ارز دیجیتال سایت ارز سنج مراجعه کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

همونطور که می دونید، بدون کیف پول ارز دیجیتال، هیچ فعالیتی در دنیای رمز ارز ها ممکن نیست. خب حالا این ابزار کلیدی و جدانشدنی این صنعت چه چیزی هست و چه کارکردی داره ؟ طبیعتا وقتی واژه کیف پول به چیزی اطلاق میشه، اولین چیزی که به ذهن میاد، کیف پول های فیزیکی مون هستن که اسکناس و کارت های بانکی مون رو در اونا نگه داری می کنیم.

کیف پول های ارز دیجیتال هم بستری برای نگه داری دارایی رمز ارز ما هستن، منتهی موجودیت فیزیکی ندارن و یک مفهوم انتزاعی رو بیان می کنن. کریپتوکارنسی یا ارز های دیجیتال، همونطور که از اسمش هم پیداست، یک موجودیت کاملا دیجیتالی می باشد و از این رو بستر مدیریت و نگه داری اون هم باید دیجیتالی باشه. خب حالا به نظر تون کیف پول های ارز دیجیتال، به چه شکلی دارایی های رمز ارزی ما رو نگه داری می کنن و اونا رو بین حسابهای مختلف جابجا می کنن ؟

برای پاسخ به این سوال باید گریز کوتاهی بزنیم به بلاکچین ها، بلاکچین ها شبکه های اطلاعاتی غیر متمرکز هستن. هر چیزی که در این شبکه موجودیت پیدا می کنه در واقع، به شکل دیجیتال و الکترونیکی هستش و از دسته ای از کد های نرم افزاری تشکیل میشه.

ارز های دیجیتال هم، پکیج های نرم افزای هستن که کد نویسی شدن و به شکل دیجیتالی بر بستر بلاکچین قرار گرفتن. پس ارز دیجیتال چیز فیزیکی نیست که بشه اون رو جابجا کرد. موجودیت تعداد مشخصی رمز ارز ها بر روی بلاکچین همواره ثابت هست و فقط مالکیت بخشی از اوناست که بین کاربران مختلف جابجا میشه. 

برای مثال زمانی که میگیم 2 واحد بیت کوین از کاربر X به کاربر Y انتقال پیدا کرد، یعنی مالکیت دو واحد بیت کوینی که سابقا در اختیار کاربر X بود، به کاربر Y انتقال پیدا کرد و چیزی در عمل جابجا نشده. این جابجایی مالکیت ها در بلاکیچن رو کیف پول ارز دیجیتال انجام میده. با این وجود متوجه شدیم که مهم ترین کار یک کیف پول ارز دیجیتال، مدیریت مالکیت ارز های دیجیتال در بلاکچین ها می باشد. پس من بعد هر موقع از انتقال ارز دیجیتال صحبت کردیم، منظور مون انتقال مالکیت اونا در بلاکچین هستش. برای اطلاع از قیمت لحظه ای بیت کوین به سایت ارز سنج مراجعه کنید.

کیف پول های ارز دیجیتال دو رشته کد دارن که تقریبا همه کار هاشون رو با اونا انجام میدن. این دو رشته کاراکتری، کلید عمومی و کلید خصوصی نام می گیرن. کلید های عمومی رشته های کاراکتری هستن که مثل شماره حساب بانکی عمل می کنن و آدرس حساب هر فرد برای واریز ارز دیجیتال می باشند. 

حفظ امنیت کلید عمومی زیاد جدی نیست و عملا کسی با کلید عمومی نمی تونه کار خاصی بکنه همونطور که با داشتن شماره حساب بانکی یک فرد، نمیشه به حسابش نفوذ کرد و به دارایی اون دسترسی داشت. کلید های عمومی فقط برای مسیر یابی و شناسایی کیف پول مقصد استفاده میشن. در مقابل کلید های خصوصی، کاملا امنیتی هستن و دسترسی هر کس به کلید خصوصی، برابر است با دسترسی به محتویات و دارایی های موجود در  کیف پول ارز دیجیتال. 

کلید خصوصی رو می تونیم تشبیه کنیم به رمز عبور یک کارت بانکی که هر کس رمز عبور کارت بانکی رو داشته باشه، می تونه به محتویات حساب هم دسترسی داشته باشه. کلید های خصوصی برای تایید مالکیت استفاده میشن و بعد اینکه توسط کلید عمومی، آدرس مقصد مشخص شد، مالکیت بر ارز هایی منتقل شده، توسط کلید خصوصی تایید میشه. در ادامه انواع کیف پول های ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم و بعدش می پردازیم به آموزش کیف پول بلو ولت و تشریح امکانات این کیف پول ارز دیجیتال.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

در دنیای ارز های دیجیتال، کیف پول های ارز دیجیتال، به چند دسته کلی تقسیم میشن. این دسته بندی ها بیشتر از حیث نحوه تولید و نگه داری اونا از کلید های خصوصی مطرح میشه که در ادامه تک به تک اونا رو بررسی خواهیم کرد. برای مطالعه بیشتر به مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست می تونین مراجعه کنید.

•    کیف پول های دسکتاپی :

کیف پول های دسکتاپی برای به کار گیری رو کامپیوتر های شخصی توسعه پیدا کردن و روی سیستم عامل های مختلف مثل ویندوز، لینوکس و مک نصب میشن. در این نوع از کیف پول ها، معمولا کلید های خصوصی، بر روی سخت افزار کامپیوتر کاربر ذخیره میشه و امنیت سیستم کاربر مساوی هست با امنیت کیف پول کاربر.

•    کیف پول های موبایلی : 

این نوع کیف پول ها هم همونطور که از اسم شون پیداست، برای کار کردن روی سیستم عامل های موبایلی مثل اندروید و IOS توسعه پیدا کردن. این نوع کیف پول ها اغلب رایگان هستن و به دلیل سهولت کاربری، بیشترین استفاده رو بین کاربران ارز های دیجیتال دارن. در کیف پول های موبایلی هم معمولا، کلید خصوصی کیف پول کاربر، بر روی سخت افزار موبایل کاربر ذخیره میشه و از این رو امنیت خوبی داره. در ادامه که معرفی و آموزش کیف پول Blue wallet رو خواهیم داشت، می بینیم که این کیف پول هم از همین دسته می باشد.

•    کیف پول های آنلاین یا تحت وب :

کیف پول های آنلاین یا تحت وب، عمدتا به شکل وب سایت هایی هستن که کاربران در اونا اقدام به افتتاح حساب کاربری می کنن. در این دسته از کیف پول ها، کلید های خصوصی کاربران، بر روی سرور های شرکت ارائه دهنده کیف پول ذخیره میشه و چنان چه این سرور ها مورد حمله و هک شدن قرار بگیرن، دسترسی به دارایی کاربران و سرقت اونا ممکن خواهد بود. از این رو این مدل از کیف پول ها امنیت کمتری دارن. کیف پول هایی که برخی از صرافی ها در وب سایت شون ارائه میدن، از این دسته می باشند.

•    کیف پول های سخت افزاری :

کیف پول های سخت افزاری، دستگاه های مجزایی هستن که صرفا برای مدیریت دارایی های دیجیتال ساخته شدن. کلید خصوصی کاربر روی سخت افزار فیزیکی خود دستگاه ذخیره میشه و از این رو امنیت بالایی داره. بر خلاف سایر کیف پول ها که غالبا رایگان هستن، کیف پول های سخت افزاری، قیمتی بین 60 تا 200 یورو دارن و بیشتر توسط افراد حرفه ای و یا کسانی که حجم زیادی از سرمایه به شکل رمز ارزی دارن، مورد استفاده قرار می گیرن.

•    کیف پول های کاغذی :

از دیگر کیف پول های امن، می تونیم به کیف پول های کاغذی اشاره کنیم. در این دسته از کیف پول ها، کلید های عمومی و خصوصی کاربران، به شکل فیزیکی بر روی یک برگ کاغذ چاپ میشه و به شکل دیجیتالی ذخیره نمیشه که امکان هک شدن رو داشته باشه. البته کاملا واضحه که حفظ امنیت کاغذ حاوی رشته کلید خصوصی هم بسیار مهمه و باید در یک جای امن و مطمئن نگه داری بشه چرا که کلید خصوصی به شکل چاپ شده روی کاغذ در دسترس می باشد.

معرفی کیف پول Blue wallet

معرفی کیف پول Blue wallet

کیف پول Blue wallet یک کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی و متن‌ باز (Open Source) مخصوص بیت کوین می باشد که از شبکه لایتنینگ بیت کوین پشتیبانی می کنه. رابط کاربری آسان و کاربر پسند به‌ علاوه پیاده ‌سازی آخرین ویژگی ‌های شبکه مثل سگویت، کیف پول بلو والت رو به یکی از محبوب ‌ترین کیف پول‌های تخصصی بیت کوین تبدیل کرده (در ارتباط با شبکه لایتنینگ بیت کوین که کیف پول بلو ولت ازش پشتیبانی می کنه، در ادامه توضیح مفصلی خواهیم داد).

کیف پول ارز دیجیتال Blue wallet از بیس برای موبایل طراحی شده و به کاربران این امکان رو میده تا علاوه بر نگه داری امن بیت کوین‌، بتونن در هر جا و در هر زمانی به دارایی‌ های رمز ارزی خودشون دسترسی داشته باشن. همچنین، کیف پول بلو والت با ارائه امکان استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین، پرداخت‌ های فوری و اندک بیت کوین رو بسیار راحت کرده.

پروژه کیف پول Blue wallet رو ایگور کورساکوف (Igor Korsakov)، نونو کوئلیو (Nuno Coelho) و مارکوس رودریگز (Marcos Rodriguez) در میان جنجال رمز ارز ها در سال 2017 میلادی، راه‌اندازی کردن. ایگور و سایر اعضای تیم توسعه دهنده این کیف پول ارز دیجیتال، اعتقاد داشتن که کیف پول مناسبی برای بیت کوین در دسترس نیست و به‌ همین دلیل هم این تیم تصمیم گرفت تا یک کیف پول اختصاصی برای بیت کوین با قابلیت های ویژه مثل پشتیبانی از شبکه لایتنینگ، طراحی و ارائه کنه. ویژگی ‌های مثبت و رابط کاربری خوب این کیف پول سبب شد تا جامعه بزرگ طرفداران بیت کوین از این کیف پول حمایت کنن و به جایگاه خوبی برسه. در ادامه مقاله بعد از مروری بر مفاهیم شبکه لایتنینگ بیت کوین، به آموزش کیف پول بلو ولت خواهیم پرداخت.

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست ؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست ؟

در معرفی کیف پول Blue wallet اشاره کردیم که ویژگی بارز این کیف پول ارز دیجیتال، پشتیبانی از شبکه لایتنینگ بیت کوین هستش. خب حالا این شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست و چه کاری انجام میده ؟ به طور کلی بیت کوین و خیلی از ارز های دیجیتال دیگه از مشکل مقیاس پذیری پایین رنج میبرن.

مقیاس پذیری پایین یعنی شبکه یک ارز دیجیتال، توانایی پردازش تعداد بالای تراکنش ها در واحد زمان رو نداره. برای مثال شبکه بیت کوین در هر ثانیه، فقط می تونه 7 تراکنش رو بررسی و تایید کنه. پر واضحه که چنین مقیاس پذیری برای یک ارز دیجیتال در قد و قواره بیت کوین، بسیار پایینه و یک معضل بزرگ تلقی میشه.

زمانی که مقیاس پذیری یک شبکه پایین باشه، به طبع نرخ کارمزد ها هم در اون شبکه بالا تر میره و این مسئله به هیچ عنوان خوشایند کاربران نیست. پلتفرم های مختلف برای کاهش دادن مشکل مقیاس پذیری بیت کوین طراحی و ارائه شدن که یکی از معروف ترین اونا، شبکه لایتنینگ بیت کوین می باشد.

شبکه لایتنینگ یک راه ‌حل لایه دوم یا برون‌ زنجیره‌ای روی بلاکچین اصلی بیت کوین هست که به کاربران این امکان رو میده تا با کارمزد و تاخیر کمتر، اقدام به ارسال و دریافت بیت کوین کنن. به عبارتی، شبکه لایتنینگ، تراکنش های خرد رو به یک زنجیره جانبی و موازی بلاکچین اصلی انتقال میده تا از بار ترافیکی زنجیره اصلی کاسته بشه.

برای استفاده از امکانات شبکه لایتنینگ، نیاز به کیف پولی داریم تا از این شبکه پشتیبانی کنه و کیف پول بلو ولت که موضوع این مقاله هستش، از دسته کیف پول هایی می باشد که به طور تخصصی برای این شبکه توسعه پیدا کرده. در این قسمت سعی بر این شد تا توضیحات مختصری پیرامون شبکه لایتنینگ اختصاص بدیم تا درک کلی ازش داشته باشیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد این شبکه و کارکردش، می تونید به مقاله تخصصی معرفی شبکه لایتنینگ در وب سایت آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج مراجعه کنید.

مهم ترین ویژگی های کیف پول Blue wallet

مهم ترین ویژگی های کیف پول Blue wallet

در این قسمت مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات کیف پول Blue wallet رو معرفی خواهیم کرد.

•    غیر امانی بودن :

یکی از اصلی ترین امکاناتی که یک کیف پول ارز دیجیتال می تونه به کاربران خودش ارائه بده، اعطای کلید های خصوصی به خود کاربر هستش. اگر به هر دلیلی کیف پول شما از دست بره، مثلا موبایل شما گم بشه یا به سرقت بره و یا مثلا نرم افزار کیف پول از گوشی تون حذف بشه، تنها راه دسترسی دوباره به دارایی هاتون، کلید خصوصی و عبارت بازیابی خواهد بود.
در کیف پول های غیر امانی، کیف پول کلید خصوصی کاربر رو بر روی سخت افزار فیزیکی خود کاربر ذخیره می کنه و در جایی مثل سرور های شرکت ارائه دهنده کیف پول و .... قرار نمی گیره.

•    سه کیف پول جدا برای نگه داری از ارز ها :

یکی از ویژگی ‌های خوب و جالب کیف پول Blue wallet، ارائه سه قسمت جدا برای نگه داری بیت کوین با یک رابط کاربری آسان می باشد. علاوه بر یک کیف پول معمولی و تک ‌امضائی، یک کیف پول با پشتیبانی شبکه لایتنینگ و یک کیف پول والْت (Vault) هم در اختیار کاربران قرار گرفته.
همونطور که پیش تر توضیح دادیم، کیف پول لایتنینگ ویژه استفاده از این شبکه و انجام تراکنش ‌های سریع تر و با کارمزد کمتر هستش و کیف پول والْت هم جهت استفاده از لایه‌ های امنیتی بیشتر و نگه داری از حجم بیشتر بیت کوین طراحی شده.

•    خرید بیت کوین به طور مستقیم :

کیف پول Blue wallet با سرویس پرداختی Moon pay می تونه، به شکل مستقیم و بی واسطه و حتی بدون نیاز به یک صرافی ارز دیجیتال، با کارت اعتباری، بیت کوین خریداری کنه. این امکان کیف پول بلو ولت، خرید و نگه داری بیت کوین رو برای کاربران بسیار راحت تر می کنه.

•    امنیت کیف پول بلو ولت :

قطعا یکی از ویژگی هایی که مورد توجه یک کاربر برای انتخاب کیف پول هستش، سطح امنیتی یک کیف پول می باشد. کیف پول بلو ولت امنیت قابل قبولی داره و ضمن اینکه کلید خصوصی رو در اختیار خود کاربر قرار میده، قابلیت هایی مثل احراز هویت بیومتریک (استفاده از اثر انگشت و چهره)، ایجاد رمز عبور وکیف پول جعلی (در یک لایه امنیتی دیگه، کیف پول Blue wallet به کاربران امکان میده تا غیر از تعیین رمز عبور برای کیف پول اصلی خودشون، یک رمز عبور هم برای یک کیف پول جعلی یاFake Wallet  تعیین کنن. کیف پول جعلی جایی به درد می خوره که مثلا اگر فردی به‌ زور شما رو وادار کرد تا رمز عبور کیف پول رو وارد کنین، خواهید توانست کیف پول جعلی رو باز کرده و از این رمز عبور فیک براش استفاده کنین.)

•    متن باز یا Open Source بودن :

زمانی که یک نرم افزار به صورت متن باز ارائه می شود، یعنی کاربران مختلف می تونن به کد های نرم افزاری اون دسترسی داشته باشن و در صورت بروز عیب و ایرادی اقدام به رفع اون کنن.

آموزش کیف پول Blue wallet

در این قسمت خواهیم دید که کیف پول بلو ولت رو چه طوری نصب و راه اندازی کنیم. چنان چه این کیف پول رو مناسب خودتون می دونید، ادامه مطلب رو پی بگیرید تا با طریقه نصب اون آشنا بشید.

1.    از وب سایت اصلی کیف پول بلو ولت به آدرس https://bluewallet.io/ اقدام به دانلود نرم افزار کیف پول می کنیم. بعد از نصب و اجرا، برنامه از شما دعوت می‌ کنه تا کیف پول خودتون رو بسازید. با کلیک روی عبارت Add Wallet، سه گزینه بیت کوین، لایتنینگ و والت مطابق تصویر زیر در اختیار تون قرار می گیره.

وب سایت اصلی کیف پول بلو ولت

2.    در این بخش برای مثال ما روی کیف پول معمول بیت کوین کلیک می‌کنیم. در ادامه کار، با عبارت بازیابی 12 کلمه‌ ای مطابق تصویر زیر مواجه میشیم که باید همه کلمه ها رو به ‌ترتیبی که نمایش داده میشه در یک جای امن یادداشت کنیم.

وب سایت اصلی کیف پول بلو ولت

3.    به همین سادگی و کوتاهی کیف پول ساخته شده و آماده استفاده میشه. ساختن کیف پول ‌های لایتنینگ و والت هم شبیه به کیف پول معمولی بیت کوین هست فقط با این فرق که برای کیف پول لایتنینگ کلمات بازیابی داده نمیشه و در کیف پول والت هم سه عبارت بازیابی به کاربر داده میشه

 بعد از نصب هر کدوم از کیف پول ها بر حسب نیاز، می‌ تونین ارسال یا دریافت بیت کوین رو انجام بدید. با کلیک روی کیف پول می‌ تونین موجودی‌ کیف پول به بیت کوین، ساتوشی یا یک ارز فیات ببینین. مورد مثبت در این قسمت اینه که کیف پول بلو والت از واحد پولی کشور ما ایران، یعنی همون ریال و تومان هم پشتیبانی می کنه.

کیف پول بلو ولت

4.    به علاوه، کیف پول Blue wallet، پشتیبانی از زبان فارسی هم داره و می تونید از بخش تنظیمات وارد قسمت زبان (Language) بشید و زبان اپلکیشن رو روی فارسی قرار بدید. برای رفتن به صفحه تنظیمات، در بالای صفحه و گوشه سمت راست، مطابق تصویر زیر، روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.

کیف پول بلو ولت

5.    علاوه بر امکانات تغییر زبان کاربری و واحد پولی در بخش تنظیمات، به گزینه‌ های بیشتر دیگه ای هم دسترسی خواهید داشت. برای نمونه چنان چه میخواهید به امکانات پیشرفته تری دسترسی داشته باشین، باید گزینه عمومی (General) رو انتخاب و سپس، کلید «حالت پیشرفته» (Advanced Mode) رو روشن کنین. یا مثلا اگر تمایل دارین تا گره شخصی خودتون رو به کیف پول وصل کنین باید از بخش «شبکه» (Network) این کار رو انجام بدید.

سخن پایانی

در این مقاله، یکی از کیف پول های تخصصی بیت کوین با قابلیت پشتیبانی از شبکه لایتنینگ بیت کوین، برای سرعت دادن به انجام تراکنش ها و پایین آوردن نرخ کارمزد اونا با نام کیف پول بلو ولت بهتون معرفی شد. در مطالبی که گذشت سعی داشتیم تا مبانی مورد نیاز برای درک عملکرد کیف پول ارز دیجیتال رو شرح بدیم و یک دید درست و فنی به مخاطب خودمون القا کنیم.

بعد از معرفی کیف پول Blue wallet ، ویژگی های خوب اون رو بر شمردیم و در نهایت آموزش کیف پول بلو ولت رو که شامل نکات نصب، راه اندازی و امکانات مهم اون بود رو ارائه دادیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه تون قرار گرفته باشه و استفاده لازم رو برده باشید. در پایان می تونید سوالات و نظرات تون در ارتباط با این مقاله رو در بخش انتهایی صفحه با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش کیف پول بلو ولت (Blue wallet)

در مورد آموزش کیف پول بلو ولت (Blue wallet) نظر دهید
سوال امنیتی :1+97 = ?