تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال"


  • 08:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در قرن 21، شبکه های اجتماعی و کانال های رسانه ای به اوج محبوبیت خودشون رسیدن و هیچ کسی نمیتونه تاثیر انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی رو نادیده بگیره. امروزه این اخبار در شبکه های اجتماعی مانند ویروس، به سرعت پخش میشن و چه خوب چه بد، تاثیر به سزایی در ارزش اون محصول یا کالا میزارن؛ بطور مثال بارها دیدیم که یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک حتی روی انتخابات یک کشور هم تاثیرگذار بوده. ما امروز میخوایم در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارزهای دیجیتال، صحبت کنیم و به نمونه هایی از اثرات مثبت و منفی اون بپردازیم تا افراد با علم و آگاهی بیشتری وارد این حوزه شن و با دونستن این مسائل، توانایی گرفتن تصمیمات درست رو داشته باشن. چرا که بسیاری از افرادی که به بررسی تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال می پردازن، به این موضوع خیلی اهمیت میدن.

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی چیست؟

در گذشته (هزاران سال پیش) انسان ها وقتی میخواستن با همدیگه ارتباط برقرار کنن، دور آتش می نشستند و به گفتگو با یکدیگر میپرداختن؛ به عبارتی از طریق این ارتباطات، یک شبکه اجتماعی تشکیل میدادن؛ اما امروزه به دلیل اینکه توسعه فناوری اطلاعات و زیر ساخت های شبکه، پیشرفت قابل توجهی کرده و دسترسی به اطلاعات و فناوری ها آسان تر شده، این ارتباطات ساده تر از گذشته شده و انسان ها میتونند با هزینه های بسیار کم، با دنیای پیرامون خود در هر کجای دنیا در ارتباط باشن.
اصطلاح شبکه اجتماعی برای اولین بار، در سال 1845 به کار گرفته شد. طبیعتا در آن زمان اینترنت و برنامه هایی مانند اینستاگرام و توییتر نبود که از این کلمه مانند اصطلاح امروزی به کار ببرن، بلکه صرفا به شبکه ای از انسان ها گفته میشد که با هم دیگه در ارتباط بودند. در سال 1945 جان بارنز، جامعه شناس استرالیایی واژه شبکه اجتماعی رو اینگونه بیان کرد که شبکه اجتماعی از جنس یک شبکه/ نتورک هست که انسان ها مانند گره های گراف و خطوط ارتباطی به هم دیگه وصل شدن که این خطوط ارتباطی رفته رفته وسیع تر میشه.
شبکه های اجتماعی در حال حاضر به یکی از بزرگ ترین قدرت های تاثیر گذار بر روند حرکتی دنیا شده که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی، تاثیر این شبکه ها در افراد بیشتر میشه.

تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال

تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال

شبکه های اجتماعی یا Social Networks  امروزه به یکی از اصلی ترین کار های روز مره انسان ها تبدیل شده و افراد معمولا اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام میدن، اینه که اینترنت رو روشن میکنن و در شبکه های اجتماعی اخبار و اتفاقات مهم دنیا رو دنبال میکنن. یکی از دلایلی که ارز های دیجیتال به اخبار خوب یا بد سریع واکنش میده، اینه که بر خلاف بازار های سنتی مانند طلا و سهام، توسط هیچ نهادی کنترل نمیشه و به همین دلیل هر کسی با توجه به میزان محبوبیت و مشهور بودنش، عقیده خودش رو به اشتراک میزاره و در بعضی مواقع مردم رو سردرگم میکنه. از اونجایی که ارز های دیجیتال غیر متمرکز و مردمی هستن، محبوبیت این افراد، نقش مهمی در افزایش و کاهش قیمت ارز ها در کوتاه مدت داره.
در ارز های دیجیتال، یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به اون توجه کنیم، رصد کردن اخبار ارز های دیجیتال و دنبال کردن افراد مشهور و تاثیر گذار در این بازار هستش. افراد معروف و تاثیر گذار بعضی مواقع با شیطنت ها و در جهت منافع مالی خود و کسب سود، سعی دارن که با توییت های مرموزانه خودشون، بازار رو تحت تاثیر قرار بدن؛ که در بیشتر مواقع به علت دنبال کننده های زیاد، موفق هم شدن. در ادامه به برخی از این صحبت ها که توسط دولت ها و افراد مشهور تاثیر گذار، سعی در سرکوب ارز های دیجیتال دارن میپردازیم.

نمونه هایی از سرکوب دولت ها و انتشار آن در شبکه های اجتماعی

1.    چین 2013

با محبوبیت روز افزون بیت کوین و تمایل بیشتر افراد، دولت چین و مسئولان مالی این کشور، اعلام کردن که بیت کوین قابلیت تبدیل به یک دارایی با ارزش رو نداره و بانک ها و موسسات مالی حق استفاده از بیت کوین در معاملات، بیمه و سرویس های پرداخت ندارن و این کشور استفاده از ارز های دیجیتال رو ممنوع کرد. با انتشار این خبر و گسترش اون در شبکه های اجتماعی، قیمت بیت کوین یک سقوط 80 درصدی رو تو اون سال تجربه کرد.

2.    ترامپ 2019

توییت ترامپ در شبکه اجتماعی توییر، یکی از اتفاقات مهم در سال 2019 بود. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تابستان 2019 درباره بیت کوین اظهار نظر کرد و گفت که طرفدار بیت کوین و ارز های دیجیتال نیست و بیت کوین رو به عنوان یک ارز اسکم و پر نوسان میدونه.

3.    ایلان ماسک 2021

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا، اسپیس ایکس، پی پال و ده ها شرکت دیگه، ثروتمند ترین و تاثیر گذار ترین فرد در دنیاست که در حساب توییتریش بیش از 50 میلیون دنبال کننده داره و با توییت هاش در شبکه های اجتماعی، پامپ و دامپ های زیادی از جمله دوج کوین، شیبا فلوکی اینو و ... ایجاد کرده. ایلان ماسک در سال 2020 بیت کوین رو به عنوان روش پرداختی برای شرکت تسلا کرد و ارزش بیت کوین در اون سال افزایش چشم گیری کرد؛ اما چند ماه بعد، به علت آلودگی هوا توسط استخراج بیت کوین و مصرف بیش از حد انرژی برق، اخبار منفی رو در توییتر منتشر کرد و باعث افت قیمتی بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال شد.

نمونه ای از شبکه های اجتماعی تاثیر گذار در انتشار اخبار ارز دیجیتال

•    توییتر

شبکه های اجتماعی تاثیر گذار در انتشار اخبار ارز دیجیتال

شبکه اجتماعی توییتر در 21 مارس سال 2006 تاسیس شد و دفتر اصلی اون در سان فرانسیسکوی کالیفرنیا قرار داره. این شبکه اجتماعی 320 میلیون کاربر فعال داره و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیره. توییتر یکی از مهم ترین پلتفرم های انتشار اخبار، در بین پلتفرم های دیگه هست و باید این شبکه اجتماعی رو به منظور آگاهی از آخرین اخبار و توییت های لحظه ای، برای تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش یه ارز دونست. یکی از اصلی ترین دلایلی که رمز ارز دوج کوین در سال 2020 رشد بسیار زیادی رو تجربه کرد، شبکه اجتماعی توییتر بود. به علت محبوبیت ایلان ماسک و دنبال کننده های زیاد اون در توییتر، با توییت های مرموزی که در این شبکه اجتماعی منتشر میکرد؛ این ارز دیجیتال به طور قابل توجهی پامپ کرد و افراد زیادی رو از این طریق ثروتمند کرد.

•    اینستاگرام

شبکه های اجتماعی تاثیر گذار در انتشار اخبار ارز دیجیتال

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری هست، این پلتفرم در سال 2010 تاسیس شد و اکنون بیش از 400 میلیون کاربر فعال داره. مالک اینستاگرام مارک زاکربرگ، بنیان گذار و مالک فیس بوک هست. مارک زاکربرگ در 6 سپتامبر سال 2021 اینستاگرام رو به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد که ارزش فعلی این شبکه اجتماعی بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده شده. این شبکه اجتماعی امروزه در کنار توییتر، به یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین پلتفرم های انتشار اخبار ارز های دیجیتال شده.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر بازار رمز ارز ها دارد؟

در سال 2010 به ندرت کسی درباره بیت کوین 0/003 دلاری حرف میزد و افراد کمی درباره آن اطلاعات داشتند. اولین مبادله تاریخ ارز های دیجیتال با توجه به نبود صرافی و پلتفرم معاملاتی، از طریق فروم ها و شبکه های اجتماعی صورت میگرفت و افراد در اون مکان ها به گفتگو و خرید و فروش می پرداختند؛ شاید دونستن این مورد براتون جالب باشه که اولین تراکنش ثبت شده در شبکه بیت کوین، با خرید دو پیتزا و پرداخت مبلغ 10 هزار بیت کوین از طریق یک فروم در سال 2010 صورت گرفت. با گذشت زمان و وجود زیر ساخت های لازم برای پیشرفت تکنولوژی، کامیونیتی و جامعه هواداری بیت کوین به سرعت رشد کرد؛ به طوریکه قیمت بیت کوین تا 69 هزار دلار هم رشد قیمتی رو تجربه کرد. همه موضوعاتی که در این بخش به اون ها اشاره کردیم در مبحثی فاندامنتال خلاصه میشه که توصیه میکنیم حتما مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ ما رو مطالعه کنین. در ادامه به اثرات مثبت و منفی سوشال مدیا ها در بازار ارز های دیجیتال میپردازیم.

اثرات مثبت شبکه های اجتماعی در بازار رمز ارز ها

سرمایه گذاران این بازار بر این باورن که یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت بازار ارز های دیجیتال، افزایش سطح عمومی جامعه و فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی می باشد. اونا معتقدن که پلتفرم هایی مانند یوتیوب، فیس بوک و رسانه های اجتماعی دیگر، مکان مناسبی برای افرادی که میخوان در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت کنن ولی اطلاعاتی در مورد بیت کوین و رمز ارز ها ندارن، فراهم کرده. به عنوان نمونه آندرس آنتونوپولوس محقق و مدرس ارز های دیجیتال، که در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین، به گفت و گو و پرسش و پاسخ میپردازه و به افزایش سطح آگاهی افراد در این حوزه کمک میکنه.

اثرات منفی شبکه های اجتماعی در بازار رمز ارز ها

در کنار اثرات مثبت شبکه های اجتماعی، این شبکه ها آثار منفی هم داره و با بی توجهی به این اثرات، صدمات جبران ناپذیری میتونیم به خودمون وارد کنیم. اما با آگاهی از این موارد، میتونیم تاثیر این اثرات رو به کمترین حد خودش برسونیم. بعضی از این موارد عبارت است از:

•    افراد مشهور دردسرساز

اثرات منفی شبکه های اجتماعی در بازار رمز ارز ها

یکی از مشکلات در حوزه ارز های دیجیتال، به علت نو ظهور بودن ارز ها و تکنولوژی بلاک چین، اینه که افراد دانش و آگاهی کمتری نسبت به این بازار دارن و تحت تاثیر اینفلوئنسر های مشهور قرار میگیرن و در تصمیم گیری در بیشتر مواقع هیجانی و احساسی عمل میکنن. شبکه های اجتماعی پر از افراد معمولی و معروف هست که بیشتر این افراد معمولی، اینفلوئنسر های مشهور رو دنبال میکنن و زندگی اونا رو الگوی خودشون قرار میدن. اینفلوئنسر هایی که در حساب های کاربری خودشون دنبال کننده های زیادی دارن، با توییت ها و پست هاشون به راحتی روی قیمت رمز ارز ها تاثیر میزارن و بازار رو در بازه زمانی کوتاه مدت تحت تاثیر توییت هاشون قرار میدن. برای مثال ایلان ماسک در 8 فوریه 2021 در حساب توییتر خودش اعلام کرد که شرکت تسلا 5/1 میلیون دلار بیت کوین خریده. این توییت ایلان ماسک باعث شد که بیت کوین از قیمت 38 هزار دلار در بازه کوتاهی به 58 هزار دلار برسد؛ اما چند ماه بعد دوباره گفت به دلیل مسائل زیست محیطی وآلودگی هوا، تسلا این ارز دیجیتال رو از روش های پرداخت خود بر میداره، همین توییت او باعث شد تا بیت کوین به زیر 43 هزار دلار سقوط کنه و افراد زیادی رو متضرر کنه.

•    کانال های VIP

وقتی افراد در شبکه های اجتماعی تعداد دنبال کننده هاشون زیاد شد، به فکر ایجاد کانال های سیگنال دهی می افتن و وعده سود های چند هزار درصدی رو میدن؛ در حالی که این افراد چیزی جز کلاه برداری از افراد کم تجربه و بی اطلاع از این کانال ها رو ندارن. فعالان این بازار معتقدن هیچ قطعیتی در این بازار وجود نداره و نمیتوان به طور حتم پیشنهاد خرید یا فروش داد. بیشتر افرادی که تحت عنوان سیگنال ارز دیجیتال و کانال های VIP در این حوزه فعالیت میکنن، هیچ تعهدی تو کارشون ندارن و صرفا با دانش خودشون، پیشنهاد خرید و فروش میدن؛ این کار باعث میشه شما به دلیل پست های وسوسه کنندشون، احساسی برخورد کنین و در بیشتر مواقع تصمیمات اشتباه بگیرین.

جمع بندی

ما در این مقاله به تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال اشاره کردیم و به این موضوع پی بردیم که شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین معیار های انتخاب ارز دیجیتال در زمان مناسب است؛ به عبارتی یعنی ممکنه یه ارز دیجیتال به لحاظ تکنیکالی و فاندامنتالی در نقطه خوبی قرار گرفته باشه، اما به دلیل توییت های منفی اینفلوئنسر های مشهور، در کوتاه مدت ریزش شدیدی رو تجربه کنه و شما بعد از خرید، تحت تاثیر جو روانی این شبکه ها قرار بگیرین و در ضرر اقدام به فروشش کنین؛ پس باید شبکه های اجتماعی رو چه برای ترید کردن و چه برای هولد کردن ارز های دیجیتال جدی بگیرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال

در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :5+51 = ?