اکسپلورر یا مرورگر بلاک چین چیست؟

  • 02:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اکسپلورر یا مرورگر بلاک چین؛ آیا دوست دارین تا با این ابزار فناوری ارزهای دیجیتال آشنا بشین؟ آیا می دونین مرورگر بلاک چین چیست؟ مرورگر بلاک چین چه کاربردهایی داره؟ نحوه استفاده از Blockchain Explorer چجوریه؟ دلایل استفاده از مرورگر بلاک چین چیست؟ مرورگر بلاک چین چجوری کار می کنه؟ مهم ترین اطلاعاتی در مرورگر بلاک چین به ما میده چیست؟ بهترین مرورگرهای بلاک چین کدامند؟

از زمان ظهور شبکه بیت کوین، همیشه دغدغه کاربران و توسعه دهنده ها این بود که چجوری می تونن به اطلاعات درون شبکه های بلاک چینی و فعالیت های پیرامون شبکه به صورت یکجا دسترسی داشته باشن. به این ترتیب، ابزارهای مختلفی واسه این کار به وجود اومدن. مرورگر بلاک چین یه روش بسیار کاربردی واسه کمک به کاربران در راستای کسب اطلاعات لازم پیرامون فعالیت بلاک چین هاست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد مرورگر بلاک چین بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین بپردازیم و نحوه عملکرد Blockchain Explorer رو مورد بررسی قرار بدیم.

مرورگر بلاک چین چیست؟

مرورگر بلاک چین چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین مرورگر بلاک چین یا اکسپلورر(Blockchain Explorer) نوعی وبسایت یا نرم افزار واسه جستجو در شبکه های بلاک چینی واسه دستیابی به داده های درون زنجیره ای هست. همچنین مرورگر بلاک چین واسه مشاهده جزئیات بلاک ها، تراکنش ها، آدرس ها و... مورد استفاده قرار می گیره. همه کاربران بیت کوین و آلت کوین ها واسه پیگیری تراکنش های خودشون به شدت متکی به اکسپلوررهای بلاک چین هستن. ولی تعداد خیلی کمی از کاربران واقعا از پتانسیل کامل این مرورگرها مطلع هستن.

اکسپلورر بلاک چین ابزاری هست که داده ها و تحلیل های دقیقی رو از یه شبکه بلاک چینی واسه ما امکان پذیر می کنه. این تحلیل ها شامل اطلاعاتی از زمان ایجاد اولین بلاک در شبکه هستن. به عبارت دیگه، مرورگر بلاک چین مشابه یه موتور جستجو کار می کنه و کاربران می تونن به وسیله اون اطلاعاتی در مورد هر بلاک، آدرس های عمومی و تراکنش های مربوط به یه رمز ارز رو به دست بیارن. بعضی از مرورگرهای بلاک چین، آمار و نمودارهای بازار در زمان واقعی رو هم نشون میدن.

مقاله پیشنهادی: فناوری رادیکس(Radix) چیست؟

دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین

دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین

همونطور که گفتیم، مرورپر بلاک چین عملکردی خیلی شبیه به اکسپلوررهای وب مثل گوگل داره. فقط با این تفاوت که در مرورگر بلاک چین می تونین فقط به دنبال اطلاعات خاصی در رابطه با رمز ارزها باشین. شما به دلایل مختلفی باید از مرورگرهای بلاک چین استفاده کنین تا به داده ها و اطلاعات مورد نیاز خودتون دسترسی پیدا کنین. در ادامه دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین رو بررسی می کنیم:

•    یکی از دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین این هست که قبل از ارسال رمز ارزها به آدرس مقصد می تونین بررسی کنین که آیا آدرس کیف پول مقصد معتبر هست یا نه.
•    شما می تونین با استفاده از مرورگر بلاک چین بررسی کنین که آیا رمز ارز مورد نظر شما واسه شخص گیرنده ارسال شده یا نه.
•    یکی دیگه از دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین این هست که مرورگرها می تونن به شما کمک کنند بفهمین چه مشکلی واسه تراکنش پیش اومده که هنوز انجام نشده یا تایید نشده.
•    مرورگرهای بلاک چین به شما کمک می کنند تا موجود و هزینه های مربوط به آدرس قرارداد هوشمند رو بررسی کنین.
•    یکی دیگه از دلایل استفاده از مرورگرهای بلاک چین این هست که این مرورگرها به کاربران کمک می کنند تا کارمزد فعلی انجام یه تراکنش یا هزینه گس رو بدونن و بنابراین، واسه کارمزدهای گس برای تراکنش ها آینده بهتر برنامه ریزی کنه.
•    مرورگر بلاک چین به توسعه دهنده هایی که در حال برنامه نویسی ولت خودشون هستن این امکان رو میده تا مطمئن بشن که ولت اون ها واسه ارسال، دریافت و نگهداری رمز ارزها به درستی کار می کنه یا نه.

نحوه کار با مرورگر بلاک چین چگونه است؟

نحوه کار با مرورگر بلاک چین چگونه است؟

توجه داشته باشین، مرورگر بلاک چین رو میشه به یه موتور جستجوگر تشبیه کرد. زمانی که از یه سایت مرورگر بلاک چین بازدید می کنین، ممکنه یه نوار جستجو اصلی رو ببینین که به شما کمک می کنه اطلاعات مشخصی رو جستجو و پیدا کنین. این داده ها ممکنه آدرس ولت ها، هش های تراکنش یا شماره بلاک باشن، ولی توجه داشته باشین که در هر مرورگری با توجه به بلاک چین اون، ممکنه با اون یکی تفاوت داشته باشه. صفحه اصلی بیشتر مرورگرهای بلاک چین، بیشتر اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش ها و بلاک ها رو نشون میده.

واسه اینکه داده های مربوط به یه تراکنش خاص رو در اکسپلورر بلاک چین مشاهده کنین، هش یا شناسه تراکنش ارز دیجیتال رو در نوار جستجو تایپ کنین. این هش یا شناسه، در زمان شروع تراکنش به وسیله نرم افزار کیف پول به شما داده میشه. بعد از جستجو، مرورگر بلاک چین به شما نشون میده که آیا تراکنش شما تایید شده یا هنوز در حال پردازش یا تایید هست.

معرفی بهترین مرورگرهای بلاک چین

هر مرورگر بلاک چین به صورت اختصاصی داده های مربوط به یه بلاک چین رو به ما ارائه میده، ولی یه بلاک چین می تونه بیشتر از یک مرورگر داشته باشه. به عبارت دیگه، هر شبکه بلاک چینی، اکسپلوررهای مخصوص خودش رو داره. بهترین مرورگرهای بلاک چین عبارت هستن از:
•    اکسپلوررهای بیت کوین: Blockchair، Blockchain.com و Tokenview
•    اکسپلوررهای اتریوم: EtherScan، Ethplorer
•    اکسپلورر ترون: ترون اسکن(Tronscan)
•    اکسپلورر بایننس اسمارت چین: Explorer.bnbchain.org

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مرورگر بلاک چین بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل استفاده از اکسپلورر بلاک چین بپردازیم و نحوه عملکرد Blockchain Explorer رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، مرورگر بلاک چین یا اکسپلورر نوعی وبسایت یا نرم افزار واسه جستجو در شبکه های بلاک چینی واسه دستیابی به داده های درون زنجیره ای هست. همچنین مرورگر بلاک چین واسه مشاهده جزئیات بلاک ها، تراکنش ها، آدرس ها و... مورد استفاده قرار می گیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اکسپلورر یا مرورگر بلاک چین چیست؟

در مورد اکسپلورر یا مرورگر بلاک چین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+88 = ?