اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 22:02 1403-02-26
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور میانگین متحرک ساده(SMA)؛ یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این اندیکاتور برای بالابردن اطلاعات خود در مباحث آموزش ارز دیجیتال به دست بیارین؟ آیا می دونین اندیکاتور SMA چیست؟ اندیکاتور میانگین متحرک ساده چیست؟ اندیکاتور SAM چه کاربردهایی داره؟ نحوه کار با میانگین متحرک ساده چجوریه؟ بهترین تایم فریم واسه استفاده از میانگین متحرک ساده چیست؟

اندیکاتورها یکی از مهم ترین ابزارهای آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به ویژه بازار رمز ارزها هستن. اندیکاتورها از توابع ریاضی به همراه داده های قیمتی و حجمی استفاده می کنند تا تکنیک هایی واسه تحلیل بازارها در اختیار تریدرها و معامله گران قرار بدن. اندیکاتور میانگین متحرک ساده هم یکی از ابزارهایی هست که می تونه کمک زیادی به تریدرهای بازار رمز ارزها کنه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا SAM بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور SMA بپردازیم و نحوه کار با میانگین متحرک ساده رو به شما یاد بدیم تا با این ابزار آشنا بشین.

اندیکاتور SMA چیست؟

اندیکاتور SMA چیست؟

آیا می دونین اندیکاتور SMA چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا اندیکاتور SMA یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارها در بین تحلیلگران تکنیکال بازارهای مالی هست. میانگین متحرک انواع مختلفی داره که میانگین متحرک ساده یکی از اون هاست. در این اندیکاتور محاسبات قیمت رمز ارزها به صورت خیلی ساده انجام میشن، جوری که قیمت در بازه زمانی مشخصی جمع میشه و به تعداد دوره تقسیم میشه. شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور قیمت رمز ارزهای مورد نظر خودتون رو پیش بینی کنین.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور میانگین متحرک ساده(SMA) میانگین یه محدوده انتخاب شده از قیمت ها، معمولا قیمت های پایانی رو با تعداد دوره های اون محدوده محاسبه می کنه. همچنین اندیکاتور SMA نوعی شاخص فنی هست که می تونه مشخص کنه که آیا قیمت ارز دیجیتال افزایش پیدا می کنه یا روند صعودی یا نزولی رو معکوس می کنه. اگه SMA به سمت بالا باشه و اگه کندل ها زیر خط SMA باشن و جهت اون هم به سمت پایین باشه، یعنی روند نزولی رو می بینین.

اندیکاتور SMA چه کاربردهایی دارد؟

اندیکاتور SMA چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی، اندیکاتور SMA یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هست که نوسانات قیمت رو فیلتر می کنه و در جهت روند همراه قیمت در حال حرکت هست. بنابراین، اندیکاتور میانگین متحرک ساده می تونه در تشخیص جهت روند، حمایت و مقاومت داینامیک یا متحرک و تشخیص مومنتوم بازار به کار گرفته بشه. در ادامه برخی از کاربردهای اندیکاتور SMA رو بررسی می کنیم:

•    تشخیص جهت روند

یکی از کاربردهای اندیکاتور SMA، تشخیص جهت روند هست. وقتی که شناسایی روند با استفاده از ابزارهای دیگه سخت میشه، میانگین متحرک می تونه ابزار مناسبی واسه تشخیص روند باشه. شاید بشه گفت که اولین کاربرد میانگین متحرک ساده تشخیص روند هست. شناسایی روند با کمک این اندیکاتور راحته. تریدرها از اندیکاتور SMA واسه ارزیابی روند صعودی یا نزولی قیمت در چارت های قیمتی استفاده می کنند.

•    تشخیص مومنتوم

یکی دیگه از مهم ترین کاربردهای اندیکاتور SMA، تشخیص مومنتوم هست. میشه گفت شناسایی مومنتوم یکی از اصلی ترین معیارها واسه ترید ارزهای دیجیتال هست. در حقیقت، همیشه تلاش می کنیم تا خلاف مومنتوم بازار هیچ معامله ای رو انجام ندیم. وقتی از اعداد مختلف میانگین متحرک استفاده می کنیم، به ترتیب و با فاصله گرفتن اون ها از همدیگه نشونه قدرت حرکتی در جهت روند هست.

•    حمایت و مقاومت داینامیک

حمایت و مقاوکت داینامیک هم یکی دیگه از موارد استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا SMA هست. این سطوح با حرکت نمودار قیمتی تغییر می کنند. وقتی که نمودار قیمت بالای میانگین متحرک قرار داره، میانگین متحرک به عنوان سطح حمایت عمل می کنه و در صورت برخورد چارت قیمت به میانگین متحرک، باید انتظار واکنش قیمت و رشد دوباره قیمت ارز دیجیتال رو داشته باشیم.

ترید با میانگین متحرک ساده چگونه است؟

ترید با میانگین متحرک ساده چگونه است؟

توجه داشته باشین که نه تنها اندیکاتور SMA بلکه همه اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال چیزی نیستن که بشه فقط روی اون ها تکیه کرد. معمولا اندیکاتورها واسه این دلیل ایجاد شدن که شما تحلیل های خودتون رو در آخر با کمک اون ها تایید کنین. در واقع اندیکاتورهای میانگین متحرک به ویژه SMA هم جوری هست که بیشتر با استفاده از اون ها جهت کلی رو باید تعیین کرد. خیلی از تریدرها معمولا از اندیکاتور SMA یا میانگین متحرک ساده واسه پیدا کردن محل تغییر روند قیمتی استفاده می کنند.

محدودیت های SMA

معلوم نیست که آیا باید واسه آخرین روزهای این بازه زمانی تاکید بیشتری بشه یا روی داده های قدیمی تر تمرکز کنیم. خیلی از تریدرها این باور رو دارن که داده های جدید روند فعلی رو که امنیت با اون حرکت می کنه، بهتر منعکس میشه. اندیکاتور SMA ممکنه به شدت به داده های قدیمی تکیه کنه، چون تاثیر روز دهم یا روزهای قبل رو مثل روز اول یا دوم بررسی می کنه. به طور مشابه، اندیکاتور میانگین متحرک ساده کاملا به داده های تاریخی متکی هست. خیلی از سرمایه گذاران باور دارن که بازارها به خودی خودشون کارآمد هستن، یعنی قیمت ارزهای دیجیتال در حال حاضر نشون دهنده همه اطلاعات قبلی هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا SAM بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور SMA بپردازیم و نحوه کار با میانگین متحرک ساده رو به شما یاد بدیم تا با این ابزار آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا اندیکاتور SMA یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارها در بین تحلیلگران تکنیکال بازارهای مالی هست. میانگین متحرک انواع مختلفی داره که میانگین متحرک ساده یکی از اون هاست که میتونین با استفاده از اون روند بازار رو تشخیص بدین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+92 = ?