فناوری رادیکس(Radix) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فناوری رادیکس(Radix) چیست؟"


  • 08:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

فناوری رادیکس یا Radix؛ یکی از منحصر به فرد ترین موضوعات در حوزه کریپتو! آیا چیزی درباره این فناوری شنیدین؟ اصلا می دونین فناوری رادیکس چیست؟ به نظر شما فناوری رادیکس چه ویژگی هایی داره؟ با استفاده از فناوری رادیکس چه کارهایی میشه انجام داد؟

رادیکس در واقع یک دفتر کل و غیر متمرکز هست که از یک فناوری کاملا جدید پیروی میکنه. این فناوری نه DAG و نه وابسته به بلاک چین بلکه یک شبکه جدید و کاملا غیر متمرکز هست. این شبکه از قراردادهای هوشمند پیروی می کنه و میتونه مبنای جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال باشه. ما سعی می کنیم در مقاله فناوری رادیکس چیست؟ اطلاعاتی در مورد رادیکس یا Radix به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های فناوری رادیکس بپردازیم و عملکرد رادیکس رو مورد بررسی قرار بدیم.

 توضیح فناوری Radix

 توضیح فناوری Radix

فعالان حوزه رمزارزها، غالبا با فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین آشنا هستن و تلاش کردن دانش خود رو در این حوزه افزایش بدن. اما با پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات، رقبایی برای بلاک چین پدید آمدن که بد نیست با اونا آشنا شیم. رادیکس رو میشه اینجوری تعریف کرد؛ یک دفتر کل توزیع و غیر متمرکز. اما این دفتر کل توزیع چه فرقی با بلاک چین داره؟

فناوری جدید رادیکس وابسته به بلاک چین نبوده و کاملا مستقل و جدید هست. این شبکه از قراردادهای هوشمند پیروی می کنه. میشه این فناوری رو به عنوان یک بنیان جدیدی در ارزهای دیجیتال برشمرد. قبل از پیدایش رادیکس تنها راهی که بتونیم یک شبکه متمرکز توزیع داشته باشیم، شبکه بلاک چین بود. بلاک چین می تونه تعداد زیادی از رایانه ها رو به یک سیستم مرکزی متصل کنه. محبوبیت این شبکه سال ها ادامه داشت و موفقیت هایی بسیاری کسب کرد. اما مثل هر فناوری دیگه بدون ایراد نبود و همواره با پیشرفت علم و تکنولوژی مسیرهای جدیدی نمایان میشه. تحقیقات نشون داده که بیشتر پروژه های موجود در بلاک چین در مراحل نخستین باقی مانده ان و پیشروی نکردن. این موضوع باعث شده عده ای از شبکه بلاک چین فاصله گرفته و در جستجوی فناوری کامل تر باشن.

رادیکس به عنوان یک رقیب قدر پا در میدان نهاد و اگر به درستی عمل کنه، میتونه تحول شگرفی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کنه. اولین پروتکل لایه اول که برای خدمت به حوزه مالی غیر متمرکز به طور خاصی تشکیل شده، فناوری رادیکس هست. رادیکس نوعی پلتفرم با عملکرد بالا می باشد و در سال 2018، توسط الگوریتم خود 1.4 میلیون تراکنش در ثانیه رو ثبت کرده. این الگوریتم رو از لحاظ تئوری میشه گسترش داد، یعنی با افزایش تعداد گره ها، امکان افزایش تعداد تراکنش های پرازش شده وجود داره.

بنیانگذاران و تاریخچه شبکه رادیکس

بنیانگذاران و تاریخچه شبکه رادیکس

دن هیوز شبکه رادیکس رو راه اندازی کرده. از سال 2011 دن هیوز شروع به آزمایش بر روی بیت کوین کرد و تمرکز خود رو بر روی راه های افزایش مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین قرار داد. او همچنین بعد از آزمایش روش های مختلف، از جمله استفاده از برترین سخت افزار موجود و افزایش اندازه بلوک، معین کرد که ظرفیت شبکه بیت کوین تا محدوده 700تا 1000 تراکنش در ثانیه می باشد و بعد از اون متوقف میشه. از این رو تصمیم گرفت تا به دنبال حل مشکلات شبکه بیت کوین بیفته.

دن هیوز بعد ازراه اندازی فناوری رادیکس، توانست از سازوکار اجماعی به نام Cerberus استفاده کرد. هدف Cerberus اینه که بدون به خطر انداختن مقیاس پذیری شبکه، به برطرف کردن و بهبود امنیت بیشتر شبکه ها بپردازین. مکانیسم Cerberus با کمک فناوری شبکه رادیکس توسعه یافت. این مکانیسم یک محیط اجرای قرارداد هوشمند هست که امکان ایجاد دارایی ها و برنامه های جدید در بالای پروتکل رو به توسعه دهنده ها میده.

نحوه کار شبکه رادیکس

نحوه کار شبکه رادیکس

به اعتقاد شبکه رادیکس یکی از فرض های اصلی بلاک چین اینه که بلاک چین ها قادربه رفع نیازهای حوزه دیفای نمی باشه. از این رو رادیکس به دنبال رفع این مشکل از طریق سه اصل اساسی خود می باشه.

  • اصل اول: سهولت ورود و خروج کاربر به پروتکل
  • اصل دوم: میزان نقدینگی پشتوانه یک شبکه می باشه که باعث موفقیت یا عدم موفقیت اون شبکه میشه.
  • اصل سوم: تعداد بالای کاربران حاظر در پروژه.

این اصل ها با یکدیگه مثل یک چرخه در ارتباط هستن و با افزایش تعداد کاربران در شبکه، میزان نقدینگیی افزایش می یابه و هر چه نقدینگی بیشتری وارد شبکه بشه، به دنبال اون کاربران بیشتری جذب شبکه میشن. پروتکل رادیکس برای کمک به امنیت شبکه، نوعی الگوریتم اجماع جدید به نام Cerberus داره و عملکرد بهتری رو که برای برنامه های خاص میتونه مناسب باشه رو ارائه میده. رادیکس یک محیط اجرای قرارداد هوشمند مخصوص به خود تحت عنوان Radix Engine داره که با هدف تبدیل شدن به نوعی لایه اصلی جایگزین برای بلاک چین هایی مثل اتریوم برای توسعه برنامه های DeFi ایجاد شده.

ویژگی های شبکه رادیکس

شبکه رادیکس دارای دو ویژگی اساسی یعنی الگوریتم اجماع Cerberus و موتور رادیکس می باشد. الگوریتم اجماع Cerberus به اعتبار سنجی معاملات و موتور رادیکس به تامین انرژی برنامه های غیر متمرکز کمک می کنن. کار کردن با شبکه رادیکس به عنوان نوعی پروتکل لایه اول سریع و مطمئن بسیار آسان هست. همچنین در شبکه رادیکس معاملات به اسانی و با هزینه کم انجام میشن که این امر موجب افزایش محبوبیت اون در بین کاربران شده.

ایده و هدف رادیکس

ایده و هدف رادیکس

هدف رادیکس اینه که توسعه دهندگان بتونن برنامه های دیفای رو با سرعتی بالا و به صورت ایمن توسعه دهنده و دغدغه ای در مورد هک یا موارد این چنینی نداشته باشن. کاربردهای رادیکس متنوع هست؛ به گونه ای که میشه از اون در استیبل کوین ها، بازارهای وام دهی و وام گرفتن ارزهای دیجیتال، فیوچرز، صرافی های غیر متمرکز، داشبوردها و کیف پول ها، بازارهای پول، ییلد فارمینگ، بازی، بیمه دیفای، مدیریت پورتفو و غیره بهره مند شد.

رادیکس به دنبال ایجاد پروژه هایی هست که به راحتی قابل هک شدن نباشن و مشکلات dAppهای مبتنی بر زبان برنامه نویسی سالیدیتی رو نداشته باشن. راهکار رادیکس، روی آوردن به قراردادهای هوشمند مبتنی بر دارایی هست که این کار از طریق زبان برنامه نویسی اسکریپتو و محیط قرارداد هوشمند رادیکس امکان پذیر شده. هدف دیگه رادیکس، ماژوله کردن برنامه های غیر متمرکز بود. به این ترتیب شبکه به یک محیط محاسباتی مشترک تبدیل میشه که توسعه متن باز و غیر متمرکز رو امکان پذیر می کنه.

پلتفرم رادیکس با تکیه بر مکانیزم سربروس و ابزارهای توسعه در حال رشد خود، نه تنها توان محاسباتی بیشتری فراهم کرده بلکه مقیاس پذیری برنامه های غیر متمرکز رو امکان پذیر کرده.

مزیت های رادیکس

مزیت های رادیکس

فناوری رادیکس سعی کرده مشکلات مربوط به مقیاس پذیری و ریسک متمرکز شدن رو با پیدا کردن راه حل در خود رفع کنه. سیستم رادیکس با سیستم بلاکچین تفاوت بسیاری داره. رادیکس به جای بلاک از واحدهایی به نام تمپو استفاده میکنه. اجتماع تمپوها شبکه ای ایمن با قابلیت مقیاس پذیری بسیار بالا ایجاد میکنه که در اون داده ها به سادگی و با سرعت بسیار بالا به اشتراک گذاشته میشن.

این سیستم سعی کرده تا مشکلات مربوط به مقیاس پذیری و ریسک متمرکز شدن رو مرتفع کرده و راهکاری منطقی پیدا کنه. سیستم متفاوت رادیکس توجه بسیاری رو به خود جلب کرده. در رادیکس به جای بلاک از واحدهایی به نام تمپو استفاده شده. اجتماع تمپوها باعث میشه شبکه ای ایمن با قابلیت مقایسه پذیری بالا ایجاد شده و داده ها به سرعت به اشتراک گذاشته شوند.

گرچه طراحان اولیه رادیکس به دنبال تغییر در بلاک چین و حل مشکلات اون بودن، ولی در نهایت دریافتن که مشکلات مطرح شده ریشه در ماهیت بلاک چین داره و باید سیستمی جدید معرفی شه تا موانع موجود رو نداشته باشه. عملکرد رادیکس توانست رقابت بین اون و بلاک چین رو قوی تر کنه و روز به روز به محبوبیت اون بیافزاید.

معرفی ارز دیجیتال رادیکس

معرفی ارز دیجیتال رادیکس

کوین رادیکس با نماد XRD شناخته میشه و رسالت اون قدرتمندی اکوسیستم رادیکس هست. این رمزارز برای امنیت شبکه از طریق استیکینگ، دسترسی به دیفای، پیاده سازی قراردادهای هوشمند و پرداخت کارمزد تراکنش ها از طریق مکانیزم سوزاندن توکن در این شبکه سوزانده میشه.

53.8درصد از عرضه توکن به صورت میانگین در شبکه اثبات سهام قفل میشه. هرساله 300 میلیون رمزار XRD به منظور ایمن سازی شبکه به استیک کنندگان پاداش داده میشهو این شبکه همچنین دارای یک توکن ERC20با نماد eXRD هست که با رمزارزی بومی این شبکه نسبت یک به یک داره. همچنین 2.4 میلیون XRD در ذخایر استیبل کوین قفل میشه و در عرضه در گردش لحاظ نمیشه. برای درک بهتر مفهوم این ذخایر، باید به این نکته توجه کرد که استیبل کوین ها دارایی هایی هستن که قیمت یک دارایی مثل دلار رو ردیابی می کنن؛ مثلا هر تتر برابر با یک دلار هست. از اونجا که این وابستگی قیمت ریسک هایی داره، برای کاهش مخاطرات و همچنین راه اندازی پروژه هایی مثل رادیکس، ذخایر استیبل کوین به عنوان پشتوانه های مالی وارد بازی میشن.

جمع بندی

فناوری بلاکچین مسیر طولانی جهت غیر متمرکزشدن سیستم خود پیمود اما در نهایت با شکست مواجه شه و تنوانست رشد و توسعه یابد، به همین جهت فناوری های نوینی برای رفع این مشکلات و نواقص اختراع شد. همون طور که گفتیم هدف از طراحی و اجرای فناوری رادیکس رفع نواقص و مشکلات فناوری بلاکچین بود. این فناوری هیچ یک از نواقص بلاک چین رو در خود نداشت.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فناوری رادیکس(Radix) چیست؟

در مورد فناوری رادیکس(Radix) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+81 = ?