چرا 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند؟

  • 21:06 1403-06-30
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

مشکل دار بودن 66 درصد از قراردادهای هوشمند؛ آیا می خواهید تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ آیا می دانید قرارداد هوشمند چیست؟ انواع آسیب پذیری های قرارداد هوشمند کدامند؟ چرا 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند؟ آیا در آموزش ارز دیجیتال با مفهوم قرارداد هوشمند آشنا شدید؟ آسیب پذیر بودن قراردادهای هوشمند چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارند؟
بازار ارزهای دیجیتال یکی از بهترین و محبوب ترین بازارهای مالی در دنیا است که دارای مفاهیم و اصطلاحات زیادی است که شما باید با این مفاهیم آشنا شوید. یکی از این مفاهیم قرارداد هوشمند است که کاربرد زیادی در بازار کریپتو دارد. طبق خبری که اخیرا منتشر شده، 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند و نمی توان از آنها استفاده کرد. این قراردادها را باید بشناسید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب توضیحاتی درباره قرارداد هوشمند برای شما ارائه کنیم، به بررسی مشکل دار بودن قرارداد هوشمند بپردازیم و انواع آسیب پذیری های قرارداد هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند یکی از فناوری های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که در این قرارداد توافق بین خریدار و فروشنده به صورت خودکار نوشته و اجرا می شود. قراردادهای هوشمند کاربرد زیادی دارند و شما می توانید آنها را برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار دهید. یکی از اصلی ترین کاربردهای قرارداد هوشمند، در صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که شما می توانید معاملات خودتان را به صورت خودکار در بستر این صرافی ها انجام دهید. از جمله از صرافی هایی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می کنند، می توان صرافی یونی سواپ، پنکیک سواپ، سوشی سواپ و...... اشاره کرد.
توجه داشته باشید که قراداد هوشمند یا اسمارت کانترکت نوعی قراردادی غیرمتمرکزی است که بعد از نوشته شدن آن روی بلاک چین، توسط هیچ کسی حتی نویسنده آن متوقف نمی شود و می توانید از خدمات و قابلیت های آن بهره ببرید. به عبارت دیگر، قراردادهای هوشمند از جمله از کدهای برنامه نویسی هستند که روی شبکه های بلاک چینی اجرا می شوند و می توانید از مزیت های آنها بهره مند شوید.

انواع آسیب پذیری های قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند

آشنا شدن با آسیب پذیری های قرارداد هوشمند در کنار کاربرد قراردادهای هوشمند و در امان ماندن از این آسیب پذیری ها در بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، شما نیز باید بتوانید این آسیب پذیری ها را تشخیص دهید و بتوانید راه حل های این آسیب پذیری را مشخص کنید. در ادامه برخی از آسیب پذیری های قرارداد هوشمند را بررسی می کنیم:

•    وجود خطا در کدها

یکی از آسیب پذیری های قرارداد هوشمند، وجود خطا در کدها است. این آسیب پذیری زمانی رخ می دهد که منطق قراردادهای هوشمند  اشتباهات و ایرادهایی داشته باشد. این خطاها ممکن است در زمان نوشتن قرارداد هوشمند ممکن است به چشم نیان و شما این خطاها را نادیده بگیرید.

•    ناسازگار با بلاک چین

یکی دیگر از آسیب پذیری های قرارداد هوشمند، ناسازگار بودن اسمارت کانترکت با بلاک چین است. این آسیب پذیری ممکن است زمانی رخ دهد که تغییراتی در بلاک چین ایجاد شوند. به عنوان مثال این مشکل در سال 2017 در قرارداد هوشمند Parity Multising Wallet رخ داد و باعث ترس و نگرانی کاربران بازار رمز ارزها شد. همچنین این آسیب پذیری تقریبا 514 میلیون دلار خسارت به دنبال داشت.

چرا 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند؟

قراردادهای هوشمند

نکته قابل توجه این است که 66 درصد از قراردادهای هوشمند در پلتفرم های لایه دوم بلاک چین با مشکلاتی مواجه شدند و توسعه دهندگان و نویسنده های قراردادهای هوشمند به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستند. با توجه به داده های منتشر شده توسط سایت Token Terminal در 24 اکتبر همین قراردادها هستند که از روند هزینه های گس در ماه گذشته استفاده می شود. همچنین Friend.tech مسابقات هزینه گس را در پایگاه رهبری می کند.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی درباره قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت برای شما ارائه کنیم، به بررسی آسیب پذیری های قراداد هوشمند بپردازیم و مشکل دار بودن 66 درصد از قراردادهای هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، قرارداد هوشمند یکی از فناوری های کاربردی در بازار ارز دیجیتال است که شما می توانید با استفاده از قرارداد هوشمند کارهای مختلفی را انجام دهید. طبق خبری که اخیرا به دستمان رسیده است، 66 درصد از قراردادهای هوشمند با مشکلاتی روبرو شدند.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند؟

در مورد چرا 66 درصد از قراردادهای هوشمند مشکل دار هستند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1 + 78 = ?