کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟"


  • 23:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه با پیدایش بلاک چین و ارزهای دیجیتال کاربرد قراردادهای هوشمند در میان کاربران این حوزه بیشتر از همیشه دیده میشه. اسمارت کانترکت ها یا انواع قرارداد های هوشمند با توجه به مزیت ها و کاربرد هایی که دارن خیلی سریع در دنیای اینترنت و ارزدیجیتال رواج پیدا کرده اند تا کارهای روزمره از طریق قرارداد های هوشمند سریع تر و راحت تر انجام بشه. موضوع قرارداد های هوشمند بحثی تخصصی بوده و نیاز به اموزش های حرفه ای در این حوزه است ما در این مقاله قصد داریم کاربرد قرارداد های هوشمند را به صورت کامل به شما توضیح بدیم. اگه دوست دارید بدونید قرارداد هوشمند چیست؟ مقاله ما رو در اون زمینه مطالعه کنین.
قرارداد های هوشمند نتیجه تکمیل شده بلاک چین هست که هدف آن ایجاد قرارداد به صورت شفاف و آشکار است. در این قرارداد ها شخص ثالثی برای انعقاد کردن قرارداد وجود نداره و یک پروتکل با اجرای هوشمند و خودکار هست و با شرایط و ضوابط خاصی اداره میشه تمامی بند های لازم در قرارداد در بلاک چین ذخیره و اجرا میشه. قرارداد های هوشمند بر خلاف قرارداد های سنتی، به صورت کد های برنامه نویسی تشکیل و روی بلاک چین راه اندازی شده است.

قرارداد هوشمند چیست؟(Smart Contrac)

قرارداد هوشمند چیست؟

از زمان پیدایش اینترنت در سال 1961 میلادی، دانشمندان و توسعه دهندگان اینترنت در کشور های مختلف به دنبال توسعه اینترنت و هوشمند سازی آن هستند و ما خود نیز از هوشمند سازی اینترنت استفاده می کنیم و از یک ربات ساده تا پرداخت های اینترنتی خود را از طریق این بستر انجام میدیم که بدون اینترنت و هوشمندی سازی این کار ها هر یک به تنهایی وقت بسیاری را از ما می گیره. ولی با اجرای قراردادهای هوشمند و به کار امدن امضای هوشمند و دیجیتالی و دستگاه هایی مربوط به این حوزه همه چیز در دنیا از طریق قرارداد های هوشمند اداره میشه.
قرارداد های هوشمند برای نخستین بار در سال 1995 توسط نیک سابو دانشمند حوزه اینترنت و رمزنگاری توسعه پیدا کرد و با فکر و ایده هایی که برای اینده قرارداد های هوشمند داشت مانند امکان تنظیم قرارداد های تجاری و مالی از راه دور بدون ارتباط حضوری داشته باشنداین ایده رو راه اندازی کرد.
در واقع قرارداد های هوشمند توسط برنامه نویسان بروی پلتفرم بلاک چین پیاده سازی میشن و از زبان برنامه نویسی Solidity برای توسعه و کد نویسی استفاده می کنن در این قرارداد ها تمام قوانین و شرایط تنظیم شده و در اجرا نیاز به هیچ فردی خاصی نیاز نیست و فقط باید طرف مقابل درخواست اجرای قرارداد هوشمند را داده و قرارداد اجرا بشه. ویدیوی زبان های برنامه نویسی بلاک چین کدامند در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

هدف از قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند مزیت هایی دارد که در قرارداد های سنتی دیده نمیشه و همین موضوع باعث این شده که دنیا به سمت استفاده از قرارداد های هوشمند بره و از مزیت های این قرار داد های میتوان به سریعتر بودن اجرای آن، کارآمد و با اطمینان بودن بودن آن نسبت به سایر قرارداد ها و بدون خطر و بدون تقلب بودن آن اشاره کرد که این ویژگی ها باعث میشه استفاده از قرارداد های سنتی از بین رفته و این سبک قرارداد های جایگزین آن ها میشه.
برای درک و فهم قرارداد های هوشمند باید با قرارداد های سنتی مقایسه کرد. قرارداد های سنتی در بین دو طرف انجام میشه و از طریق یک نفر یا سازمان، شرکت به عنوان واسطه این قرارداد را تنظیم میشه و باید 3 طرف هم هنگام تنظیم قرارداد حضور داشته باشند و از معایب این روش میشه به هزینه های کمیسیون، امکان تقلب، دستکاری، بد قولی کردن اشاره کرد که قرارداد های هوشمند این موضوع را حل کرده و میتوان بدون هیچ دردسر از از این قرارداد ها استفاده کرد.

کاربرد قراردادهای هوشمند

کاربرد قراردادهای هوشمند

تا اینجای مقاله با مفهوم قرارداد های هوشمند آشنا شدین و متوجه شدین که هدف قرارداد های هوشمند حذف واسطه ها در قرارداد های بین طرفین هست. و با توجه این ویژگی های کاربرد های زیادی در هر حوزه ای که در آن قرارداد بسته میشه داره. قرارداد های هوشمند مشکل عدم اعتماد طرفین در معامله را حل کرده باعث شده بدون هیچ تررسی هر دو طرف به معامله بپردازن.
یکی از کاربرد های قرارداد های هوشمند میتونه در زمینه املاک باشه و با استفاده از این قرارداد ها می توان مشکلات مربوطه به مسله خرید و فروش ملک را رفع کرد. علاوه بر آن از قرارداد های هوشمند میشه در حوزه هایی مثل بیمه، تراکنش های همتا به همتا، رای گیری های انتخاباتی، لجیستیک، مدیریت زنجیره ای و... استفاده کرد. ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت هستن و شاهد نو آوری های جدید در اینده نزدیک خواهیم بود. برای همین ممکن هست در آینده از قرارداد های هوشمند در زندگی روزمره خودمون استفاده کنیم.

ثبت دقیق سوابق

یکی از کاربردهای اسمارت کانترکت یا قرارداد های هوشمند، ثبت دقیق و کامل سوابق هست. تقریبا از قرارداد های هوشمند در هر کاری چه اداری و چه صنعتی برای بهبود سرعت و امنیت اطلاعات ها میشه استفاده کرد. یکی از شاخه هایی که میشه از این قرارداد های هوشمند در آن حوزه استفاده کرد. بخش پرونده های پزشکی هست. در حال حاضر پرونده های پزشکی بسیار زیاد و نگهداری و پیدا کردن آن در زمان لازم کمی دشوار بوده و هزینه بسیار بالایی برای نگهداری آن ها صرف میشه. ولی قرارداد های هوشمند این کار را به صورت منظم، با سرعت بالا و با هزینه خیلی پایین تر انجام میدن. عمده ترین کار قرارداد های هوشمند در زمینه پزشکی میتونه صدور نسخه و ویزیت بیمار باشه که قرارداد های هوشمند این کار را به خوبی انجام میدن.

رای گیری

کاربرد های قرارداد هوشمند

یکی از مشکلات دولت ها در زمان های رای گیری، وجود تقلب در هنگام شمارش هست. در برخی کشور ها از دستگاه های با ارزش برای امنیت رای ها و جلوگیری از تقلب استفاده می کنن. ولی در حال باز هم تقلب صورت می گیره و به مشکل اساسی کشور های دموکراسی تبدیل شده است. کاربرد قرارداد های هوشمند در این حوزه هم به این صورت هست که افرادی که برای رای دادن امدن از طریق این قرارداد احراز هویت میشن و رای خودشان را ثبت می کنن. یکی از ویژگی های قرارداد های هوشمند این هست که تراکنش ثبت شده در بلاک چین قابل تغییر نیست و می توان مطمعن شد که هیچ تقلبی صورت نگرفته و انتخابات با امینت بالا انجام شده است.

بیمه

شرکت های بیمه همیشه دارای مشکلاتی نظیر ثبت اطلاعات و دعوای حقوقی هستن و این یکی از مشکلات صنعت بیمه هست. تکنولوژی بلاک چین و قرارداد های هوشمند به شرکت های بیمه این امکان رو میده که شرایط و مقرارات بیمه را به قرارداد هوشمند تبدیل کنن. که در این صورت اگه فردی ادعای خسارت از بیمه را داشته بشه باید طبق مقرارات در قرارداد عمل بکنه تا اعتبار داشته باشه و اگر طبق قرارداد نباشه هیچ خسارتی پرداخت نمیشه.
با توجه به اینکه سالانه بیش از ده میلیون دلار صنعت بیمه برای مطالبات هزینه میکنه و برای ادعاهای کلاهبرداری میلیون ها دلار هزینه پرداخت می کنه. قرارداد های هوشمند در این راستا برای حفظ بیمه نامه اولیه کمک میکنه و باعث میشه پرداخت مطالبات و ادعای های کلاهبرداری کم بشه و به روند انجام کار بهبود ببخشه.

جذب سرمایه اولیهICO 

کاربرد قرارداد های هوشمند

یک روش جدید برای افزایش سرمایه از طریق بلاک چین ICO هست. این سیستم برای تامین سرمایه جمعی برای برنامه های جدید است که از طریق فناوری بلاک چین انجام میشه. برای این کار باید یک قرارداد هوشمند و توکن آن را ساخته و عرضه کنین. به عنوان مثال یک قرارداد هوشمند تنظیم کرده و توکن آن را راه اندازه کنین و به دنبال 5 میلیون دلار جذب سرمایه برای پروژه باشین و این 5 میلیون هم به عنوان مثال 5000 هزار واحد اتریوم است و تعداد سکه در گردش را 100.000 واحد در نظر گرفتین. با توجه تعداد سکه و مقدار سرمایه، در این صورت قیمت هر واحد توکنی که قرار است عرضه کنیم 0.05 اتریوم خواهد بود و اگر 100.000 توکن بفروشین مقدار سرمایه مورد نیاز به پروژه تامین میشه و در صورت محبوبیت در بین کاربران ارزش توکن هم افزایش پیدا میکنه و هم برای سازنده توکن و هم برای خریدارن سود میده.

انجام تراکنش همتا به همتا

یکی از ویژگی های وسیع و گسترده قرارداد های هوشمند معاملات همتا به همتا هست. این معاملات همتا به همتا باعث راه اندازی پروژه های اتریوم و سایر پروژه ها شده. کاربران به تعداد نامحدود و به هر شکل ممکن میتونن از این پلتفرم ها ایجاد و از قرارداد های هوشمند استفاده کنن. این قرارداد ها تا زمانی که شرایط توافق شده فراهم هست فعال می مونن. قرارداد های هوشمند هنگامی که از فراهم بودن شرایط مطمئن بودن اجازه میدن تا قرارداد اجرا بشه. قرارداد های هوشمند در هر کاری میتونن راه اندازه بشن مثل ICO ها تا فروش کالا در اینترنت قابل استفاده هست. از قابلیت های قرارداد های هوشمند میشه به ایمن سازی خدمات تیم های توسعه و شرکت هایی که از این قرارداد ها استفاده می کنن اشاره کرد. این قرارداد های هوشمند در اینده نزدیک خیلی سریع می تونن جایگزین بسیاری از کارها وخدمات بشه.

ویژگی های یک قرارداد هوشمند

ویژگی های یک قرارداد هوشمند

خودمختاری:

در قرارداد دادهای هوشمند برای تایید و انجام معامله نیازی به هیچ واسطه اعم از شرکت یا فرد خاص نیست. زیرا در قرارداد های هوشمند، توافق ها و معامله ها در بستر بلاک چین و به صورت خودکار انجام میشه.
اعتماد: با توجه اینکه قرارداد های هوشمند از فناوری بلاک چین بهره می گیرن. تمامی اسناد و مدارک کاربران در معامله به صورت امن در یک دفترکل مشترک رمزنگاری شده ذخیره میشه و هیچ راهی وجود نداره که کسی بتونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه.

سرعت:

پردازش دستی و سنتی اسناد و مدارک در معاملات، نیازمند زمان بسیار زیاد است. ولی در قرارداد های هوشمند، بررسی و پردازش اطلاعات از طریق بلاک چین انجام شده و خیلی سریع تر و بدون اشتباه انجام میشه. در این فرایند کاری زمان کاملا صرفه جویی شده و بررسی اسناد به صورت دقیق انجام مبشه.

مزایای قرارداد های هوشمند

با توجه مطالب گفته شده قرارداد های هوشمند کاربرد زیادی در هر زمینه کاری دارن و با این ویژگی هایی که دارن مطمئنا در اینده نزدیک در همه جای دنیا از قرارداد های هوشمند در همه معاملات و خرید و فروش ها استفاده میشه. در ادامه مقاله به چند مزایای قرارداد های هوشمند اشاره کردیم.

امنیت در قرارداد های هوشمند

امنیت در قرارداد های هوشمند

قرارداد های هوشمند در ساختارشون از الگوریتم های رمزنگاری بسیار پیچیده استفاده می کنن این یعنی تمامی اسناد و مدارک ما در جای امن ذخیره شده و هیچ گونه خطری اطلاعت شما رو تهدید نمیکنه. یکی دیگر از کارهایی که باعث افزایش امنیت قرارداد های هوشمند میشه، حذف شخص ثالثی به عنوان واسط هست. در قرارداد های هوشمند، قرارداد بین طرفین، توسط سیستم به صورت خودکار و بی طرف انجام میشه و مشکل اعتماد طرفین به یکدیگر را حل میکنه. اصلی ترین ویژگی در مورد امنیت قرارداد های هوشمند تسویه حساب آنی در هنگام اجرای قرارداد هست. دیگه نیاز به حساب و کتاب در زمان دیگر نیست و در هنگام اجرای قرارداد باید پرداخت بشه.

هزینه پایین قرارداد های هوشمند 

به کمک قرارداد های هوشمند، دفتر های ثبت سند، مشاورین املاک و اشخاص ثالث فعالیتشان کم رنگ تر شده و دیگه نیازی به این کسب و کار ها نیست. و تمامی کارمزد و کمیسیون هایی که معمولا هم زیاد بوده حذف میشه و صرفه اقتصادی هم داره. به عنوان مثال در هنگام خرید یک واحد آپارتمان باید به مشاور املاکی که قرارداد را تنظیم کرده کمسیون پرداخت کرد که معمولا هم کارمزد بالایی داره پرداخت کرد. ولی استفاده از قرارداد های هوشمند این هزینه های اضافی را حذف میکنه و تمامی کار های انجام شده در این قرارداد، ارزش حقوقی هم داره و قابل پیگیری هست.

کلام اخر

ما در این مقاله سعی کردیم کاربرد قراردادهای هوشمند و کاربرد هایی که در زندگی روزمره ما میتونه داشته باشه را بطور کامل توضیح بدیم. همانطور که گفتیم قرارداد های هوشمند یک پلتفرمی هست که باعث میشه قرارداد ها و معامله ها با امنیت و سرعت بالا انجام بشه و کارمزدی بسیار کمی هم پرداخت بشه. این ویژگی ها باعث محبوبیت بیشتر قرارداد های هوشمند در بین کاربران شده و در آینده نزدیک در زندگی شخصی مان هم از آن استفاده می کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟

در مورد کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+47 = ?