اندیکاتور فراکتال(Fractals) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 12:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور فراکتال(Fractals)؛ الگوی هندسی تکرارشونده در مباحث آموزش تحلیل تکنیکال! آیا تا الان چیزی در مورد این اندیکاتور شنیدین؟ اصلا می دونین اندیکاتور فراکتال چیست؟ اندیکاتور فراکتال رو چجوری شناسایی کنیم؟ انواع مختلف فراکتال کدامند؟ اندیکاتور فراکتال و الگوهای نموداری چه تفاوتی با هم دارن؟ اندیکاتور فراکتال رو چجوری محاسبه کنیم؟ الگوی فراکتال چه محدودیت هایی داره؟

اندیکاتور ها از اصلی ترین و پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بیت کوین از روی نمودارهای قیمت در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال هست که خیلی زیادی به وسیله تحلیلگران و معامله گران کوتاه مدت و میان مدت استفاده میشن. اندیکاتور فراکتال هم یکی از اندیکاتورهای موجود در بازار هست که به طور استاندارد از 5 کندل قیمتی ایجاد شده. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور فراکتال یا Fractals بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع اندیکاتور فراکتال بپردازیم و استفاده از فراکتال در معاملات رو به شما یاد بدیم.

اندیکاتور فراکتال چیست؟

اندیکاتور فراکتال چیست؟

آیا می دونین اندیکاتور فراکتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور فراکتال یکی از اندیکاتورهایی هست که به وسیله شخصی به اسم دکتر بیل ویلیامز ایجاد شده. اندیکاتور فراکتال معمولا از 5 کندل قیمتی به وجود اومده، جوری که نحوه قرار گرفتن این کندل ها در اندیکاتور فراکتال صعودی و نزولی با هم فرق دارن. توجه داشته باشین که، اندیکاتور فراکتال در تحلیل تکنیکال یا چارت های قیمتی از پنج کندل قیمتی تشکیل شده که کندل شماره 3 به شکل همزمان از 2 کندل قبلی با بعد از خودش، در محدوده بالاتر یا پایین تر قرار گرفته. بالا یا پایین تر بودن کندل وسط به معامله گران و تریدرها این امکان رو میده تا روند صعودی و نزولی ارزهای دیجیتال رو تشخیص داده و در جهت روند بازار معاملات خودشون رو انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور فراکتال(Fractal) نوعی اندیکاتور مبتنی بر الگوی قیمتی ساده هست که بیشتر مواقع در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. همچنین فراکتال نوعی الگوی هندسی تکرارشونده هست که در همه تایم فریم ها تکرار میشه. این اندیکاتور نقاط برگشت احتمالی قیمت رمز ارزها رو تعیین می کنه. بعدا فلش هایی رو ترسیم می کنه تا وجود یه الگوی قیمتی رو نشون بده. شما می تونین با استفاده از اندیکاتور فراکتال، روند قیمت ارز دیجیتال رو پیش بینی کرده و معاملات پرسودی انجام بدین.

ویدیوی پیشنهادی: معرفی و آموزش اندیکاتور ویلیامز Williams Alligator

انواع اندیکاتور فراکتال کدامند؟

انواع اندیکاتور فراکتال کدامند؟

همونطور که گفتیم، اندیکاتور فراکتال(Fractal) نوعی اندیکاتور هست که با استفاده از الگوهای شمعی، نقاطی رو که احتمال برگشت بازار وجود داره، تعیین می کنه. تریدرها وقتی از اندیکاتور فراکتال استفاده می کنند که می خوان روند بازار ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنند. اندیکاتور فراکتال انواع مختلفی داره. در ادامه انواع مختلف اندیکاتور فراکتال رو بررسی می کنیم تا با این اندیکاتور آشنا بشین:

•    فراکتال صعودی

یکی از انواع مختلف اندیکاتور فراکتال، اندیکاتور فراکتال صعودی هست. در این اندیکاتور باید کندل شماره 3 از سایر کندل ها کف قیمتی پایین تری به وجود بیاره و از طرف دیگه، دو کندل اول هم نزولی و دو کندل آخر باید صعودی باشن. اگه این الگو رو در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال مشاهده کنین، می تونین ازش به عنوان سیگنالی برای شروع روند صعودی ارزهای دیجیتال استفاده کنین. خیلی از تریدرها و معامله گران وقتی الگوی فراکتتال صعودی رو در چارت قیمتی رمز ارزها می بینن، وارد پوزیشن خرید میشن.

•    فراکتال نزولی

یکی دیگه از انواع مختلف اندیکاتور فراکتال(Fractal)، اندیکاتور فراکتال نزولی هست که باید در این اندیکاتور، کندل شماره 3 سقف بالاتری از سایر کندل ها تشکیل بده و از طرف دیگه دو کندل اول صعودی و دو کندل آخر نزولی باشن. ظهور الگوی فراکتال نزولی در چارت قیمتی ارزهای دیجیتال رو میشه سیگنالی از شروع روند نزولی یا بازار خرسی دونست و اقدام به گرفتن پوزیشن فروش کرد.

ویدیوی پیشنهادی: اندیکاتور پیوت پوینت(Pivot Point) چیست؟

استفاده از اندیکاتور Fractal در معاملات

استفاده از اندیکاتور Fractal در معاملات

توجه داشته باشین که در حال حاضر پلتفرم های نموداری زیادی، اندیکاتور فراکتال(Fractal) رو به عنوان یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال واسه تریدرها و معامله گران ارائه میدن. یعنی معامله گران نیازی به شکار الگو ندارن. فقط لازمه تا اندیکاتور فراکتال رو بر روی چارت قیمتی ارز دیجیتال مورد نظر فعال کنند و بتونن با استفاده از این الگو روند بازار رمز ارزها رو تشخیص بدن. بهتره اندیکاتور فراکتال همراه با اندیکاتورها و الگوهای قیمتی مختلفی تجزیه و تحلیل بشه تا پیش بینی شما دقیق تر باشه. شما می تونین با تجزیه و تحلیل اندیکاتور فراکتال، روند بازار رو شناسایی کرده و با انجام معاملات در جهت روند بازار سود زیادی کسب کنین.

جالب اینجاست که بدونین در لغت فراکتال به معنی الگوی هندسی تکرارشونده هست و در بیشتر بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال دیده میشه. اندیکاتور فراکتال(Fractal) نقاط عطف بالقوه رو در نمودار جدا کرده و بعد از اون با رسم چند فلش، وجود یه الگوی قیمتی رو نشون میده. به عبارت دیگه، فراکتال ها اندیکاتورهایی در چارت های قیمتی هستن که سطوح معکوس رو در بازار رمز ارزها مشخص می کنند. معامله گران معمولا از فراکتال استفاده می کنند تا درباره حرکت بعدی قیمت ارز دیجیتال به نتیجه برسن. با اینکه خیلی از پلتفرم ها، الگوهای نموداری یا اندیکاتورها رو روی نمودار علامت گذاری می کنند، ولی بیشتر تریدرها و تحلیلگران به صورت دستی اندیکاتور Fractal رو به وجود میارن و ازش برای تحلیل قیمت رمز ارزها استفاده می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور فراکتال یا Fractals بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع اندیکاتور فراکتال بپردازیم و استفاده از فراکتال در معاملات رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور فراکتال یکی از اندیکاتورهایی هست که به وسیله شخصی به اسم دکتر بیل ویلیامز ایجاد شده. اندیکاتور فراکتال معمولا از 5 کندل قیمتی به وجود اومده. فراکتال ها انواع مختلفی دارن که میشه به فراکتال صعودی و فراکتال نزولی اشاره کرد. تریدرها و معامله گران زیادی با استفاده از اندیکاتور فراکتال، سیگنال های خرید و فروشی دریافت می کنند و سعی دارن تا معاملات خودشون رو در جهت روند بازار انجام بدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور فراکتال(Fractals) در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد اندیکاتور فراکتال(Fractals) در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+67 = ?