اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 19:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور حجم تعادلی(OBV)؛ یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در آموزش تحلیل تکنیکال! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این اندیکاتور به دست بیارین؟ آیا می دونین اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟ شاخص حجم تعادلی چه چیزی رو نشون میده؟ اندیکاتور OBV چه کاربردهایی داره؟ نحوه محاسبه اندیکاتور حجم تعادلی چجوریه؟ در زمان استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

تریدرها واسه اینکه رمز ارزهای مورد نظر خودشون رو تجزیه و تحلیل کنند، از اندیکاتورهای مختلفی استفاده می کنند که یکی از اون ها، اندیکاتور OBV هست. این شاخص به وسیله تریدرهای زیادی واسه پیش بینی حرکت قیمت و تشخیص فرصت های معاملاتی در بازارهای مختلف مثل بازار ارزهای دیجیتال استفاده میشه. شما هم می تونین از این اندیکاتور برای پیش بینی قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین استفاده کنین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور OBV بپردازیم و نحوه محاسبه شاخص حجم تعادلی رو به شما یاد بدیم.

اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و تحلیلگران زیادی از این اندیکاتور واسه پیش بینی قیمت رمز ارزها استفاده می کنند. اندیکاتور حجم تعادلی نوعی اندیکاتور مومنتوم تکنیکال هست. مهم ترین هدف این شاخص، محاسبه فشار خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست. این هدف توسط کم کردن حجم معاملات در زمان های ریزش قیمت و جمع کردن اون ها در زمان های صعودی قیمت انجام میشه و تحقق پیدا می کنه.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) یکی از شاخص هایی هست که میزان مثبت و منفی حجم معاملات رو با همدیگه جمع می کنه. واسه مشخص کردن مثبت و منفی بودن اندیکاتور OBV یه تایم فریم باید از الگوهای قیمتی استفاده کنیم. در صورتی که الگوی قیمتی جدید بالاتر از کندل استیک قبلی در چارت بسته بشه، اون تایم فریم مثبت و در صورتی که کندل جدید پایین تر از الگوی قدیمی در نمودار قیمتی ارز دیجیتال بسته بشه، اندیکاتور حجم تعادلی اون روز منفی میشه. اگه جهت اندیکاتور حجم تعادلی به سمت بالا باشه، بازار ارزهای دیجیتال صعودی یا گاوی هست.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور CCI چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی مزایا و معایب اندیکاتور OBV

بررسی مزایا و معایب اندیکاتور OBV

همونطور که گفتیم، اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) یکی از اندیکاتورهای ساده در تحلیل تکنیکال هست که از حجم معاملات و قیمت رمز ارزها واسه محاسبه فشار خرید و فروش استفاده می کنه. اندیکاتور حجم تعادلی واسه تایید روند قیمت هم مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیره. اندیکاتور حجم تعادلی مزیت ها و مشکلاتی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایا و معایب اندیکاتور OBV رو بررسی می کنیم:

مزایای اندیکاتور OBV

•    یکی از مزایای استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) این هست که به عنوان یه شاخص پیشرو، می تونه سیگنال هایی رو تولید کنه که از شکست رو به بالا یا پایین بالقوه در زمان سایدوی و خنثی شدن بازار ارزهای دیجیتال هست.
•    یکی دیگه از مزیت های فوق العاده اندیکاتور OBV این هست که به عنوان یه اندیکاتور تجمعی میشه از اون واسه تایید مسیر روند ارزهای دیجیتال استفاده کرد.
•    اندیکاتور حجم تعادلی تکنیکی واسه شناسایی واگرایی ها در تحلیل تکنیکال هست.

معایب اندیکاتور OBV

•    یکی از معایب اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) این هست که واسه تریدرها یا معامله گران روزانه مناسب نیست.
•    تشخیص واگرایی ها با استفاده از اندیکاتور OBV کمی سخت و پیچیده هست.
•    اندیکاتور حجم تعادلی همه اطلاعات و داده های مربوطه مورد نیاز واسه تحلیل پرایس اکشن رو در نظر نمی گیره.
•    امکان استفاده از این اندیکاتور به صورت تنهایی وجود نداره.
•    در صورت استفاده از اندیکاتور OBV در بازه های زمانی کوچیک تر امکان تولید سیگنال های معاملاتی اشتباه وجود داره.

اندیکاتور حجم تعادلی چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور حجم تعادلی چه کاربردی دارد؟

بیشتر تریدرها و تحلیلگران حرفه ای بازار ارزهای دیجیتال نسبت به ارتباط بین قیمت یه رمز ارز و حجم معاملات اون در بازار مطلع هستن. الان ابزاری تحت عنوان اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) وجود داره که به کمک اون میشه این رابطه رو تجزیه و تحلیل کرد. خیلی وقت ها افزایش حجم معاملات یه ارز دیجیتال در بازار نشون دهنده شروع روند صعودی و بالا رفتن قیمت رمز ارز هست. همچنین از طرف دیگه اگه روند معاملات یه ارز دیجیتال رو به سمت پایین میل کنه، ممکنه قیمت رمز ارز شما وارد روند نزولی بشه.

با توجه به این توضیحات، اگه یه ارز دیجیتال در شرایط حمایت و مقاومت قرار گرفته باشه، انتظار میره که اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) هم شامل افزایش و کاهش های خاصی نباشه. یکی از کاربردهای اندیکاتور حجم تعادلی که معمولا مورد استفاده تریدرها و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره، تاثیر اون در پیش بینی روند جدید بازار رمز ارزهاست. به عبارت دیگه، وقتی که اندیکاتور حجم تعادلی نشون دهنده سقف های بالاتر باشه، قطعا در آینده ای نزدیک یه روند صعودی واسه قیمت اون رمز ارز داریم.

محدودیت های اندیکاتور OBV چیست؟

توجه داشته باشین، از اونجایی که شاخص OBV نوعی اندیکاتور پیشرو در تحلیل تکنیکال هست، پیش بینی هایی در مورد روند بازار ارائه میده، ولی ممکنه این پیش بینی ها اشتباه باشن و بعد از افزایش حجم، روند منحصر به فردی شکل نگیره و قیمت رمز ارزها بالا نره. نکته مهمدیگه این هست که ممکنه در یه روز جهش بزرگی در حجم معاملات ارزهای دیجیتال اتفاق بیفته و اندیکاتور رو واسه مدت زمان کوتاهی از کار بندازه. مثلا ممکنه شرکتی آماری از سود خودش منتشر کنه، یا یه معامله حقوقی بزرگ انجام بشه.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور فراکتال(Fractals) در تحلیل تکنیکال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور OBV بپردازیم و نحوه محاسبه شاخص حجم تعادلی رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و تحلیلگران زیادی از این اندیکاتور واسه پیش بینی قیمت رمز ارزها استفاده می کنند. شما می تونین با استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی، روند بازار ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنین و معاملات پرسودی انجام بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد اندیکاتور حجم تعادلی(OBV) در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+79 = ?