الگوریتم اثبات اهمیت(POI) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 01:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم اثبات اهمیت(POI)؛ یکی از بهترین مکانیسم های اجماع در بلاک چین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این الگوریتم به دست بیارین؟ آیا می دونین الگوریتم اثبات اهمیت چیست؟ الگوریتم اثبات اهمیت چه مزایایی به همراه داره؟ نحوه ارائه امتیاز اثبات اهمیت چجوریه؟ آیا الگوریتم POI همه کوین ها رو برای امتیاز دادن حساب می کنه؟ الگوریتم اثبات اهمیت چجوری مشکلات اثبات سهام رو برطرف می کنه؟

یکی از مباحث مهم در آموزش ارز دیجیتال مکانیسم اجماع میباشد. مکانیسم اجماع در شبکه های بلاک چینی فرایندی هست که در اون همه گره ها از مقررات یا پروتکل های یکسانی پیروی می کنند. این الگوریتم های اجماع واسه عملکرد درست یه شبکه بلاک چین خیلی مهم هستن. الگوریتم های اجماع مختلفی در بلاک چین وجود داره که هر کدوم از این الگوریتم ها مزایا و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. یکی از این مکانیسم ها، الگوریتم اثبات اهمیت هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوریتم اثبات اهمیت یا POI بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای الگوریتم اثبات اهمیت بپردازیم و عملکرد مکانیزم اثبات اهمیت رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم اثبات اهمیت چیست؟

الگوریتم اثبات اهمیت چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم اثبات اهمیت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اثبات اهمیت یا POI نوعی مکانیزم اجماع در شبکه های بلاک چینی هست که واسه اولین بار به وسیله پروتکل NEM معرفی و عرضه بازار شد. الگوریتم اثبات اهمیت مکانیزمی هست که مشخص می کنه کدوم ذینفعان شبکه دارای شرایط افزودن بلاک به بلاک چین هستن. توجه داشته باشین که فرایند تولید بلاک در یه شبکه اثبات کار استخراج ارز دیجیتال هست. ولی فرایند تایید بلاک در پروتکل NEM برداشت یا هاروست نامیده میشه.

جالب اینجاست که بدونین مکانیزم اثبات اهمیت(POI) رو میشه به عنوان یه الگوریتم اجماع جدید در نظر گرفت، چون برخلاف الگوریتم های اجماع موجود در بلاک چین ها مثل اثبات سهام و اثبات کار، سعی می کنه تا پشتیبانی کلی شبکه رو انجام بده. در واقع، اثبات اهمیت یا POI واسه اثبات ابزار گره ها در یه سیستم ارز دیجیتال کار می کنه تا اون ها بتونن بلوک های خودشون رو به وجود بیارن. از بعضی جهات، الگوریتم اثبات اهمیت شباهت زیادی با الگوریتم اثبات سهام داره و سعی می کنه تا برخی از مشکلات اثبات سهام رو برطرف کنه.

الگوریتم اثبات سهام چه مزایایی دارد؟

الگوریتم اثبات سهام چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات اهمیت(POI) یکی از مکانیزم های اجماع در بلاک چین هست که تونسته به خوبی بعضی از مشکلات و ایرادات الگوریتم اثبات سهام رو برطرف کنه. با وجود مزیت های فوق العاده ای که در اثبات اهمیت وجود داره، این الگوریتم هنوز به اندازه سایر مکانیزم ها محبوبیت نداره. در ادامه برخی از مزیت های فوق العاده الگوریتم اثبات اهمیت رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مزیت های فوق العاده الگوریتم اثبات اهمیت(POI) این هست که مکانیزم اثبات اهمیت به سخت افزار اختصاصی نیازی نداره و میشه به راحتی مورد استفاده قرار بگیره.
•    الگوریتم اثبات اهمیت هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنه. این مورد درباره مکانیزم اثبات سهام(POS) هم صدق می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات اهمیت هست که تریدرها می تونن وقتی که سیستم روشن نیست هم کارهایی مثل برداشت و استخراج ارز دیجیتال رو انجام بدن که در کاهش انرژی هم تاثیر زیادی داره.
•    الگوریتم اثبات اهمیت تونسته تا اینجای کار برخی از مشکلات و کاستی های مکانیزم اثبات سهام رو برطرف کنه و محبوبیت زیادی به دست بیاره.
•    یکی دیگه از مزیت های مکانیزم اثبات اهمیت این هست که به محاسبات پیچیده که به وسیله گره ها انجام میشه نداره و در نتیجه انرژی زیادی مصرف نمی کنه.
•    الگوریتم اثبات اهمیت(POI) برخلاف مکانیزم های اجماع دیگه مثل اثبات سهام، سعی می کنه تا پشتیبانی کلی شبکه رو انجام بده.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات کار چیست؟ (بررسی الگوریتم POW)

عملکرد الگوریتم POI چگونه است؟

عملکرد الگوریتم POI چگونه است؟

توجه داشته باشین که الگوریتم اثبات اهمیت یا POI نه تنها تعداد رمزارزهای موجود در ولت رمزنگاری شده رو اندازه گیری می کنه، بلکه مدت زمان نگهداری اون ها رو ها مشخص می کنه. این مکانیزم کاربران رو تشویق می کنه تا ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول های خودشون رو در قالب ارز ذخیره کنند. بعد از نگه داشتن اون ها واسه مدت زمان مشخص، اصطلاحا این کوین ها واگذار میشن. فقط کوین های واگذار شده واسه تعیین امتیاز اثبات اهمیت مورد استفاده قرار می گیرن و تعداد کوین های واگذار شده مهم ترین عاملی هست که واسه تشخیص امتیاز اثبات اهمیت به کار گرفته میشه.
واسه اینکه کاربران بتونن با واگذار کردن ارزهای دیجیتال خودتون تعداد زیادی کوین به دست بیارن، یه مقدار کمینه واسه تعداد کوین های واگذار شده وجود داره. همچنین مکانیزم اثبات اهمیت امتیاز بیشتری رو واسه سرمایه گذارانی که به صورت منظم با سایر افراد در شبکه تراکنش انجام میدن، ارائه میده. این همون چیزی هست که اثبات اهمیت رو پایدارتر و مورد اعتمادتر می کنه، چون باعث میشه تا کوین ها به صورت آزادانه گردش داشته باشن. این مکانیزم جوری ایجاد شده که می تونه تراکنش های دایره ای رو در بین تعداد کمی از سرمایه گذاران شناسایی کنه.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات حضور(POAP) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوریتم اثبات اهمیت یا POI بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای الگوریتم اثبات اهمیت بپردازیم و عملکرد مکانیزم اثبات اهمیت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات اهمیت یا POI نوعی مکانیزم اجماع در شبکه های بلاک چینی هست که واسه اولین بار به وسیله پروتکل NEM معرفی و عرضه بازار شد. این الگوریتم تونسته با ارائه راهکارهایی، برخی از مشکلات و کاستی های الگوریتم اثبات سهام رو برطرف کنه و نقش مهمی در اجماع شبکه های بلاک چینی داشته باشه.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات اهمیت(POI) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد الگوریتم اثبات اهمیت(POI) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+39 = ?