اندیکاتور CCI چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 12:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور CCI؛ پرکاربردترین اندیکاتور در تحلیل تکنیکال! آیا تا الان چیزی در مورد این اندیکاتور شنیدین؟ اصلا می دونین اندیکاتور CCI چیست؟ فرمول محاسبه اندیکاتور CCI چجوریه؟ چجوری میشه با استفاده از اندیکاتور CCI روند بازار رو شناسایی کرد؟ اندیکاتور CCI چه کاربردهایی داره؟ مزایای اندیکاتور CCI چیست؟ واگرایی در اندیکاتور CCI نشون دهنده چیست؟ بهترین تنظیمات اندیکاتور CCI چی می تونه باشه؟

معامله گران و تریدرها از ابزارهای مختلفی واسه تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل بیت کوین یا دارایی های مالی مورد نظر استفاده می کنند. اندیکاتورها دسته ای از این ابزارهای پرکاربرد هستن که به تریدرها سیگنال میدن که در هر زمان، چه ارز دیجیتالی رو بفروشن و یا نگه دارن و کدوم ارز دیجیتال رو بخرن تا سود به دست بیارن. اندیکاتور CCI هم یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور CCI بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور CCI بپردازیم و واگرایی در اندیکاتور CCI رو مورد بررسی قرار بدیم.

اندیکاتور CCI چیست؟

اندیکاتور CCI چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که اندیکاتور CCI چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور CCI که مخفف عبارت Commodity Channel index هست، نوعی اسیلاتور پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هست که تریدرها و معامله گران زیادی ازش استفاده می کنند تا سیگنال ارز دیجیتال برای خرید و فروشی دریافت کنند. شاخص این اندیکاتور در اطراف سطح صفر یعنی نواحی مثبت و منفی نوسان می کنه که سطوح مثبت نشون دهنده قدرت بیشتر خریداران و نواحی منفی نشون دهنده قدرت بیشتر فروشنده هست. به این ترتیب، اگه اندیکاتور CCI در نواحی مثبت قرار بگیره، شما می تونین وارد پوزیشن خرید بشین.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور CCI با این هدف مورد استفاده قرار می گیره که تریدر رو مطلع کنه که چه زمانی قیمت یه ارز دیجیتال بیشتر از ارزش واقعی خودش و با قیمت بالاتر خرید و فروش میشه. همچنین اندیکاتور CCI تعیین می کنه که چه موقعی ارزش رمز ارز کمتر از ارزش واقعی خودش یعنی با قیمتی پایین تر فروخته میشه. به عبارت دیگه، اندیکاتور CCI می تونه نشون دهنده هیجانات موجود در ارزهای دیجیتال باشه. چون قیمت فعلی ارزهای دیجیتال رو با یه میانگین قیمتی مقایسه می کنه.

مقاله پیشنهادی: مهم ترین اندیکاتورهای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

اندیکاتور CCI چه مزایایی به همراه دارد؟

اندیکاتور CCI چه مزایایی به همراه دارد؟

همونطور که گفتیم، اندیکاتور CCI یکی از پرکاربردترین و رایج ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و معامله گران می تونن با استفاده از این اندیکاتور سیگنال های معاملاتی مختلفی رو دریافت کنند. شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور تغییر جهت روند ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنین. اندیکاتور CCI مزیت های فوق العاده ای به همراه داره. در ادامه برخی از مزایای اندیکاتور CCI رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مزایای اندیکاتور CCI این هست که تریدرها با استفاده از این اندیکاتور می تونن خیلی ساده نقاط اشباع خرید و اشباع فروش رو در روند ارزهای دیجیتال شناسایی کنند.
•    یکی دیگه از مزایای اندیکاتور CCI این هست که با استفاده از این اندیکاتور میشه هر نوع تغییر جهت روند ارزهای دیجیتال رو در بازار پیش بینی کرد.
•    مزیتی که باعث میشه تا اندیکاتور CCI محبوبیت زیادی به دست بیاره این هست که روند اندیکاتور CCI در بازار گاوی به شکل صعودی و در بازار خرسی به شکل نزولی هست. البته این نکته در زمان وجود واگرایی در ارزهای دیجیتال، صدق نمی کنه.
•    یکی دیگه از مزیت های فوق العاده اندیکاتور CCI این هست که دریافت سیگنال خرید و فروش ارزهای دیجیتال با کمک ترسیم خطوط روند و تجزیه و تحلیل شکست این خطوط در چارت قیمتی، امکان پذیر هست.

اندیکاتور CCI چه کاربردهایی دارد؟

اندیکاتور CCI چه کاربردهایی دارد؟

اندیکاتور CCI هم مثل اندیکاتور دیگه در تحلیل تکنیکال می تونه به عنوان نوعی ابزار حمایتی برای تشخیص سیگنال های خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشه. البته توجه داشته باشین که اندیکاتورها به تنهایی نباید ملاک خرید و فروش ما قرار بگیرن. اندیکاتور CCI می تونه موارد استفاده مختلفی داشته باشه. برخی از کاربردهای اندیکاتور CCI که باعث شدن تا این اندیکاتور محبوبیت زیادی به دست بیاره، عبارت هستن از:

•    شناسایی نقاط اشباع خرید و فروش

یکی از کاربردهای اندیکاتور CCI این هست که می تونه به منظور شناسایی نقاط اشباع خرید و فروش مورد استفاده قرار بگیره. وقتی که CCI در چارت بالای حد 100 میره، نشون دهنده امید ایجاد یه روند صعودی و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و در نتیجه سیگنال خرید ارائه میده. همچنین در عکس این قضیه هم وقتی اندیکاتور CCI در چارت پایین 100 قرار می گیره، نشون دهنده روند نزولی رمز ارزها، کاهش قیمت ها و صدور سیگنال فروش هست.

•    شکسته شدن خط روند CCI

یکی دیگه از سیگنال هایی که میشه با استفاده از اندیکاتور CCI به دست اورد، شکسته شدن خط روند CCI هست. مثلا چارت قیمت ارز دیجیتالی قبل از اینکه وارد روند اصلاحی بشه، روی اندیکاتور CCI یه شکست اتفاق افتاده و بعد از اون ارز دیجیتال با ریزش قیمتی باعث ضرر معامله گران و تریدرها شده. به این ترتیب، ترسیم خطوط روند روی این اندیکاتور می تونه سیگنال های خرید و فروش خوبی رو واسه تریدرها صادر کنه.

•    واگرایی در اندیکاتور CCI

یکی دیگه از کاربردهای اندیکاتور سی سی آی، شناسایی واگرایی در این اندیکاتور هست. بهتره بدونین دیده شدن واگرایی در چارت های قیمتی و روندها نشون دهنده ضعیف شدن روند هست و احتمال تغییر جهت اون وجود داره. همچنین واگرایی در این اندیکاتور نوعی ابزار قدرتمند هست که می تونه تایید ادامه روند یا بازگشت اون شو نشون بده که به همین دلیل واسه تریدرها و معامله گران از اهمیت زیادی برخوردار هست.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور پیشرو و تاخیری در تحلیل تکنیکال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور CCI بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور CCI بپردازیم و واگرایی در اندیکاتور CCI رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور CCI یکی از پرکاربردترین اندیکاتور در تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و معامله گران زیادی می تونن ازش استفاده کنند و سیگنال های خرید و فروش خوبی دریافت کنند. این اندیکاتور مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که باعث شده تا بیشتر مورد استفاده تریدرها و معامله گران رمز ارزها قرار بگیره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور CCI چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد اندیکاتور CCI چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+33 = ?