الگوی پوشا چیست و چه کاربری در تحلیل تکنیکال دارد؟

  • 07:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوی پوشا(Engulfing)؛ الگوی قیمتی پرکاربرد در مباحث آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بیت کوین! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این الگوی قیمتی به دست بیارین؟ آیا می دونین الگوی پوشا چیست؟ انواع الگوی پوشا کدامند؟ نحوه معامله با الگوهای پوشا چجوریه؟ ساختار الگوی پوشا چه شکلیه؟ چه شرایطی برای درستی یه الگوی پوشا لازم هست؟ چجوری میشه الگوی پوشا رو در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال تشخیص داد؟

ارزهای دیجیتال تغییرات قیمتی زیادی داره و همیشه با نوسانات قیمتی همراه هستن. به این ترتیب، شما می تونین با تجزیه و تحلیل قیمت رمز ارزها، روند بازار رو تشخیص بدین و بهترین نقاط ورود و خروج از معامله رو پیدا کنین. سپس با انجام ترید در این نواحی سود زیادی کسب کنین. برای این کار باید با الگوهای قیمت ارز دیجیتال آشنا بشین تا تحلیل های دقیق تری رو انجام بدین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوی پوشا یا Engulfing بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال بپردازیم و نحوه معامله با الگوهای پوشا رو به شما یاد بدیم تا با این الگوی قیمتی آشنا بشین.

الگوی پوشا چیست؟

الگوی پوشا چیست؟

آیا می دونین الگوی پوشا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوی پوشا یا Engulfing نوعی الگوی برگشتی در بازار ارزهای دیجیتال هست که از دو شمع با رنگ های متختلف تشکیل میشه. شمع دوم بدنه شمع اول رو کاملا پوشش میده. توجه داشته باشین که الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال نسبت به الگوی ابر سیاه و الگوی نفوذی قدرت زیادی داره و تنها فرقش با این دو الگوی قیمتی در قدرت شمع دوم هست. این الگوی قیمتی به دو شکل پوشای صعودی و پوشای نزولی مورد استفاده تحلیلگران و معامله گران قرار می گیره.

جالب اینجاست که بدونین ساختار الگوی پوشا در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال جوری هست که بدنه کندل اول به صورت کامل به وسیله کندل دوم پوشیده میشه. دلیل نامگذاری این الگو هم به این دلیل هست. الگوی پوشا در سقف یا کف قیمت ارزهای دیجیتال تشکیل میشه. در الگوی قیمتی پوشا(Engulfing) حجم معاملات انجام شده در کندل شمعی ایجاد شده سمت راست از حجم خرید و فروش های به وجود اومده کندل قیمتی سمت چپ زیادتر هست. به همین دلیل کندل دوم بزرگ تر از کندل اول هست و کاملا این کندل رو پوشش میده. احتمالا این مسئله به دلیل ورود پول هوشمند یا داشتن حجم معاملات مشکوک و.... به وجود بیاد. الگوی پوشا دارای دو نوع صعودی و نزولی هست.

مقاله پیشنهادی: الگوی ابر سیاه پوشاننده در تحلیل تکنیکال چیست؟

انواع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال

انواع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، الگوی پوشا(Engulfing) جزو الگوهای بازگشتی در چارت قیمتی ارزهای دیجیتال هست که از دو شمع با رنگ های متضاد هم دیده میشه. پوشا یعنی اینکه همه بدنه کندل اول به وسیله کندل دوم پوشیده شده. این الگو هشدار میده که روند ممکنه تغییر کنه. الگوی قیمتی پوشا در تحلیل تکنکال دارای دو نوع هست. در ادامه سعی می کنیم دو نوع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال رو بررسی کنیم:

•    الگوی پوشا صعودی

یکی از شکل های الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال، الگوی پوشا صعودی هست که تشکیل این الگو به معنی پایان روند نزولی بازار رمز ارزهاست. رنگ بدنه شمع دوم که سمت راست به وجود میاد، معمولا سفید و یا سبز هست و نشون دهنده تموم شدن ریزش قیمت ها و تشکیل روند صعودی و افزایش قیمت هاست. در این الگو بدنه شمع دوم، بدنه شمع اول رو به صورت کامل پوشش میده. هرچقدر بدنه کندل اول نسبت به بدنه کندل دوم کوچیک تر باشه و کندل اول مثل الگوی دوج باشه، میزان اعتبار این الگوی قیمتی افزایش پیدا می کنه.

•    الگوی پوشا نزولی

یکی دیگه از مدل های الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال، الگوی پوشا نزولی هست که در انتهای روند صعودی تشکیل میشه. در الگوی پوشا نزولی، بدنه کندل دوم، بدنه کندل اول رو کاملا پوشش میده. بهتره بدونین پوشش بدنه واسه اطمینان از تشکیل الگو کافی هست، ولی بعضی وقت ها سایه هم پوشش داده میشه. در این حالت میشه از تشکیل الگوی پوشا مطمئن شد.  همچنین شما می تونین با توجه به رنگ کندل ها هم  صعودی یا نزولی بودن الگوی پوشا رو تشخیص بدین. کندل اول تو خالی یا به رنگ سبز و کندل دوم توپر یا به رنگ قرمز هست.

مقاله پیشنهادی: الگوی نفوذی(Piercing) در تحلیل تکنیکال چیست؟

نحوه معامله با الگوهای پوشا چگونه است؟

نحوه معامله با الگوهای پوشا چگونه است؟

توجه داشته باشین که فقط آشنا شدن با الگوی پوشا در چارت های شمعی واسه انجام معاملات پرسود و انجام تحلیل های دقیق کافی نیست، بلکه نوع برخورد ما با ارز دیجیتال بعد از شناسایی کامل این الگوی قیمتی می تونه معاملات ارز دیجیتال رو به سود یا ضرر ما تموم کنه. شما می تونین با استفاده از الگوی پوشا، معاملات خودتون رو انجام بدین. واسه این کار بعد از تشکیل الگوی پوشای نزولی یعنی بعد از تشکیل هر دو کندل این الگوی قیمتی، اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خودتون کنین. سفارش فروش بهتره در قیمتی زیر سایه شمع دوم صادر ثبت بشه.

نکته قابل توجه این هست که بعد از تشکیل الگوی پوشای صعودی در نمودار قیمتی ارز دیجیتال، در بالاترین نقطه کندل دوم اقدام به خرید رمزارزهای مورد نظر کنین. بر اساس تحقیقات انجام شده از الگوی پوشای نزولی، تشکیل این الگو در بازار صعودی 79 درصد و در بازار نزولی 82 درصد،احتمال برگشت روند رو داره و معامله گر به هدف قیمتی خودش رسیده. همین تحقیقات واسه الگوی پوشای صعودی هم صورت گرفته و بر اساس اون، در بازار صعودی 63 درصد و در بازار نزولی ارزهای دیجیتال 62 درصد احتمال برگشت روند بعد از تشکیل این الگوی قیمتی وجود داره.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوی پوشا یا Engulfing بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال بپردازیم و نحوه معامله با الگوهای پوشا رو به شما یاد بدیم تا با این الگوی قیمتی آشنا بشین. همونطور که گفتیم، الگوی پوشا یا Engulfing نوعی الگوی برگشتی در بازار ارزهای دیجیتال هست که از دو شمع با رنگ های متختلف تشکیل میشه. شمع دوم بدنه شمع اول رو کاملا پوشش میده. شما می تونین با تشخیص این الگو در نمودار قیمتی و تجزیه و تحلیل اون، بهترین نقاط ورود و خروج از معامله رو تشخیص بدین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوی پوشا چیست و چه کاربری در تحلیل تکنیکال دارد؟

در مورد الگوی پوشا چیست و چه کاربری در تحلیل تکنیکال دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+42 = ?