الگوریتم اثبات ظرفیت(POC) چیست؟

  • 19:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم اثبات ظرفیت(POC)؛ روش استخراج جدید در پروژه های بلاک چین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این الگوریتم به دست بیارین؟ آیا می دونین الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟ الگوریتم اثبات ظرفیت چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ آینده الگوریتم اثبات ظرفیت چجوریه؟ بهترین پروژه های مبتنی بر اثبات ظرفیت کدامند؟ به نظر شما الگوریتم POC چجوری کار می کنه؟

الگوریتم های زیادی در بلاک چین ها و بازار رمزارزها پیاده سازی شدن. یکی از انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین ها مورد استفاده قرار گرفته، الگوریتم اثبات ظرفیت ارز دیجیتال یا POC هست. این الگوریتم در جهت مشخص کردن ظرفیت محاسباتی کاربران در یه بلاک چین خاص مورد استفاده قرار می گیره. کاربران واسه استفاده از این الگوریتم باید از فضای ذخیره سازی و توان پرازشی کامپیوترشون به کار ببرن. به همین منظور ما در این سری از مباحث آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، اطلاعاتی درباره الگوریتم اثبات ظرفیت یا POC به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب الگوریتم اثبات ظرفیت بپردازیم و عملکرد الگوریتم POC رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟

الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اثبات ظرفیت یا POC الگوریتم اجماع نسبتا جدیدی در دنیای بلاک چین هست و به دستگاه های ماینینگ موجود در شبکه این امکان رو میده تا از فضای هارد دیسک خودشون برای تصمیم گیری درباره استخراج و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده کنند. این عملکرد برخلاف استفاده از قدرت محاسباتی دستگاه ماینینگ مثل الگوریتم اثبات کار یا سپرده گذاری ولیدیتور در الگوریتم اثبات سهام هست.

جالب اینجاست که بدونین POC مخفف عبارت Proof-of-Capacity هست که در این الگوریتم ماینرها واسه مشارکت در تایید تراکنش ها، هارد دیسک های خودشون رو برنامه ریزی می کنند. به عبارت دیگه، ماینرها قبل از شروع استخراج، راه حل معادلات ریاضی استخراج رو محاسبه و ذخیره می کنند. بعضی از راه حل ها وجود داره که زودتر از راه حل های دیگه به دست میاد و این ها راه حل هایی هستن که در فرایند اجماع انتخاب میشن. به این ماینرها بلاک داده میشه و از این رو کوین های قابل استفاده به اون ها تعلق می گیره.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات سهام چیست؟

مزایا و معایب الگوریتم اثبات ظرفیت

مزایا و معایب الگوریتم اثبات ظرفیت

همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات ظرفیت یا POC نوعی الگوریتم سازوکار اجتماعی هست که در بلاک چین ها مورد استفاده قرار می گیره و به دستگاه های ماینر در بلاک چین ها اجازه میده تا از فضای موجود هارد درایو خودشون واسه تصمیم گیری درباره حقوق استخراج و تایید معاملات استفاده کنند. این الگوریتم مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب الگوریتم اثبات ظرفیت بپردازیم.

مزایای الگوریتم اثبات ظرفیت

•    یکی از مزایای الگوریتم اثبات ظرفیت این هست که در این روش به جای استفاده از تجهیزات کامپیوتری مثل پردازنده ها و کارت های گرافیکی میشه از فضای خالی هاردیسک ها استفاده کرد. بنابراین، روش ارزون تری هست.
•    یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات ظرفیت این هست که استخراج توسط این الگوریتم انرژی کمتری در مقایسه با استخراج با الگوریتم هایی مثل اثبات کار مصرف می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات ظرفیت این هست که در جامعه تعداد دستگاه هایی که دارای هارد دیسک هستن، خیلی زیاده و در نتیجه پتانسیل استخراج در جامعه افزایش پیدا می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات ظرفیت(POC9 این هست که وقتی استخراج رمزارزها به پایان برسه، میشه داده های اون رو حذف و هارددیسک رو دوباره واسه فرایند ماینینگ آماده کرد.

معایب الگوریتم اثبات ظرفیت

•    یکی از معایب الگوریتم اثبات ظرفیت این هست که توسعه دهنده های کمی از این نوع فناوری در حال حاضر استفاده می کنند.
•    در این روش به سختی میشه حملات هکرها رو شناسایی و از اون ها جلوگیری کرد. همچنین نمیشه سخت افزارهایی رو که به شکل غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرن، شناسایی کرد.
•    یکی دیگه از معایب الگوریتم اثبات ظرفیت این هست که ممکنه رقابت در این حوزه به دلیل استفاده از هارددیسک خیلی بیشتر بشه.
•    اثبات ظرفیت یه فناوری جدید هست و در دنیای واقعی به درستی به چالش کشیده نشده.
•    اگه این نوع استخراج رایج بشه، احتمال بهره برداری توسط هکرها وجود داره. بدافزارهای استخراج به صورت گسترده ای در خیلی از رایانه ها در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات کار چیست؟

عملکرد الگوریتم POC چگونه است؟

به نظر شما عملکرد الگوریتم POC چجوریه؟ بهتر بدونین توابع هش الگوریتم های ریاضی هستن که داده های با اندازه و طول متفاوت رو دریافت و اون ها رو به خروجی های یکسان تبدیل می کنند. به عبارت دیگه، میشه گفت تابع هش یه رشته کد با طول متناوب رو دریافت و اون رو به یه خروجی با طول ثابت تبدیل می کنه. در روش اثبات ظرفیت، برخلاف اثبات کار که از هش کردن و تغییر مکرر اعداد در هدر بلاک استفاده می کنه، ما فضای خالی هارد دیسک خودمون رو اصطلاحا پلات می کنیم. پلاتینگ به عملیات پردازش و ذخیره راه حل های احتمالی پازل ماینینگ بر روی کامپیوتر، قبل از شروع استخراج گفته میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟ اطلاعاتی درباره الگوریتم اثبات ظرفیت یا POC به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب الگوریتم اثبات ظرفیت بپردازیم و عملکرد الگوریتم POC رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات ظرفیت یا POC الگوریتم اجماع نسبتا جدیدی در دنیای بلاک چین هست و به دستگاه های ماینینگ موجود در شبکه این امکان رو میده تا از فضای هارد دیسک خودشون برای تصمیم گیری درباره استخراج و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات ظرفیت(POC) چیست؟

در مورد الگوریتم اثبات ظرفیت(POC) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+52 = ?