بهترین پروژه های اثبات دانش صفر(ZKP)

  • 16:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

بهترین پروژه های اثبات دانش صفر(ZKP)؛ آیا دوست دارین با این پروژه ها آشنا بشین؟ به نظر شما اثبات دانش صفر چجوری کار می کنه؟ چرا باید از روش اثبات صفر استفاده کنیم؟ موارد استفاده از اثبات دانش صفر کدامند؟ بهترین پروژه های اثبات دانش صفر کدامند؟ دلایل اهمیت استفاده از دانش صفر چیست؟ پیشرفت های شاخص اثبات دانش صفر چیست؟ اثبات دانش صفر چه کاربردی داره؟

صنعت بخشی از اطلاعات رو میشه با استفاده از اثبات دانش صفر(ZKP)، یه تکنیک رمزنگاری، بدون افشای خود اطلاعات انجام داد. از این روش میشه واسه بهبود حریم خصوصی و امنیت استفاده کرد، به همین دلیل اهمیت اون در بلاک چین، ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز افزایش پیدا کرده. اثبات دانش صفر در حال حاضر توسط خیلی از پروژه های دیفای استفاده میشن تا به مشتریان خصوصی و امنیت بهتری ارائه بدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره الگوریتم اثبات دانش صفر یا ZKP به شما ارائه کنیم و به معرفی برترین پروژه های اثبات دانش صفر بپردازیم.

الگوریتم اثبات دانش صفر چیست؟

الگوریتم اثبات دانش صفر چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم اثبات دانش صفر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اثبات دانش صفر یا ZKP روش منحصر به فردی هست که به کاربر تاییدکننده این امکان رو میده تا بدون ارائه اطلاعات دیگه از جمله مقدار z به کاربر تاییدکننده ثابت کنه که ارزش z رو می دونه. ماهیت اصلی این مفهوم، اثبات دانش بدون آشکار ساختن اون هست. بزرگ ترین چالش این هست که نشون بدین ارزش z رو می دونین بدون اینکه بگین z چیست یا اطلاعات دیگه ارائه بدین.

جالب اینجاست که بدونین استفاده از روش اثبات دانش صفر واسه زمانی خیلی مفید هست که اطلاعات حساس هست و اثبات کننده نمی خواد تاییدکننده بهش دسترسی داشته باشه. تاییدکننده می تونه از اثبات ریاضی ارائه شده اثبات کننده واسه تعیین صحت اطلاعات استفاده می کنه. همچنین الگوریتم اثبات دانش صفر در ارزهای دیجیتال، روشی واسه تایید صحت تراکنش هاست که در اون شخص تاییدکننده بدون نیاز به ارسال اطلاعات حساس و محرمانه به شخص مقابل قادر به اثبات داشتن دانش لازم واسه تایید تراکنش رو داره.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

برترین پروژه های اثبات دانش صفر

برترین پروژه های اثبات دانش صفر

همونطور که گفتیم، اثبات دانش صفر در حال حاضر توسط خیلی از پروژه های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای مورد استفاده قرار می گیرن تا به مشتریان و کاربران حریم خصوصی و امنیت بهتری واسه خدماتی مثل وام دادن، وام گرفتن و تجارت ارائه بدن. پروژه های زیادی از اثبات دانش صفر استفاده می کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین پروژه های اثبات دانش صفر بپردازیم.

•    مینا پروتکل(Mina Protocol)

یکی از بهترین پروژه های اثبات دانش صفر، مینا پروتکل یا Mina Protocol هست. مینا پروتکل نوعی راه حل بلاک چینی هست که ادعا می کنه سبک ترین راه حل در دنیاست. این موفقیت به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات دانش صفر و مکانیزم اثبات سهام به دست اومده. استفاده از رول آپ های اثبات دانش صفر به نودها یا گره ها اجازه میده تا به جای کل زنجیره، اثبات های کوچیک تری رو ذخیره کنند.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش شبکه مینا MinaProtocol

•    لوپرینگ(Loopring)

یکی دیگه از بهترین پروژه های اثبات دانش صفر، لوپرینگ یا Loopring هست. لوپرینگ هم نوعی راه حل لایه دوم هست که هدفض افزایش مقیاس پذیری، امنیت و کارایی در دنیای صرافی های غیرمتمرکز رمزارزهاست. این پلتفرم روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده که در حال حاضر یکی از پرکاربردترین پروتکل های بلاک چینی در دنیا محسوب میشه. این شبکه با استفاده از الگوریتم ZKP به افراد کمک می کنه تا یه صرافی غیرمتمرکز با توان عملیاتی و کارایی بالایی رو به وجود بیارن.

•    آزتک(Aztec)

آزتک یا Aztec هم یکی دیگه از بهترین پروژه های اثبات دانش صفر هست. آزتک پروتکلی هست که حریم خصوصی و امنیت رو واسه برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) ساخته شده روی تریوم فراهم می کنه. در حقیقتف این پروژه به توسعه دهنده ها کمک می کنه تا برنامه های مالی با ویژگی های حفظ حریم خصوصی و انجام تراکنش های محرمانه رو در بلاک چین اتریوم به وجود بیارن. این هدف با استفاده از اثبات دانش صفر که داده های تراکنش رو رمزنگاری کرده و به صورت محرمانه نگه می داره، محقق میشه.

•    زی کی سینک(zkSynk)

بهترین پروژه های اثبات دانش صفر(ZKP)

زی کی سینک(zkSynk) هم یکی دیگه از بهترین پروژه های اثبات دانش صفر هست که به عنوان یه راه حل مقیاس پذیری لایه دوم شناخته میشه. این پروژه امکان انجام حجم تراکنش های خیلی بالاتر و ارائه تراکنش های سریع تر، کم هزینه تر و امن تری رو در بلاک چین اتریوم فراهم می کنه. این شرکت توجه و حمایت چشمگیری رو از سمت سرمایه گذاران بزرگ جلب کرده و تونسته بیشتر از 450 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کنه.

•    Immutable X

یکی دیگه از بهترین پروژه های اثبات دانش صفر، پروژه ایموتبل ایکس یا Immutable X هست که به عنوان یه راه حل مقیاس پذیری لایه دوم به صورت خاص واسه تجارت و ضرب توکن های غیرمثلی برای حفظ امنیت و تغییرناپذیری بلاک چین اتریوم راه اندازی شده. این پلتفرم وعده زمان تایید سریع و حداقل هزینه تراکنش ها رو میده. ایموتبل ایکس از فناوری رول آپ های اثبات دانش صفر توسعه یافته توسط شرکت استارک ور(Starkware) واسه دستیابی به مقیاس پذیری استفاده می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بهترین پروژه های اثبات دانش صفر، اطلاعاتی درباره الگوریتم اثبات دانش صفر یا ZKP به شما ارائه کنیم و به معرفی برترین پروژه های اثبات دانش صفر بپردازیم. همونطور که گفتیم، استفاده از روش اثبات دانش صفر واسه زمانی خیلی مفید هست که اطلاعات حساس هست و اثبات کننده نمی خواد تاییدکننده بهش دسترسی داشته باشه. پروژه های زیادی از اثبات دانش صفر استفاده می کنند. از جمله از این پروژه ها می تونیم به مینا پروتکل، زی کی سینک، لوپرینگ و.... اشاره کنیم.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بهترین پروژه های اثبات دانش صفر(ZKP)

در مورد بهترین پروژه های اثبات دانش صفر(ZKP) نظر دهید
سوال امنیتی :5+42 = ?