تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟

  • 10:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

بلاک چین عمومی و خصوصی؛ آیا می دونین این دو مورد چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ بلاک چین عمومی چیست؟ بلاک چین عمومی چه ویژگی هایی داره؟ بلاک چین خصوصی چیست و چه ویژگی هایی داره؟ تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟ چرا از بلاک چین های عمومی استفاده کنیم؟ مزایا و معایب بلاک چین خصوصی چیست؟ چه ایده ای پشت فناوری بلاک چین های خصوصی هست؟

در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال میپردازیم به انواع بلاک چین. میشه بلاک چین ها رو به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم بندی کرد. از زمان معرفی بلاک چین تا الان، همیشه سوال هایی درباره تفاوت بلاک چین های خصوصی و بلاک چین های عمومی به ویژه واسه افراد ناآشنا با این فناوری وجود داشته. در دنیایی که خیلی از سازمان ها و کسب و کارها از این فناوری استفاده می کنند، درک تفاوت های بلاک چین عمومی و بلاک چین خصوصی اهمیت زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟ اطلاعاتی درباره بلاک چین عمومی و بلاک چین خصوصی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های این بلاک چین ها بپردازیم و تفاوت بلاک چین عمومی با خصوصی رو مورد بررسی قرار بدیم.

بلاک چین عمومی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بلاک چین عمومی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که بلاک چین عمومی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بلاک چین عمومی نوعی بلاک چین هست که کسی می تونه در اون عضو بشه. عملا هیچ محدودیتی واسه عضویت در بلاک چین عمومی وجود نداره. علاوه بر این، هر کسی که در بلاک چین عمومی عضو باشه، می تونه دفتر کل اون رو ببینه و در فرایند اجماع نقش داشته باشه. مثلا بیت کوین و اتریوم مثال هایی از بلاک چین های عمومی هستن که محبوبیت زیادی به دست آوردن.

جالب اینجاست که بدونین یکی از مشکلات بلاک چین های عمومی، مقدار زیادی از قدرت پردازشی هست که واسه اجرای دفتر کل توزیع شده در مقیاس بزرگی نیاز هست. واسه به دست آوردن اجماع، هر گره در یه شبکه باید یه چالش رمزنگاری پیچیده و با منابع فشرده معروف به اثبات کار رو برطرف کنه تا اطمینان حاصل بشه که همه در یه صفحه هستن. همچنین یکی دیگه از مشکلات بلاک چین عمومی باز بودن اون هست که به معنی حفظ حریم خصوصی جزئی تا بدون تراکنش هست و فقط از یه ایده ابتدایی امنیت پشتیبانی می کنه.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین

ویژگی های بلاک چین عمومی

•    شرکت های عرضه کننده فناوری بلاک چین عمومی، این نوع بلاک چین رو با حداکثر امنیت طراحی می کنند.
•    بلاک چین های عمومی در دسترس همه مردم و کاربران قرار دارن. واسه ورود به این بلاک چین ها فقط یه اتصال اینترنت و یه کامپیوتر نیاز دارین.
•    یکی دیگه از بهترین ویژگی های بلاک چین عمومی، ناشناس بودن کاربران هست. در این بلاک چین نیازی به استفاده از اسم واقعی و لو دادن هویت اصلی خودتون ندارین.
•    بلاک چین های عمومی هیچ قانون و مقرراتی ندارن که گره ها مجبور به پیروی از اون باشن. بنابراین هیچ محدودیتی در استفاده از بلاک چین های عمومی وجود نداره.

بلاک چین خصوصی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بلاک چین خصوصی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آیا می دونین بلاک چین خصوصی چیست؟ بهتره بدونین بلاک چین های خصوصی حریم خصوصی مطلق رو واسه کاربران و افراد فراهم می کننه. همچنین بلاک چین های خصوصی مقرراتی رو وضع می کنند که برخلاف بلاک چین عمومی هست و واسه ورود به اون نیاز به مجوز هست. سلسله مراتب واضحی از کنترل در این سیستم ها وجود داره. به همین دلیل اون ها غیرمتمرکز نیستن. با این وجود، اون ها پراکنده هستن، چون خیلی از گره ها هنوز یه کپی از زنجیره رو در ماشین های خودشون نگه می دارن.

بلاک چین های خصوصی در سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی واسه ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرن. بلاک چین خصوصی ویژگی عدم تمرکز رو نداره و به صورت متمرکز توسط یه مسئول کنترل میشه. ورود به این سیستم، دسترسی به اطلاعات اون و انجام فعالیت در این شبکه مستلزم دریافت مجوز از سمت مسئول یا شخص کنترل کننده بلاک چین عمومی هست.

مقله پیشنهادی: منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟

ویژگی های بلاک چین خصوصی

•    یکی از ویژگی های بلاک چین های خصوصی، حفظ حریم خصوصی اون هاست. بلاک چین های خصوصی فقط در دسترس تعدادی افراد مشخص و دارای مجوز از طرف سازمان قرار دارن.
•    سرعت بلاک چین های خصوصی خیلی بالاتر از بلاک چین های عمومی هست. به همین دلیل کارایی بالا، امکان بیشتری واسه استفاده از پروتکل های سازگار با محیط زیست در بلاک چین های عمومی وجود داره.
•    یکی دیگه از ویژگی های بلاک چین خصوصی که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که همه کاربران در اون ها به یه میزان قدرت دارن و هیچ نهاد مرکزی نمی تونه اون ها رو کنترل کنه.
•    بلاک چین های خصوصی کاملا پایدار هستن و سازمان ها می تونن با خیال آسوده از اون ها استفاده کنند.

تفاوت بلاک چین عمومی با خصوصی

تفاوت بلاک چین عمومی با خصوصی

همونطور که گفتیم، اگه می خواهین از فناوری بلاک چین در سازمان خودتون استفاده کنین، باید تفاوت های بین دو بلاک چین عمومی و خصوصی رو بدونین، چون با انتخاب بلاک چین اشتباه نمی تونین از حداکثر مزایای این فناوری بهره مند بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت بلاک چین عمومی با خصوصی بپردازیم تا با این فناوری ها آشنا بشین.

مقاله پیشنهادی: نتایج تصادفی(Randomness) در بلاک چین چیست؟

کاربران شبکه:

در بلاک چین های عمومی کاربران همدیگه رو نمی شناسن، ولی در بلاک چین های خصوصی کاربران نسبت به همدیگه و مدیر شبکه شناخت دارن.

تمرکززدایی:

بلاک چین عمومی به صورت غیرمتمرکز اداره میشه، در حالی که بلاک چین خصوصی به صورت متمرکز کنترل میشه و منحصر به فرد هست.

امنیت:

در بلاک چین عمومی به دلیل استفاده از راهکارهای تمرکززدایی و مشارکت فعال اعضای شبکه، ایمنی بیشتری داره، در حالی که بلاک چین های خصوصی بیشتر مستعد هک و نفوذ هست. تعداد نودها کمه و احتمال برتری مجرمان و سوء استفاده گران وجود داره.

دسترسی:

در بلاک چین عمومی هر کاربری می تونه به سورس کدها دسترسی داشته باشه و از سرویس های شبکه استفاده کنه. در حالی که در بلاک چین خصوصی مشاهده داده و کدها بر اساس صلاح دید مدیران انجام میشه و کاربران واسه دسترسی به داده ها نیاز به مجوز دارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟ اطلاعاتی درباره بلاک چین عمومی و بلاک چین خصوصی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های این بلاک چین ها بپردازیم و تفاوت بلاک چین عمومی با خصوصی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، هر کدوم از این شبکه ها می تونن به ارتقای سطح خدمات مالی و ارتباطی کمک کنند. این شبکه ها تفاوت های زیادی با هم دارن که باعث میشه تا از همدیگه متمایز بشن.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟

در مورد تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+65 = ?