تندرمینت(Tendermint) چیست و چه مزایایی دارد؟

  • 22:02 1403-02-22
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

تندرمینت(Tendermint)؛ نرم افزاری برای ساخت بلاک چین! تا الان چیزی درباره این پلتفرم شنیدین؟ آیا می دونین پلتفرم تندرمینت چیست؟ تندرمینت از چه اجزایی تشکیل شده؟ تندرمینت چه اهدافی داره؟ به نظر شما تندرمینت چجوری کار می کنه؟ از تندرمینت برای چه چیزی میشه استفاده کرد؟ روش کار با الگوریتم تندرمینت چجوریه؟ کدوم پروژه ها از تندرمینت استفاده می کنند؟

خیلی از افراد باور دارن که ساختار و معماری بلاک چین های موجود باید تغییر کنه، چون اون ها خیلی قدیمی و ناایمن هستن. یکی از مواردی که به تغییر چشم گیر در سازوکار بلاک چین ها باعث میشه، تغییر در روش های به توافق رسیدن نودها یا همون الگوریتم های اجماع هست. تندرمینت یه زیرساخت یا پروتکل واسه ساخت بلاک چین هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این سری از مباحث آموزش ارز دیجیتال و مقاله تندرمینت چیست؟ اطلاعاتی درباره تندرمینت یا Tendermint به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب تندرمینت بپردازیم و اهداف تندرمینت رو مورد بررسی قرار بدیم.

پلتفرم تندرمینت چیست؟

پلتفرم تندرمینت چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که پلتفرم تندرمینت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تندرمینت یا Tendermint نوعی برنامه منبع باز هست که با استفاده از معماری جدید در ساختار خودش و BFT به یه الگوریتم اجماع کارآمد واسه بلاک چین ها تبدیل شده. تندرمینت به شما این اجازه رو میده تا بدون مشکل بتونین فقط بخشی از یه یه سیستم رو تغییر بدین و یا اصلاح کنین. مشکل خطای بیزانس رو با استفاده روش نیمه همزمانی برطرف می کنه، به این صورن که دیگه نیاز نیست همه نودهای اعتبارسنج به صورت همزمان حضور داشته باشن.

جالب اینجاست که بدونین تندرمینت یا Tendermint پروتکلی هست که می تونه با بلاک چین های درون و خارج از یه شبکه بلاک چینی ارتباط برقرار کنه. همچنین با استفاده از تندرمینت می تونین هر سیستم بلاک چینی رو به صورت یکپارچه به وجود بیارین. تندرمینت از دو بلوک اصلی تشکیل شده که یکی از اون ها موتور اجماع بلاک چین و اون یکی رابط کاربری عمومی هست. نکته قابل توجه این هست که در الگوریتم تندرمینت از کریپتوگرافی واسه تضمین امنیت و حریم خصوصی تراکنش ها استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: اوراکل (Oracle) چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

مزایا و معایب پلتفرم تندرمینت

مزایا و معایب پلتفرم تندرمینت

همونطور که گفتیم، تندرمینت(Tendermint) وظیفه مدیریت شبکه و لایه های اجماع بلاک چین رو بر عهده داره. به عبارت دیگه، تندرمینت تراکنش ها رو مرتب و منتشر می کنه. این پروتکل یکی از اجزای کیت توسعه نرم افزاری شبکه کازماس هست که ارتباط بهتری با شبکه های دیگه برقرار می کنه. این پلتفرم مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب پلتفرم تندرمینت بپردازیم.

مزایای پلتفرم تندرمینت

•    یکی از مزایای پلتفرم تندرمینت این هست که در این پروتکل توان عملیاتی بالا هست. بهتره بدونین تراکنش ها در این پلتفرم به سرعت تایید میشن.
•    مقیاس پذیری افقی هم یکی دیگه از مزایای پلتفرم تندرمینت هست. توجه داشته باشین که این کار با استفاده از سیستم Zoning فراهم میشه.
•    یکی دیگه از مزایای پلتفرم تندرمنیت، پشتیبانی از همه زبان های برنامه نویسی هست که باعث میشه تا توسعه دهنده های برنامه های غیرمتمرکز از این پلتفرم استفاده کنند.
•    صرفه جویی در منابع محاسباتی در مقایسه با الگوریتم اثبات کار یا POW

معایب پلتفرم تندرمینت

•    یکی از معایب پلتفرم تندرمینت، انگیزه پایین افرادی هست که سپرده گذاری کمی دارن و کمتر به سراغ پلتفرم تندرمینت میان.
•    یکی دیگه از معایب پلتفرم تندرمینت، بلوکه شدن طولانی سرمایه کاربران در این پروتکل هست. خیلی از افراد نمی خوان دارایی هاشون به مدت زیادی در پروتکل قفل بشه.

کدام پروژه ها از تندرمینت استفاده می کنند؟

کدام پروژه ها از تندرمینت استفاده می کنند؟

بعضی از پروژه ها از الگوریتم Tendermint در سیستم خودشون استفاده می کنند و بعضی از اون ها نمونه پیاده سازی شده در اکوسیستم کازماس هستن. شبکه هایی مثل ترا(Terra)، اوسیس(Oasis)، ریجن نتورک(Regen Network) و بایننس دکس از جمله این پروژه ها هستن. همچنین از برجسته ترین این پروژه ها میشه به اتریوم اشاره کرد. این شبکه اترمینت نام داره. فناوری مورد استفاده در این تبدیل، هارد اسپون هست. مکانیسم اجماع POW از اتریوم حذف شده و هولدرهای اتر واسه پرداخت فی در کازماس، ارز دیجیتال فوتون به دست میارن.

مقاله پیشنهادی: هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین

اهداف تندرمینت چیست؟

تندرمینت در واقع با هدف تشویق توسعه دهنده های برنامه های هوشمند به وجود اومد. این نرم افزار پیچیده و کاربردی وظیفه داشت که بتونه بلاک چین رو با استفاده از مفهوم طراحی ماژولار به بستری تبدیل کنه که برنامه های هوشمند مختلفی بتونن به راحتی بر روی اون پیاده سازی بشن. 
به عبارت دیگه تندرمینت سعی می کنه تا با استفاده از جداسازی لایه های بلاک چین محیطی امن رو واسه انجام فعالیت های درون شبکه ای و اجماع مثل رای گیری و اعتبارسنجی بلوک ها بسازه تا اکوسیستم بتونه به پیشرفت خودش ادامه بده. از طرف دیگه، با جدا کردن لایه کاربردی بلاک چین و ایجاد یه ارتباط ساده و تاثیرگذار بین برنامه های هوشمند و فناوری بلاک چین، تندرمینت باعث علاقه بیشتر توسعه دهنده ها به ساخت و توسعه برنامه های جدیدتر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تندرمینت چیست؟ اطلاعاتی درباره تندرمینت یا Tendermint به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب تندرمینت بپردازیم و اهداف تندرمینت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تندرمینت یا Tendermint پروتکلی هست که می تونه با بلاک چین های درون و خارج از یه شبکه بلاک چینی ارتباط برقرار کنه. همچنین با استفاده از تندرمینت می تونین هر سیستم بلاک چینی رو به صورت یکپارچه به وجود بیارین. این پلتفرم مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تندرمینت(Tendermint) چیست و چه مزایایی دارد؟

در مورد تندرمینت(Tendermint) چیست و چه مزایایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+62 = ?