ازدحام شبکه بلاک چین(Network Congestion) چیست؟

  • 18:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ازدحام شبکه بلاک چین(Network Congestion)؛ یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال در آموزش ارز دیجیتال! آیا تا الان چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین منظور از ازدحام شبکه بلاک چین چیست؟ دلیل ازدحام شبکه در بلاک چین چی می تونه باشه؟ ازدحام شبکه بلاک چین چه مشکلاتی ایجاد می کنه و چه تبعاتی داره؟ چه کسانی و چجوری از ازدحام در شبکه های بلاک چین ضربه می خورن؟

ازدحام شبکه بلاک چین که به عنوان اشباع شبکه شناخته میشه، وقتی رخ میده که ظرفیت یه شبکه بلاک چین مشخصی برای پردازش تراکنش ها نیازمند راه حلی برای افزایش ظرفیت هست. وقتی تعداد تراکنش ها بیشتر از ظرفیت شبکه هست، تراکنش ها به صورت موقت نگهداری میشن یا ممکنه برای تایید بلاک ها به زمان بیشتری داشته باشن. این وضعیت باعث کاهش سرعت تایید تراکنش ها و افزایش هزینه تراکنش ها میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ازدحام شبکه چیست؟ اطلاعاتی درباره ازدحام شبکه بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین بپردازیم و دلیل اشباع شبکه رو مورد بررسی قرار بدیم.

ازدحام شبکه بلاک چین چیست؟

ازدحام شبکه بلاک چین چیست؟

ازدحام شبکه بلاک چین چیست؟ بهتره بدونین ازدحام شبکه بلاک چین یا Network Congestion اصطلاحی در مهندسی فناوری اطلاعات هست و برای توصیف حالتی از شبکه توصیف میشه که در اون جریان ترافیک درون شبکه، از حداکثر ظرفیت شبکه فراتر میره. در بیشتر موارد، ازدحام شبکه به صورت موقتی رخ میده، ولی بعضی وقت ها شبکه بلاک چینی به صورت پیوسته و مداوم علائم از ازدحام یا اشباع رو نشون میده که می تونه نشون دهنده مشکلی فنی، به ویژه در معماری شبکه بلاک چین باشه.

جالب اینجاست که بدونین ازدحام شبکه بلاک چین به معنی تراکنش های بیت کوین بیش از ظرفیت ظاهری شبکه و سرعت پردازش اون هست. این امر معمولا در زمانی رخ میده که تعداد تراکنش هایی که در صف برای تایید توسط شبکه بلاک چین قرار دارن، بیش از توان پردازش بلاک چین در یه بازه زمانی مشخص هست. در نتیجه، تراکنش ها در صف متوقف میشن یا طول می کشه تا تایید بشن و زمان تایید اون ها طولانی میشه. دلیل اصلی ازدحام شبکه بلاک چین، افزایش تراکنش ها و عدم توانایی بلاک چین در پردازش همه اون ها در زمانی کوتاه هست.

مقاله پیشنهادی: سرعت تراکنش یا مقیاس پذیری ارز دیجیتال چیست؟

مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین

مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین

همونطور که گفتیم، ازدحام یا اشباع شبکه بلاک چین می تونه به مشکلات مختلفی منجر بشه. در ادامه برخی از مشکلات اصلی ازدحام شبکه بلاک چین رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین، تاخیر در تایید تراکنش هاست. اگه تراکنش ها در صف تایید شبکه بلاک چین قرار بگیرن، زمانی طولانی می گذره تا تایید بشن. این موضوع می تونه منجر به تاخیرهای قابل توجه در پرداخت ها و تراکنش های مالی بشه.

•    افزایش کارمزد هم یکی دیگه از مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین هست. برای تشویق ماینرها به انجام تراکنش ها، کاربران معمولا کارمزدهای بالاتری رو پرداخت می کنند. این امر باعث افزایش هزینه تراکنش ها میشه و ممکنه برای کاربران با میزان درآمد کمتر یا تراکنش های کوچیک، نااقل و قابل قبول نباشه.

•    یکی دیگه از مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین، کاهش قابلیت استفاده هست. اگه اشباع شبکه به صورت مداوم و برای مدت طولانی ادامه پیدا کنه، قابلیت استفاده از بلاک چین در مقیاس بزرگ ممکنه کاهش پیدا کنه. این مسئله مخصوصا برای سامانه هایی که وابسته به تراکنش های بلاک چین هستن، مثل برنامه ها و سرویس های مالی اهمیت داره.

•    ازدحام شبکه بلاک چین می تونه باعث افزایش احتمال حملاتی مثل حملات 51 درصدی بشه. در این نوع حمله، افراد یا گروهی با کسب کنترل بیش از 50 درصد از قدرت پردازش شبکه، می تونن تراکنش ها رو تغییر دادن و امنیت رو به خطر بندازن.

•    وقتی شبکه بلاک چین با ازدحام یا اشباع روبرو هست، بعضی از کاربران ممکنه از استفاده از شبکه بلاک چین خودداری کنند و به سیستم های متمرکز منتقل بشن. این امر می تونه به انحصار شدن بخشی از قدرت و کنترل بر روی بلاک چین منجر بشه که در تناقض با اصول اصلی بلاک چین هست.

مقاله پیشنهادی: کدام ارزهای دیجیتال کمترین کارمزد تراکنش را دارند؟

دلیل اشباع شبکه بلاک چین چیست؟

دلیل اشباع شبکه بلاک چین چیست؟

دلایل ازدحام شبکه بلاک چین می تونه به عوامل مختلفی برگرده، در زیر برخی از دلایل رایج ازدحام شبکه بلاک چین رو بررسی می کنیم:

•    افزایش تقاضا

یکی از دلایل اصلی اشباع شبکه بلاک چین، افزایش تقاضا برای انجام تراکنش هاست. با افزایش تعداد کاربران و معاملات در شبکه بلاک چین، تعداد تراکنش ها هم افزایش پیدا می کنه و ممکنه ظرفیت شبکه برای پردازش اون ها کافی نباشه. بنابراین، هرچقدر تقاضا در شبکه بلاک چینی بیشتر باشه، ازدحام در شبکه رخ میده و باعث میشه تا مشکلاتی مثل افزایش هزینه کارمزدها، کاهش سرعت انجام تراکنش و.... اتفاق بیفته.

•    کارمزدهای کم برای تراکنش ها

در بلاک چین بیت کوین، تعیین کارمزد توسط کاربران فعال در شبکه انجام میشه. در برخی از مواقع کاربران ممکنه برای صرفه جویی در هزینه کارمزد، کارمزدهای کمتری رو انتخاب کنند. این موضوع منجر به ایجاد صف بزرگی از تراکنش ها میشه که زمان طولانی تری برای تایید نیاز دارن.

•    محدودیت ظرفیت

برخی از شبکه های بلاک چین مثل بیت کوین، محدودیت هایی در ظرفیت بلاک و تراکنش ها دارن. هر بلاک در بیت کوین معمولا حدود 1 مگابایت ظرفیت داره و تعداد تراکنش هایی که میشه در هر بلاک قرار داد، محدود هست. به این ترتیب در صورتی که تعداد تراکنش ها در شبکه افزایش پیدا کنه و بلاک ها به سرعت پر بشن، اشباع شبکه رخ میده و هزینه تراکنش ها بالا میره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ازدحام شبکه چیست؟ اطلاعاتی درباره ازدحام شبکه بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی مشکلات ازدحام شبکه بلاک چین بپردازیم و دلیل اشباع شبکه رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ازدحام شبکه بلاک چین به معنی تراکنش های بیت کوین بیش از ظرفیت ظاهری شبکه و سرعت پردازش اون هست. این امر معمولا در زمانی رخ میده که تعداد تراکنش هایی که در صف برای تایید توسط شبکه بلاک چین قرار دارن، بیش از توان پردازش بلاک چین در یه بازه زمانی مشخص هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ازدحام شبکه بلاک چین(Network Congestion) چیست؟

در مورد ازدحام شبکه بلاک چین(Network Congestion) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+36 = ?