بازار رنج(Range Market) در ارز دیجیتال چیست؟

  • 10:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار رنج(Range Market)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از بازار رنج در معاملات ارز دیجیتال چیست؟ در کدوم بازارهای رنج باید به دنبال ترید باشیم؟ روش های تشخیص بازار رنج کدامند؟ انواع روند رنج در بازار رمزارزها کدامند؟ استراتژی های لازم درباره انجام معاملات رنج کدامند؟

بازار رنج به عنوان یکی از مفاهیم مهم و اصلی در بازارهای مالی، نشون دهنده وجود نوسانات و تحرکات قیمتی در یه بازه زمانی خاص هست که در اون قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین در محدوده مشخصی حرکت می کنند و معمولا بین سطوح حمایت و مقاومت به چرخه خودشون ادامه میدن. با توجه به روند رو به رشد رمزارزها در سال های گذشته، بازار رنج در این حوزه به یکی از موضوعات بحرانی تبدیل شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بازار رنج در ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره بازار رنج یا Range Market به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها بپردازیم و ترید در بازار رنج رو مورد بررسی قرار بدیم.

بازار رنج در ارز دیجیتال چیست؟

بازار رنج در ارز دیجیتال چیست؟

بازار رنج در ارز دیجیتال چیست؟ بازار رنج یا Range Market در ارزهای دیجیتال، بازاری هست که در اون، قیمت بین چند سقف و کف تقریبا ثابت نوسان می کنه. سقف قیمتی در اصل مقاومتی هست که قیمت نمی تونه اون ناحیه رو بشکونه. به این ترتیب، کف قیمتی هم حمایتی بوده که قیمت نمی تونه اون سطح رو بشکنه. توجه داشته باشین که حالت خنثی و یا رنج در مقایسه با روندهای نزولی و صعودی در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر دیده میشه. در چنین شرایطی گفته میشه بازار در حالت رنج قرار گرفته و در این وضعیت معمولا معامله گران و تریدرها بیشترین ضرر رو به خودشون می زنن و سرمایه خودشون رو کاهش میدن.

جالب اینجاست که بدونین در بازار رنج یا خنثی، قیمت ارزهای دیجیتال به جای داشتن روند رو به بالا یا پایین، در یه کانال محدود بین دو خط در حال حرکت هست و خرس ها و گاوها هیچ کدوم نمی تونن اوضاع رو کنترل کنند. در این حالت اصطلاحا گفته میشه که بازار در حال رنج زدن هست و خرید ارز دیجیتال و فروش مربوطه روی روند خنثی کل اون تاثیر زیادی نمی ذاره. در معاملات رنج، نوسان قیمت می تونه هم کوچیک و هم بزرگ باشه، ولی در بازار سایدوی، معمولا محدوده نوسان قیمت کوچیک تر هست.

روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها

روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها

بازار رنج در ارزهای دیجیتال، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیره. از جمله عرضه و تقاضا، تغییرات قوانین و مقررات، رویدادهای جهانی و تحولات تکنولوژی. شما می تونین با استفاده از تکنیک هایی بازار رنج در ارزهای دیجیتال رو شناسایی کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنایی داشته باشین.

بیشتر بدانید: استراتژی رنج تریدینگ ارز دیجیتال چیست؟

•    استفاده از اندیکاتور ADX

یکی از روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها، استفاده از اندیکاتور ADX هست. تریدرها و معامله گران زیادی از اندیکاتور ADX در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند و می تونن روند بازار رمزارزها رو شناسایی کنند. وقتی میشه گفت بازار در حال رنج زدن یا خنثی هست که اندیکاتور ADX زیر عدد 25 باشه. نکته قابل توجه این هست که با کاهش مقدار عددی اندیکاتور DX، روند بازار ضعیف تر میشه.

•    استفاده از باندهای بولینگر

یکی دیگه از روش هاش تشخیص بازار رنج رمزارزها، استفاده از باندهای بولینگر هست. در واقع، باندهای بولینگر وقتی جمع میشن که نوسانات کمتر در بازار وجود داشته باشه و وقتی باز میشن که نوسانات بیشتری وجود داشته باشن. به همین دلیل، باندهای بولینگر ابزار خوب و مفیدی واسه استراتژی های شکست در بازار ارزهای دیجیتال ارائه میدن. زمانی که باندها نازک و جمع شده باشن، نوسانات کمتر و انتظار بازار رنج یا خنثی رو داریم.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Bands) چیست؟

مزایا و معایب معاملات در بازار رنج

مزایا و معایب معاملات در بازار رنج

معاملات رنج در ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی مختلفی به همراه داره. بنابراین، اگه قصد انجام معامله در بازار رمزارزها رو دارین، باید به این موارد توجه داشته باشین. در ادامه برخی از مزایا و معایب معاملات رنج در ارزهای دیجیتال رو بررسی می کنیم تا بهترین تصمیم رو واسه انجام این معاملات بگیرین.

مزایای معاملات در بازار رنج

•    یکی از مزایای معاملات در بازار رنج این هست که انجام اینجور معامله ها خیلی آسونه. بازارهای رنج دارای پرایس اکشن با ثبات و قابل پیش بینی هستن و شما می تونین در نواحی حمایت به خرید و در سطوح مقاومت به فروش دارایی مورد نظر خودتون بپردازین.
•    در بازارهای رنج، فرصت های کسب سود سریع وجود دارن. در این شرایط، قیمت در دوره ای معمولا کوتاه بین سطوح حمایت و مقاومت نوسان می کنه. این ویژگی، استراتژی معاملات رنج ارزهای دیجیتال واسه تریدرهای کوتاه مدتی که مایل به سرمایه گذاری پول خودشون واسه مدت های طولانی نیستن، مناسب هست.
•    در همه بازارهای مالی مثل سهام، فارکس، کالا و رمزارزها محدوده رنج شکل می گیره که در اون ها میشه از این استراتژی استفاده کرد.

معایب معاملات در بازار رنج

•    یکی از معایب معاملات در بازار رنج این هست که سود محدود و کم هست. معمولا در این بازار از حد سود یا Take Profit نزدیک به نقطه ورود استفاده میشه که نتیجه اون بازده پایین معامله هست. علاوه بر این، از اونجایی که قیمت در بازارهای رنج صعود و نزولی محدود داره، معامله گران واسه به حداکثر رسوندن سود خودشون مجبور به انجام معاملات مختلف هستن.
•    یه تریدر موفق در بازار رنج نیازمند تعیین نقاط ورود و خروج دقیق هست. ولی از اونجایی که نواحی حمایت و مقاومت یه محدوده معاملاتی هستن، تا یه نقطه دقیق سختی شناسایی نقاط بهینه دارای ریسک و پاداش معقول رو افزایش میدن.
•    ریسک شکست مهم ترین شاخص در زمان انجام معاملات رنج هست. قیمت هیچ وقت تا ابد داخل یه رنج باقی نمی مونه و نهایتا شکست اتفاق می افته.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بازار رنج ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره بازار رنج یا Range Market به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تشخیص بازار رنج رمزارزها بپردازیم و مزایا و معایب معاملات در بازار رنج رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازار رنج، بازاری هست که در اون قیمت ارزهای دیجیتال در یه محدوده مشخصی رنج می زنن و بالا و پایین میرن. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی بازار رنج رمزارزها رو تشخیص بدین. از جمله از این روش ها می تونیم به استفاده از اندیکاتور ADX و استفاده از باندهای بولینگر اشاره کنیم.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بازار رنج(Range Market) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد بازار رنج(Range Market) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+93 = ?