علت رد CBDC از طرف برخی از کشورها چیست؟

  • 10:06 1403-06-25
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

از آنجا که بانک ‌های مرکزی در سراسر جهان، از جمله فدرال رزرو آمریکا (FED)، بانک مرکزی اروپا (ECB) و البته بانک خلق چین (PBOC) و سایر بانک‌ های مرکزی، تلاش می‌کنند ارز دیجیتال خود را راه‌ اندازی کنند، برخی از آنها هیچ اندیشه ای برای این کار ندارند. کاربران بازار ارزهای دیجیتال و سیگنال ارز دیجیتال ممکن است فکر کنند که موسسات مالی و دولت ها به طور کامل از پذیرش ارزهای دیجیتال استقبال کرده اند، اما در واقع آنها به یک انقلاب مالی اشاره کردند. یکی از مشکلات سیستم مالی فعلی جهانی، سیستم سطح بندی است. اگر رتبه شما در لیست نزدیک به ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا شماره 1) باشد، امتیاز بیشتری، تامین مالی بهتر، هزینه کمتر و دسترسی بهتر به بازار دریافت خواهید کرد. هرچه در لیست پایین تر باشید، دسترسی کمتر و همه چیز گران تر است. در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال به این مباحث پرداخته خواهد شد. 

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا ملی CBDC چیست؟

CBDC نوعی ارز دیجیتال ملی است که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می شود و وضعیت پول قانونی آن به قوانین و مقررات کشور بستگی دارد. دلیل اینکه بانک های مرکزی در حال توسعه ارزهای دیجیتال ملی هستند، رقابت با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است. به عبارت دیگر، آن‌ها سعی می‌کنند مزایای سیستم‌ های مالی مانند بیت‌کوین یا اتریوم را در چارچوبی که خودشان مدیریت می‌کنند، در اختیار مردم قرار دهند. فناوری کنونی برای جابجایی پول در کیف پول با سرعت تغییرات در جهان مطابق نبوده است. دراینجا لاز مبه ذکر است یکی از مسائل مهم در استفاده از در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در نظر گرفتن قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال است.

CBDC چگونه کار می کند؟

یک CBDC ممکن است یک پایگاه داده توزیع شده مانند زنجیره بلوکی داشته باشد یا نداشته باشد. با این حال، نمی توان آن را یک ارز دیجیتال واقعی در نظر گرفت. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با انتشار بانک مرکزی کاهش نمی‌یابند و این سازمان ‌ها مستقیماً ایجاد و توزیع CBDCها را مانند ارزهای فیات کنترل می‌کنند. ارزش یک ارز دیجیتال ملی با هیچ چیز دیگری جز اعتماد عمومی به صادرکننده آن پشتیبانی نمی شود. البته، CBDC ها نسبت به ارزهای فیات نیز مزایایی دارند، از جمله امکان انجام معاملات بین دو طرف به طور مستقیم بدون تکیه بر پردازشگرهای پرداخت شخص ثالث.

ویژگی های CBDC

CBDC ها با نظارت دقیق توسط مقامات مالی مربوطه در کشورهای مربوطه صادر می شوند؛ بنابراین، استفاده از عبارت ارز دیجیتال CBDC نادرست است. ویژگی‌ های CBDC با ارزهای دیجیتال بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال، بیشتر استیبل کوین‌ ها (دارایی‌ های ارز دیجیتال با ارزش ثابت که یک ارز فیات خاص را نشان می‌دهد) روی یک دفتر کل عمومی بدون مجوز کار می‌کنند، اما ارزهای دیجیتال بانک مرکزی توسط ناشر کنترل می‌شوند و توسط بلاک چین مجوز دارند. مدیریت CBDC بر عهده مقام پولی یا بانک مرکزی کشور است و سیستم بانکداری سنتی را با توزیع پول که با راحتی و امنیت ارزهای دیجیتال به شکل دیجیتال پشتیبانی می‌شود، ترکیب می‌کند.

کدام کشورها ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده‌اند؟

بسیاری از کشورها در سراسر جهان شهروندان خود را از تجارت ارزهای دیجیتال منع کرده اند، در حالی که برخی دیگر استفاده از آنها را به نوعی محدود کرده اند. کشورهایی مانند آرژانتین، کلمبیا، ایران و تایوان محدودیت‌ های مختلفی را وضع کرده‌اند. از جمله اجازه دادن به افراد برای مالکیت یا استخراج دارایی‌ های دیجیتال و منع بانک ‌ها از پذیرش آنها به عنوان روش پرداخت. با این حال، حداقل 19 کشور ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده اند.

مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

شاید اصطلاح بانکداری بدون بانک را شنیده باشید. این همان ایده ای است که با ظهور ارزهای دیجیتال مطرح شد، اما CBDC راه بهتری برای رسیدن به آن به نظر می رسد. ارز دیجیتال بانک مرکزی می توانند خدمات مالی آسان تر و ارزان تری را به شهروندان قانونی ارائه دهند، در حالی که بانک ها را بی سود می کنند.

کلام آخر:
به عبارت ساده می توان گفت که ارز CBDC شکل دیجیتالی ارز فیات است. بسیاری از پیاده ‌سازی‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی از فناوری بلاک چین برای ارائه روشی یکپارچه برای پرداخت دیجیتالی مردم استفاده می‌کنند. در دنیایی که اعتماد به موسسات سنتی در حال از بین رفتن است، بیت کوین نمادی از حاکمیت مالی است و سفر آن برای تبدیل شدن به ارز ذخیره بعدی نشانه رشد چشم انداز مالی دنیای دیجیتال است.

منبع مقاله: blockworks

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد علت رد CBDC از طرف برخی از کشورها چیست؟

در مورد علت رد CBDC از طرف برخی از کشورها چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1 + 98 = ?