بررسی تجربه کشورها در راه ‌اندازی ارز دیجیتال ملی

  • 13:06 1403-06-26
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدتی است که دولت ‌های سراسر جهان، از جمله ایران، مفهوم راه ‌اندازی ارزهای دیجیتال و سیگنال ارز دیجیتال خود را زودتر از موعد پیش برده‌ اند و برخی بانک‌ های مرکزی در این زمینه پیشرفت ‌هایی داشته ‌اند، اما هر کشور تا چه اندازه برنامه ارز دیجیتال ملی خود را توسعه داده است و وضعیت حقوقی فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در جهان چگونه است؟ اکثر کارشناسان بر این باورند که ارز دیجیتال کل کشور برای اقتصاد ملی مفید خواهد بود؛ بنابراین این موضوع در سال‌های اخیر برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال به این مباحث پرداخته خواهد شد.

ارز دیجیتال ملی (CBDC) چیست؟

CBDC که مخفف Central Bank Digital Money است، بر خلاف سایر ارزهای رمزنگاری شده ایجاد شده در پلتفرم های بلاک چین، نوعی ارز دیجیتال است. به همین دلیل به آنها ارزهای دیجیتال متمرکز نیز می گویند. البته انواع مختلفی از این ارزهای رمزپایه وجود دارد. اصول استفاده از سیگنال های کوتاه مدت نیز یکی از انواه روش های کسب درامد در این حوزه است. برخلاف ارزهای دیجیتال رایج مانند بیت کوین و اتریوم، این ارزها ساختار «کلی» دارند و به نظر می‌رسد که در بین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، ارزهای دیجیتال پایدار باشند. شایان ذکر است که ارز دیجیتال ملی می تواند از فناوری بلاک چین و دفتر کل توزیع شده استفاده کند، اما اینطور نیست. چندین کشور در حال توسعه CBDC هستند و برخی قبلاً آنها را اجرا کرده اند. همانطور که بسیاری از کشورها در حال بررسی چگونگی انتقال به ارزهای دیجیتال هستند، مهم است که بفهمیم CBDC چیست و چه معنایی برای جامعه دارد.یکی از مسائل مهم در مورد ارزهای دیجیتال ملی بررسی قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال است.

اهداف CBDC ها چیست؟

در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، بسیاری از مردم به خدمات مالی دسترسی ندارند. تنها در ایالات متحده، 6 درصد از بزرگسالان تا سال 2023 بدون بانک خواهند بود. 2 در بسیاری از کشورها، این رقم حتی بالاتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، اهداف اصلی CBDC عبارتند از:
•    ارائه حریم خصوصی، مبادله، در دسترس بودن، دسترسی و امنیت مالی برای مشاغل و مصرف کنندگانی که تراکنش های مالی انجام می دهند.
•    هزینه های تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای سیستم های مالی پیچیده را کاهش می دهد، هزینه های تراکنش های فرامرزی را به حداقل می رساند و گزینه ای برای پرداخت برای کسانی که از روش های پرداخت جایگزین استفاده می کنند فراهم می کند.

چین چگونه از CBDC استفاده می کند؟

اگرچه ارزهای دیجیتال خصوصی در چین ممنوع شده است، اما مردم همچنان بر ارزهای دیجیتال اصرار دارند. در واقع، بانک مرکزی چین، PBOC، پیشرفته ترین برنامه کاربردی بازار CBDC را تا به امروز توسعه داده است. پایلوت e-CNY CBDC چین به بانک ‌های بخش خصوصی برای صدور و نگهداری این حساب ‌ها برای مصرف‌کنندگان متکی است. در اواخر سال 2019، PBOC آزمایش e-CNY را با اعمال و پرداخت قبوض برای خدمات دولتی، خرید، حمل و نقل و سایر موارد زندگی مصرف کننده آغاز کرد. این آزمایشی در چهار شهر شروع شد و سپس به سرعت به پنج شهر گسترش یافت. تا می 2022، 4.5 میلیون حساب تجاری و 260 میلیون تراکنش به ارزش بیش از 83 میلیارد یوان از طریق آزمایشی e-CNY پردازش شده است. در اینجا لازم به ذکر است که یکی دیگر مسائل مهم در مورد ارزهای دیجیتال ملی بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال در اقتصاد کشورهای مختلف است.

برخی از نگرانی ها در مورد CBDC ها چیست؟ 

بانک ‌های مرکزی مشتاق کشف پتانسیل CBDC هستند، اما چالش ‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. هنگامی که پول دیجیتالی شد، می توان آن را ردیابی و ثبت کرد. تحلیلگران مک کینزی استدلال می کنند که این مانعی برای پذیرش داوطلبانه است. مشکل دیگر عدم ثبات فنی است. در ژانویه 2022، نسخه دیجیتال DCash در شرق کارائیب به مدت دو ماه به دلیل مشکلات فنی آفلاین بود. یکی از سوالاتی که در مورد CBDC ها مطرح است این است که علت رد CBDC از طرف برخی از کشورها چیست؟

کلام آخر:
چندین کشور در حال تحقیق یا توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند و سه کشور آن را پیاده سازی کرده اند. هدف اصلی CBDC ارائه حریم خصوصی، تبادل، راحتی، دسترسی و امنیت مالی برای مشاغل و مصرف کنندگان است. بسیاری از مردم در سراسر جهان به حساب های بانکی دسترسی ندارند؛ بنابراین CBDC راهی برای پرداخت، صرفه جویی در پول و پرداخت قبوض به آنها ارائه می دهد. CBDC ها همچنین می توانند تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای سیستم های مالی پیچیده را کاهش دهند.

منبع مقاله: mckinsey

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی تجربه کشورها در راه ‌اندازی ارز دیجیتال ملی

در مورد بررسی تجربه کشورها در راه ‌اندازی ارز دیجیتال ملی نظر دهید
سوال امنیتی :1 + 91 = ?