آشنایی با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال (معرفی انواع تحلیل ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آشنایی با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال (معرفی انواع تحلیل ارز دیجیتال)"


  • 10:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله قصد داریم که در مورد انواع روش های تحلیل ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. معرفی این روش ها به شما کمک میکنه که بهترین سیگنال خرید ارز دیجیتال رو پیدا کنین. همچنین میزان تسلط شما به بازار ارزهای دیجیتال با هر کدام از این روش های تحلیل ارز، افزایش پیدا میکنه. پس بهتره که تا آخر این مطلب با ما همراه باشین و با انتخاب یک روش آنالیزی برای خودتون، درک بهتری از مارکت رمز ارزها داشته باشین.
همونطور که میدونین بازار ارزهای دیجیتال، یک پلتفرم پرسود هست. البته این مارکت به همون اندازه میتونه ضررده هم باشه. معمولا افرادی که با دانش و اطلاعات کم وارد اون میشن و فقط به فکر سود کردن از این بازار هستن، بخش زیادی از سرمایه شون رو از دست میدن. بیشتر این افراد این حوزه رو با یک ضرر هنگفت و خاطره و ذهنیت بد ترک میکنن. غافل از اینکه در صورت گذراندن دوره های آموزشی ارز دیجیتال، میتوان به درآمد های رویایی در این بازار رسید.

انواع شیوه های تحلیل ارزهای دیجیتال

به همین دلیل تصمیم داریم که در این مطلب، یکی از اصلی ترین عناصر فعالیت در این مارکت، یعنی روش های تحلیل ارز دیجیتال رو بهتون توضیح بدیم. آشنایی با متد های رایج تحلیل رمز ارزها و به کار گرفتن هر کدام از این روش ها، میتونه به میزان قابل توجهی از ضرر های شما جلوگیری کنه. با داشتن یک تحلیل درست و دقیق از وضعیت بازار و روند قیمت ارز دیجیتال قصد خریدش رو دارین، میتونین سود مناسبی رو از این بازار بدست بیارین. همچنین تا حد زیادی از ضرر های احتمالی جلوگیری کنید.

معرفی و بررسی بازار ارزهای دیجیتال

قبل از این که بازاری به نام ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها ظهور کنه؛ بازارهای مالی دیگری از جمله بورس و سهام، فارکس، کالا و. . . وجود داشتن. وجه اشتراکی که بین فعالان همه این بازارها وجود داره، خرید و فروش مستمر و کسب سود از بالا و پایین شدن قیمت دارایی های مختلف است. البته تفاوت های عمده ای هم بین هر کدام از این بازار ها وجود دارد که باید بهشون توجه کرد.
به لطف استفاده از فناوری بلاک چین، دارایی هایی بوجود اومدن که تماما دیجیتالی بودن. در این دارایی ها از پروتکل های رمزنگاری شده ویژه ای برای نگهداری و انتقال اطلاعات استفاده شده. کمتر کسی 10 سال پیش فکر میکرد که رمز ارزها بتونن به چنین جایگاهی برسن و یک بازار بزرگ و بین المللی رو تشکیل بدن که میلیون ها نفر از سراسر جهان در آن سرمایه گذاری میکنن.
رمز ارزها با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد مدرن و سیستم های مالی جدید هستن. در حال حاضر که در سال 2022 قرار داریم بازار کریپتوکارنسی با بازدهی خارق العاده ای که در چند وقت اخیر داشت تونسته از بازارهای رقیبش پیشی بگیره. حتی با وجود ریزش های اخیر این مارکت، همچنان از نظر بازدهی در رتبه نخست بازار های مالی قرار داره.
توجه داشته باشین که بازار کریپتوکارنسی ها هم دقیقا همانند سایر بازارهای مالی، اصولی داره که با یادگیری اون ها کسب سود براتون راحتتر میشه. از مهمترین اصول در بازارهای مالی میتونیم به مدیریت ریسک و سرمایه اشاره کنیم. این مهارت ها به شما کمک میکنن که احتمال ضرر در معاملتتون به حداقل برسه. برای کسب این مهارت ها میتونین در دوره های آموزش تحلیل ارز دیجیتال که توسط آکادمی ارزسنج برگزار میشن، شرکت کنید.
آشنایی با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال بهتون کمک میکنه که بهترین موقعیت ها برای خرید یا فروش یک رمز ارز رو، پیدا کنین. در صورتی که بدون دانش و اطلاعات کافی وارد این حوزه بشین، تمام سرمایتون رو از دست میدین. این بازار پر از نوسانات شدید و ناگهانی هستش که فقط یک معامله گر حرفه ای و با تجربه میتونه از اون ها نهایت بهره رو ببره.

انواع شیوه های تحلیل ارز دیجیتال

البته نباید این مسئله رو نادیده بگیریم که این مارکت به همون اندازه که میتونه پر سود بشه، برای افراد ناشی و کم تجربه تر، ضررده هستش. درسته که این بازار بسیار اغوا گر و وسوسه کننده است، اما در صورتی که بتونین به یک نگاه معقول و منطقی در این حوزه برسین، احتمال ضرر کردنتون به حداقل میرسه. به همین دلیل همواره باید الویت خودتون رو به آموزش دیدن تو این بازار اختصاص بدین.

انواع تحلیل ارز دیجیتال

در ادامه این مقاله، قصد داریم که در مورد انواع تحلیل ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. یک معامله گر و سرمایه‌گذار حرفه ای علاوه بر اینکه باید با نحوه خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال آشنا باشه، باید انواع روش ‌های تحلیل ارز دیجیتال و کاربرد و استفاده از اون ها رو هم بدونه. به همین دلیله که کسب مهارت های آنالیزی و تحلیلی برای فعالان این حوزه ضروری و مهم هست.
اگه یک سرمایه‌گذار فقط به شنیده‌ ها و حرف‌ های دیگران اکتفا داشته باشه، نمیتونه تو بازارهای مالی به موفقیت برسه. معمولا سرنوشت چنین افرادی، ضرر و از دست دادن سرمایه است. به همین دلیل خودکفا بودن در این حوزه بسیار مهم و ضروریه.
 به همین دلیل تصمیم داریم که در ادامه این مقاله، در مورد روش های مختلفی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال کاربرد دارن، صحبت کنیم. همچنین برای اینکه آمادگی کافی برای سرمایه گذاری مطمئن در بازار رمز ارزها رو بدست بیارین، پیشنهاد میدیم که در دوره ورود به بازار ارزهای دیجیتال شرکت کنین.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی ارز دیجیتال:

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال که بهش تحلیل فاندامنتال هم میگن، نوعی از انواع تحلیل ارزهای دیجیتال هستش. در این نوع تحلیل، تمرکز اصلی معامله گر روی استخراج و تشخیص ارزش ذاتی رمز ارز است. در تحلیل بنیادی ارز دیجیتال، پتانسیل هایی که ممکنه باعث افزایش یا کاهش ارزش ذاتی یک دارایی بشه رو بررسی میکنن. به عبارت دیگه مبنای ارزیابی رمز ارزها، ارزشی هست که دارن.

تحلیل فاندامنتال

در این روش تحلیل ارز دیجیتال، انواع متغیر های مالی و اقتصادی مربوط به اون دارایی و بازارش، مورد بررسی قرار میگیره. به این ترتیب امکان تعیین ارزش حقیقی اون دارایی امکان پذیر میشه. تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال شامل ارزیابی پروژه ای که پشت اون رمز ارز قرار داره، تیم سازنده و توسعه دهنده، نقشه راه، وایت پیپر، اخبار و اطلاعات منتشر شده در مورد اون، فعالیت کاربر ها و طرفداران رمز ارز و میزان تعاملی که در شبکه های اجتماعی دارن و. . . است.
البته عوامل متعدد دیگه ای هم وجود دارن که قیمت و ارزش یک دارایی دیجیتالی رو تحت تاثیر قرار میدن. از این عوامل ثانویه میتونیم به صرافی ‌هایی که امکان معامله یک ارز دیجیتال در اون وجود داره، اعتبار اون صرافی، مشارکت ‌ها و رقبای یک پروژه و. . . اشاره کنیم. 
همه این عوامل و فاکتور ها باید در ارزیابی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرن. شما هم بهتره که قبل از انتخاب یک ارز برای سرمایه گذاری و خریداری کردن اون، مواردی که ذکر کردیم رو به دقت مورد بررسی قرار بدین. همچنین اخبار مربوط به رمز ارزهایی که دارید رو به دقت دنبال کنید. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه توصیه می کنیم مقاله تحلیل فاندامنتال چیست ما رو مطالعه نمایید.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال:

یکی دیگه از انواع روش هایی که برای تحلیل و بررسی رمز ارزها مورد استفاده قرار میگیره و محبوبیت بسیار بیشتری رو داره، تحلیل تکنیکال است. در این روش معامله گر با بررسی داده های قیمتی رمز ارزها سعی میکنه رفتار قیمت رو در آینده پیش بینی کنه. در این روش با مشخص کردن سطوح مناسب خرید و فروش ارز دیجیتال، امکان ورود به بازار در بهترین فرصت فراهم میشه.
در این روش تحلیل ارز دیجیتال، نوسانات قیمت ارز یا دارایی مورد نظر در گذشته بررسی میشه. این نوع آنالیز و بررسی قیمت، یک مهارت پولساز در بازار های مالی به شمار میره که با شرکت در دوره های آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، قابل یادگیری است. در تحلیل تکنیکال رمز ارزها، مبنای معامله گر تاریخچه قیمت ارز دیجیتال و حجم معاملات آن میباشد.
همچنین در این روش الگوهای قیمتی تکرار شونده ای وجود دارن که مرتبا تکرار میشن. هر کدام از الگو ها، با توجه به ماهیتی که داره، میتونه باعث افزایش یا کاهش قیمت رمز ارز بشه. این الگو ها رو میتوان به اینده بازار تعمیم داد و با توجه به اون، رفتار قیمت رو در آینده بررسی کرد. برای درک بهتر تحلیل تکنیکال، باید اصول اصلی این روش رو یاد بگیرین. این روش آنالیز و بررسی ارز دیجیتال، 3 اصل کلی و مهم داره که عبارتند از:
1.    تاریخ همیشه تکرار خواهد شد.
2.    همه دارایی های بازار تخفیف میخورن و فرصتی برای خریدشون فراهم میشه.
3.    قیمت ها طبق یه روند و الگو های قیمتی مشخص حرکت میکنن.

دلیل اینکه الگو و رفتار های قیمتی به شکل مداوم تو بازار تکرار میشن رو میتونیم به شباهتی که بین رفتار معامله گر ها در گذر زمان وجود داره، ربط بدیم. دانش تکنیکال و آنالیز نمودار های قیمتی هم بر اساس همین مبنا بوجود اومده. در حال حاضر با پیشرفت و توسعه بازار های مالی و استفاده از روش ‌های پیچیده ‌تر برای آنالیز قیمت رمز ارزها، دانش تحلیل تکنیکال هم تغییر و توسعه پیدا کرده.
هر چند که معمولا تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال اطلاعات و پیش بینی های قابل اطمینانی ارائه میده؛ ولی باید این رو هم در نظر بگیریم که این نوع تحلیل یک پیش ‌بینی قطعی نیست. دقیقا مثل پیش‌ بینی هواشناسی که ما رو از اوضاع آب ‌و هوایی احتمالی در آینده مطلع میکنه. به همین دلیل، یک سرمایه گذار یا معامله گر حرفه ای تنها به این نوع تحلیل متکی نیست. در ادامه در مورد بهترین روش های تحلیل ارزهای دیجیتال صحبت کردیم؛ که معامله گر های حرفه ای از اون ها استفاده میکنن.

انواع شیوه های تحلیل ارزهای دیجیتال

روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال:

عامل دیگری که در پیش بینی روند بازار بسیار موثر است، روانشناسی و رفتار سنجی بازار و فعالان اون هستش. در حالت کلی هر بازار مالی از یک تعداد کاربر و فعال تشکیل شده که رفتار های خاصی رو در مواقع مختلف بروز میدن. در این بین بعضی از کاربران نقش پر رنگ تری میتونن داشته باشن. این افراد که حجم سرمایه شون بیشتره، قدرت بیشتری رو هم در بازار دارن.
به عبارت دیگه تو بازارهای مالی، پول و سرمایه مهمترین محرک بازار هست. هر چقدر که فرد یا گروهی سرمایه ی بیشتری رو تحت مالکیتشون داشته باشن، میتونن قیمت ها رو هم در جهت و به میزان دلخواه تغییر بدن. در روانشناسی بازار با بررسی حالات و هیجانات کاربران یک مارکت و تاثیر اونا بر شرایط بازار، اوضاع حال و آینده پیش بینی میشه. با دانستن اصول روانشناسی بازار، سرمایه گذار یا معامله گر، میتونه موقعیت های مناسبی رو برای ورود به بازار یا خروج از اون پیدا کنه. به این ترتیب شانس تریدر برای کسب سود هم افزایش پیدا میکنه.

کدام سبک تحلیل ارز دیجیتال بهتر است؟

تا الان شما رو با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال آشنا کردیم. همونطور که اشاره کردیم، هر کدام از این روش ها به شیوه خاصی انجام میشن و با یکدیگر متفاوت هستن؛ اما تمامی شیوه های تحلیل ارزهای دیجیتال، یک ویژگی مشترک دارن. آن ویژگی این است که نتیجه هیچ کدام از این روش ها دقیق و تضمینی نیست. اما باید دید که کدام یک از این روش ها کاملتر است؟ تا از آن استفاده کنیم.
با توجه به ریسک هایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره و ایرادات هر کدام از روش های تحلیلی، بهتره که برای آنالیز و بررسی یک رمز ارز از ترکیب تمامی این روش ها استفاده کنیم. تقریبا همه تریدر های حرفه ای بازار ارزهای دیجیتال، خودشون رو به یک روش تحلیلی محدود نمیکنن و با بررسی عوامل و زوایای مختلف مارکت، به دنبال دقیق ترین پیش بینی ها هستن.
توصیه میکنیم که برای فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی ها، از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به شکل همزمان و در کنار هم استفاده کنین. به این نوع آنالیز اصطلاحا تکنوفاندامنتال (ترکیبی از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ارزهای دیجیتال) گفته میشه. آکادمی ارزسنج دوره های پیشرفته ای رو در همین راستا برگزار میکنه که با شرکت در اون ها، هر آنچه که باید در مورد تحلیل تکنوفاندامنتال بدونین، به شما آموزش داده میشه.
توجه داشته باشین که در برخی از موارد ممکنه نتیجه بررسی ها و روش های تحلیل ارزهای دیجیتال، متضاد هم باشن. اجازه بدین که با یک مثال بهتر توضیح بدیم: فرض کنین که رمز ارزی تو یک ماه گذشته، افت شدیدی رو تجربه کرده. همچنین میزان معاملات و حجم رمز ارز مورد نظر به شدت پایینه. در چنین شرایطی یک تکنیکالیست، خرید ارز دیجیتال رو پیشنهاد نمیده. برای تسلط به تحلیل تکنیکال توصیه می کنیم دوره جامع آموزش پرایس اکشن ارزسنج رو مشاهده نمایید.

انواع شیوه های تحلیل ارز دیجیتال

حالا فرض کنید که اخبار مثبت و مساعدی از اون رمز ارز منتشر بشه. مثلا یک شرکت معتبر و مهم در سطح بین المللی از این رمز ارز حمایت کنه؛ یا اینکه چهره ای معروف در شبکه های اجتماعی یا مصاحبه های خود از این رمز ارز تعریف و تمجید کنه. مشخصه که تو چنین شرایطی بر اساس تحلیل فاندامنتال خرید این رمز ارز کاملا مناسب هست.
چنین اتفاقاتی در دنیای رمز ارزها به وفور اتفاق میفته و کاملا طبیعی هستش. یک تریدر موفق فردیه که بتونه با توجه به تجربیاتش در هر شرایطی، عکس العمل مناسبی رو از خودش نشون بده. در صورتی که تجربه کافی برای فعالیت در این حوزه رو ندارین، بهتره با شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال، از تجربیات بقیه استفاده کنین.
به همین منظور و با تکیه بر دانش 5 ساله ای که در نتیجه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال کسب کردیم، دوره و ویدیو های آموزشی رو در سایت ارزسنج برای شما تهیه و تنظیم کردیم. پس از گذراندن دوره های مربوطه، بهتره که با سرمایه اندک فعالیتتون رو در این مارکت شروع کنید. سپس بعد از کسب تجربه کافی و آشنایی نسبتی با رفتار رمز ارزها، سرمایه اصلی خود رو به بازار تزریق کنید.

کلام پایانی

بازار کریپتوکارنسی یا ارز های دیجیتال، یک بازار مالی با فرصت های فراوان کسب سود هستش. البته عمدتا کسانی در این بازار سود های میکنن که تحلیل گران خوبی هستن و از مهارت و تجربه کافی تو این حوزه برخوردارن. این افراد بهترین موقعیت ها برای ورود و خروج در بازار ارزهای دیجیتال رو تشخیص میدن. به این ترتیب شانس پیروزی در معاملاتشون هم بیشتر میشه.
 در این مقاله شیوه های مختلف و متداول تحلیل ارزهای دیجیتال رو براتون توضیح دادیم. فراموش نکنید، هر قدر دانش تحلیلی شما بیشتر باشه به همون اندازه موفقیت معاملاتتان افزایش پیدا میکنه. البته استفاده از تجربیات دیگران تو این حوزه، میتونه روند سوددهی شما رو سریعتر کنه. به همین منظور آکادمی ارزسنج دوره های متعدد آنلاین و حضوری آموزش تصویری تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال رو تهیه و تنظیم کرده. امیدواریم که بتونین از اطلاعات داده شده در این مقاله و ویدیو های آموزشی نهایت استفاده رو ببرید و به یک تریدر حرفه ای و ماهر در این بازار تبدیل شوید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال (معرفی انواع تحلیل ارز دیجیتال)

در مورد آشنایی با انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال (معرفی انواع تحلیل ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :3+73 = ?