4 روش کلاهبردای در ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "4 روش کلاهبردای در ارز های دیجیتال"


  • 06:02 1403-02-17
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سالیان اخیر، ارزش ارز های دیجیتال چند برابر شده و قیمت ارز دیجیتالی مثل بیت کوین به بیش از 60 هزار دلار هم رسیده. در حال حاضر این بازار چند میلیارد دلاری، به یکی از مقاصد جذاب سرمایه گذاران خرد و کلان بدل شده و روزانه میلیون ها دلار و بلکه میلیارد ها دلار در این بازار جابجا میشه. جذابیت ارز های دیجیتال و بازدهی بازار کریپتوکارنسی اون قدری بالا رفته که شاهد هستیم توجه عموم مردم از هر قشر و صنفی رو به خودش جلب کرده. از طرفی هم همواره شاهد بودیم که در چنین شرایطی افراد سودجو و کلاهبردار، فرصت رو غنیمت شمردن و با به کارگیری ترفند های خودشون سر کاربران کم اطلاع و ناآگاه کلاه گذاشتن. متاسفانه اخبار و آمار های به گوش رسیده از کلاهبردای ها در این حوزه بسیار زیاد و نگران کننده هستش. از این رو وظیفه خودمون می دونیم که مخاطبمون رو از روش های کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال آگاه کنیم و مواردی که باید یک معامله گر یا سرمایه گذار در رمز ارز ها رعایت کنه رو، گوشزد کنیم. شما هم اگر قصد ورود به بازار ارز های دیجیتال رو دارید بهتره در مبحث آموزش ترید ارز دیجیتال هم آموزش دیده و با شیوه های متداول سرقت دارایی و کلاهبرداری در این بازار پرسود اما چالش برانگیز آشنا بشید.

 

صرافی های جعلی

 

1.    صرافی های جعلی : 

همونطور که می دونید بیشترین حجم معاملاتی رمز ارز های در بستر صرافی های آنلاین ارز دیجیتال انجام می گیره. صرافی های آنلاین ارز دیجیتال، بستر راحت و بی دردسری رو برای معاملات رمز ارزی فراهم می کنن. متاسفانه مواردی بوده که یک صرافی از همون اول با هدف سرقت و بالا کشیدن سرمایه های مردم تاسیس شده و بعد از یک مدت فعالیت، جلب اعتماد کاربران و جمع کردن حجم زیادی از سرمایه مشتریان خودش ناگهان ناپدید شده. برای اینکه گرفتار صرافی های جعلی نشید باید در انتخاب صرافی که میخواین خرید و فروش انجام بدین، دقت داشته باشین و حسابی تحقیق کنید. بررسی مواردی از قبیل سنوات و سابقه کاری صرافی، پلتفرم سایت صرافی (برای مثال از ظاهر برخی سایت ها مشخصه که موقتی بر پا شده و احتمال داره جمع بشه، مثل سایت های وردپرسی و ...)، مشتریان، خدمات، دفتر مرکزی و غیره می تونه در نتیجه گیری موثر و راهنما باشه.
 مورد دیگه که هست و کاربران زیادی رو متضرر کرده در دنیا، هک کیف پول های صرافی و سرقت دارایی کاربران هستش. حتما می دونید که بعضی از صرافی ها، امکانات کیف پول تحت وب ارائه میدن و ارزی رو که خریداری کردین، می تونید در بستر همون صرافی نگه داری کنید. از اونجایی که کیف پول های تحت وب صرافی ها حجم زیادی از رمز ارز ها رو دارن، می تونن یک هدف نون وآب دار برای هکر ها و سارقان مجازی باشن. مواردی متعددی پیش اومده که صرافی هک شده و دارایی های کاربرانش به سرقت رفته. برای حل این مشکل و اینکه ریسک معامله و نگه داری رمز ارز هاتون کمتر بشه، توصیه می کنیم که بعد از خرید ارز از صرافی، اون رو به کیف پول شخصی خودتون انتقال بدید و ترجیحا از نگه داری اونا در بستر صرافی پرهیز کنید. بدین شکل امنیت ارز های دیجیتال شما بیشتر تامین میشه و کنترل و مدیریت بیشتری بر دارایی خودتون خواهید داشت.

 

بد افزار ها

 

2.    بد افزار ها : 

در پروسه نگه داری رمز ارز ها، کیف پول های ارز دیجیتال یک ابزار کلیدی هستن. این کیف پول های دیجیتالی، کلید های عمومی و خصوصی کاربر رو نگه داری می کنن و در مواقع نیاز از این کلید ها جهت نقل و انتقال ارز در شبکه بلاکچین یا دسترسی به دارایی های کاربر استفاده می کنن. کلید عمومی کیف پول به منزله شماره حساب کاربر هستش و افشا اون خطری در پی نخواهد داشت، همونطور که در حساب بانکی یک شماره حساب یا شماره کارت داریم که برای واریز پول مورد استفاده قرار می گیره، کلید عمومی کیف پول ارز دیجیتال هم ابزاری هستش تا آدرس حسابتون رو به یکی بدید جهت واریز ارز. در مقابل کلید خصوصی کیف پول باید همانند رمز کارت بانکی تلقی بشه و پر واضحه که رمز عبور کارت بانکی شما دست هر کسی باشه، می تونه به محتویات حساب شما هم دسترسی پیدا کنه. کیف پول های ارز دیجیتال مکانیزم های متفاوتی در نحوه ذخیره سازی و نگه داری کلید های عمومی و خصوصی کاربر دارن. بعضی از کیف پول ها، این کلید ها رو روی سخت افزار دستگاه کاربر ذخیره می کنن (مثل کیف پول های موبایلی و دسکتاپی) و بعضی دیگه کلید ها رو بر روی سرور های اختصاصی خودشون نگه میدارن (کیف پول های تحت وب). دستگاه های مجزایی هم تحت عنوان کیف پول سخت افزاری ساخته شدن که صرفا برای مدیریت و نگه داری امن دارایی های دیجیتال هستن و قیمتی بین 60 تا 300 یورو دارن.
از اونجایی که کیف پول های نرم افزاری عمدتا رایگان هستن و رابط کاربری ساده ای دارن، بیشتر مورد توجه و استفاده کاربران قرار میگیرن. همونطور که گفتیم در این کیف پول ها، امنیت کلید خصوصی شما امنیت دارایی شماست و باید مراقب باشین تا بدافزار هایی وارد موبایل یا کامپیوتر نشه و کلید خصوصی حساب کاربری کیف پول رو به سرقت نبره. به عبارتی باید امنیت دستگاهی که (موبایل یا کامپیوتر) کیف پول شما بر روی اون نصب هستش رو تضمین کنید و مراقب نفوذ و نصب بد افزار ها باشید.

 

طرح پانزی

 

3.    طرح  پانزی :

طرح پانزی (Ponzi scheme)، ترفندی برای کلاهبرداری هستش که در اون کلاهبردار یا طراح پانزی، به افراد ناآگاه و حریص وعده میده که اگر پول‌ هاتونو رو در اختیار من قرار بدین، با این پو ل‌ها کار خواهد کرد و سود های بالا و تضمینی به شما خواهم داد. در ابتدای کار برای جلب اعتماد افراد بیشتری، از پول و سرمایه افراد جدید تر، سود افراد قدیمی تر پرداخت میشه تا خوراک تبلیغاتی فراهم بشه و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم بشن. در نهایت هم به دلیل اشباع شدن و عدم وجود سرمایه‌گذار جدید پروسه به اتمام میرسه و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول متواری میشه.

 

ارز های جعلی

 

4.    ارز های دیجیتال جعلی و بی پشتوانه :

در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال و پروژه بلاکچینی داریم که در حال فعالیت هستن و هر کدوم ادعا هایی برای خودشون دارن. بعضی از ارز های دیجیتال با تبلیغات فراوانی خلق میشن تا سرمایه های اولیه رو جمع کنن و در نهایت که به هدفشون رسیدن و حسابی پول جمع کردن، ارز رو رها می کنن و میبینیم که قیمتش در یک چشم به هم زدن به نزدیک صفر میرسه. هر موقع قصد خرید یک ارز دیجیتال رو داشتید، باید یک تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (در تحلیل بنیادی پتانسیل ها، ویژگی ها و ارزش های ذاتی یک چیز بررسی میشه) مناسب ازش داشته باشین. طی کردن دوره های آموزش تحلیل ارز دیجیتال می تونه در این زمینه بهتون کمک کنه که ارز های ارزشمند رو از ارز های پشتوانه و جعلی تشخیص بدید. 

سخن پایانی

در این مقاله 4 شیوه متداول کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال رو بررسی کردیم. برای موفقیت در هر حوزه ای لازمه که قبل ورود به اون از خطرات و ریسک های احتمالی آگاه بشیم و تدابیر مناسب برای کاهش این ریسک ها رو اتخاذ کنیم. بازار ارز های دیجیتال به خاطر حجم بالای کاربران و گردش مالی زیادی که داره، مورد توجه کلاهبرداران و سارقان مجازیه زیادی هستش. از همین رو باید جوانب احتیاط رو همیشه در نظر داشته باشید و با دید باز در این بازار فعالیت کنید.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 4 روش کلاهبردای در ارز های دیجیتال

در مورد 4 روش کلاهبردای در ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :2+87 = ?