تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟ (بررسی کلی تحلیل فاندامنتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟ (بررسی کلی تحلیل فاندامنتال)"


  • 12:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی چیست؟ به بررسی روش تحلیل فاندامنتال بپردازیم. وقتی که صحبت از سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای مالی میشه، چه در بازارهایی مثل بورس و چه در بازارهای نوپا و پرسرعت مثل ارزهای دیجیتال، همیشه پیدا کردن بهترین راه و روش برای سرمایه گذاری در این بازارها مطرح هست. کسی که قصد ورود به بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال رو داشته باشه، علاوه بر مهارت در بحث آموزش ارز دیجیتال باید با انواع روش های معامله گری و تریدینگ آشنا باشه تا بهترین راه برای سرمایه گذاری در این بازارها رو پیدا کنه.
همچنین زمانی که صحبت از ترید و کسب سود از طریق معامله گری میشه، چه در بازارهای سنتی مثل بورس و چه در بازارهای نوظهور مثل ارزهای دیجیتال، علم دقیقی وجود نداره. اگه اینجوری نبود، برترین بازیگران وال استریت تاکنون به این فرمول رسیده بودن و اون رو اعلام می کردن. در عوض چیزی که ما در اختیار داریم، طیف وسیعی از ابزارها و روش های معرفی شده و مورد استفاده توسط تریدرها و سرمایه گذاران هست.
همونطور که می دونین یکی از انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، روش تحلیل فاندامنتال یا بنیادی هست. یک تاجر برای تجارت در هر بازاری نیازمند اطلاعاتی هست که با تحلیل اون بشه از وضعیت فعلی بازار مطلع شد و همچنین وضعیت بازار در آینده رو پیش بینی کنه. همچنین اگه به عنوان یک تریدر در بازار ارز دیجیتال برای خرید یا فروش رمز ارز نیازمند اطلاعاتی هستین که طبق اون بتونین پیش بینی نسبتا دقیقی از آینده بازار داشته باشین. تحلیل های رایج در بازار سنتی و همچنین نوپا مالی، این امکان رو به شما میده تا ریسک معامله هاتون رو به مراتب کاهش بدین. تجربه نشون داده که برای تجربه کردن معامله های پر سود باید ذهنتون آزاد باشه تا با خلاقیت و داشتن ذهنی آروم، بهترین تصمیم رو بگیرین.

آشنایی با روش های تحلیل تکینکال:

تحلیل فاندامنتال چیست؟

در این قسمت از مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ شما رو با انواع روش های تحلیل تکنیکال آشنا می کنیم. امروزه راهکارهای متعددی برای سرمایه گذاری وجود داره که یکی از این بازارها، بازار ارزهای دیجیتال هست. که یکی از تاثیرگذارترین مهارتی که لازمه موفقیت در بازار هست، آشنایی با انواع تحلیل تکنیکال هست که با استفاده از آن به بهترین سیگنال خرید ارز دیجیتال یا فروش ان دست پیدا می کنید. اصل تحلیل تکنیکال این هست که میشه از الگوهای مربوط به قیمت های گذشته، برای پیش بینی قیمت های آینده استفاده کرد. به عبارتی تحلیل تکنیکال در بازار کریپتوکارنسی و بازارهای مالی روشی هست که کارشناسان بازار سرمایه با استفاده از داده های گذشت، مثل حجم معامله ها، قیمت و تغییرات اون و... برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار به کار می گیره.
از اصلی ترین تکنیک ها در تحلیل تکنیکال، روش فیبوناچی هست. این روش توسط فردی به نام فیبوناچی بنیانگذاری شده. این روش در تحلیل تکنیکال به این معنی هست که روند حرکت در بین دو سطح حمایتی و مقاومتی قرار گرفته و این سطح بر پایه ریشه طلایی شکل گرفته که بر اساس اون میشه قیمت ارز دیجیتال رو در آینده تعیین کرد. همچنین در تحلیل تکنیکال، تغییر بین روندها با الگوهای قیمتی مشخص میشه. اگه بخواهیم این الگوها رو توصیف کنیم، میشه اینجوری گفت که الگو قیمتی، شکلی از حرکت قیمت هست که با استفاده از یک سری خط روند و یا منحنی ترسیم میشن.
یکی دیگه از انواع روش های تحلیل تکینکال، اندیکاتورها هستن. در واقع این ابزار مجموعه ای نقاط هست که یک نمودار راهنما رو تشکیل میدن. در این ابزار با استفاده از محاسبه های ریاضی که بر روی قیمت و حجم معامله ها انجام میشه، میشه اطلاعاتی رو از جمله شتاب قیمت، روند حرکت ارز و.. رو به دست آورد. لازم به ذکره که اکثر تحلیل گران از این ابزار فقط به عنوان تاییدیه استفاده می کنند. برای استفاده از یک چارت حرفه ای برای تحلیل از اکانت رایگان تریدینگ ویو ارزسنج استفاده نمایید.

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

در پاسخ به سوال تحلیل فاندامنتال چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که تحلیل فاندامنتال یاFundamental Analysis علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و بقیه موارد تغییرپذیر درباره یک دارایی هست که باعث میشه بشه ارزش حقیقی فعلی و احتمالی اون در اینده رو تعیین کرد. به بیان دیگه در روش تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی تحلیل گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه یا شرکت از جنبه های مختلف می پردازه و اخبار و رویدادهای مهم اون رو دنبال می کنه. بررسی همه جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به طوری که بشه ارزش ذاتی و پتانسیل های اون رو تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته میشه.
یکی از مهارت هایی که هر معامله گر برای فعالیت در بازارهای مالی باید یاد بگیره، تحلیل فاندامنتال هست. واژه فاندامنتال در اینجا به معنی بنیادین هست و روش تحلیل فاندامنتال همونطور که از اسمش پیداست، یعنی بررسی عواملی که به طور بنیادی بر قیمت چیزی که شما خرید و فروش یا به اصطلاح ترید می کنین، اثر می ذارن. در حقیقت بسیاری از عوامل سیاسی و اقتصادی، مسائلی هستن که انتظارات معامله گران بازار رو تغییر می دن که این کار باعث عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و در نتیجه تغییر قیمت ها میشه. به عبارتی عرضه و تقاضا مهم ترین عناصر یک روش تحلیل فاندامنتال هستن.
اگه بخواهیم تعریف ساده ای از تحلیل فاندامنتال ارائه کنیم، باید بگیم در این نوع تحلیل باید همه جوانب یک شرکت یا یک پروژه رو بررسی کنین و بعد از آنالیز همه جوانب و عوامل تاثیرگذار بر شرکت یا پروژه، ارزش ذاتی اون پروژه رو تشخیص بدین. مثلا اگه شما تشخیص بدین که در آینده قیمت بیت کوین افزایش پیدا می کنه و اکنون برای خرید اون اقدام کنین، شما به نوعی از روش تحلیل فاندامنتال برای تصمیم گیری خودتون استفاده کردین. دوره تحلیل فاندامنتال ارزسنج شما رو بطور کامل به یک فرد حرفه ای در زمینه بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

در تحلیل فاندامنتال چه چیزی مورد مطالعه قرار می گیرد؟

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله تحلیل بنیادی چیست؟ به بررسی موارد مورد نیاز برای Fundamental Analysis می پردازیم. برای یکی از مواردی که در تحلیل فاندامنتال اهمیت زیادی داره، بررسی و مطالعه اعضای تیم پروژه و ارز دیجیتال هست. چون اعضای تیم توسعه دهنده پروژه ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی بر روی قیمت اون ارز دارن. به همین علت باید گذشته و رزومه اعضای اون رو مطالعه کنیم که مثلا در گذشته در چه پروژه هایی شرکت داشتن و سرنوشت اون ها چی شده؟ آیا پروژه های قبلی اون ها با موفقیت همراه بوده؟ به این ترتیب وجود افراد با تجربه در تیم توسعه دهنده پروژه می تونه دلگرمی خوبی برای سرمایه گذاران باشه.
یکی دیگه از مواردی که در تحلیل فاندامنتال باید زیر نظر داشته باشیم، اهداف تیم پروژه مورد نظر هست چون از موارد اصلی تحلیل فاندامنتال به حساب میان که باید مورد توجه قرار بگیره. برای بررسی و آنالیز اهداف تیم پروژه مورد نظر بهتره که وایت پیپر اون ها رو مطالعه کنین و ببینین که اون ها چه سرویسی رو ارائه میدن. آیا سرویسی که ارائه میدن کاربرد داره یا نه؟ آیا اهدافی که مشخص کردن فقط در حد یه نگارشه و یا اون رو اجرا هم کردن؟ با دنبال کردن پایگاه اطلاع رسانی اون ها مثل شبکه های اجتماعی از صحت و درستی اون ها می تونین اطلاعات خوبی به دست بیارین. برای مثال با دنبال کردن توئیتر ایلان ماسک می تونین از اخبارهای دوج کوین با خبر بشین.
 از موارد دیگه ای که باید در Fundamental Analysis مورد بررسیش قرار بدیم، تعداد آدرس کیف پول های فعال هست. برخی از تحلیلگران از تعداد آدرس های فعال یک ارز مثل بیت کوین و اتریوم به عنوان شاخصی برای تحلیل فاندامنتال استفاده می کنن. این شاخص به تنهایی نباید مبنای سرمایه گذاری و تحلیل فاندامنتال قرار بگیره. چون به راحتی توسط بازیگران یک ارز دیجیتال قابل دستکاری هست. به صورت کلی هر چقدر تعداد آدرس های فعال یک رمز ارز بیشتر باشه، استفاده از اون بیشتره و وضعیت فاندامنتال مناسب تری برای سرمایه گذاری داره.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال:

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

مزایای تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یک روشی بسیار قوی برای ارزیابی شرکت هاست و تحلیل تکنیکال در این زمینه قابل رقابت با تحلیل فاندامنتال نیست. به این ترتیب برای سرمایه گذاران در سرتاسر دنیا، مطالعه طیف گسترده ای از معیارهای کمی و کیفی یک نقطه شروع حیاتی برای هر سرمایه گذاری و تجارتی هست. همچنین هر کسی می تونه تحلیل فاندامنتال انجام بده. همچنین در صورت انجام یک تحلیل فاندامنتال درست، به خوبی می تونه ارزون تر بودن و یا گرون بودن قیمت یک دارایی رو در مقایسه با ارزش ذاتی به دست آورد. اسطوره های سرمایه گذاری مثل وارن بافت و بنجامین گراهام نیز در این مورد گفتن که استفاده درست از تحلیل فاندامنتال، نتایج شگفت انگیزی رو به دنبال داره.

معایب تحلیل فاندامنتال

انجام یک تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis ساده و خوب کار سختیه. تعیین ارزش ذاتی یک دارایی، فرآیندی وقت گیر هست که نیاز به کار بسیار بیشتری نسبت به ارتباط دادن اعداد به یک فرمول داره. همچنین عوامل زیادی در تحلیل فاندامنتال باید ارزیابی بشن و منحنی یادگیری این تحلیل کاملا شیب دار هست. علاوه بر این، این تحلیل بیشتر برای معامله های بلند مدت مناسبه. تحلیل فاندامنتال از روندهای قدرتمند بازار غافله، چیزی که تحلیل تکنیکال به خوبی از پس اون بر میاد. اقتصاددان مشهور جان مینارد در این باره میگه، بازار می تونه بیشتر از چیزی که تصور می کنین غیر منطقی باشه. به عبارتی تضمینی وجود نداره که ارزی که قیمت اون از ارزش ذاتیش پایین تره، در آینده با افزایش قیمت همراه باشه.

تحلیل فاندامنتال بر اساس زمان سرمایه گذاری:

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

در این قسمت از مقاله تحلیل بنیادی چیست؟ تحلیل فاندامنتال رو بر اساس زمان سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می دیم. سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بر اساس زمان به سه دسته کلی تقسیم میشه. سرمایه گذاری کوتاه مدت، سرمایه گذاری میان مدت و سرمایه گذاری بلند مدت. همچنین طبق تجربه به دست اومده از بازار، در سرمایه گذاری های کوتاه مدت نیازی به تحلیل فاندامنتال نیست و طبق تجربه به دست اومده در سرمایه گذاری های کوتاه مدت تکیه به تحلیل تکنیکال و تحلیل احساسات کافیه.
معمولا اطلاعاتی که از تحلیل تکنیکال به دست میاد به تحلیلگر کمک می کنه تا بتونه اطلاعات بازار رو در کوتاه مدت، با تقریب خوبی پیش بینی کنه، ولی اطلاعات فاندامنتالی مثل به رسمیت شناختن یک رمز ارز به عنوان ارز مورد استفاده برای تجارت بین دو کشور اقتصادی به تحلیلگر نوید یک جهش قیمتی خوب رو میده که در بلند مدت، آثار اون موندگار میشه. به همین دلیل برای سرمایه گذاری بلند مدت اولویت با تحلیل فاندامنتال هست.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تکنیکال؟

استفاده از تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به مراتب راحت تر و قابل درک تر نسبت به روش تحلیل فاندامتال یا Fundamental Analysis هست. همچنین استفاده از روش تحلیل فاندامنتال رمز ارزها بیشتر برای تحلیل و پیش بینی بلند مدت سرمایه گذاران کاربرد داره ولی در حال که میشه از روش تکنیکال برای کوتاه مدت و هم برای بلند مدت استفاده کرد. علاوه بر این برای استفاده از تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نیاز به تسلط بیشتری نسب به تحلیل تکنیکال دارین و استفاده از روش تحلیل فاندامنتال برای افراد تازه کار با چالش های زیادی همراه هست.

معیارهای تحلیل فاندامنتال:

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ به بررسی معیارهای تحلیل فاندامنتال بپردازیم. همونطور که گفتیم، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال نیاز به انجام مطالعه های عمیق در این حوزه داره. همچنین باید در تحلیل فاندامنتال باید به برخی از عوامل موثر در فاندامنتال توجه کنیم. در ادامه برخی از این عوامل رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم.

حجم معاملات

یکی از فاکتورهای مهمی که در تحلیل بنیادی لازمه تا ارزیابی بشه، میزان حجم معامله های یک ارز دیجیتال هست که در عرض 24 ساعت میزان توکن هایی که معامله شدن رو نمایان می کنه. به این تریتب برای ارزیابی این فاکتور از بخش داده های گذشته یا Historical Data میشه به حجم معامله ها در ماه جاری دست پیدا کرد و تاون رو مورد بررسی قرار داد. همچنین علت بررسی ماهانه حجم معاملات این هست که این حجم در طول روز ممکنه به دلیل های گوناگونی مثل یک رویداد و یا شایعه دچار یه نوسانا ناگهانی بشه و سپس در روزهای بعدی به همون حالت معمول خودش برگرده.

ارزش بازار یا مارکت کپ

ارزش بازار نیز یکی از فاکتورهایی هست که در تحلیل فاندامنتال باید مورد بررسی قرار بدیم. ارزش بازار از ضرب تعداد کوین در گردش یک پروژه در قیمت اون کوین به دست میاد. مارکت فاکتور مهمی هست چون مقدار سرمایه موجود در بازار یک ارز دیجیتال رو نشون میده و همچنین با توجه به اون میشه پیش بینی کرد که آیا قیمت یک دارایی جای رشد داره یا نه؟ برای محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال تنها کاری که باید انجام بدین، محاسبه حاصل ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال در موجودی در گردش اون هست.

موجودی کوین

یکی دیگه از فاکتورهای مهمی که باید در تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار بدیم، موجودی کوین مورد نظر هست. برای مثال دلیل اینکه بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین اعتقاد دارن که در آینده بالاخره به ثروت عظیمی دست پیدا می کنه، به موجودی بیت کوین مربوطه که سقف اون 21 میلیون کوین هست. که در زمان نوشتن این مقاله حدود 18.93 میلیون بیت کوین استخراج شده و تقریبا 4 میلیون بیت کوین برای همیشه از دست رفته.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟ به بررسی تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی بپردازیم. همونطور که گفتیم، تحلیل فاندامنتال همونطور که از اسمش پیداست، یعنی بررسی عواملی که به طور بنیادی بر قیمت چیزی که شما خرید و فروش یا به اصطلاح ترید می کنین، اثر می ذارن. همچنین گفتیم که تحلیل فاندامنتال فقط برای سرمایه گذاری های بلند مدت مناسبه و اگه قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت دارین، از تحلیل تکنیکال استفاده کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟ (بررسی کلی تحلیل فاندامنتال)

  1. ملازاده (1401/06/13)

    تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال به تنهایی نمیتونن دیدگاه درستی رو در مورد بازار ارزهای دیجیتال بهمون بدن؛ ولی با ترکیب اون ها میشه تو بازار معجزه کرد.

  1. نجف نژاد (1401/06/15)

    میزان نقدینگی یا تعدادکوین های شما با تحلیل فاندامنتال می تونه ارتباط مستقیمی داشته باشه.همچنین با تجربه کاری تو تحلیل های فاندامنتال میتونین به مهارت برسین.

در مورد تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis چیست؟ (بررسی کلی تحلیل فاندامنتال) نظر دهید
سوال امنیتی :1+46 = ?