تفاوت های صرافی و بروکر در چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت های صرافی و بروکر در چیست؟"


  • 01:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

با گذشت زمان و در طول تاریخ بشری همواره روش های خرید و فروش و تجارت تغییر کرده. یک زمانی بشر مبادله کالا به کالا انجام میداد، بعد از مدتی فلزات ارزشمند مثل طلا و نقره رو وسیله مبادله قرار گرفتن. جلو تر که رفت، بانک ها احداث شدن و کاغذ هایی رو به عنوان رسید پشتوانه های بانکی مثل طلا و نقره، به عنوان واحد پولی ارائه دادن. هم اکنون هم که در اوایل قرن 21 قرار داریم؛ شاهدیم که مفهوم جدیدی از پول تحت عنوان ارز های دیجیتال (CryptoCurrency) خلق شده و دنیای ما رو دارن دست خوش تغییرات می کنن. ارز های دیجیتال در حال حاضر بازار بزرگ و چند ده میلیارد دلاری دارن و مورد توجه دنیا قرار گرفتن و با سرعت فزاینده ای هم در حال رشد و همه گیری هستن. ارز های دیجیتال در حال حاضر به شیوه های متعددی خرید و فروش و معامله میشن. متداول ترین شیوه خرید و فروش رمز ارز ها، در بستر صرافی های آنلاین ارز دیجیتال و کارگزاری های بازار های مالی هستش که در دوره آموزش ارز دیجیتال ارزسنج بطور مفصل به آن پرداختیم. در این مقاله قصد داریم عملکرد صرافی ها و کارگزاری ها رو شرح بدیم و از تفاوت های این دو بستر معاملاتی بگیم. اگر مایلین تا تفاوت این دو تا رو بدونید این مقاله رو تا آخر مطالعه کنید.

مفاهیم صرافی و بروکر

تفاوت صرافی و بروکر

دو شیوه اصلی برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال داریم، استفاده از بستر یک صرافی (Exchange) یا بروکر (Broker). خیلی از مردم و تازه کار های بازار ارز های دیجیتال، این دو تا رو یکی می دونن و از تفاوت هاشون آگاه نیستن. در ابتدا هر دو مفهوم رو کامل تعریف می کنیم و بعد با هم بررسی می کنیم که برای خرید ارز دیجیتال صرافی مناسبه یا بروکر.

کارگزاری یا بروکر چیست ؟

بروکر

بروکر چیست ؟ بروکر یا کارگزاری، به شخص یا شرکتی گفته میشه که بین خریدار و فروشنده، نقش واسطه رو ایفا می کنه. بروکر ها فقط اختصاص به بازار های مالی مثل بازار کریپتوکارنسی نیستن و در سایر بازار ها مثل بازار املاک و مستغلات، خودرو، کالا ها و ... هم موجودیت دارن. در بازار  های مالی مثل بازار بورس، فارکس و کریپتو، بروکر ها عمدتا شرکت هایی هستن که وظیفه دارن قیمت های لحظه ای رو به کاربران نشون بدن و بین خریدار و فروشنده ارتباط برقرار کنن و در ازای خدماتشون کارمزد دریافت کنن. در سالیان گذشته که اینترنت و نرم افزار هایی داده ای تا این حد رشد نکرده بودن، بروکر ها به وسیله ابزار هایی مثل تلفن، فکس و غیره اطلاع رسانی و واسطه گری می کردن ولی در حال حاضر شاهد هستیم که تقریبا همه این فرآیند ها در بستر اینترنت و به وسیله اپلکیشن ها انجام می گیره. در یک بروکر یا کارگزاری، فروشنده با ثبت اطلاعات دارایی و قیمت پیشنهادی خودش درخواست فروش رو ارسال می کنه و اگر چنان چه خریداری با این شرایط وجود داشته باشه، بروکر بین خریدار و فروشنده لینک برقرار می کنه و معامله رو انجام میده و درصد معینی از حجم معامله رو هم به عنوان حق الزحمه خودش با عنوان کارمزد کسر می کنه. نرخ کارمزد بروکر های مختلف متفاوته و یکی از ملاک های انتخاب بروکر مناسب برای کاربران همین نرخ کارمزد هستش.

مقاله پیشنهادی: بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال چیست ؟

exchange

صرافی ارز دیجیتال چیست و چی کار می کنه ؟صرافی در اصطلاح و فرهنگ عمومی به محلی برای داد و ستد و تبدیل پول های مختلف اطلاق می شود. پیشینه صرافی ها به صده ها قبل برمیگرده. زمانی که تجار برای کاهش خطرات حمل پول های فیزیکی، اونا رو سپرده گذاری می کردن و یک حواله به ازای اون دریافت می کردن و با اون معاملات انجام میشد. در حال حاضر صرافی های ارز فیات، مکان هایی برای نقد کردن و چنج ارز های رایج مثل دلار، یورو و... هستن. صرافی های ارز دیجیتال، به شکل آنلاین و در بستر اینترنت فعالیت دارن و خدماتی مثل اعلام نرخ های لحظه ای، خرید و فروش ها و بقیه امکانات رو به صورت آنلاین ارائه میدن. قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی بر اساس قاعده عرضه و تقاضا به وجود میاد و اگر تقاضا برای خرید یک ارز بیشتر بشه، طبعا قیمتش هم افزایش پیدا خواهد کرد. در صرافی ها هم مقوله کارمزد (Fee) رو خواهیم داشت و صرافی ها هم در ازای خدماتی که ارائه میدن، مقداری پول دریافت می کنن.
تا اینجا با مفاهیم صرافی و کارگزاری و نحوه کارشون آشنا شدیم. در ادامه تفاوت های صرافی و بروکر رو بررسی خواهیم کرد.

تفاوت های صرافی و بروکر در چیست ؟

تفاوت صرافی و بروکر

همونطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، با توجه به اشتراکات فراوان صرافی ها و بروکر ها خیلی از مردم این دو تا رو یکی می دونن در حالیکه تفاوت هایی با هم دارن. در این قسمت تفاوت های صرافی و بروکر رو بررسی خواهیم کرد.
•    تفاوت در افتتاح حساب کاربری : روند افتتاح حساب در صرافی ها به مراتب بالاتر از بروکر هاست و برای افتتاح حساب در یک صرافی عمدتا نیاز به یک ایمیل و کلمه عبور خواهید داشت. البته صرافی هایی مثل بایننس اخیرا سخت گیری های بیشتری می کنن و احراز هویت رو برای همه کاربران خودشون اجباری کردن ولی همچنان صرافی های زیادی هستن که احراز هویت ندارن و کار کردن باهاشون راحت تره. در مقابل بروکر ها برای ثبت نام و افتتاح حساب کاربری سخت گیری بیشتری دارن و یک سری از مدارک فردی و مدارک محل سکونت شما رو درخواست می کنن. البته بروکر هایی هم داریم که فرایند احراز هویت انجام نمیدن ولی در بیشتر بروکر های معتبر، احراز هویت اجباری هستش.
•    تفاوت در واریز و برداشت : در صرافی های ارز دیجیتال، خرید شما عمدتا با استیبل کوین هایی مثل تتر انجام میشه و واریز و برداشت به صورت ارز فیات زیاد رایج نیست. اما در بروکر ها شارژ حساب با ارز های رایج مثل دلار و یورو انجام می گیره و معمولا برداشت هم به همین شکله. برای کاربران ایرانی که در استفاده از سیستم های پرداخت بین المللی محدودیت های زیادی دارن، قطعا استفاده از امکانات یک بروکر معتبر، کار آسان و بی دردسری نخواهد بود. اما در مقابل برای تهیه تتر جهت خرید ارز دیجیتال در صرافی، محدودیت آن چنانی برای کاربران ایرانی وجود نداره.
•    تفاوت در مکانیزم های خرید و فروش : صرافی های پیشرفته امکانات متعددی در رابطه با ارائه ابزار های تحلیل و معامله گری دارن ولی نسبت به بروکر ها کمتر هستش. معمولا ابزار هایی که بروکر ها در اختیار میذارن کمک می کنه تا استراتژی هامون رو دقیق تر پیاده کنیم. به این ترتیب که قادر خواهیم بود اندیکاتور های بیشتری رو روی نمودار قرار بدیم و ابزار های متنوع تری خواهیم داشت. البته در مقایسه بین صرافی و بروکر باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که معمولا تنوع ارز ها در صرافی خیلی بیشتر از بروکر هاست و صرافی ها طیف وسیع تری از انواع ارز ها رو ارائه میدن.

سخن پایانی

همونطور که می دونید صرافی ها و بروکر ها، دو پلتفرم مطرح برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال هستن. برای هر کس با توجه به مهارت و شرایطی که داره یکی از دو نوع بروکر یا صرافی می تونه مناسب باشه. البته اشاره کردیم که بزرگ ترین محدودیت استفاده از بروکر ها برای کاربران ایرانی بحث محدودیت در دسترسی به امکانات پرداخت بین المللی هستش. در این مقاله این دو پلتفرم رو از سه نقطه نظر با هم مقایسه کردیم.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت های صرافی و بروکر در چیست؟

در مورد تفاوت های صرافی و بروکر در چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+73 = ?