اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ لوریج در ارز دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ لوریج در ارز دیجیتال"


  • 16:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

باسلام و عرض ادب خدمت تک تک شما مخاطبین عزیز آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج.در خدمت شما هستیم با مقاله اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ در بازار ارز های دیجیتال، به شیوه های مختلف و متنوعی میشه معامله و خرید و فروش کرد. این شیوه های مختلف معامله، باید بسته به شرایط و سطح دانش و مهارت کاربر ارزیابی و انتخاب بشه. میزان ریسک هر کدوم از شیوه های معاملاتی متفاوته و بسته به مبتدی یا حرفه ای بودن کاربر، می تونه بهترین شیوه معاملاتی تعیین بشه. در این مقاله در مورد معاملات اهرمی در بازار ارز های دیجیتال صحبت خواهیم کرد و این شیوه از معامله که برای ضریب دادن به سرمایه و به طبع اون ضریب دادن به سود (و البته زیان) هستش، بررسی خواهیم کرد. خیلی از افراد به طمع سود های زیاد و آنچنانی و به سودای یک شبه پول دار شدن وارد پوزیشن معاملات اهرمی در بازار ارز های دیجیتال میشن و متاسفانه به دلیل نداشتن دانش و مهارت کافی بخش زیادی از سرمایه شون یا حتی کل اون رو به فنا میدن. در اصطلاح معاملات اهرمی، به از دست رفتن کل سرمایه لیکوئید شدن (Liquidations) گفته میشه. در این حالت کاربر به دلیل انتخاب اهرم سنگین یا رعایت نکردن اصول درست معاملات اهرمی، کل سرمایه شو از دست میده و به صفر میرسه. در این مقاله قصد داریم به موضوع اهرم در ارز دیجیتال بپردازیم. قبل از ورود به مقوله معاملات اهرمی در بازار ارز های دیجیتال، مرور اجمالی خواهیم داشت به انواع شیوه های معامله در بازار ارز های دیجیتال، و بعد از بررسی این قضیه، تمرکز مون رو روی معاملات اهرمی و مفهوم اهرم یا لوریج چیست؟ در معاملات ارز دیجیتال، خواهیم گذاشت.

انواع شیوه های معامله در بازار ارز های دیجیتال

leverage-cryptocurrency

شاید برایتان مفید باشه: انواع روش های کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال

در این بخش مرور اجمالی خواهیم داشت به انواع شیوه های معامله در بازار ارز های دیجیتال، وقتی که با انواع شیوه های موجود و ممکن آشنا بشیم، بهتر و صحیح تر می تونیم با توجه به شرایط خودمون شیوه معامله رو انتخاب کنیم.

•    معاملات اسپات (Spot trading):

به معاملات اسپات، معاملات نقدی یا نقطه ای هم میگن. در چنین معامله ای خرید و فروش، بلافاصله بعد از ثبت سفارش خرید یا فروش انجام می گیره و تسویه حساب هم آنی هستش. معیار قیمت معامله در اسپات تریدینگ، دقیقا مطابق با قیمت لحظه ای در زمان انجام معامله هستش. 

•    معاملات مارجین (Margin trading):

معاملات مارجین، شیوه ای برای خرید و فروش و معامله ارز دیجیتال هستش که از سرمایه‌ای که توسط یک شخص ثالث تامین میشه، بهره میبره. در مقایسه با روش های اسپات معامله، حساب‌های مارجین به معامله‌ گران امکان استفاده از اهرم ‌ها و در نتیجه امکان کسب مقادیر بیشتری از سود (و همچنین زیان) رو میده. در حال حاضر بسیاری از صرافی های معتبر امکانات معاملات مارجین رو دارن و البته باید در نظر داشت که مارجین یک شمشیر دو لبه هستش و همونطور که می تونه سود زیادی داشته باشه، به همان اندازه هم می تونه زیان بر و خسارت بار باشه اگر دانش و تجربه کافی پشتش نباشه.

•    معاملات آتی (Futures):

یکی دیگه از شیوه های محبوب معاملاتی، معامله به سبک فیوچرز یا آتی هستش. معاملات فیوچرز یا معاملات آتی از اسمش هم پیداست و به آینده مربوط میشه. این نوع معاملات بین دو نفر در زمان حال یا گذشته انجام میشه ولی زمان سررسید معامله در آینده هستش. برای درک بهتر یک مثال میزنیم براتون. فرض کنید برای یک پروژه قصد خرید کالای X رو دارید. تخمین میزنین که ممکنه سه ماه دیگه به کالای X برای پیشبرد پروژه تون نیاز داشته باشید. برای اینکه برآورد درستی از هزینه هاتون داشته باشید و از نوسانات تورمی در امان بمونید، عقد قرار داد خرید به شیوه آتی یا فیوچرز بهترین شیوه هستش. در این نوع قرارداد فروشنده متعهد میشه که کالای X رو با قیمت مشخص شده کنونی در تاریخ معینی در آینده به شما بفروشه. حالا در اینجا دو سناریو مطرح هستش. ممکنه سه ماه بعد که موعد تحویل کالا هستش قیمت ها بالا رفته باشه و شما چون در قرار داد قیمت پایین تری تعیین کردین، سود خوبی داشته باشین. در مقابل ممکنه بنا به دلایلی قیمت ها کاهش پیدا کنه ولی شما طبق تعهد قرار داد قیمت بالاتری رو باید بپردازید و در نتیجه ضرر می کنید. به طور کلی سود و زیان در معاملات فیوچرز رو پیش بینی های درست از روند قیمتی در آینده تعیین می کنه. مزیت اصلی بازار فیوچرز اینه که کاربر هم از افزایش قیمت ها و از کاهش قیمت ها می تونه سود کنه و لزومی نداره که مثل معاملات اسپات یا مارجین حتما بازار صعودی و رو به بالا باشه برای کسب سود. در معاملات فیوچرز هم اهرم های معاملاتی قابل استفاده هستن و این امکان در خیلی از صرافی های معتبر وجود داره.

مقاله پیشنهادی: مشکلات معاملات اهرمی بازار ارز دیجیتال

اهرم در ارز دیجیتال چیست ؟

اهرم در معاملات ارز دیجیتال

در این قسمت وارد مبحث اهرم چیست؟ و ضرایب در معاملات ارز دیجیتال میشیم. در معاملات مارجین و فیوچرز شما می تونین از اهرم ها برای ضریب دهی به سرمایه تون استفاده کنید. به نسبت ضریبی که به سرمایه تون خواهید داد، سود یا زیان احتمالی شما هم با همون ضریب محاسبه خواهد شد. پس همیشه باید، اهرم در معاملات ارز دیجیتال رو یک تیغ دو لبه بدونیم که هم می تونه ما رو خیلی پول دار کنه و هم می تونه کل سرمایه مون رو به باد بده. برای درک بهتر مفهوم اهرم در معاملات ارز دیجیتال، مثالی رو شرح میدیم براتون. فرض کنید سرمایه شما برابره با 10 هزار دلار، مقداری که قصد دارید وارد یک پوزیشن یا اوردر بکنید هم یک دهم این مقداره یعنی 1000 دلار (وسط مثال این نکته رو هم بگم که معمولا برای یک پوزیشن هیچ وقت همه سرمایه رو وارد نمی کنن و درستش اینه که با بخشی از سرمایه ورود کنیم). فی المثل قراره پوزیشن لانگ بگیرید برای ارز دیجیتال بیت کوین، خب رو چه قیمتی این پوزیشن رو باز می کنید ؟ فرض هم بر اینه که قیمت بیت کوین 10 هزار دلار هستش. خب با شرایطی که ترسیم کردیم و یک دهم سرمایه ای (1000 دلار) که قراره وارد کنیم و با توجه به قیمت هر واحد بیت کوین، ما می تونیم یک دهم از این رمز ارز رو داشته باشیم. در ادامه طبق تحلیلی که داشتیم قصد داریم خروج از پوزیشن رو روی قیمت بیت کوین با عدد 10100 دلار تنظیم کنیم. خب چنان چه این پوزیشن به انجام برسه سود ما چقدر خواهد بود ؟ کاملا ساده هستش نسبت به کل سرمایه مون 1 درصد سود کردیم. یا مثلا اگر تارگت ما قیمت 11 هزار دلار باشه و پوزیشن تارگت رو لمس کنه، سود ما از کل سرمایه برابر خواهد شد با عدد 10 درصد.

تا به اینجا حالت معمول بوده و هیچ اهرمی در کار نیست. در حالت بعدی فرض رو بر این می گیریم که قصد داریم از یک اهرم در پوزیشن هم استفاده کنیم. فرض کنید این بار قصد داریم از یک اهرم 10x (10 برابر) استفاده کنیم. در این حالت مثل این می مونه اون یک دهم سرمایه مون رو که وارد معامله می کنیم در 10 ضرب میشه و 10 برابر میشه. در این حالت 1000 دلار در 10 ضرب میشه و مثل این می مونه که شما 10 هزار دلار وارد پوزیشن کردین. این نکته رو بگم که صرافی این پول رو رایگان در اختیار معامله گر نمیذاره و بر حسب مدتی که پول در اختیار شماست، صرافی کارمزد اخذ خواهد کرد. صرافی ها برای اینکه اصل پولی که به شما در استفاده از اهرم ها قرض میدن، از بین نره، ساز و کاری که طراحی کرده که در اصطلاح بهش لیکوئید شدن میگن. اگر پوزیشن شما با موفقیت طی نشه در یک قیمت مشخص، صرافی پوزیشن شما رو خودکار میبنده و سرمایتون به صفر میرسه. محاسبه سود و زیان در معاملات اهرمی هم بسیار ساده هستش. دقیقا همان ضریبی که به سرمایه شما تعلق میگیره، دقیقا سود و زیان شما هم متاثر از همان ضریب خواهد بود. البته با کسر کارمزد صرافی معمولا رقم این سود کمی کمتر خواهد شد.

مراقب اهرم در معاملات ارز دیجیتال باشید !

اهرم در معاملات ارز دیجیتال

یکی از مباحثی که باید در مقاله اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ بهش بپردازیم این هستش که در یک معامله فیوچرز یا مارجین، بسته به صرافی مورد استفاده می تونید طیف متنوعی از اهرم ها و ضرایب رو در اختیار داشته باشید. معمولا اهرم های 2، 10، 25، 50 و 100 بیشتر در دسترس هستن. درسته که یک تحلیل درست و استفاده منطقی از اهرم ها می تونه سرمایه شما رو در مدت کوتاهی چند برابر کنه ولی باید همیشه حواستون باشه که حس طمع کار دستتون نده. بخش زیادی از پوزیشن هایی که لیکوئید میشن، دقیقا به خاطر همین طمع ورزی یک سری از کاربران هستش. برای استفاده از اهرم ها باید در تحلیل و پیش بینی روند قیمت ها دانش و مهارت بالایی داشته باشید. حتی انتخاب ضریب اهرم هم نیاز به دانش و تجربه داره که باید بر حسب ریسک پوزیشن تصمیم گیری بشه. خلاصه اینکه در استفاده از امکانات معاملات اهرمی، طمع ورزی نکنید و به یاد داشته باشید که خیلیا سر همین قضیه لیکوئید شدن. مطمئنا وقت همیشه برای انجام این مدل معاملات هست و می تونید وقت کافی رو برای آموزش و کسب مهارت در این حوزه بذارید و بعد با خیال راحت تر و ریسک کمتری ورود کنید. قطعا 10 برابر یا 50 برابر شدن سود خیلی شیرینه ولی متاسفانه 10 برابر یا 50 برابر شدن ضرر و زیان و خدای ناکرده از دست دادن کل سرمایه، بسیار تلخ تره.

سخن پایانی

در مقاله لوریج در ارز دیجیتال چیست؟ در مورد استفاده از اهرم ها در معاملات ارز دیجیتال صحبت کردیم و بین سه شیوه رایج معاملات در بازار ارز های دیجیتال، یعنی اسپات، مارجین یا فیوچرز، دیدیم که در معاملات مارجین یا فیوچرز می تونیم با استفاده از اهرم ها به سرمایه مون ضریب بدیم و به طبع اون سود و زیان ما هم با همین ضریب رشد خواهد کرد. نکته ای که باید فراوان متذکر بشیم اینه که سود های نجومی اهرم ها گولتون نزنه و قبل ورود به معاملات اهرمی، حتما دانش و مهارت کافی در تحلیل و مدیریت سرمایه رو به دست بیارید. متاسفانه عجله بی مورد و طمع ورزی ها گاها به قیمت از بین رفتن سرمایه ای که مدت ها براش زحمت کشیده شده تموم میشه. مجموعه آکادمی ارزسنج به شما این توصیه رو داره که اصلا شتابزده عمل نکنید و با بهره گیری از منابع آموزشی فراوانی که در دسترس هستش، مهارت و دانش لازم رو کسب و سپس ورود کنید به این چنین معاملات. مطمئنا به این شکل فعالیت در بازار با کسب سود های خوب براتون دلچسب تر و خوشایند تر خواهد بود. امیدواریم پوزیشن هایی که وارد میشین همشون به تارگت برسن و هیچ وقت لیکوئید نشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ لوریج در ارز دیجیتال

در مورد اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ لوریج در ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+91 = ?