بورس یا ارز دیجیتال؛ کدام بهتر است؟ تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بورس یا ارز دیجیتال؛ کدام بهتر است؟ تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟"


  • 19:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟، چه تفاوتی بین بازار بورس و ارز دیجیتال وجود دارد؟، سرمایه گذاری در رمز ارزها یا بورس؟ احتمالا این موارد بخشی از سوالاتی هستن که ذهن شما رو به خودشون درگیر کردن. امروز قصد داریم که در کنار معرفی بازارهای مالی بورس و کریپتوکارنسی ها، تفاوت های بین این دو مارکت رو هم بیان کنیم تا بتونین بهترین گزینه رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.
تجربه تلخی که از چند سال گذشته در خاطر بیشتر سرمایه گذاران بازار بورس تهران بجا مونده، بیشتر این افراد رو مجاب کرده که بخش قابل توجهی از سرمایه ای که دارن رو از این حوزه خارج کنن. بازار رمز ارزها یکی از اولین گزینه هایی است که توجه این دسته از معامله گر ها بهش جلب شد. از طرفی عده زیادی همچنان قصد ورود به بازار بورس رو دارن، به همین دلیل تصمیم به نگارش این مقاله گرفتیم. پس از مطالعه این مقاله میتونین دید بهتری بین بورس یا ارز دیجیتال چیست؟ داشته باشین و یک حوزه رو برای فعالیت انتخاب کنین.

بازار بورس

بازار بورس

این بخش از مقاله تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟ را به توضیحاتی پیرامون بورس اختصاص دادیم. تقریبا همه کما بیش با بازار بورس آشنایی دارن. بازار بورس و سهام جایی هستش که شرکت ها و صنایع مختلف دولتی و خصوصی بخش از سهام شرکتشون رو برای جذب نقدینگی و سرمایه به فروش میذارن و بعد از عرضه اولیه سهام، در بازار ثانویه سهام عرضه شده بین افراد مختلف خرید و فروش میشه. تقریبا همه کشور ها بازار بورس دارن و در اون به خرید و فروش سهام شرکت ها و صنایع مختلف میپردازن. در ایران بین سال های 97 تا 99 بورس تهران رشد چشمگیری داشت ولی بعدش با افت و نزول روبرو شد. دستکاری شرکت های حقوقی، دخالت دولت و ... از دلایلی هستش که برای توجیه افت بورس ایران گفته میشه. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشه یعنی دی ماه 1400، بورس ایران در وضعیت درجا زدن قرار داره و نه رشد قابل ملاحظه ای داره و نه در حال سقوطه. بازار بورس رو می تونیم یک بازار متمرکز بدونیم. سیستم های متمرکز توسط یک فرد یا نهاد مرکزی مثل دولت ها کنترل میشن و معمولا اعمال نفوذ و دستکاری در این سیستم ها مشهود و مسبوق به سابقه هستش. 
علیرغم اینکه در دو سال ما بین 97 تا 99 بورس ایران رشد چشمگیری داشت و همین امر سبب حرکت خیل عظیم مردم به این بازار شد. ولی در حال حاضر و با شرایط کنونی این بازار اصلا جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و رشد آنچنانی نداره. البته این نکته مربوط به زمان حال هستش و اینکه سرنوشت بورس در آینده چطوری میشه به عوامل مختلفی من جمله تصمیمات دولت ها و ورود نقدینگی بستگی داره. شاید اسم فارکس هم به گوش تون خورده باشه. به فارکس بعضیا بازار بورس جهانی میگن. در بازار فارکس سهام شرکت های مختلف از کل دنیا به علاوه کامودیتی ها و کالا هایی مثل نفت و انس طلا معامله میشه. البته فعالیت در بازار فارکس برای ایرانی ها به دلایل تحریم یک مقدار محدودیت داره ولی غیر ممکن نیست. بعضی از بروکر ها (کارگزاری ها) هستن که امکان ساخت حساب کاربری توسط ایرانی ها رو فراهم کردن و می تونید به این طریق اقدام کنید. بازار فارکس غیر از روز های شنبه و یکشنبه، 24 ساعته فعاله و تریدر ها توش فعالیت دارن.

بازار ارز های دیجیتال

بازار ارز دیجیتال

این بخش از مقاله تفاوت ارز دیجیتال دیجیتال با بورس چیست؟ را به رمزارزها اختصاص دادیم. در اصل بازار ارز های دیجیتال در چند سال اخیر خصوصا ازسال 2017 به بعد رشد و توسعه مداوم و چشمگیری داشته و بازدهیش بسیار بالا بوده. ارزش کل این بازار در حال حاضر به بالای 2 تریلیون دلار رسیده که بیشترین حجم مارکت ان به ارز دیجیتال بیت کوین و روزانه میلیاردها دلار ارز دیجیتال بین مردم در اقصی نقاط جهان معامله میشه. بازار ارز های دیجیتال یک بازار 24 ساعته در 7 روز هفته هستش و تعطیلی در این مارکت معنا و مفهومی نداره. بازدهی بالا ارز های دیجیتال باعث شده تا همه مردم از هر قشری با سرمایه های خرد و کلان خودشون درصدد ورود به این بازار و کسب سود باشن. در بازار ارز های دیجیتال هم همانند سایر بازار های مالی، دانش و تحلیل حرف اول رو میزنه. در ادامه قصد داریم تفاوت ارز دیجیتال با بورس رو بررسی کنیم و ببینیم که هر کدوم چه وضعیتی دارن.

تفاوت ارز دیجیتال با بورس (بورس بهتر است یا ارز دیجیتال)

بازار بورس یا ارز دیجیتال

در این بخش از مقاله تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟ به مقایسه این دو بازار با هم می پردازیم تا به این نتیجه برسیم که بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ بازار بورس و بازار ارز های دیجیتال، هر دو در دسته بازار های مالی قرار می گیرن. بازار های مالی به بستر هایی اطلاق میشه که در اون دارایی های مختلف در پلتفرم های آنلاین به فروش میرسن؛ بدون اینکه دسترسی فیزیکی به دارایی مذکور موضوعیت داشته باشه. در مقایسه و بررسی تفاوت ارز دیجیتال با بورس چند نکته وجود داره که در ادامه بررسی می کنیم.

•    نقد شوندگی:

عنصر نقد شوندگی در بازار های مالی به این معنیه که وقتی میخایم دارایی خودمون رو بفروشیم چقدر زمان خواهد برد تا دارایی ما به فروش بره و به قولی به پول نقد تبدیل بشه. خب حالا میخوایم این فاکتور رو در دو بازار بورس و ارز دیجیتال بررسی کنیم. در بازار بورس، علی الخصوص بورس ایران نقد شوندگی ضعیفه. احتمالا اگر در بورس فعالیت دارید، تجربه کردید که مدتها در صف فروش باقی موندید و شاید در نهایت مجبور شدید دارایی خودتون رو با قیمت پایین تری بفروشید. متاسفانه قفل شدن صفوف فروش و خرید در بورس ایران یک معضل جدی هستش. در مقابل در ارز های دیجیتال، همچین چیزی نداریم و هر موقع که اراده کنید؛ می تونید ارزی رو بفروشید یا بخرید. در بازار ارز های دیجیتال، چیزی با عنوان صف خرید یا فروش معنا و مفهوم نداره.

•    دامنه نوسان:

همونطور که می دونید در بازار بورس ایران، دامنه نوسان داریم. یعنی یک سهم نمی تونه از یک درصد مشخصی (در حال حاضر 5 درصد) در طول روز بیشتر رشد یا افت کنه. در بورس سایر کشور ها هم در بعضیاشون دامنه نوسان وجود داره و در بعشیاشون بورس بدون دامنه نوسان هستش. در بازار ارز های دیجیتال دامنه نوسان نداریم و قیمت یک ارز دیجیتال می تونه در طول یک روز بدون محدودیت رشد یا افت کنه. 

•    ساعت کاری:

در کشور های مختلف، بازار های بورس در روز ها و ساعات مشخصی فعالیت دارن. در ایران بورس در روز های شنبه تا چهار شنبه از ساعت 9 تا 12:30 باز هستش و در روز های تعطیل رسمی، تعطیله. در سایر کشور ها هم چنین قوانینی وجود داره. یکی از نقاط قوت بازار ارز های دیجیتال، اینه که این بازار 24 ساعته و 7 روز هفته فعاله و کاربران بدون محدویت زمانی می تونن خرید و فروش و معامله کنن.

•    قانون عرضه و تقاضا:

این مفهوم در هر دو بازار بورس و ارز دیجیتال تقریبا اثر گذاری یکسانی داره. به طور کلی عرضه و تقاضا در هر بازاری عنصر تعیین کننده قیمت و جهت بازار هستش و چه در بازار بورس و چه بازار ارز های دیجیتال و کلا چه در هر بازار دیگه ای، با افزایش تقاضا، قیمت ها افزایش پیدا می کنه و با افزایش عرضه قیمت ها پایین میاد. اگه می خواین در این زمینه اطلاعات کاملی کسب کنین؛ مقاله مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ ما رو مطالعه کنین.

•    شرایط ثبت نام:

برای ثبت نام در یک کارگزاری بورسی نیاز به حداقل 18 سال و مدارک شناسایی و پایان خدمت و .... هستش، در صورتیکه برای باز کردن حساب کاربری در خیلی از صرافی های ارز دیجیتال، فقط به یک آدرس ایمیل نیاز دارید. البته بعضی از صرافی های ارز دیجیتال احراز هویت رو اجباری می دونن.

•    سود مرکب:

در بازار ارز های دیجیتال این مزیت هست که شما سود مرکب داشته باشید. در این بازار چون قیمت ها به دلار هستش، ضمن سود کردن با افزایش قیمت دارایی، از افزایش قیمت دلار هم سود می کنید.

•    ریسک ها:

به عنوان یک نکته کلی باید در نظر بگیریم که در هر بازار و در هر معامله ای ریسک هایی وجود دارن. ریسک ها رو معمولا نمیشه به صفر رسوند ولی میشه کاهش داد. بالاترین ریسک در بازار های مالی، تحلیل نامناسب و خرید یا فروش هیجانی هستش.

سخن پایانی

سرمایه گذاری و معامله گری در بازار های مالی به خاطر مزایایی که داره مورد توجه خیلی از مردم هستش. در بازار های مالی معمولا شما می تونید با سرمایه کم هم شروع کنید و به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز نیست. بازار های مالی بسیار متنوع هستن که هر کدوم شرایطی دارن برای خودشون. در این مقاله ما بازار بورس و بازار ارز های دیجیتال رو به عنوان دو نمونه از بازار های مالی بررسی کردیم و همینطور فاکتور های مهم و تعیین کننده رو بین این دو بازار مقایسه کردیم. امیدوارم مقاله تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟ براتون مفید بوده باشه و همیشه سرمایه گذاری و معاملات پر سودی داشته باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بورس یا ارز دیجیتال؛ کدام بهتر است؟ تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟

در مورد بورس یا ارز دیجیتال؛ کدام بهتر است؟ تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+51 = ?