هاوینگ بیت کوین چیست؟ (تاریخ هاوینگ بیت کوین)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "هاوینگ بیت کوین چیست؟ (تاریخ هاوینگ بیت کوین)"


  • 15:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

هاوینگ بیت کوین چیست و چرا در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟ معنی هاوینگ چیست؟ امروز قصد داریم که به طور کاملا تخصصی در مورد کلمه Halving در دنیای کریپتوکارنسی ها صحبت کنیم. همچنین به شکل کاملا ویژه در مورد هاوینگ بیت کوین و تاثیری که در قیمت BTC دارد، صحبت خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد این واژه و کاربردی که در حوزه کریچتوکارنسی ها داره آشنا بشین.
هاوینگ یکی از مهمترین وقایعی است که در بازار ارزهای دیجیتال رخ میده و تاثیر به سزایی رو روی کلیت این مارکت میذاره. به همین دلیل آشنایی با این اصطلاحات کاربردی در ارز های دیجیتال برای درک بازار و فعالیت در حوزه رمز ارزها بسیار مهم است. یکی دیگر از مسائل مهمی که در این مقاله به آن پرداخته ایم، تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین است. اهمیت این تاریخ رو میتونیم در تاثیری که هاوینگ در قیمت Bitcoin گذاشته، بدونیم. زیاد هستن که شاید بعضیاشون به نظرتون گنگ و مبهم بیاد. یکی از این اصطلاحات، هاوینگ بیت کوین هستش و اینکه هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه زمانی اتفاق می افتد ؟

halving bitcoin

هاوینگ (Halving) ارز دیجیتال چیست؟ کلمه‌ هاوینگ از لغت‌ انگلیسی Halv به معنای نصف شدن اقتباس شده. در دنیای ارز های دیجیتال فرآیند هاوینگ به پروسه نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک در زنجیره گفته میشه. پدیده هاوینگ عمدتا در ارز دیجیتال بیت کوین مطرح هستش که از الگوریتم اجماع PoW استفاده می کنه. به طور متوسط هر ساعت 6 بلوک جدید به زنجیره شبکه بیت کوین افزوده میشه و طبق پروتکل های بیت کوین، فرآیند هاوینگ باید بعد از هر 210 هزار بلاک انجام بگیره. از همین رو با در نظر داشتن هر ساعت 6 بلاک و مجموعا 210 هزار بلاک برای هاوینگ، تقریبا هر 4 سال یک بار باید منتظر هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراجش بشیم.

به بیانی دیگه مدت زمان هاوینگ با توجه به تعداد بلاک‌ های اضافه شده به زنجیره اصلی محاسبه میشه، با این حال با توجه به قوانین وضع شده در شبکه‌ بیت کوین و متوسط زمان اضافه شدن بلوک های جدید این فرآیند به طور تقریبی هر 4 سال یک بار تخمین زده میشه. پس متوجه شدیم که هاوینگ بیت کوین چیست و وقتی از این مفهوم صحبت میشه منظور چه چیزایی هستش. در ادامه در مورد علت و هدف هاوینگ صحبت خواهیم کرد و خواهیم دید که فرآیند هاوینگ چیست و چه چیزی رو دنبال می کنه.

هدف هاوینگ ارز دیجیتال چیست ؟

هدف هاوینگ بیت کوین

اصلی ترین هدف از هاوینگ بیت کوین، مدیریت عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل کلی حاکم بر بازار ها هستش. همونطور که می دونید، قیمت یک دارایی تابع عرضه و تقاضا اون در بازار هستش. با افزایش عرضه قیمت ها کاهش و با افزایش تقاضا، قیمت ها افزایش پیدا می کنه. پروژه های ارز دیجیتال هم برای مدیریت ارزش کوین ها و توکن های خودشون سعی در کنترل عرضه و تقاضا دارن. برای این کار ساز و کار های متنوعی توسط توسعه دهنده ها تدارک دیده شده، برای مثال بعضی از ارز ها مثل بایننس کوین، کوین سوزی و توکن سوزی دارن و بدین طریق در بازه های زمانی مشخص مقداری از کوین ها رو از بازار جمع آوری می کنن و می سوزونن.

این کار باعث تضمین حفظ ارزش اون کوین در بلند مدت میشه. بیت کوین هم از مفهومی به نام هاوینگ برای این کار استفاده می کنه. همونطور که می دونید، بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل استخراج هستش. به این معنی که توسط دستگاه هایی به نام ماینر، استخراج میشه و تولید و عرضه اون تحت فرآیند ماینینگ هستش. برای مدیریت عرضه بیت کوین، در پروتکل های این رمز ارز تعبیه شده که در هر 210 هزار بلاک (مدت زمان تقریبی 4 سال) پاداش ماینینگ نصف بشه. با نصف شدن عرضه بیت کوین در هر 4 سال یک بار توسط ماینر ها، ارزش این ارز در بلند مدت حفظ میشه. اگه دوست دارین در مورد استخراج ارز دیجیتال چیست؟ بیشتر اطلاعات کسب کنین ویدئوی ما را تماشا کنید.
ویتالیک بوترین خالق اتریوم در مورد هاوینگ این طور میگه : 
علت اصلی این کار (هاوینگ) کنترل تورم هستش. یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات ارز های فیات سنتی که تحت کنترل بانک ‌های مرکزی هستن، اینه که این بانک‌ ها می تونن به هر مقدار که بخوان پول چاپ کنن. بیت کوین بر خلاف ارز های رایج، طوری طراحی شده که مثل یک کالای با ارزش مثل طلا عمل کنه. میزان طلا های موجود در دنیا محدوده و با استخراج هر گرم طلا، استخراج گرم های بعدی سخت تر میشه. به خاطر همین عرضه محدود هستش که طلا تونسته در طول مدت هزاران سال موقعیت خودش رو به عنوان یک عنصر ذخیره ارزش حفظ کنه.

تاریخچه هاوینگ چیست ؟

هاوینگ بیت کوین چیست؟

در ابتدای تولد بیت کوین، در ازای ایجاد یک بلوک توسط ماینر در شبکه، ماینری که این کار رو انجام داده بود، 50 واحد بیت کوین رو به عنوان پاداش دریافت می کرد. اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر سال 2012 در بلوک شماره 210 هزار رخ داد. بعد از این تاریخ، پاداش استخراج بیت کوین به ازای تشکیل هر بلوک جدید به 25 واحد کاهش پیدا کرد. هاوینگ بعدی بیت کوین در جولای 2016 و در بلاک 420 هزار رخ داد. دقیقا بعد از اضافه شدن 210 هزار بلاک جدید. با هاوینگ 2016 هم پاداش استخراج به 12.5 واحد به ازای هر بلوک جدید کاهش پیدا کرد. سومین و آخرین هاوینگ بیت کوین تا حالا هم در ماه می سال 2020 رخ داد و این فرآیند در بلوک شماره 630 هزار ثبت شد. بعد آخرین هاوینگ، پاداش تشکیل هر بلوک به عدد 6.25 رسید و طبیعتا در هاوینگ بعدی بیت کوین که در سال 2024 خواهد بود این مقدار هم نصف میشه و به عدد 3.125 میرسه و این فرایند باعث میشه ماینرها انرژی بیشتری مصرف کنن تا یک بیت کوین رو استخراج کنن.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

همونطور که در تصویر فوق و نمودار قیمتی بیت کوین میبینید، فرآیند هاوینگ باعث تضعیف عرضه و به طبع اون افزایش قیمت بیت کوین در طی سه دوره هاوینگ شده. به طور کلی در اقتصاد همیشه کاهش عرضه رو مساوی افزایش قیمت دونستن. در تاریخچه قیمتی بیت کوین هم میبینیم که با هر بار هاوینگ، قیمت ها جهش داشتن. در ادامه نگاه اجمالی به 3 دوره قبلی هاوینگ میندازیم.
•    هاوینگ بیت کوین در 2012 : در سال 2012 و با وقوع اولین هاوینگ تاریخ بیت کوین، در ابتدا برای 6 هفته قیمت بیت کوین نزولی و رو به پایین بود ولی بعد این مدت قیمت بیت کوین تا 230 دلار هم افزایش پیدا کرد. این در حالی به وقوع پیوست که قبل هاوینگ قیمت بیت کوین حدود 13 دلار بود. البته عده ای از کارشناس ها، فضای سیاسی اون دوران رو هم موثر بر افزایش قیمت بیت کوین دونستن.
•    هاوینگ 2016 : در دومین مرحله هاوینگ بیت کوین در سال 2016 هم پس از اتمام، قیمت بیت کوین رشد آنچنانی نداشت ولی طی یک سال، قیمت بیت کوین به 20 هزار دلار رسید و تونست رشد 31 برابری رو ثبت کنه. (قیمت بیت کوین در زمان رخ داد دومین هاوینگ 650 دلار بود)
•    هاوینگ 2020 : سومین و آخرین هاوینگ بیت کوین تا به الان در تاریخ 11 ماه می سال 2020 رخ داد. در زمان این هاوینگ بیت کوین دیگه یک ارز دیجیتال ناشناس نبود و افراد زیادی این ارز دیجیتال رو می ‌شناختن، همه‌ گیری کرونا در آستانه‌ هاوینگ سال 2020 بیت کوین سبب شد خیلی از افراد، با توجه به ماهیت بیت کوین و ویژگی های اون به این ارز دیجیتال روی بیارن، به عبارتی همه گیری کرونا و کاهش مجدد عرضه بیت کوین در هاوینگ، باعث شد تا قیمت بیت کوین رشد چشمگیری داشته باشه.

وضعیت ماینینگ در آستانه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

با بررسی اطلاعات Google Trends مشخص میشه که کاربرانی که میدونن ارز دیجیتال چیست؟ و با این بازار اشنایی خوبی دارن، در آستانه‌ هاوینگ بیت کوین، علاوه بر عبارت هاوینگ بیت کوین، عبارت خرید بیت کوین رو هم به دفعات زیاد جست و جو می کنن که این نشان از انتظار کاربران برای افزایش قیمت بیت کوین بعد از هر هاوینگ هستش. طبیعتا هاوینگ برای ماینر ها اصلا خوشایند نیست حدااقل در کوتاه مدت. حتی ممکنه برخی ماینر ها برای به روز رسانی خودشون یا خروج از بازار به یک باره ارز های خودشون رو بفروشن و این امر ممکنه افت کوتاه مدتی برای قیمت بیت کوین داشته باشه. همینطور بعضی از ماینر ها مخصوصا فارم های ماینینگ کوچک، بعد از هر هاوینگ از دور خارج میشن و تجهیزات رو جمع آوری می کنن. البته بخشی از همین ها با رشد قیمت بیت کوین دوباره دست به کار میشن و ماینینگ رو از سر می گیرن.

تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین

حالا که فهمیدیم معنی هاوینگ چیست؟ سوال بعدی که باید بهش پاسخ بدیم اینه که تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟
برای رسیدن به تاریخ دقیق هاونیگ بیت کوین در سال 2024 فقط کافیه که یک سری محاسبه ساده رو انجام بدیم. همونطور که میدونین به ازای هر 210 هزار بلوک پدیده هاوینگ رخ میده. تا به امروز بیش از 18 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده و فقط 3 میلیون واحد دیگر از این رمز ارز باقی مونده.
با توجه به این داده ها میتونیم تاریخ دقیق هاوینگ بعدی بیت کوین رو محاسبه کنیم. همونطور که قبلا اشاره کردیم حدودا هر جهار سال یک بار Halving رخ میده که تاریخ دقیق اون 6 ام ماه می سال 2024 است؛ با تقویم شمسی این اتفاق در 17 اردیبهشت 1403 اتفاق میفته.

سخن پایانی

در مقاله هاوینگ چیست؟ که مطالعه کردید در مورد یکی از مفاهیم مهم در مورد بیت کوین صحبت کردیم. مفهوم هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج ماینر های بیت کوین. پروتکل بیت کوین به نحوی طراحی شده که در هر 210 هزار بلاک که مدت زمان تقریبی 4 سال رو طول میکشه، برای مدیریت عرضه و حفظ ارزش بیت کوین، پاداش استخراج بیت کوین رو نصف کنه.

آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2020 رخ داد و هاوینگ بعدی هم در سال 2024 خواهد بود و مجددا استخراج ماینر ها نصف خواهد شد. در سه دوره هاوینگ قبلی، بیت کوین با افزایش و رشد قیمتی روبرو شده. اینکه آیا در هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 هم این چنین خواهد شد یا نه باید ببینیم که گذر زمان چی رو ثابت می کنه. در هر حال در این مقاله با مفهوم هاوینگ بیت کوین آشنا شدید و امیدوارم از سایر آموزش های آکادمی ارزسنج هم جهت افزایش سطح دانش و آگاهی خودتون نهایت استفاده رو ببرین و هر روز تو دنیای پر سود و جذاب کریپتوکارنسی موفق تر باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هاوینگ بیت کوین چیست؟ (تاریخ هاوینگ بیت کوین)

در مورد هاوینگ بیت کوین چیست؟ (تاریخ هاوینگ بیت کوین) نظر دهید
سوال امنیتی :5+38 = ?