عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 14:01 1403-01-29
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

 
عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ موضوعی که در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال می خوایم بررسی کنیم. تا همین چند سال پیش یه تعداد ارز دیجیتال محدود داشتیم که آنچنان شناختی ازشون بین مردم نبود و مورد بی رغبتی جوامع و فعالان عرصه فناوری بودن. تقریبا از سال 2017 به بعد شاهد گسترش و فراگیری بلاکچین و ارز های دیجیتال بودیم و در حال حاضر که در اواخر سال 2021 قرار داریم، ارزهای دیجیتال به یک بازار بزرگ چند تریلیون دلاری تبدیل شدن که روزانه میلیارد ها دلار ارز دیجیتال داره بین مردم در سراسر دنیا خرید و فروش میشه. در کل بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پر سود و جذاب هستش که با شناخت صحیح، دانش کافی و اتخاذ رویکرد مناسب میشه به سود های خوبی در این بازار رسید. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مفاهیم اساسی و تعیین کننده بازار ها صحبت کنیم. این مفهوم در هر بازاری موجودیت داره؛ ولی تمرکز اصلی ما تو این مقاله روی بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. مفهوم عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ موضوعیه که این مقاله رو بهش اختصاص دادیم.
عرضه و تقاضا، عناصری تعیین کننده در بازار ارزهای دیجیتال هستند که داشتن درک درستی از مفهوم و مبانی اون، میتونه در موفقیت هر سرمایه گذار و معامله گر نقش بسزایی رو داشته باشه. پیچیدگی بازار ارزهای دیجیتال، در نگاه اول ممکنه مقداری گیج کننده به نظر برسه ولی بعد از شناخت فنون کاربردی، علاوه بر کاهش ریسک در معاملات، نتیجه کار رو هم خوشایند تر میکنه. شناخت و پیش بینی رفتار ها در بازار ارزهای دیجیتال میتونه این شانس رو به ما بده که با ریسک کمتر و اطمینان بیشتری به معامله و خرید و فروش بپردازیم.

آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا در بازار

عرضه و تقاضا

تقاضا (Demand) به ساده ترین تعریف یعنی میزان درخواست مصرف کننده یا خریدار. به شکل دقیق ‌تر اگه بخوایم توضیح بدیم، هر مقداری از کالا یا یک خدمت که خریدار یا مصرف کننده در ازای قیمتی مشخص حاضر به خرید اون باشه رو میزان تقاضای اون خدمت یا کالا میگیم. از نقطه نظر تحلیلی، ارتباط بین قیمت و مقدار تقاضا، به رابطه تقاضا معروف هستش. حالا که با مفهوم تقاضا آشنا شدیم میتونیم تمامی این تعاریف رو بر عکس کنیم تا به مفهوم عرضه برسیم. از همین رو به مقدار کالا یا خدمتی که تولید کننده یا فروشنده در ازای قیمتی مشخص، به بازار ارائه میکنه، عرضه میگیم. دقیقا مثل تقاضا برای عرضه هم رابطه ای مشخص داریم که به صورت رابطه ای بین قیمت و عرضه هستش. اگه به جملات قبلی دقت کرده باشین در دو رابطه قبلی، از عبارت قیمت مشخص استفاده کردیم. از همین رو به راحتی میشه فهمید که یکی از اصلی ترین فاکتور های تعیین قیمت کالا ها و خدمات، معیار عرضه و تقاضا میباشد. 

دوره پیشنهادی: آموزش تحلیل فاندامنتال

هر مقدار که قیمت یک کالا یا خدمت افزایش پیدا کنه، مقدار زمان لازم برای تامین هزینه خرید اون کالا یا خدمت هم بیشتر میشه و از سوی دیگه ممکنه برای خیلی از افراد، ارزش اون کالای مشخص در قبال قیمتش زیاد باشه. به همین خاطر میشه پیش بینی کرد که با افزایش قیمت ها میزان خرید کاهش پیدا خواهد کرد. در اقتصاد به این رویه، قانون تقاضا گفته میشه. از سمت دیگر در مولفه عرضه یا Supply قضیه وارونه میشه. به همین خاطر برای پاسخ به سوال قانون عرضه چیست؟ باید بگیم که در عرضه، هر مقدار که قیمت ها بالا بره، عرضه هم بیشتر خواهد شد. در واقع رابطه قیمت و عرضه به شکل یه خط با شیب مثبت و رو به بالاست. به طور قطع هر فروشنده و ارائه دهنده خدماتی علاقه داره که کالا یا خدمت خودش رو با قیمت بالاتری بفروشه. به این رویه هم، قانون عرضه میگیم. 

البته دقت کنید که قانون عرضه و تقاضا همیشه به این صورت هم نیست و به عنوان یک نکته بدونید که گاهی ممکنه با افزایش قیمت ها، فروشندگان کالای کمتری به فروش برسونن یا همچنین با کاهش قیمت ها، خریداران و مصرف کنندگان کالا کمتری خریداری کنن. دلیل این اتفاق رو میتونیم در طمع فروشنده یا خریدار برای قیمت های مد نظر خودش جست و جو کنیم. گاها وقتی که قیمت ها بالا میره، فروشندگان به امید قیمت های بالاتر از فروش خودداری و در مقابل هنگام کاهش قیمت ها خریداران به امید کاهش بیشتر از خرید امتناع میکنن. مطابق تجربیات در بازار رمز ارز ها به منظور جلوگیری از ضرر های محتمل این گونه رفتار ها رو توصیه نمی¬کنیم. در هر بازاری چه بازار های سنتی و چه بازار ارزهای دیجیتال، دارایی و قیمت مورد نظر با دو مولفه تعریف میشه. فاکتور اول قیمت دارایی و فاکتور دوم ارزش دارایی هستش. نکته مهم اینه که ضرورتی نداره که قیمت یک کالا با ارزش اون برابر باشه اما خب چه چیزی هست که باعث میشه قیمت یک دارایی با ارزش اون برابری نکنه؟ 

مقاله پیشنهادی: ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال 

عرضه و تقاضا شاید مهم ترین فاکتور ها برای تعیین قیمت یک دارایی باشن، برای مثال برای درک قدرت مفهوم عرضه و تقاضا، برای چند لحظه به قیمت نجومی ماسک های ساده در اوایل فراگیری کرونا توجه کنید. ارزش یک ماسک ساده سه لایه شاید یکی دو هزار تومن بیشتر نباشه اما در اوایل همه گیری کرونا به خاطر افزایش تقاضا برای این کالا، قیمت این جنس به ارقام خیلی بالاتری رسید و با گذشت زمان و با افزایش تولید و عرضه، قیمت ماسک متعادل تر شد. این یک مثال ساده از قدرت و تعیین کنندگی مفهوم عرضه و تقاضا در یک بازار سنتی بود. در بازار ارزهای دیجیتال هم روال عرضه و تقاضا، دقیقا به همین شکله و این مولفه ها قدرت تعیین کنندگی قیمت رو دارن.

مفهوم عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست ؟

عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال

در حال حاضر در بازار ارز های دیجیتال، چند هزار ارز دیجیتال داریم که مثل یک کالا یا دارایی هر روز خرید و فروش و معامله میشن. همونطور که اشاره کردیم، مفهوم عرضه و تقاضا (Supply & Demand) قوی ترین فاکتور تعیین قیمت در همه بازارها هستن که ارزهای دیجیتال هم از این قانون پیروی میکنن. در بازار رمز ارزها شاهد هستیم که وقتی نهنگ ها و سرمایه داران بزرگ اقدام به فروش ارز هاشون میکنن، چطور قیمت یک ارز سقوط میکنه. همچنین با خریدشون و افزایش تقاضا در بازار، قیمت ها افزایش پیدا میکنه. یکی از عوامل دیگه ای که روی میزان عرضه و تقاضای یه ارز تاثیر داره، توکن سوزی نام داره. تیم های توسعه ارز دیجیتال، تکنیکی دارن موسوم به توکن سوزی، در این روش شرکت ارائه دهنده رمز ارز گاهی اوقات مقداری از توکن های خودش رو از دور خارج میکنه. با اینکار، عرضه کل در ارز دیجیتال مورد نظر کاهش پیدا میکنه.
با این روش عرضه کوین مورد نظر در بازار کاهش پیدا میکنه و در نتیجه ارزش و قیمت آن ارز هم بالا میره. برای مثال شرکت بایننس که صاحب پروژه بایننس کوین هم هستش، هر سه ماه یک بار 20 درصد از سود حاصله خودش رو صرف خرید رمز ارز های بایننس کوین و از دور خارج کردن اونا میکنه. بیت کوین هم هر 4 سال یک بار عملیات هاوینگ رو اجرا میکنه که باعث کاهش درصد پاداش ماینر ها میشه. بله همونطور که متوجه شدید اکثر پروژه ها سعی دارن که به مرور زمان نسبت تقاضا به عرضه رو افزایش بدن تا در بلند مدت باعث حفظ ارزش پروژه خودشون بشن. هر پروژه سیاست های خودش رو در ارتباط با توکن سوزی جلو میبره و سعی داره تا به هر صورتی ارزش پروژه در گذر زمان حفظ بشه. اگه دوست دارین درباره نحوه خرید ارز دیجیتال اطلاعات کاملی کسب کنین، مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.

تاثیر عرضه و تقاضا در کوتاه مدت بر روی قیمت ارز های دیجیتال 

تاثیر عرضه و تقاضا

برخی از رویداد ها در بازار ارز های دیجیتال باعث میشه که هیجانات و احساسات مردم نسبت به یک رمز ارز مشخص در مدت زمان کوتاهی تغییر کنه. برای نمونه چنان چه یک شخصیت مهم یا یک شرکت بسیار معتبر و تاثیر گذار از یک رمز ارز بخصوص دفاع و در موردش صحبت کنه (مثل حرف هایی که ایلان ماسک در مورد بعضی از ارزهای دیجیتال میزنه)، تقاضای زیادی برای اون ارز بوجود میاد؛ مسلما قیمت اون رمز ارز هم در مدت زمان کوتاهی به شکل مقطعی افزایش پیدا میکنه و از ارزش ذاتی اون بالاتر میره. زمانی که احساسات و دیدگاه عموم نسبت به یک ارز دیجیتال خاص مثبت بشه، تقاضا برای خرید اون افزایش پیدا میکنه. در کنار این گاهی با افزایش تقاضا، دارندگان دارایی از فروش ارز هاشون امتناع میکنن و در نتیجه خریدار قیمت بالاتری رو پیشنهاد میده که این مسئله هم باعث افزایش قیمت در کوتاه مدت میشه. بر عکس این مورد هم وجود داره مثلا ممکنه فروشنده قصد فروش دارایی هاش رو داشته باشه ولی چون خریداران تمایلی نشون نمیدن، ناچارا قیمت کمتری رو ارائه میکنن. از همین رو یک سری از نهنگ ها و سرمایه گذاران بزرگ، با استفاده از این فرصت های پیش اومده، میتونن در کوتاه مدت به سود های خوبی برسن.

سخن پایانی

بازار های مالی بسیار وسیع و گسترده هستن و مفاهیم متنوعی دارن. در این مقاله مفهوم عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ یکی از مفاهیم مهم این حوزه رو بهتون معرفی و اون رو از جنبه های مختلف بررسی کردیم. این مفهوم در تمامی بازار ها اعم از سنتی و مدرن نقش تعیین کننده ای داره و در بازار ارزهای دیجیتال هم فاکتور مهم و تاثیر گذاری برای تعیین قیمت و روند کلی بازار به حساب میاد. در نتیجه افزایش تقاضا برای یک دارایی خاص یا یک رمز ارز مشخص ممکنه قیمت اون بالاتر از ارزش واقعیش بره و به اصطلاح حباب ایجاد بشه. بر عکس این قضیه هم هست و ممکنه با عرضه مازاد یک دارایی یا یک رمز ارز، قیمت اون حباب منفی پیدا کنه و پایین تر از ارزش ذاتیش قرار بگیره. همچنین شرکت های ارائه دهنده رمز ارز ها هم از تکنیک توکن سوزی برای کاهش عرضه و افزایش تقاضا و در نتیجه حفظ ارزش پروژه خودشون استفاده میکنن. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+86 = ?