آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال | هر آنچه باید قبل از خرید رمز ارزها بدانیم

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال | هر آنچه باید قبل از خرید رمز ارزها بدانیم"


  • 13:01 1403-01-04
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

شاید شنیده باشین که دوست و آشنایی بیاد و بگه که فلان ارز دیجیتال رو خریدم و تو یه ماه سه برابر شد و کلی سود کردم. البته با برعکس این قضیه هم شاید برخورد کرده باشین و کسی اومده باشه بگه یه خرید داشتم و الان کلی تو ضررم و نصف سرمایه ام رفته. بازار ارز های دیجیتال ضمن اینکه جذابیت و بازدهی بالایی می تونه داشته باشه، به همون اندازه هم می تونه پر ریسک و زیان بار باشه. این که یک فرد سود می کنه یا زیان، به فاکتور های مختلف بستگی داره و عمدتا سطح دانش و مهارت و البته تجربه، اصلی ترین عناصر تعیین کننده در کم و کیف معاملات رمز ارزی ما خواهند بود. در این مقاله قصد داریم آموزش جامعی از اصول خرید و فروش ارز دیجیتال داشته باشیم و همه جوانب این امر رو با هم بررسی کنیم. در نظر خیلی از کاربران شاید مقوله خرید و فروش ارز دیجیتال، یک موضوع ساده و پیش پا افتاده به نظر برسه ولی در واقعیت امر، این قضیه اصول و ریزه کاری هایی داره که رعایت هر چه بیشتر به شما در کاهش ریسک ها و افزایش حاشیه سود کمک خواهد کرد. این نکته رو در نظر داشته باشین که بازار ارز های دیجیتال، به خاطر بازدهی خارق العاده ای که داشته، خیلیا رو پولدار کرده و اگه فرصت های این بازار رو از دست بدین؛ ممکنه که در آینده پشیمون بشید و حسرت بخورید. در این مقاله قصد داریم مقوله خرید و فروش ارز دیجیتال رو به طور کلی و از همه نظر بررسی کنیم. این مقاله رو کامل بخونید و سوالات تون رو هم با تیم کارشناسان ما مطرح کنید.

بازار ارز های دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارز های دیجیتال، در دسته بازار های مالی قرار می گیره. بازار های مالی به طور کلی محلی برای معاملات دارایی های مالی هستش. دارایی هایی مثل سهام، ارز های فیات، انس طلا و .... . به عبارتی در بازار های مالی، دسترسی فیزیکی به یک دارایی و کالا مد نظر نیست و در بستر مجازی و دیجیتالی، دارایی های مختلف خرید و فروش میشن. بازار رمز ارز ها در چند سال اخیر (تقریبا از سال 2017  به بعد) تبدیل شده به یکی از بزرگ ترین بازار های مالی جهان. بازاری با ویژگی های شاخص و متفاوت نسبت به بازار های مالی سنتی مثل بورس و ... امروزه بازار ارز های دیجیتال، ارزش کل چند تریلیون دلاری داره و روزانه میلیاردها دلار پول در این بازار در حال گردش هستش. خوشبختانه دسترسی به این بازار در سراسر دنیا خیلی ساده هستش و فقط یک سیستم متصل به اینترنت نیاز داره. در بازار ارز های دیجیتال شما می تونید بدون تعطیلات هفتگی  و 24 ساعته به معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. نقد شوندگی بازار ارز های دیجیتال، نسبت به سایر بازار های مالی بیشتره و مثل بازار بورس نیست که گاها در صف های خرید یا فروش گیر کنید. تقریبا در هر زمانی که اراده کنید، می تونید یک ارز رو با قیمت لحظه ای بخرید یا بفروشید. ویژگی مهم این بازار در اینه که فرد یا نهاد خاصی کنترل و نظارتی روی اون نداره. در این بازار هم همچون سایر بازار ها، عرضه و تقاضا مهم ترین فاکتور تعیین کننده قیمت هستش. احتمالا با مفهوم نهنگ ها آشنایی دارین. نهنگ در این بازار به کسایی گفته میشه که حجم زیادی از یک رمز ارز بخصوص رو دارن. این نهنگ ها معمولا با فروش یا خرید هاشون، تاثیر زیادی بر حجم عرضه و تقاضا و به طبع قیمت ها و روند کلی بازار دارن. از همین رو شناسایی و پیش بینی رفتار نهنگ ها همیشه یک فاکتور ارزیابی در بازار رمز ارز ها بوده.

کسب دانش و مهارت کافی در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال

یکی از معضلات و مشکلاتی که داریم اینه که افراد گاها هیجان زده و بدون دانش و مهارت کافی وارد این بازار میشن و در نهایت با ضرر و زیان، سرخورده و ناامید مجبور به ترک بازار میشن. باید در نظر داشته باشین که فرصت کسب درآمد از بازار های مالی مقطعی و موقت نیست و شما وقت دارید که آموزش های لازم رو ببینید و بعد وارد این عرصه بشید. آشنایی با مفاهیم پایه بازار و رمز ارز ها، شناخت انواع اقسام معاملات، شیوه های مختلف تحلیل، مدیریت ریسک و سرمایه و .... همگی از مواردیه که برای ورود به این بازار پیش نیاز هستن. تجربه نشون داده کسایی که با دست پر وارد این حوزه شدن، حاشیه سود بالاتری داشتن و هیجانات و احساسات جز ضرر چیزی در بر نداشته. خوشبختانه منابع آموزشی در این حوزه فراوانه و بهانه ای برای یاد نگرفتن نمیذاره.

پلتفرم های خرید و فروش ارز های دیجیتال

خرید و فروش ارز های دیجیتال

از اونجایی که رمز ارز ها ماهیت مجازی و کاملا دیجیتالی دارن، خرید و فروش و انتقال مالکیت شون هم باید دیجیتالی باشه. یک ارز دیجیتال وجود فیزیکی نداره و صرفا به شکل کد هایی روی شبکه بلاکچین قرار داره. در حال حاضر اصلی ترین و معتبر ترین پلتفرم های برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال، صرافی های ارز دیجیتال هستن. روزانه میلیون ها کاربر در بستر این صرافی ها اقدام به خرید ارز دیجیتال یا فروشش می کنن. صرافی های ارز دیجیتال یک وب سایت یا اپلکیشن قدرتمند هستن که پروسه خرید ها و فروش ها رو مدیریت کرده و امکاناتی مثل کیف پول تحت وب هم برای نگه داشتن دارایی ها در بستر صرافی فراهم کردن. به لیست صرافی های فعال در دنیا نگاه کنیم، ده ها صرافی ارز دیجیتال میبینم که هر کدوم شرایط و امکاناتی دارن. معروف ترین و بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال، صرافی بایننس هستش که چند ده میلیون کاربر داره. صرافی های کراکن، کوکوین، کوین بیس و .... از دیگر صرافی های معروف دنیا هستن. البته به طور کلی صرافی های ارز دیجیتال رو می تونیم به دو دسته متمرکز (CEX) یا غیر متمرکز (DEX) تقسیم کنیم. هر کدوم از این دسته صرافی ها مزایا و معایب خودشون رو دارن. برای مثال صرافی های متمرکز بر خلاف ذات غیر متمرکز ارز های دیجیتال، به طور کامل متمرکز عمل می کنن و امکان دخالت و کنترل روی دارایی های کاربر در این وجود داره و حتی می تونن حساب کاربری رو مسدود و دارایی ها رو بلوکه کنن. صرافی های غیر متمرکز چنین محدودیتی ندارن و مدیریتی بر دارایی ها ندارن. در مقابل تنوع ارز ها و امکانات صرافی های متمرکز نسبت به صرافی های غیر متمرکز بیشتره. همونطور که دیدید، کاملا به شرایط کاربر و معیار هایی که مد نظر داره بستگی داره که کدوم نوع صرافی رو برای فعالیت انتخاب کنه. در ادامه مقایسه ای بین صرافی های ایرانی و خارجی خواهیم داشت.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی ؟

صرافی ارز دیجیتال

پیش تر گفتیم که برای خرید ارز دیجیتال، باید از بستر صرافی های ارز دیجیتال استفاده کنیم. در این قسمت شرایط صرافی های خارجی با صرافی های داخلی رو بررسی می کنیم. همونطور که می دونید، به خاطر تحریم ها، کاربران ایرانی مشکلاتی در ارتباطات بین المللی دارن و کار با صرافی های خارجی هم از این قضیه مستثنا نیست. چون صرافی های متمرکز، به شکل مرکزی مدیریت میشن، امکان اعمال نفوذ بر مدیریت اونا در جهت همسویی با سیاست مراکز قدرت وجود داره. برای مثال صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین و مطرح ترین صرافی ارز دیجیتال بار ها اعلام کرده که دوست داره با کاربران ایرانی کار کنه ولی این اجازه رو بهش نمیدن. سابقا که احراز هویت در بایننس ضروری نبود، کاربران ایرانی با استفاده از VPN یا VPS اقدام به هویت سازی مجازی و استفاده از آی پی کشور های دیگه می کردن و از امکانات بایننس بهره مند بودن، ولی همین چند وقت پیش بایننس احراز هویت و بارگذاری مدارک هویتی رو برای همه کاربرانش اجباری کرد و دیگه با جعل آی پی نمیشه در این پلتفرم فعالیت کرد.
 البته همچنان صرافی های خارجی معتبر دیگه ای مثل کوکوین هستن که به کاربران ایرانی خدمات ارائه میدن ولی هیچ تضمینی وجود نداره که تحت فشار ها رویه شون رو عوض نکنن. مخصوصا که دولت امریکا هم اظهاراتی در این رابطه داشته و سعی در اعمال نفوذ روی این حوزه هم داره. به طور کلی کار با صرافی های خارجی، تا زمانی که تحریم های خارجی وجود داره، همواره با ریسک همراه خواهد بود.
 در مقابل ما یک سری صرافی های ارز دیجیتال داریم که در داخل ایران تاسیس شدن و فعالیت می کنن. با وجود اینکه صرافی های ایرانی به گستردگی و سطح امکانات صرافی های خارجی مثل بایننس نیستن اما خیلی از نیاز های کاربران ایرانی رو می تونن پاسخ بدن. برای مثال کسی که میخواد ارز دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، کاردانو و .... بخره و چند ماهی نگه داره و بفروشنه، اصلا نیازی نداره به یک صرافی خارجی مراجعه کنه و درد سر ها و ریسک هاشو به جون بخره. برای خرید بلند مدت و سرمایه گذاری و حتی معاملات اسپات، صرافی های ایرانی می تونن یک گزینه کارآمد برای کاربران ایرانی باشن. وقتی میخواین یک ارز رو بخرین و در کیف پولتون در میان مدت یا بلند مدت سرمایه گذاری کنید، هیچ فرقی نداره که از بایننس این خرید رو بکنید یا از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی.
 به علاوه اینکه صرافی های ایرانی، با توجه به مقوله زبان، رابط کاربری ساده تری دارن و کاربران محیط کاربری وب سایت رو بهتر درک می کنن و در صورت بروز مشکلی، می تونن ارتباط موثر تری با پشتیبانی صرافی برقرار کنن. در صرافی ارز دیجیتال ایرانی، برای خرید نیاز به ارز واسطه ای مثل تتر وجود نداره و خرید ها تونو رو می تونید به ریال انجام بدید ولی سود تون دلاری باشه. مشکل اساسی که صرافی های ایرانی دارن در اینه که از مدل های پیشرفته تر معاملاتی مثل مارجین و فیوچرز پشتیبانی نمی کنن و امیدواریم که در آینده نزدیک این امکان هم به صرافی های داخلی افزوده بشه. پس اگه بخوایم جمع بندی در مورد انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی داشته باشیم، برای خرید های عادی به قصد سرمایه گذاری و حتی اسپات، بی دردسر ترین گزینه، صرافی های داخلی هستن ولی برای معاملات مارجین و فیوچرز، می تونیم با رعایت نکاتی از بستر صرافی های خارجی استفاده کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز ویدئوی آموزشی ما را مشاهده نمایید.

کلاهبرداری ها در خرید و فروش ارز دیجیتال

کلاهبرداری ها در خرید و فروش ارز دیجیتال

در بازار ارز های دیجیتال، کلاهبردارن زیادی فعال هستن که از ناآگاهی و طمع بعضی از افراد در جهت کلاهبرداری و سود جویی استفاده می کنن. یکی از شیوه های رایج کلاهبرداری در این بازار، خرید و فروش های غیر رسمی و در بستر های نا معتبر مثل تلگرام و شبکه های اجتماعی هستش. در این بستر ها افرادی هستن که گاها قیمت های پایین تری برای فروش ارائه میدن یا میگن که حاضرن با قیمت بالاتری داریی شما رو بخرن و بعضی از کاربران با اعتماد به این اشخصاص دچار ضرر و زیان و از دست رفتن سرمایه میشن. یک مورد رایج دیگه، وعده سود های نجومی هستش. ممکنه کسی بیاد به شما پیشنهاد بده که سرمایه تو در اختیار من بذار و من ماهی 200 درصد سود میدم بهت، فرد ارز هاشو واریز می کنه به آدرسی که کلاهبردار داده و این کار همانا و از دست دادن سرمایه همانا. اغلب در کلاهبرداری های حوزه ارز دیجیتال، پیگیری قضایی هم سخت خواهد بود و رهگیری دارایی های سرقت شده گاها امکان پذیر نیست. به طور معمول افراد ناآگاه و کم اطلاع که متاسفانه تعداد شون کم هم نیست، در چنین تله هایی گرفتار میشن. همیشه سعی داشته باشید که خرید و فروش و معامله هاتون رو در بستر صرافی های معتبر داخلی یا خارجی انجام بدید و از اعتماد به افراد یا پلتفرم های غیر رسمی خودداری کنید. همچنین با کسب دانش و مهارت لازم، مدیریت سرمایه تون رو خودتون بر عهده داشته باشید و از سپردن دارایی ها به شخص دیگه به سودای کسب سود های زیاد، پرهیز کنید.

بهترین محل برای نگهداری ارزهای دیجیتال

نگهداری ارزهای دیجیتال

معمولا بعد از خرید هر دارایی با ارزشی، دنبال یک راه و جایگاه امن برای نگه داریش هستیم. در خرید ارز دیجیتال هم باید، دارایی های رمز ارز خودمون رو در یک بستر امن و مطمئن نگه داری کنیم. کیف پول های ارز دیجیتال، بستر نگه داری رمز ارز ها هستن. شما بعد از خرید از صرافی، دو انتخاب پیش رو خواهید داشت. اول اینکه می تونید از کیف پول های آنلاین و تحت وب خود پلتفرم صرافی استفاده کنید و دارایی هاتونو خارج نکنید و همونجا نگه داری کنید. مورد دوم اینه که برای امنیت و کنترل بیشتر، یک کیف پول شخصی (مثل تراست ولت، اتمیک ولت و .... ) نصب می کنید و رمز ارز ها رو بعد از خرید به کیف پول شخصی انتقال میدید. کیف پول های تحت وب صرافی ها معمولا نسبت به کیف پول های نرم افزاری شخصی، امنیت کمتری دارن. اگر پلتفرم یک صرافی مورد هجوم هکر ها قرار بگیره، دارایی های موجود روی کیف پول ها هم می تونه سرقت بشه. به علاوه اینکه بعضی از صرافی های خراجی اگه براشون احراز بشه که کاربر غیرمجاز به وب سایت شون متصل شده، ممکنه حساب کاربری رو مسدود کنن و اگر رمز ارزی در حساب خودتون داشته باشید، به طبع دارایی شما هم بلوکه خواهد شد. پس انتقال ارز به کیف پول شخصی بعد از خرید، دارایی شما رو از خطر سرقت و بلوکه شدن حفظ می کنه. البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که تامین امنیت کیف پول های شخصی هم مهمه و کلید خصوصی کیف پول شما که دسترسی به محتوای کیف پول رو فراهم می کنه، به هیچ وجه نباید در اختیار کس دیگه ای قرار بگیره. به یاد داشته باشین که دسترسی به کلید خصوصی برابره با دسترسی به محتوا و دارایی کیف پول. بعضی از کلاهبرداران از کم اطلاعی کاربر سو استفاده می کنن و در تراکنش ها کلید خصوصی کاربر رو هم درخواست می کنن. در صورتی که برای انجام یک تراکنش و واریز وجه، کلید عمومی یا آدرس عمومی کفایت می کنه.

انتخاب شبکه صحیح انتقال ارز دیجیتال

شبکه انتقال ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال در بستری تحت عنوان بلاکچین نگه داری و منتقل میشن. رمز ارز های مختلف روی بلاکچین ها و شبکه های مختلفی فعالیت می کنن و لازمه که در خرید ها و فروش ها شبکه های رو با هم انطباق بدیم. برای مثال اگر ارز دیجیتال شما روی شبکه x قرار داره، هنگام خرید یا فروشش این کار رو تحت شبکه x انجام بدید و اگر چنان چه شبکه دیگه ای رو به اشتباه انتخاب کنید، ممکنه که دارایی شما به باد بره و برگشت پذیر نباشه. معروف ترین شبکه های انتقال، شبکه اتریوم (ERC - 20)، شبکه ترون (TRC – 20 و TRC - 10)، شبکه بایننس (BEP - 20 و BEP - 2) و ... هستن. صرافی ها و کیف پول های مختلف، از شبکه های مختلفی پشتیبانی می کنن و قبل از خرید و فروش و پروسه انتقال، باید این مورد رو بررسی کنین و شبکه درست رو انتخاب کنین. دقت کنید که این مورد خیلی مهمه و رعایت نکردنش با خطر از دست دادن سرمایه و دارایی همراهه. در صورتی که در این مورد مشکل یا ابهامی داشتین می تونید با پشتیبانی صرافی مطرح کنید و ازش درخواست راهنمایی داشته باشین.

مراحل خرید ارز دیجیتال

در ادامه مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال می خوایم به شما مراحلی که باید طی کنین تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال مد نظرتون رو انجام بدین رو اموزش بدیم. همانطور که در بالا توضیح دادیم این بازار هم مثل خیلی از بازارهای دیگه بستری برای سرمایه گذاری و کسب سود هستش؛ به شرطی که قدم های درستی برداشته و با دانش و اگاهی در این بازار قدم بردایم. اگر قصد خرید ارز دیجیتال رو دارین باید طبق مراحلی که در ادامه برای شما توضیح می دیم گام بردارین.

1.    نصب کیف پول یا ولت

نصب کیف پول

در اولین قدم از اموزش خرید و فروش ارز دیجیتال باید این نکته رو مد نظر داشته باشین که بر خلاف سیستم های مالی سنتی که نگهداری سرمایه ها رو بعهده می گرفتن و سرمایه های ما در یک نهاد مرکزی باسم بانک مرکزی قرار می گرفت؛ در بازار ارزهای دیجیتال هر کسی خودش مسئول نگهداری دارایی های خود هست. همونطور که در بالا توضیح دادیم، برای نگهداری ارزهای دیجیتال باید از یک والت Wallet یا کیف پول استفاده کنین. کیف پول ها در انواع نرم افزاری و سخت افزاری موجود هستن و بسته به میزان سرمایه گذاری شما در این بازار می تونین از یک نوع از اون ها استفاده کنید. اگر قصد سرمایه گذاری زیاد در این بازار رو دارین، پیشنهاد می کنیم از کیف پول های سخت افزاری که امنیت بالایی به نسبت سایر کیف پول ها دارن استفاده کنید. اگر هم می خواین این بازار رو با سرمایه کمی شروع کنید می تونین از کیف پول های نرم افزاری استفاده کنید.
می تونین از کیف پول های نرم افزاری مثل تراست ولت یا اتمیک ولت یا رونین ولت و غیره استفاده کنین. برای دانلود این کیف پول ها از گوگل پلی یا اپ استور یا وب سایت رسمی خودشون استفاده کنین. در آکادمی ارز سنج ما نحوه نصب کیف پول های بالا رو توضیح دادیم و برای مراجعه به هر کدوم روی اسم کیف پول ها کلیک کنین. البته خیلی از صرافی های ارز دیجیتال هم امروزه کیف پول دارن و می تونین بعد از خرید ارزهای دیجیتال، اون ها رو در ولت صرافی هم نگه داری کنین. ولی باز هم امن ترین مکان برای نگهداری دارایی ها همون کیف پول شخصی خودتون خواهد بود نه صرافی.

2.    ثبت نام و احراز هویت در یک صرافی ارز دیجیتال

احراز هویت در صرافی

در دومین قدم از آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال باید این نکته رو بدونین که امروزه بسترهای متنوعی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود داره که می تونین ازشون استفاده کنین. ولی بهترین و مناسب ترین و امن ترین اون ها صرافی های ارز دیجیتال هستن که بصورت 24 ساعته و هفت روز هفته خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام میدن. در اصل صرافی ارز دیجیتال یک سایت یا اپلیکیشنی هستش که می تونین از طریق اون خرید و فروش رمز ارزها رو انجام بدین و نیازی به حضور فیزیکی در این صرافی ها نیستش. همونطور که در بالا هم توضیح داده شد میتونین از صرافی های داخلی یا خارجی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنین. ولی اگر برای اولین بار هستش که وارد این بازار شدین و می خواین خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام بدین؛ پیشنهاد می کنیم حتما از یک صرافی ارز دیجیتال داخلی برای این کار استفاده کنین.
برای کار با یک صرافی ارز دیجیتال هم باید ابتدا در بستر یا وب سایت این صرافی ها ثبت نام و احراز هویت کنین. یعنی مشخصات کلی خودتون اعم از نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و شماره ملی و غیره خودتون رو به همراه کارت ملی و کارت بانکی و عکس سلفی برای صرافی ارز دیجیتال بفرستین. تا بعد از بررسی های اولیه به شما اجازه استفاده از پلتفرم خودشون رو بدن. لازم به ذکر هستش که صرافی ها این مدارک رو بخاطر این از شما میخوان که بدونن شما خودتون دارین با اکانت خودتون خرید و فروش می کنید و از مسائل پولشویی در این زمینه جلوگیری کنند. ما در اکادمی ارز سنج آموزش ثبت نام در صرافی کوینکس CoinEX و معرفی صرافی کوکوین و آموزش ثبت نام در آن را بطور کامل توضیح داده ایم و می توانید از دیدئوهای مرتبط با ان استفاده نمایید.

3.    خرید ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال

در اخرین قدم از آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال بعد از اینکه کیف پول خودتون رو نصب کردین و در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام و احراز هویت کردین، می تونین اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنین. در هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال به نوع شبکه ها برای انتقال دقت کنین. چون شبکه های مختلفی برای انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارن. بطور مثال اگه شما از شبکه bep 20 برای انتقال ارز دیجیتال مدنظرتون استفاده می کنین باید ادرس کیف پول شما هم بر این بستر باشه.

سخن پایانی

شاید در نگاه خیلی از افراد، مقوله خرید و فروشیک دارایی، موضوع ساده و پیش پا افتاده ای به نظر بیاد. اما در واقع این طور نیست و در هر کاری من جمله معامله و خرید و فروش باید نکات و اصولی رو رعایت کرد. حالا وقتی طرف حسابمون بازار خاص و تخصصی مثل بازار ارز های دیجیتال باشه، بر اهمیت این مهم افزوده میشه. در این بازار، اشتباهات کوچکی می تونه به قیمت از دست رفتن دارایی و سرمایه تموم بشه. در این مقاله سعی داشتیم نکات مهمی رو که برای انجام خرید و فروش ارز دیجیتال ضروری هستش با هم بررسی کنیم. مجددا تاکید داریم که هیجانی و احساسی دست به خرید و فروش و معامله نزنید و با کسب دانش و مهارت لازم، ابزار بررسی و تحلیل بازار و به طبع اون انتخاب بهترین موقعیت ها رو به دست بیارید. در پایان امیدواریم که همیشه معاملات پر سود و پر باری داشته باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال | هر آنچه باید قبل از خرید رمز ارزها بدانیم

در مورد آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال | هر آنچه باید قبل از خرید رمز ارزها بدانیم نظر دهید
سوال امنیتی :9+38 = ?