مارکت کپ چیست ؟ | مفهوم مارکت کپ در ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مارکت کپ چیست ؟ | مفهوم مارکت کپ در ارز های دیجیتال"


  • 12:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارزش کل بازار یا مارکت کپ چیست ؟ قبل جواب دادن به این سوال بهتره بدونیم که این اصطلاح از بازار بورس سهام گرفته شده. در بازار سهام، از طریق مارکت کپ ارزش کل سهام یک شرکت رو محاسبه می کنن. برای مثال، ارزش هر سهم رو حساب می کنن و با ضرب در تعداد کل سهام اون شرکت به دست میارن. در بازار کریپتوکارنسی و ارز های دیجیتال هم از این معیار و پارامتر برای به دست آوردن ارزش کل یک ارز دیجیتال در مقایسه با سایر رمز ارز ها استفاده میشه. فعالان بازار های مالی مثل فارکس و کریپتوکارنسی از داده های مارکت کپ برای تحلیل بنیادی و تصمیماتشون برای خرید و سرمایه گذاری رو یک دارایی استفاده می کنن. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه Marketcap چیست؟ صحبت هایی داشته باشیم و توضیحاتی ارائه بدیم. 

نحوه محاسبه مارکت کپ Marketcap

نحوه محاسبه مارکت کپ

نحوه محاسبه مارکت کپ یا ارزش کل بازار در ارز های دیجیتال به طور کلی برابر است با: قیمت کنونی ضربدر میزان کلی موجودی آن. یکی از بهترین و معتبر ترین وب سایت ها مرتبط با این موضوع سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap.com) هستش. شما با مراجعه به این سایت می تونید اطلاعات به روز در مورد ارزش کل بازار یک ارز با عنوان Market cap، و تعداد کوین های در گردش با عنوان Circulating Supply به دست بیارید. در حال حاضر بیت کوین با ارزش کل بازار بیش از یک تریلیون دلار، بالاترین مارکت کپ بازار ارز های دیجیتال رو داره و بعد از اون به ترتیب رمز ارز های اتریوم و بایننس کوین قرار می گیرن. 

نکات حائز اهمیت در مورد مارکت کپ MarketCap

مارکت کپ

•    از فاکتور مارکت کپ برای درک ارزش کل بازار یک دارایی استفاده میشه. ارزش کل بازار یک داریی بستگی به قیمت کنونی اون دارایی و تعداد واحد های در گردش داره.
•    شرکت ها ممکنه تحت عنوان مارکت کپ های بزرگ، مارکت کپ متوسط یا کوچک طبقه بندی بشن.
•    مگا کپ به شرکت هایی گفته میشه که ارزش کل دارایی های اونا بالا تر از 200 میلیارد دلار هستش. از همین رو رمز ارز هایی مثل بیت کوین و اتریوم در دسته مگا کپ ها قرار می گیرن.
•    لارج کپ یک رده پایین تر از مگا کپ قرار داره و به شرکت هایی اطلاق میشه که ارزش بازاری بین 10 تا 200 میلیارد دلار دارن.
•    مارکت کپ یک شرکت یا دارایی عدد ثابتی نیست و با افزایش یا کاهش قیمت واحد دارایی و همچنین تعداد واحد های در گردش تغییر می کنه.

معیار تعیین ارزش کل بازار یا مارکت کپ

اساسی ترین معیار در تعیین ارزش کل یک بازار، میزان موجودی در گردش هستش. به تعداد کوین هایی که عرضه شدن و در دسترس عموم قرار گرفتن، موجودی در گردش گفته میشه. دقیق ترین ارزیابی از ارزش کل یک بازار با تعیین میزان موجودی در گردش انجام میشه، چون کوین هایی که در بازار عمومی قابل دسترسی نیستن، در این سنجش نباید در نظر گرفته بشن. میزان کل موجودی که در محاسبه ارزش بازار به کار میره، تعداد تمامی کوین های موجود می باشد که شامل کوین های مسدودی، کوین های ذخیره شده و همچنین کوین هایی است که در بازار های عمومی و صرافی ها به فروش نرفتن. بیشترین مقدار موجودی هم میزان کل کوین هایی هستش که در دوره طول عمر یک ارز دیجیتال، امکان تولید اون وجود داره.

واحد اندازه گیری مارکت کپ چیست ؟

واحد اندازه گیری مارکت کپ

در محاسبه میزان ارزش کل بازار یک رمز ارز و کلا هر دارایی دیگه، دلار امریکا معیار سنجش و محاسبه هستش. ولی ارزش میزان کل سرمایه گذاری که با ارزهای فیات مثل دلار محاسبه میشه، همیشه ثابت نمی مونه. برخی از سرمایه گذار های مبتدی و تازه کار فکر می‌ کنن که مارکت کپی که با ارز فیات محاسبه شده برای همیشه ثابت هستش. البته بنا به دلایلی که خواهیم گفت این یک باور کاملا اشتباه هستش. در زمان عرضه اولیه یک ارز دیجیتال، همه کوین ها فروخته نمیشه. حالا اگه فقط یک نفر هر کوین رو به قیمت یک دلار بخره و تعداد تمامی کوین ها مقدار ثابتی مثلا ۲۰ میلیون واحد باشه، مارکت کپ اون رمز ارز همیشه مقدار ثابت ۲۰ میلیون دلار خواهد بود. حالا اگه کاربران و فعالان بازار بیشتری تقاضا یا درخواست خرید اون ارز دیجیتال رو داشته باشن و با استقبال عموم مردم به میزان تقاضا هم افزوده بشه، بهای رمز ارز ذکر شده قطعا افزایش خواهد داشت. از همین رو با افزایش قیمت ارز های دیجیتال خریداری شده، مارکت کپ یا ارزش کل بازار اون رمز ارز هم افزایش پیدا می کنه. در حالت مقابل تصور کنین وقتی ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال به میزان خیلی بالایی مثلا به 200 میلیارد دلار برسه، در اینجا ممکنه دارندگان و سرمایه گذاران اون ارز دیجیتال برای سیو سود و ترس پایین اومدن قیمت شروع به فروش دارایی ارز دیجیتال خودشون بکنن. در این حالت، به خاطر کم شدن حجم تقاضا و افزایش حجم فروش، قیمت اون رمز ارز به سرعت کاهش پیدا می کنه. با این شرایط، میزان برداشتی که سرمایه گذاران ارز دیجیتال مذکور خواهند داشت از ۲۰۰ میلیارد دلار کمتر میشه. 

اهمیت مارکت کپ

اهمیت مارکت کپ

خب اهمیت مارکت کپ در چیه ؟ بسیاری از تریدر ها و سرمایه گذاران مبتدی، اغلب قیمت سهام رو دلیل سلامتی و ثبات شرکت می دونن. این دسته افراد امکان داره قیمت سهام بالاتر رو به عنوان معیار ثبات و اصالت یک شرکت و قیمت پایین تر سهام رو به عنوان سرمایه گذاری در یک معامله حراجی بدونن. ولی اشتباه دقیقا همینجاست چون که قیمت سهام، به تنهایی ارزش واقعی یک شرکت را نمی تونه نشون بده. در واقع مارکت کپ، معیار درستی هستش که باید در سنجش ارزش واقعی یک شرکت بهش توجه کنیم، زیرا ارزش واقعی بازار رو نشان میده. مارکت کپ می تونه به ما یک دید کلی، خارج از هیاهو و هیجانات کاذب بازار بده. مخصوصا در خصوص آلت کوین ها که این نگاه خارج از هیاهو خیلی مهم و سرنوشت ساز هستش. 

کاربرد های مارکت کپ

مارکت کپ (market cap) مخفف عبارت market capitalization هستش. معنای دقیق و تحت الفظی این عبارت، مجموع سرمایه بازار هست که اغلب اقتصاد دان ‌ها اون رو با عناوین «ارزش بازار» یا «ارزش کل بازار» معرفی می‌کنن. در بازار رمز ارز ها مارکت کپ مجموع قیمت تمام کوین های در گردش هست. این معیار مشخص ارزش بازار یک رمز ارز رو تعیین می کنه. آشنایی یا مفاهیم ارزش کل بازار، به فعالان و معامله گران کمک می کنه تا دید بهتری از ریسک، بزرگی بازار و میزان نقد شوندگی یک رمز ارز داشته باشند. همچنین از این معیار برای قیاس ارزش رمز ارز های مختلف هم استفاده میشه.

معرفی سایت کوین مارکت کپ CoinMarketCap

کوین مارکت کپ

این سایت، یکی از پلتفرم ها و وب سایت های مرجع در زمینه کریپتو کارنسی و ارز های دیجیتال هستش. در این وب سایت می تونین تمام اطلاعات مربوط به تغییرات قیمتی، اطلاعات کامل راجع به رمز ارز ها، حجم بازار، رتبه بندی ارزهای دیجیتال و اطلاعات مربوط به سوابق ارزهای دیجیتال، اخبار و رویداد های مرتبط رو مشاهده کنین. این وب سایت در سال 2013 توسط فردی به نام براندون چز (Brandon Chez) تاسیس شد و از همون ابتدا مورد توجه و اعتماد کاربران قرار گرفت. این سایت در حال حاضر میلیون ها کاربر داره و از سال 2020 با صرافی معروف بایننس هم همکاری نزدیکی رو شروع کرده و حتی برخی منابع میگن که بایننس این پلتفرم رو خریده و تحت مالکیت بایننس هستش. در حال حاضر معتبر ترین اطلاعات در مورد یک ارز دیجیتال رو می تونید از سایت کوین مارکت کپ به دست بیارید. اگه میخواین کوین مارکت کپ رو بطور کامل بشناسین، پیشنهاد می کنیم ویدئوی معرفی کوین مارکت کپ رو که در وب سایت ارز سنج ارائه دادیم، نگاه کنید.

معرفی سایت تریدینگ ویو TradingView

تریدینگ ویو

وب سایت تریدینگ ویو، یکی از محبوب ترین و معتبر ترین پلتفرم ها در حوزه بازار های مالی هستش. این پلتفرم میلیون ها کاربر از سراسر دنیا داره که از امکاناتش استفاده می کنن. وب سایت تریدینگ ویو مثل کوین مارکت کپ مختص ارز های دیجیتال نیست و طیف وسیع تری از دارایی رو پوشش میده. از این وب سایت هم می تونید در جهت به دست آوردن اطلاعات لازم و به روز در مورد یک رمز ارز مثل مارکت کپش و چیزای دیگه استفاده کنید. در این وب سایت امکانات تحلیلی قدرتمندی در اختیار کاربران قرار می گیره و در اصل همه نیاز های یک معامله گر و تریدر رو پوشش داده. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تریدینگ ویو دوره آموزش تریدینگ ویو رو که بطور کامل به معرفی این وب سایت پرداخته، نگاه کنید و هر آنچه در مورد این وب سایت هست را بطور تخصصی یاد بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از معیار های ارزیابی یک ارز دیجیتال و کلا هر دارایی در بازار های مالی آشنا شدیم و فهمیدیم که مارکت کپ چیست. نحوه محاسبه مارکت کپ یک ارز دیجیتال هم بسیار راحته و برابره با قیمت هر واحد ضربدر تعداد واحد های در حال گردش. سایت کوین مارکت کپ رو هم به عنوان یکی از منابع رسمی و مرجع معتبر در این زمینه می شناسیم. مارکت کپ یک ارز دیجیتال در بررسی ها و تحلیل ها نسبت به اون ارز تاثیر گذاره و معیار خوبی بهمون میده. ارزش مارکت کپ یک دارایی هم با بالا و پایین شدن قیمت و همچنین عرضه یک دارایی متغیره. بالاترین مارکت کپ ارز های دیجیتال رو در حال حاضر بیت کوین با رقم بالای یک تریلیون دلار به خودش اختصاص داده و بعد از اون رمز ارز هایی مثل اتریوم، بایننس کوین، تتر و .... قرار گرفتن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مارکت کپ چیست ؟ | مفهوم مارکت کپ در ارز های دیجیتال

در مورد مارکت کپ چیست ؟ | مفهوم مارکت کپ در ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :8+43 = ?