الگوی تاسوکی(Tasuki) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 13:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوی تاسوکی(Tasuki)؛ یکی از الگوهای رایج و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال! آیا تا الان چیزی در مورد این الگوی قیمتی شنیدین؟ آیا می دونین الگوی تاسوکی چیست؟ انواع الگوی تاسوکی کدامند؟ نکات مربوط به الگوی گپ تاسوکی چیست؟ نحوه معامله با الگوی تاسوکی نزولی چجوریه؟ چالش های استفاده از الگوی گپ تاسوکی کدامند؟ چرا معامله گران از این الگوی قیمتی استفاده می کنند؟

الگوهای کندل استیک یکی از مهم ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال هستن. کنار هم قرار گرفتن کندل ها، الگوهایی رو تشکیل میده که به تحلیل وضعیت ارزهای دیجیتال کمک زیادی می کنه. خیلی از تریدرها و معامله گران استفاده از نمودارهای شمعی رو به دلیل جذابیت بصری و اطلاعات زیادی که در اختیار قرار میدهف نسبت به سایر روش ها ترجیح میدن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد الگوی تاسوکی یا Tasuki بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع الگوی تاسوکی بپردازیم و نکات مربوط به الگوی گپ تاسوکی رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال چیست؟

آیا می دونین الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوی تاسوکی یا Tasuki در تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین کندل استیک ها در آموزش تحلیل تکنیکال هست. همچنین گپ تاسوکی یکی از الگوهای ادامه دهنده هست که در طی روند صعودی یا نزولی تشکیل میشه. این الگو از 3 کندل ساخته میشه که دو کندل اول موفق روند قبلی و کندل سوم مخالف روند بازار ارزهای دیجیتال هست. گپ تاسوکی وقتی ایجاد میشه که بین کندل های اول و دوم گپ قیمتی وجود داشته باشه و کندل سوم واسه پر کردن شکاف قیمتی حرکت کنه.

جالب اینجاست که بدونین ساختار الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال از سه شمعدان ایجاد میشه. وقتی کندل سوم می خواد گپ قیمتی رو پر کنه، شکاف قیمتی ایجاد شده به عنوان حمایت مهم عمل کرده و از تغییر روند جلوگیری می کنه. همچنین الگوی گپ تاسوکی(Tasuki) در دو دسته گپ تاسوکی رو به بالا و گپ تاسوکی رو به پایین طبقه بندی میشه. شما می تونین با استفاده از الگوی تاسوکی، وضعیت ارز دیجیتال مورد نظر خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین.

مقاله پیشنهادی: الگوی پوشا چیست و چه کاربری در تحلیل تکنیکال دارد؟

نکات مهم مربوط به الگوی تاسوکی

•    در الگوی تاسوکی معمولا کندل های دوم و سوم کندل هایی با بدنه کوچیک هستن.
•    کندل سوم نباید شکاف قیمتی بین کندل های اول و دوم به طور کامل پر کنه.
•    روند در مسیر گپ قیمتی حرکت می کنه.
•    الگوی کپ تاسوکی(Tasuki) از الگوهای کمیاب هست و خیلی کم اتفاق می افته.
•    هیچ کدوم از کندل های الگوی گپ تاسوکی نمی تونن دوجی باشن.

انواع الگوی تاسوکی کدامند؟

انواع الگوی تاسوکی کدامند؟

همونطور که گفتیم، گپ تاسوکی در تحلیل تکنیکال تحت تاثیر یه روند صعودی یا نزولی تشکیل میشه و یه الگوی ادامه دهنده محسوب میشه. در این الگوی سه کندلی دو کندل اول موفق روند و کندل سوم در خلاف جهت روند بازار ایجاد میشه. الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی داره. در ادامه انواع الگوی تاسوکی بر روی نمودار قیمتی ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم:

•    گپ تاسوکی رو به بالا

یکی از انواع الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال، گپ تاسوکی رو به بالا(Upside Tasuki Gap) هست. توجه داشته باشین که در گپ تاسوکی رو به بالا، رنگ کندل تشکیل شده سبز هست و بدنه تقریبا بزرگی داره. این گپ قیمتی در روند صعودی بازار رمز ارزها تشکیل میشه. با توجه به حجم خرید در مارکت و قدرت خریداران کندل استیک سبز و رنگ دیگه با فاصله از کندل قبل در جهت روند بازار تشکیل میشه. کندل سوم با رنگ قرمز و خلاف جهت بازار و دو کندل قبل خودش شکل می گیره. جوری که قیمت باز شدن اون در داخل بدنه کندل دوم قرار می گیره. همچنین کندل سوم تا حدی گپ قیمت رو پوشش میده. وقتی گپ تاسوکی رو به بالا در نمودار ظاهر میشه، یعنی باید انتظار داشت تا بازار وارد روند صعودی بشه.

•    گپ تاسوکی رو به پایین

یکی دیگه از انواع الگوی تاسوکی در تحلیل تکنیکال، گپ تاسوکی رو به پایین(Downside Tasuki Gap) هست. بهتره بدونین در این حالت کندلی قرمز با بدنه ای نسبتا بزرگ در جهت روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال ایجاد میشه. اینکندل که نشون دهنده فشار فروش بالا در مارکت هست، تحت تاثیر همین فشار فروش کندل بزرگ دیگه رو در راستای روند نزولی بازار با فاصله از خودش شکل میده. توجه داشته باشین که این کندل در روز دوم گپ قیمتی رو به وجود میاره. کندل سوم که کندلی سبز رنگ هست و برخلاف جهت روند شکل می گیره.

چالش های استفاده از گپ Tasuki کدامند؟

چالش های استفاده از گپ Tasuki کدامند؟

توجه داشته باشین که الگوی گپ Tasuki در تحلیل تکنیکال در بین تعداد زیادی از کندل ها قرار گرفته. وقتی که تحلیلگر کل تمرکز خودش رو فقط واسه پیدا کردن این الگو به کار می گیره از موقعیت های بهتر، معاملات و الگوهای دیگه در نمودار غافل میشه. بعضی وقت ها ممکنه بعد از تشکیل این الگو روند کوتاه مدت کاهش و روند بلند مدت افزایش پیدا کنه. به این ترتیب، ممکنه بعد از این الگو قیمت در جهت روند طولانی تر و قوی تری به روند صعودی خودش ادامه بده و افزایش پیدا کنه. الگوی تاسوکی معمولا فرصت های کمی رو در اختیار تریدرها و معامله گران قرار میده.

نکته قابل توجه این هست که در الگوی گپ تاسوکی فشار فروش بیشتر و روند نزولی قوی تر باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال میشه. به این ترتیب، عملکرد روند قیمت ارز دیجیتال متغیر، نوسانی یا ضعیف هست که شانس موفقیت الگو کم میشه. همچنین قبل و بعد از الگوی تاسوکی نشونه ای وجود نداره که میزان پیشروی بازار رو به تحلیلگر نشون بده. بنابراین، باید از الگوهای دیگه و استفاده از شاخص های دیگه جدا یا در کنار این الگو روند بازار رو پیش بینی کرد.

مقاله پیشنهادی: الگوی نفوذی(Piercing) در تحلیل تکنیکال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوی تاسوکی یا Tasuki بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع الگوی تاسوکی بپردازیم و نکات مربوط به الگوی گپ تاسوکی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوی تاسوکی یا Tasuki در تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین کندل استیک ها در تحلیل تکنیکال هست. همچنین گپ تاسوکی یکی از الگوهای ادامه دهنده هست که در طی روند صعودی یا نزولی تشکیل میشه.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوی تاسوکی(Tasuki) در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد الگوی تاسوکی(Tasuki) در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+80 = ?