سایت رریبل چیست؟ آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سایت رریبل چیست؟ آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible"


  • 09:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

 سایت رریبل چیست؟ و آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible؛ همونطور که میدونین بازار خرید و فروش NFT ها یا توکن های غیر مثلی این روز ها خیلی داغ شده و نظر عده زیادی از فعالان حوزه کریپتوکارنسی ها به سمت این بازارها جلب شده است. سایت رریبل (Rarible) یکی از محبوبترین پلتفرم هایی هستش که در زمینه معاملات NFT ها مورد استفاده قرار میگیره. به همین دلیل قصد داریم که در این مطلب به طور کامل در مورد این موضوع که سایت رریبل چیست؟ و آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible بهتون توضیحاتی رو بدیم.

همونطور که میدونین برای فعالیت در هر حوزه ای به پلتفرم ها و ابزار های مخصوصی احتیاج داریم. در مورد خرید و فروش NFT ها و سرمایه گذاری در توکن های غیر مثلی هم باید از سایت هایی استفاده کنیم که به طور اختصاصی برای این منظور ساخته شدن. با ورود به سایت رریبل میتونین اولین قدم رو در جهت سرمایه گذاری در NFT ها بردارین و وارد دنیای پرسود ان اف تی ها بشین.

در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد سایت رریبل (Rarible) و نحوه فروش و ساخت NFT در Rarible با هم گفتوگو کنیم.

 سایت رریبل چیست؟

معرفی پلتفرم و سایت رریبل (Rarible)

برای اینکه بتونین با پلتفرم Rarible کار کنین، لازم میدونیم که شما رو به طور کامل با پلتفرم و سایت راریبل آشنا کنیم و مختصرا بهتون توضیح بدیم که سایت رریبل چیست؟ تا با قابلیت های این پلتفرم به طور کامل آشنا شده و نحوه کار با اون رو بهتر درک کنین.

قبل از هر چیزی بهتره بدونین که، سایت رریبل در سال 2020 فعالیت خودش رو آغاز کرده و تا به الان تونسته که یکی از پرچمداران و پلتفرم های مهم در زمینه خرید و فروش، معامله و ساخت NFT ها باشه. تعداد زیادی از کارشناسان صنعت کریپتوکارنسی ها اعتقاد دارن که Rarible به لطف خدمات بی نظیری که داره، یکی از پیشگامان بازار توکن های غیر مثلی محسوب میشه و تونسته که باعث ارتقا و رشد این بازار بشه.

این سایت به تولیدکنندگان و معامله گر های توکن های غیر مثلی اجازه میده که بدون حتی یک خط کد نویسی، NFT مورد نظر خودشون رو بسازن. این وب سایت به کاربرهای خودش اجازه عرضه بی نهایت و بدون محدودیت توکن های NFT رو میده و به همین خاطر هم تونسته که یک پلتفرم مطرح در بین بازارهای خرید و فروش توکن های غیر مثلی شناخته بشه. 

این به معنی اینه که شما میتونین انواع NFT ها رو در این پلتفرم پیدا و روی اون ها سرمایه گذاری کنین. به این ترتیب دست شما برای پیدا کردن توکن های مختلف کاملا بازه و میتونین توکن های غیر قابل تعویضی که در دسته بندی های مختلفی از جمله هنر، موسیقی، دامنه های اینترنتی و. . . قرار دارن، به سبد سرمایه گذاری خودتون اضافه کنین.

یکی از جالب ترین نکاتی که در مورد این سایت وجود داره، اینه که سایت رریبل موفق شده تنها در مدت زمان 18 ماه از راه اندازی رسمی خودش به درامد 150 میلیون دلاری برسه. البته سایت ها و پلتفرم های مطرح دیگه ای هم در زمینه خرید و فروش NFT ها وجود دارن که قبلا در سایت آکادمی ارزسنج تعدادی از اون ها رو بهتون معرفی کردیم؛ اما هدف اصلی ما در مقاله سایت رریبل چیست؟ و آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible، اینه که شما رو با سایت رریبل بیشتر اشنا کنیم.

مقاله پیشنهادی: روش های ساخت NFT رایگان

در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد نحوه فروش و ساخت NFT در Rarible و ویژگی ها و مزیت و معایبی که این سایت داره بیشتر گفتوگو کنیم.

سایت رریبل چطور کار میکند؟

پلتفرم و سایت رریبل

اصلی ترین هدف سایت رریبل این بوده که به عنوان یک بازار برای خرید و فروش NFT ها بر روی شبکه اتریوم (Ethereum) فعالیت کنه. هنرمندان و افرادی که قصد ساخت NFT ها رو دارن، قبل از هر چیزی باید اثر خودشون رو با استفاده از قراردادهای هوشمند به یک توکن غیر مثلی تبدیل کنن. برای این منظور هم میتونن از سایت راریبل و امکانات اون استفاده کنن.

این پلتفرم از فناوری های مختلفی از جمله شبکه های بلاک چینی و قرارداد های هوشمند برای بوجود آوردن توکن های غیر قابل تعویض استفاده میکنه. همچنین به تازگی از زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) که یکی از بلاک چین های معتبر بازار رمز ارزها است، پشتیبانی میکنه. توجه داشته باشین که برای انجام تراکنش های مربوط به ساخت و یا انتقال این توکن ها، باید از رمز ارزهایی استفاده کنین که توسط این پلتفرم از اون ها پشتیبانی میشه.

نکته دیگه ای که لازم میدونیم تو این بخش بهش اشاره کنیم، توکن بومی پلتفرم و سایت رریبل (Rarible) می باشد. این سایت از یک توکن بومی به نام رری (RARI) برخورداره که با استفاده از اون کاربرها میتونن در مورد توسعه این پلتفرم و حاکمیت اون نظر بدن. از طرفی وجود این رمز ارز میتونه که به عنوان سرمایه گذاری روی اینده این سایت و پتانسیل های اون هم شناخته بشه.

ارزهایی که سایت رریبل از آن ها پشتیبانی میکند

همونطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، برای فعالیت در سایت رریبل (Rarible) باید از رمز ارزهایی استفاده کنین که این سایت از اون ها و شبکه ای که دارن پشتیبانی میکنه. به همین منظور لازم میدونیم که با ارزهای دیجیتالی که در این پلتفرم قابل استفاده هستن، شما رو آشنا کنیم.

در حال حاضر بسیاری از توکن های بسیار متنوعی در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که پلتفرم رریبل به شکل اختصاصی از توکن رری استفاده میکنه. همچنین در این پلتفرم از رمز ارزهایی مثل اتریوم (ETH)، متیک (MATIC)، مانا (MANA) و تزوس (XTZ) که همگی روی بلاک چین اتریوم هستن، پشتیبانی میکنه.

البته توجه داشته باشین که برای انتقال توکن های NFT خودتون در سایت رریبل، علاوه بر هزینه ای که برای خرید اون ها پرداخت میکنین، باید کارمزدی رو هم به شبکه پرداخت کنین. همچنین برای ساخت NFT ها هم این هزینه کارمزد از شما دریافت میشه. به همین دلیل با توجه به شبکه ای که از اون استفاده میکنین، حتما باید مقداری از رمز ارز بومی اون شبکه رو داشته باشین.

ویژگی های پلتفرم رریبل چیست؟

تا به الان با توجه به مطالبی که بهتون ارائه کردیم، باید در مورد سایت رریبل (Rarible) اطلاعات مفیدی رو بدست آورده باشین و به خوبی در مورد نحوه کار و چیستی این پلتفرم آگاه شده باشین. به همین دلیل قصد داریم که برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم، در مورد ویژگی های رریبل اطلاعاتی رو بهتون بدیم.

ویژگی های پلتفرم رریبل

به طور کلی مهمترین ویژگی های سایت رریبل موارد زیر هستن:

1.    با توجه به محیط کاربری ساده و عدم وجود فرآیند های پیچیده، برای کاربرهای تازه کار مناسب است.
2.    رریبل رو میتونیم یک محیط بدون مانع برای فعالان حوزه NFT ها بدونیم که کاربرها اجازه دارن بدون هیچ محدودیتی فعالیت خودشون رو انجام بدن.
3.    این پلتفرم از امنیت بالایی برخورداره و به همین دلیل فعالان و معامله گر هایی که در سایت راریبل فعالیت دارن، به هیچ عنوان نباید نگران امنیت و پشتیبانی Rarible از دارایی هاشون باشن.
4.    افرادی که توکن رری (RARI) رو دارن میتونن این پلتفرم رو در یک محیط مستقل اجرا کنن. این افراد میتونن با استفاده از رمز ارزهایی که در اختیار دارن و حق رایی که به اون ها داده میشه. روی تصمیم گیری ها و اهداف بلند مدت این سایت تاثیر بذارن.
5.    ساخت NFT در Rarible و فروش اون ها بسیار ساده و سریع انجام میشه و به همین دلیل بیشتر ان اف تی تریدرها ترجیح میدن که در این سایت فعالیت خودشون رو انجام بدن.

مزایا و معایب سایت Rarible چیست؟

سایت رریبل هم مثل تمامی پلتفرم هایی که در زمینه خرید و فروش NFT ها فعالیت دارن، دارای مزیت ها و معایبی است که در ادامه قراره در مورد اون ها اطلاعات بیشتری رو در اختیار شما قرار بدیم.

مزایای سایت رریبل 

•    سایت رریبل از ویژگی لیزی مینتینگ استفاده میکنه که با کمک این ویژگی کاربرها میتونن بدون پرداخت هزینه گس شبکه (کارمزد) NFT های خودشون رو مینت کنن.
•    برای استفاده از این پلتفرم به کد نویسی نیازی نیست و همه کاربرها میتونن به راحتی توکن های ان اف تی خودتون رو ایجاد کنن.
•    برای خریداران و فروشندگان NFT در این پلتفرم پاداشی در نظر گرفته شده که این پاداش با استفاده از توکن بومی سایت رریبل یعنی رری (RARI) استفاده میشه.
•    افرادی که ارز رری رو داشته باشن، متیونن تو این پلتفرم برای تصمیماتی که روی آینده این سایت تاثیر میذارن با استفاده از حق رایی که بهشون داده شده، مشارکت داشته باشن.
•    رریبل یک پلتفرم کاملا رایگان است که به شکل منبع باز فعالیت میکنه. به همین دلیل هم این سایت از نظر امنیت کاملا قابل اعتماد است.
•    یکی از قابلیت های جذابی که در این پلتفرم وجود داره، امکان شارژ حساب کاربری با استفاده از کارت هخای اعتباری، اپلیکیشن گوگل پلی و کارت های نقدی است. البته این قابلیت برای ایرانی ها به دلیل وجود تحریم های بین المللی امکان پذیر نیست.

معایب سایت رریبل

•    با وجود این که این سایت از اعتبار بالایی برخورداره ولی نقشه راه رسمی (Road Map) یا وایت پیپر (White Paper) مشخصی برای اون منتشر نشده. 
•    این سایت API و یا قابلیت ذخیره سازی IPFS رو نداره.
•    سایت رریبل (Rarible) حدودا 2.5 درصد کارمزد رو هم از خریدار و هم از فروشنده دریافت میکنه.

آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible

در اولین قدم برای ساخت و یا فروش توکن NFT در این پلتفرم باید وارد این سایت بشین. برای ورود به سایت رریبل قبل از هر چیزی به یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب احتیاج خواهید داشت. پیشنهاد ما اینه که از کیف پول های متامسک یا تراست ولت برای این منظور استفاده کنین؛ چرا که هر دوی این کیف پول ها از شبکه اتریوم پشتیبانی میکنن و بیشتر توکن های غیر مثلی هم بر روی این شبکه ساخته شدن.

برای اتصال کیف پول ارز دیجیتال و پلتفرم رریبل میتونین در صفحه اول این سایت (همونطور که در تصویر زیر هم مشخص کردیم) روی گزینه اتصال کیف پول یا Connect Wallet کلیک کنین. البته توجه داشته باشین که برای اتصال به این سایت نمیتونین از IP کشور ایران استفاده کنین و به همین دلیل به یک VPN و یا VPS احتیاج دارین.

ساخت و فروش NFT در Rarible

حالا باید در صفحه جدیدی که براتون باز میشه، کیف پولی که قصد اتصال اون به سایت راریبل رو دارین، انتخاب کنین. ما برای اینکار از متامسک استفاده کردیم ولی شما میتونین با زدن گزینه دیدن موارد بیشتر یا Show More یکی از کیف پول هایی که در این بخش بهتون پیشنهاد داده شده رو انتخاب کنین.

همچنین با توجه به شبکه ای که قصد دارین توکن های NFT خودتون رو بسازین، میتونین از منوی بالا و از بین شبکه هایی که این سایت از اون ها پشتیبانی میکنه، بلاک چین مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین. همچنین در صورتی که از قبل مشخص کردین که قصد خرید کدام NFT رو در سایت رریبل دارین، باید شبکه ای که اون ان اف تی بر روی اون ساخته شده رو انتخاب کنین.

ساخت NFT در سایت Rarible

در صورتی که مراحل بالا رو به درستی انجام بدین، با موفقیت کیف پول ارز دیجیتال خودتون رو به این سایت متصل میکنین و آماده ساخت و فروش NFT در سایت Rarible هستین. در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم و مطالب و اطلاعات لازم رو در اختیارتون قرار بدیم.

آموزش ساخت NFT در سایت Rarible

بعد از اینکه با موفقیت کیف پول خودتون رو به سایت رریبل متصل کردین، میتونین که فایل های دیجیتالی خودتون رو در این سایت به NFT تبدیل کنین و به فروش برسونین. برای اینکار د ر صفحه اصلی این سایت باید روی گزینه ایجاد یا Create بزنین. این گزینه بهتون کمک میکنه تا فایل جدیدی رو به عنوان توکن غیر قابل تعویض در این سایت عرضه کنید.

آموزش ساخت NFT در سایت Rarible

در مرحله بعد باید شبکه ای که قصد دارین تا توکن های خودتون رو بر روی اون ایحاد کنین، از بین شبکه هایی که این پلتفرم از اون ها پشتیبانی میکنه، انتخاب کنین. توجه داشته باشین که قبل از انتخاب شبکه مورد نظرتون، حتما مقداری از توکن بومی اون شبکه رو خریداری کنین تا بتونین کارمزد مربوط به تراکنش های این شبکه رو پرداخت کنین. مثلا اگه قصد دارین که NFT خودتون رو بر روی شبکه اتریوم بسازین، حتما باید مقداری توکن ETH داشته باشین.

توجه داشته باشین که میزان کارمزد های شبکه اتریوم در مقایسه با سایر شبکه هایی که این پلتفرم ازشون پشتیبانی میکنه، بیشتر است. همچنین توجه داشته باشین که هزینه ساخت NFT در Rarible کاملا رایگان است ولی این سایت برای هر تراکنش و معامله ای که در پلتفرم رریبل انجام میشه، 2.5 درصد کارمزد از خریدار و 2.5 درصد هم از فروشنده اون ارز دریافت میکنه.

آموزش ساخت NFT در سایت Rarible

در مراحل بعدی هم از شما خواسته میشه که برای ساخت NFT در Rarible ویژگی هایی که برای توکن خودتون در نظر گرفتین رو وارد کنین. این ویژگی های شامل قیمت، مشخصات، قابلیت ها و امتیازها، سایت و پلتفرم اصلی NFT و. . . می باشد. توجه داشته باشین که این داده ها باید به درستی وارد بشن، چرا که بعد از ثبت توکن بر روی شبکه بلاک چین امکان تغییر و یا ویرایش این اطلاعات وجود نداره.

همچنین در این پلتفرم به شما قابلیتی داده میشه که بتونین تعداد توکن های NFT خودتون رو مشخص کنین. برای این منظور میتونین از گزینه یک یاچند نسخه استفاده کنین. البته در این مورد باید توجه داشته باشین که هر چقدر یک توکن کمیاب تر باشه، قیمت و ارزش اون هم بیشتر میشه و متقاضی های بیشتری میتونین براش پیدا کنین. به همین جهت پیشنهاد میدیم که از هر اثر هنری خودتون تنها یک نسخه بسازید و به فروش برسونید.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در این بخش باید به اون توجه کنین، درصد وفاداری در توکن های شماست. این عدد نشان دهنده ی اینه که با هر بار خرید و فروش NFT چه میزان به شما میرسه. این عدد از 0 تا 50 درصد مشخص میشود، و هر چه قدر که کمتر باشه برای بازاریابی و فروش بهتر توکن شما مناسب تر می باشد.

آموزش فروش NFT در سایت Rarible

آموزش فروش NFT در سایت Rarible

برای اینکه بتونین توکن های NFT خودتون رو در پلتفرم رریبل به فروش برسونین، در ابتدا لازم هستش که کیف پول متامسک خودتون رو به این پلتفرم متصل کنین. توجه داشته باشین که باید توکن مورد نظر در کیف پول شما موجود باشه. در مرحله بعد با زدن گزینه مای اکانت My Account میتونین به صفحه شخصی خودتون برین و NFT های خود را مشاهده کنید.

حالا کافیه که آیتمی که قصد فروش اون رو دارین، انتخاب کرده و با زدن گزینه Put On Sale اون رو در مارکت پلیس پلتفرم رریبل لیست کنین. فروش NFT در سایت Rarible میتونین قیمت خودتون رو بر اساس ارز اتر (ETH) یا دای (DAI) مشخص کنین. در مرحله نهایی هم باید رمز تاییدی که برای کیف پول متامسک خود مشخص کردین رو وارد کنین و سپس معامله را امضا کنید.

البته به این مورد هم توجه داشته باشین که در این پلتفرم سه گزینه مختلف برای تعیین قیمت های وجود داره که به شرح زیر هستن:

•    قیمت ثابت: با این گزینه NFT خودتو رو را با قیمتی در بازار قرار میدین که هر کسی با پرداخت اون، خرید خودش رو انجام بده.
•    حراج به موقع: با این گزینه NFT شما به فردی فروخته میشه که بالاترین پیشنهاد رو بده. برای این نوع از فروش NFT در Rarible میتونین بازه های زمانی دقیقی رو برای آغاز و پایان و حداقل قیمت فروش مشخص کنین. 
•    حراج باز: با استفاده از این گزینه، NFT شما به شکل باز برای مناقصه نمایش داده میشه و به این ترتیب هر فردی میتونه در هر زمانی به شما پیشنهاد قیمتی ودش رو ارائه بده و شما هم میتونین اون پیشنهاد رو قبول و یا رد کنید.

مقاله پیشنهادی: 6 پلتفرم برتر برای ساخت NFT

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله شرح دادیم که پلتفرم رریبل چیست؟ و برای فروش و ساخت NFT در Rarible باید چه مراحلی را طی کنید. توجه داشته باشین که پشتیبانی Rarible از 5 شبکه بلاک چینی این سایت رو به یکی از محبوبترین بستر هایی که برای خرید و فروش توکن های غیر قابل معاوضه وجود داره، تبدیل کرده است. همچنین هزینه ساخت NFT در Rarible هنگام فروش توکن از خریدار و فروشنده به شکل مساوی دریافت میشود.

در صورتی که علاقه مند به بازار خرید و فروش توکن های غیر مثلی هستین، همین الان میتونین با ورود به سایت رریبل و با توجه به آموزش هایی که بهتون دادیم، اولین توکن NFT خودتون رو بسازین و به فروش برسونین. امیدواریم که بتونین معاملات پر سودی رو در سایت راریبل داشته باشین و سرمایه خودتون رو از این طریق به بهترین شکل ممکن افزایش بدید.ش

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سایت رریبل چیست؟ آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible

در مورد سایت رریبل چیست؟ آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible نظر دهید
سوال امنیتی :4+57 = ?