صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ "


  • 19:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟صرافی یکی از پایه های اصلی ارز دیجیتال شناخته میشه. برای اینکه بتونین تو دنیای ارز دیجیتال، معامله کنین و سود زیادی به دست بیارین نیاز به صرافی دارین.صرافی ها در واقع پلتفرم های آنلاینی هستن که کاربر ها میتونن در اونها، رمز ارز های خودشون رو با کاربر های دیگه معامله کنن و یا حتی ارز دیجیتال بخرن.

صرافی ارز دیجیتال مثل صرافی دنیای واقعی هستش. تنها با این تفاوت که این نوع از صرافی به صورت آنلاین بوده و به جای پول نقد با ارزهای دیجیتال سر و کار داره. بهتره بدونین که صرافی ارز دیجیتال به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز طبقه بندی می شه. بررسی صرافی غیرمتمرکز یکی از اهداف اصلی این مقاله هستش که می خوایم در موردش صحبت کنیم. 

تو این مقاله، ما شما رو با ماهیت صرافی غیرمتمرکز، مزایا و معایب استفاده از این نوع صرافی و تفاوت اون با صرافی متمرکز اشنا خواهیم کرد. یکی دیگه از موضوعات اصلی این مقاله در مورد انواع صرافی های غیرمتمرکز هستش. بهتره بدونین صرافی غیرمتمرکز انواع مختلفی داره و اشنایی با هرکدوم از اون ها خالی از لطف نیست.پس در ادامه مقاله با ما همراه باشین تا به شناخت کافی از این نوع صرافی برسین. 

صرافی غیرمتمرکز چیست ؟

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟

صرافی غیرمتمرکز با عنوان DEX شناخته میشه. این نوع صرافی برای ارز دیجیتال بوده و به عنوان یه پلتفرم انلاین عمل می کنه.کاربرها با استفاده از این نوع صرافی می تونن در دنیای ارز دیجیتال، معامله های زیادی انجام بدن و حتی بدون واسطه نسبت به خرید ارز دیجیتال و توکن ها اقدام کنن. 
صرافی غیرمتمرکز برخلاف صرافی متمرکز، هیچ نوع نظارتی از طرف ارگان یا سازمان خاصی بر نحوه عملکردش وجود نداره و تحت کنترل هیچ سازمانی نیست.

در این نوع از صرافی، کاربرها ارز دیجیتال خودشون رو در والت های شخصی ذخیره می کنن تا به وقتش بدون نیاز به واسطه نسبت به انجام معامله در دنیای ارز دیجیتال اقدام کنن.استفاده از صرافی غیرمتمرکز برای ایرانی ها خیلی اسون و کاربردیه. از طرفی خطر زیادی هم نداره. اما صرافی متمرکز تحت نظارت سازمان ها و ارگان های خاصی هستش. میشه گفت بیشتر این نوع صرافی ها در لیست سیاه قرار دارن و کاربرهای ایرانی نمیتونن از اونا استفاده کنن. 

مطمئنم خیلی دوست دارین بدونین که صرافی های غیرمتمرکز چطور بدون هیچ نظارتی از طرف نهادهای دولتی عمل میکنن؟ قابل اعتماد هستن یا نه؟ خب پس در ادامه مقاله همراه باشین تا جزئیات بیشتری در این مورد به دست بیارین.

مقاله پیشنهادی: دوره آموزش صرافی های غیرمتمرکز

نحوه عملکرد صرافی غیر متمرکز 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

صرافی های غیرمتمرکز دارای کد هایی هستن که کاربرها با استفاده از اونا بدون نیاز به واسطه به انجام معامله در دنیای ارز دیجیتال اقدام میکنن.به خاطر همین میشه گفت این نوع صرافی براساس قرارداد های هوشمند عمل میکنه. این نوع قرارداد ها در واقع همون کد هایی هستن که در بخش بالا بهشون اشاره شد. 

زمانی که طرفین معامله به تفاهم رسیدن، قرارداد هوشمند به صورت خودکار وارد عمل میشه و در نهایت معامله رو تموم میکنه. بیاین براتون یه مثال بزنم که خیلی راحت تر بتونین با نحوه عملکرد قرارداد هوشمند آشنا بشین.فرض کنین یه خودرو دارین و میخواین اون رو تو دنیای واقعی بفروشین. برای اینکار نیاز به واسطه دارین تا بتونه معامله رو بین شما و خریدار انجام بده.بعد باید از طریق واسطه پول رو دریافت کنین و مالکیت خودرو رو به شخص خریدار انتقال بدین. دنیای ارز دیجیتال برخلاف دنیای واقعی هستش. 

در قرارداد های هوشمند نیازی به واسطه نیست و شما میتونین مالکیت خودروی خودتون رو به یک توکن ان اف اتیnft  تبدیل کنین.این توکن بعد از تبدیل تو قرارداد هوشمند قرار می گیره. بعد از اینکه قیمت فروش خودرو مشخص شد، قرار داد هوشمند بعد از انتقال پول توسط خریدار به فروشنده، به صورت خودکار وارد عمل میشه، پول رو به حسابتون واریز میکنه و درنهایت توکن ان اف تی شما به خریدار منتقل میشه.

صرافی غیرمتمرکز هم نحوه عملکردی مشابه قرارداد های هوشمند داره. در این نوع صرافی بدون نیاز به واسطه، خرید و فروش در قالب یه قرارداد هوشمند انجام میشه و فرد خریدار بعد از انتقال رمز ارز به فروشنده، عمل خرید رو انجام میده.صرافی غیرمتمرکز مزایای زیادی دارن. 

مزیت های صرافی غیرمتمرکز

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

تا این بخش از مقاله صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ با ماهیت کلی و نحوه عملکرد صرافی غیرمتمرکز اشنا شدین. حالا وقتشه که در مورد مزیت های عالی این نوع از صرافی ارز دیجیتال بیشتر صحبت کنیم. 

  •     عدم نیاز به احراز هویت 

در صرافی غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت و یا KYC نیستش. مطمعنم می خواین بدونین که KYC چیه و به چه معناست؟KYC مخفف عبارت KNOW YOUR CUSTOMER و به معنی مشتری خودت رو بشناس هستش. همونطور که میدونین، صرافی های متمرکز درست مثل خیلی از بانک ها، از کاربرها می خوان تا اطلاعات دقیقی از هویت خودشون رو ارائه کنن.

بهتره بدونین انجام این کار برای ایرانی ها آسون نیست. چون صرافی های متمرکز برای کاربرهای ایرانی مسدوده و اجازه استفاده از اون رو ندارن. درنتیجه ممکنه حتی با دور زدن لیست سیاه هم، حساب دیجیتالی شما مسدود شه. بهتره بدونین که حتی صرافی متمرکز بایننس که یکی از مهم ترین صرافی های متمرکز شناخته میشه، احراز هویت و ارائه مشخصات هویتی رو برای تمامی کاربرها اجباری کرده. 

چرا احراز هویت در صرافی های متمرکز اینقدر مهمه که حتی به خاطرش بعضی از کشور ها رو در فهرست سیاه قرار دادن؟صرافی های متمرکز تحت نظارت سازمان ها و دولت ها هستن. این نوع از صرافی ها برای اینکه بتونن به فعالیت خودشون ادامه بدن نباید از چارچوب قوانین دولتی خارج بشن.

در واقع میشه گفت قوانین دولتی، صرافی های متمرکز رو مجبور به اجباری کردن احراز هویت کرده. چیزی که تو صرافی های غیرمتمرکز وجود نداره.در صرافی های غیرمتمرکز هیچ نیازی به واسطه نیستش و همه معامله ها با استفاده از قرارداد هوشمند انجام میشن. 
از اونجایی که هیچ دولت و یا سازمانی به نحوه عملکرد این نوع صرافی ها نظارتی نداره پس هیچ اجباری برای احراز هویت کاربرها نیستش. 

استفاده از صرافی غیرمتمرکز برای کاربرهای ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار هستش. کاربرهای ایرانی میتونن بدون نگرانی از مسدودیت حسابشون و یا تحریم توسط دولت های دیگه به خرید و فروش در دنیای ارز دیجیتال بپردازن. 

  •    نگهداری دارایی در والت شخصی

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

نگهداری دارایی در صرافی های متمرکز و صرافی های غیرمتمرکز فرق میکنه. بهتره بدونین وقتی شما دارایی خودتون رو به صرافی های متمرکز میسپارین دیگه صاحب و مالک اون دارایی ها نیستین.بلکه تمامی اون رو به عنوان یه امانت به دست مالک صرافی میسپارین. گاهی اوقات ممکنه صرافی مانع از دسترسی شما به دارایی هاتون بشه و یا حتی بدون اینکه شما خبرداربشین، تمامی دارایی های شما رو سرقت کنه. 

اما صرافی های غیرمتمرکز برخلاف صرافی های متمرکز، دارایی رو در کیف پول شخصی یا والت ذخیره میکنن. برای همین دیگه نیازی به صرافی ندارین.علاوه بر این، برای انجام تراکنش ها هم هیچ نوع کارمزدی پرداخت نکرده و کنترل دارایی ها دست خودتون هستش. 

  •    ایمن در برابر هک 

همونطور که می دونین ارز دیجیتال دارای یه هسته و یه سرور مرکزی هستش. برای همین ممکنه مورد توجه هکر ها قرار بگیره و تمامی اطلاعات حساب شما دزدیده بشه.یکی از بهترین ویژگی های صرافی های غیرمتمرکز این هستش که در برابر هک و هر نوع حملات سایبری امنیت بالایی داره. حالا میپرسین چرا؟ خب ما بهتون دلیلش رو میگیم. پس بیاین ادامه مقاله .

بهتره بدونین که در صرافی های غیرمتمرکز هیچ سرور مرکزی وجود نداره که هکر ها بتونن از طریق اون وارد حساب شما شده وتمامی دارایی هاتون رو ازتون بگیرن.یکی از دلایل دیگه ای که باعث افزایش امنیت صرافی های غیرمتمرکز هستش اینه که تمامی دارایی ها و ارزهای دیجیتال در کیف پول شخصی ذخیره می شن و این باعث میشه هیچ هکری توانایی ورود به حساب شما رو نداشته باشه. 

  •    نبود هیچ نوع محدودیت در برداشت وجه 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟  

بهتره بدونین صرافی های متمرکز و غیر متمرکز در نحوه برداشت وجه هم تفاوت هایی با هم دارن. در صرافی های متمرکز، برداشت وجه با محدودیت رو به رو هستش.مثل بعضی از صرافی ها اجازه نمی دن که بیش از حد معین، نسبت به برداشت وجه اقدام کنین. این مورد یکی از نقاط ضعف صرافی های متمرکز شناخته میشه که اجازه نمیده فرد نسبت به دارایی خودش حس مالکیت داشته باشه. 

در صرافی های غیرمتمرکز، رمز ارزها در والت های شخصی قرار دارن و از اونجایی که هیچ کنترلی بر مقدار برداشت وجه وجود نداره شما می تونین بدون محدودیت نسبت به برداشت وجه اقدام کنین. 

  •    فهرست بندی ازاد توکن های جدید

فهرست بندی توکن های جدید تو صرافی های متمرکز نیاز به زمان زیادی داره چون برای اینکار، تیم صرافی باید ساعت ها در موردش مذاکره کنن و بعد از کاغذ بازی های زیاد به یه نتیجه برسن. در صرافی های غیرمتمرکز نیازی به مذاکره و کاغذ بازی های زیاد نیست. هر شخص و مالک دارایی به راحتی می تونه با توجه به قوانین قرارداد هوشمند، توکن های جدید رو فهرست بندی کنه.

بهتره بدونین این ویژگی صرافی غیرمتمرکز پیامد های مثبت و منفی به همراه داره. پیامد منفی این امر در صرافی غیرمتمرکز این هستش که ممکنه کاربر توانایی تشخیص توکن های بدون ایراد و یا بدون اینده رو نداشته باشه که در این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

اما اگه کاربر بتونه تحقیقات کافی در مورد توکن ها داشته باشه و به اطلاعات خوبی در مورد اونا برسه، می تونه با هزینه خیلی کم به توکن های بسیار باارزش دست پیدا کنه.در حقیقت میشه گفت توکن های جدید وقتی وارد صرافی غیرمتمرکز می شن، قیمت کمتری دارن ولی وقتی وارد صرافی متمرکز می شن با افزایش قیمت همراه هستن که به اصلاح بهش پاپ قیمت می گن. 

تا اینجای مقاله در مورد مزایای استفاده از صرافی غیرمتمرکز صحبت کردیم. اما بهتره بدونین که این نوع صرافی هم درست مثل صرافی های دیگه دارای معایبی هستش که اشنایی با این موارد برای استفاده بهتر و مفید تر از این نوع صرافی خیلی مهمه.پس بریم که با معایب استفاده از صرافی های غیرمتمرکز هم اشنا بشیم. 

مقاله پیشنهادی: صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز چیست و چه تفاوتی دارند؟

معایب استفاده از صرافی های غیرمتمرکز 

  •     عدم تبدیل پول فیات به ارز دیجیتال 

صرافی های غیر متمرکزمعایب استفاده از

همونطور که میدونین، صرافی های غیرمتمرکز بر پایه قرارداد هوشمند ایجاد شدن که هیچ نوع واسطه ای برای انجام معامله در این صرافی وجود نداره.یکی از معایب صرافی غیر متمرکز این هستش که نمی تونین رمز ارز های خودتون رو به پول فیات تبدیل کرده و به حسابتون واریز کنین.

این مورد برای کاربرهای خارجی یه مشکل بزرگه.پول فیات در واقع به دلار، یورو و ... گفته می شه که تحت نظارت دولت و بانک ها قرار داره. از اونجایی که این نوع از سازمان ها و نهاد ها هیچ سروکاری با صرافی های غیرمتمرکز ندارن، شما نمی تونین از پول فیات برای استفاده کنین. 

  •   نبود نقدینگی 

یکی از ویژگی های خوب صرافی های متمرکز در این هستش که به صورت متداوم در حال معامله هستن. اما صرافی های غیرمتمرکز نسبت به صرافی های متمرکز، کاربر زیادی ندارن. 
به خاطر همین، حجم معاملات در این نوع از صرافی ها خیلی کمه. تا جایی که ممکنه تکمیل سفارش خرید یا فروش، مدت زیادی طول بکشه. 

  •  کارمزد بالا 

بهتره بدونین که صرافی های غیرمتمرکز کارمزد بالاتری نسبت به نوع دیگر صرافی ها دارن. همونطور که می دونین این نوع صرافی برپایه بلاک چین هستش.
برای انتقال رمز ارز در بستر بلاک چین ها نیاز به پرداخت کارمزد بالایی دارین. 

  •  نبود رابط کاربری قوی

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

یکی از مشکلات اساسی صرافی های غیرمتمرکز در این هستش که رابط کاربری قوی ندارن. به عنوان مثال اگه به عنوان یه شخص تازه وارد در دنیای ارز دیجیتال وارد این نوع صرافی بشین، ممکنه گیچ شده و حتی نتونین معامله خیلی خوبی هم انجام بدین.

  •     عدم پشتبانی از معاملات صورت گرفته

یکی دیگه از مشکلات این نوع صرافی ها عدم وجود ابزارهای معاملاتی کافی هستش که این مورد باعث محدود شدن قدرت معامله کننده ها میشه. اما در صرافی های متمرکز، از ابزارهایی مثل اسپات تریدینگ، مارجین تریدینگ و.. برای افزایش سود استفاده میشه و هیچ محدودیتی برای معامله کننده نداره. 

  •    نبود پشتیبانی مناسب 

یکی از معایب اصلی صرافی های غیرمتمرکز این هستش که هیچ شخصی مسئول پاسخگویی به مشکلات به وجود اومده نیستش.در صرافی های متمرکز، در صورت بروز مشکل مثل فراموش کردن رمز عبور یا اشتباه در انتقال پول، می تونین با بخش پشتیبانی صرافی صحبت کرده و مشکلتون رو حل کنین.
اما از اونجایی که این مورد در صرافی های غیرمتمرکز وجود نداره باید نسبت به حفظ اطلاعات حساب و دارایی هاتون نهایت دقت رو داشته باشین. 

بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟

بهتره بدونین بعضی از صرافی های غیرمتمرکز هیچ نوع خدماتی به کاربرهای ایرانی ارائه نمی کنن. برای همین می خوایم شما رو با بهترین صرافی هایی اشنا کنیم که در بین کاربرهای ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار هستن. 

  •     صرافی یونی سواپ ( uniswap)

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟

این نوع صرافی از نوع غیرمتمرکز هستش که بر پایه بلاکچین اتریوم گسترش یافته. در این صرافی شما می تونین اتریوم و توکن های ERC20 رو مبادله کنین.در این نوع از صرافی، شما می تونین به کل دارایی خودتون دسترسی داشته باشین بدون اینکه مورد حملات سایبری و یا ورشکستگی صرافی قرار بگیرین. 
علاوه بر این، نیازی به احراز هویت ندارین و میتونین به صورت ناشناس نسبت به انجام مبادلات اقدام کنین. همچنین کمترین میزان دریافت کارمزد تراکنش رو داره.این نوع صرافی، برای هر معامله فقط 0.03 درصد هزینه دریافت می کنه.که باعث افزایش محبوبیت صرافی غیر متمرکز یونی سواپ شده. 

  •    صرافی غیرمتمرکز وان اینچ ( 1inch)

این نوع صرافی در واقع ترکیبی از چند نوع صرافی غیرمتمرکز هستش. به همین دلیل می تونین از توکن های متفاوتی در این بستر استفاده کنین.

  •    صرافی غیرمتمرکز Dydx

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟

این صرافی برپایه بستر بلاکچین اتریوم توسعه یافته. وام گیری، وام دهی و انجام معاملات ارزی از مزیت های استفاده از این نوع صرافی غیرمتمرکز هستن. 

  •     صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ ( pancakeswap)

این نوع صرافی برپایه زنجیره بایننس توسعه یافته. تو این نوع از صرافی غیرمتمرکز فقط می تونین از توکن های bep-20 که توکن های بایننس هستن استفاده کنین. همینطور می تونین توکن های ERC20 رو به توکن های bep-20 تبدیل کنین.این نوع صرافی رو میشه از معروف ترین دکس ها یا صرافی های متمرکزی دونست که روی شبکه بایننس اسمارت چین قرار داره. 

شما میتونین در این نوع صرافی، به لاتاری، بازار ان اف تی، معاملات دائمی، استیکینگ، ییلدفارمینگ و... هم دسترسی داشته باشین. 

  •     صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ(sushiswap)

این نوع از صرافی درست مشابه صرافی یونی سواپ هستش با این تفاوت که نسبت به اون از روش های مدرن تر استفاده کرده و پیشرفته تره.

  •     صرافی غیرمتمرکز سیف پال(safepal)

سیف پال رو میشه یه کیف پول ارز دیجیتال دونست که با صرافی بایننس ارتباط داره. شما می تونین با استفاده از این نوع صرافی بدون نیاز به احراز هویت به همه قابلیت های صرافی غیرمتمرکز بایننس دسترسی داشته باشین. 

تاثیر قانون گذاری صرافی ها در افزایش استفاده از صرافی های غیرمتمرکز 

 صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

این روزها، اعمال فشار های قانونی روی صرافی های متمرکز خیلی بیشتر از گذشته شده و همین مورد باعث افزایش علاقه به استفاده از صرافی های غیر متمرکز میشه. دولت ها از تاثیر رمز ارز ها روی اقتصاد ملی وحشت دارن. برای همین قانون های سختی برای صرافی های متمرکز وضع می کنن تا بتونن اونارو مسدود کنن. اما از اونجایی که شبکه های غیرمتمرکز تحت نظارت هیچ نوع سازمانی نیستن، می تونن به راحتی و با ازادی کامل به فعالیت خودشون ادامه بدن. 

با تمام این ها، صرافی های غیر متمرکز هنوز هم با نهاد ها و دولت های قانون گذار طرف هستن که این باعث افزایش محبوبیت صرافی های غیر متمرکز میشه. با این حال، برخی هم عقیده دارن که صرافی های غیرمتمرکز هیچوقت نمی تونن جای صرافی های متمرکز رو بگیرن چون خدمات زیادی برای ارائه ندارن. 

مقاله پیشنهادی: 4 صرافی خارجی برتر ارز دیجیتال

سخن پایانی 

در مقاله صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟سعی کردیم شما را با ماهیت انواع صرافی های ارز دیجیتال، انواع ان و مزایا و معایب صرافی های غیرمتمرکز که از اصلی ترین عناوین این مقاله بود اشنا کنیم.در پایان این بخش نیز، چند مورد از بهترین صرافی های غیرمتمرکزی را معرفی کردیم که برای استفاده کاربران ایرانی بسیار مناسب هستند. 

امروزه، ارز دیجیتال بالاترین میزان محبوبیت رو در بین انواع برنامه ها و نرم افزارهای درامد زا داشته. همونطور که می دونین برای ورود به دنیای ارز دیجیتال نیاز به ثبت نام در صرافی هایی دارین که بتونین از این طریق نسبت به انجام مبادله ها اقدام کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟ 

در مورد صرافی غیرمتمرکز چیست؟ بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟  نظر دهید
سوال امنیتی :5+83 = ?