اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟"


  • 23:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

در این مقاله به شما توضیح میدهیم که اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟ تا از یک راز موفقیت در معامله گری، پرده برداریم. ترید ارزهای دیجیتال و به طور کلی فعالیت در بازارهای مالی، چیزی بیشتر از خرید و فروش دارایی ها است. در این بازار شما باید علاوه بر دانش تحلیلی نمودار و کلیت بازار، از اصول و نکات روانشناسی ترید هم اطلاع داشته باشین.

به طور کلی روانشناسی ترید در بازار ارزهای دیجیتال شامل مجموعه ای از رفتارهایی است که معامله گر ها برای مدیریت احساسات خودشون به اون نیاز دارن. در معامله گری ارز دیجیتال احساسات مختلفی مثل ترس، طمع، هیجان، امید، ریسک و. . . تریدر رو احاطه میکنه که ممکنه تحت فشار این احساسات، تصمیمات و اقدامات درستی رو در بازار انجام نده.

به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله به در مورد این موضوع که اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟، بپردازیم و تعدادی از نکات مهم ترید ارز دیجیتال رو هم براتون ذکر کنیم. امیدواریم که این مقاله در افزایش موفق در تریدهایی که انجام میدهید، تاثیر گذار باشد.

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال 

اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

قبل از اینکه بخوایم در مورد این موضوع که روانشناسی ترید چیست؟ صحبت کنیم، بهتره بریم سر اصل مطلب و بررسی کنیم که روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟
به طور کلی بازارهای مالی مختلف از جمله بازار کریپتوکارنسی ها، دارای سه بعد مختلف هستن که شامل موارد زیر است: 

  1.    بعد تحلیلی بازار
  2.    بعد روانشناسی بازار
  3.     بعد مدیریت سرمایه در بازار

بیشتر معامله گرهای تازه کار و کم تجربه تر، بر روی بعد تحلیلی بازارهای مالی مختلف تمرکز میکنن و از ابعاد دیگه اون غافل میشن. در حالی که برای شناخت کامل بازارها، حتما باید تمامی ابعاد آن را بشناسین و مورد بررسی قرار بدین.

ممکنه بسیاری از شما فکر کنین که تحلیلگر و معامله گر ارز دیجیتال بودن، یک چیز هستن، اما این دو مبحث به دنیاهایی کاملا متفاوت مرتبط هستن. ممکنه شما هم افرادی رو دیده باشین که در حوزه تحلیل استاد بودن ولی هیچ وقت نتونستن تریدرهای خوبی باشن. همچنین احتمالا افرادی رو دیدین که تریدرهای سودده در بازار هستن، اما بیشتر تحلیل های اون ها درست نیست.

افرادی که صرفا تحلیلگر خوبی هستن، سعی دارن که بدون در نظر گرفتن مدیریت سرمایه و روانشناسی بازار رو بررسی کنن. به همین دلیل هم هیچ وقت نمیتونن به یک تریدر موفق و سودده تبدیل بشن. از طرف دیگه، اون دسته از معامله گرهایی که به هر سه بعد بازارهای مالی تسلط پیدا میکنن، همون 2 درصد پیروز هستن که به سودهای مستمر و بالا رسیدن.

همونطور که میبینین روانشناسی و قدرت تسلط به احساسات یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر معامله گر بازارهای مالی باید داشته باشه. به همین دلیل باید به این مقوله توجه ویژه ای داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی روانشناسی به علم مطالعه و رفتار های انسانی گفته میشه؛ اما این مفهوم وقتی وارد دنیای ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی میشه، کمی از مفهوم اصلی خودش فاصله میگیره. شاید برای شما هم سوال باشه که منظور از روانشناسی ترید ارز دیجیتال چیست؟روانشناسی ترید با ارز دیجیتال به مجموعه ای از رفتارهایی گفته میشه که معامله گرها میتونن با کمک اون ها، احساسات خودشون رو مدیریت کنن. این رفتارها میتونه به میزان زیادی بر روی معامله های موفق تریدرها تاثیر بذاره و شانس پیروزی اونها رو افزایش بده. 

البته از دیدگاهی دیگر میتونیم روانشناسی بازار رو بررسی حرکت قیمت در یک بازار مالی، با توجه به رفتارهای احتمالی و احساسات فعالان آن بدونیم. همچنین برخی از افراد روانشناسی بازار رو به عنوان احساسات و رفتارهایی میدونن که در زمان معامله، تریدر رو احاطه میکنن و میتونن روی تصمیم گیری های اون تاثیر گذار باشن. 

به طور کلی علم روانشناسی در معامله به دنبال شناخت و درک احساسات و رفتارهای تریدرها است. دو حسی که بین تمامی معامله گر ها وجود داره، احساس ترس و طمع هستن که اگه فردی نتونه اون ها رو کنترل کنه، معامله گر موفقی نخواهد بود. البته معامله گرها با احساسات دیگه ای مثل: امید، هیجان، اضطراب، ریسک، خشم، انتقام و. . . هم دست و پنجه نرم میکنن. 

احساسات معامله گرها بر روی چارت قیمتی تاثیر میذاره و به همین دلیل با تحلیل تکنیکال میتوان نسبت به ترس یا طمع سایر تریدرها اطلاع پیدا کرد. به همین دلیل تسلط بر روانشناسی بازارهای مالی در تحلیل تکنیکال هم بسیار کاربردی خواهد بود. با این تفاسیر میشه به این نتیجه رسید که رسیدن به موفقیت در ترید، به روانشناسی بازار هم مربوط است.


 اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

چرخه احساسات در بازار ارز دیجیتال

طبق علم اقتصاد رفتاری، تمامی تغییرات قیمتی که در بازار اتفاق میفته، به دلیل روانشناسی و احساسات معامله گر ها است و احساسات فعالان یک بازار میتونه محرک اصلی بازار باشه. در واقع احساسات بازار نتیجه ترکیب احساسات و انتظارات شخصی معامله گر ها میباشد.

مثلا اگه بیشتر فعالان یک بازار اعتقاد داشته باشن که قیمت افزایش پیدا میکنه، احساسات بازار مثبت خواهد بود؛ به چنین شرایطی بازار گاوی میگن. در صورتی که برعکس این اتفاق رخ بده و معامله گرها انتظار اصلاح قیمتی رو داشته باشن، بازار احساسات منفی داره که به این شرایط، بازار خرسی میگن.
برای اینکه این دو مثال رو بهتر و بیشتر درک کنین، بهتره که توضیحات تکمیلی تری رو در مورد اون ها بهتون ارائه بدیم.

احساسات در بازار صعودی (گاوی)

این نوع احساسات مربوط به بازارهای مثبت است که تو اون ها خریداران قدرت بیشتری رو دارن. معمولا دیدگاه سرمایه گذارها در چنین شرایطی بالاتر رفتن قیمت هستش و معاملات خرید انجام میدن. در چنین بازارهایی احساسات اصلی موارد زیر هستن:

  • هیجان و خوشحالی
  • حرص و طمع
  • خوشبینی به بازار
  • اعتماد 

احساسات مثبت باعث میشن که قیمت ها در چنین شرایطی رشد بیشتری رو تجربه کنه. هر چقدر قدرت خریدارها بیشتر باشه، قیمت هم بالاتر میره. اشکال این نوع بازارها اینه که با ایجاد تقاضای کاذب، قیمت بیش از حد بالا میره و حباب بوجود میاد. در صورتی که بازار به این مرحله برسه، شرایطش پر ریسک تر میشه.

با ترکیدن حباب قیمت ها، ریزش شدیدی اتفاق میفته و حتی ممکنه که تا مدت ها این بازار دچار رکود بشه. به همین دلیل در چنین بازارهایی مدیریت احساسات و داشتن دید منطقی نسبت به روند از مهمترین نکات روانشناسی ترید ارز دیجیتال است.

اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

 
احساسات در بازار نزولی (خرسی)

با توجه به اینکه حرکت بازارهای مالی از یک چرخه پیروی میکنه، روند نزولی هم بخشی از این چرخه است. با ریزش بازار ها، بیشتر سرمایه گذارها احساس غم و اندوه میکنن. اولین مرحله از یک بازار خرسی انکار است که در این مرحله معامله گرها معتقدن که قیمت قراره دوباره صعودی بشه، به همین دلیل هم دارایی های خودشون رو نقد نمیکنن.

با پایین اومدن بیشتر قیمت، کم کم احساساتی مثل خشم و افسردگی هم بوجود میان. سر انجام وقتی که این احساسات منفی به اوج خودشون رسیدن، بیشتر معامله گر ها با ضرر سنگین از این بازار خارج میشن. از این مرحله به عنوان تسلیم شدن یاد میشه. 
احساسات اصلی که در بازار خرسی وجود داره، موارد زیر هستن:

  • اضطراب
  • انکار
  • ترس
  • وحشت
  • دلسردی

در نمودار بالا تمامی مراحل احساسی که در یک سیکل حرکتی بازار اتفاق میفتن رو براتون ذکر کردیم.

روانشناسی بازار؛ راز موفقیت در معامله گری

در ادامه مقاله اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟ به یکی از مهمترین بخش ها رسیدیم که راز موفقیت در معامله گری است. در صورتی که شما هم به دنبال موفقیت در بازار ارز دیجیتال هستین، این قسمت رو با دقت مطالعه کنین.روانشناسی ترید رو میتونیم اصلی ترین تفاوت بین 2 درصد برنده و 98 درصد ضررکننده بازار بدونیم. طبق بررسی های انجام شده، 2 درصد معامله گر سودده و موفقی که در بازارهای مالی فعالیت دارن، رفتارهای کاملا متفاوتی رو دارن و معاملات اون ها هم تفاوت هایی رو داره.

برای درک بهتر این موضوع شاید بهتر باشه که مثالی رو براتون ذکر کنیم؛ در حال حاضر سیگنال ها، تحلیل و پیش بینی های مختلفی در مورد قیمت ارز دیجیتال در پلتفرم های مختلف منتشر میشه که در بیشتر مواقع هم درست از آب درمیان. اما با بررسی سود های این تحلیلگر ها، به این واقعیت ها میرسیم که:
1.    درصد قابل توجهی از این افراد هیچ سرمایه ای رو وارد بازار ارزهای دیجیتال نکردن و هیچ گونه فعالیتی رو هم در این حوزه انجام نمیدن.
2.    بعضی از این افراد با وجود سپرده گذاری های بالایی که در بازار ارزهای دیجیتال دارن، اما متحمل ضررهای سنگینی میشن و در بیشتر مواقع، ترجیح میدن که از فعالیت در این بازارها کناره گیری کنن.
3.    بیشتر تحلیلگرها با وجود اینکه به سرمایه گذاری های بلند مدت تاکید دارن و در تحلیل های خود از سودهای 100 – 200 درصدی حرف میزنن؛ اما با سود های پایین 10 الی 20 درصدی از بازار خارج میشن و اطمینانی رو به تارگت هایی که اعلام کردن، ندارن.

این موضوع به خوبی میتونه اهمیت روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال رو نشون بده. معمولا این دسته از تحلیلگرها، با وجود مهارت های بالایی که در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارن، به اصول روانشناسی تسلط کافی رو ندارن. به همین دلیل هم بیشتر اون ها هیچ وقت نمیتونن به یک سود پایدار و مستمر در بازار ارزهای دیجیتال برسن.

با این تفاسیر کاملا طبیعیه که تنها دو درصد از معامله گر ها میتونن به سود های مستمر در بازار ارزهای دیجیتال دست پیدا کنن. درسته که داشتن دانش تحلیلگری اهمیت بالایی رو در بازارهای مالی داره، اما به تنهایی نمیتونه عامل موفقیت در بازار ارز دیجیتال باشه. به همین دلیل بهتره که در کنار مهارت های تحلیلی خود، روانشناسی بازار رو هم یاد بگیرین.

اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

 
شرکت در دوره های آموزشی و یا مطالعه انواع کتاب روانشناسی بازار ارز دیجیتال و کتاب روانشناسی ترید، میتونه در این زمینه برای شما مفید باشه. همچنین انجام دادن تمرین های مختلف روانشناسی برای افزایش تسلط به احساسات و رفتارتون هم میتونه که به شما برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای کمک کنه.

آشنایی با اصول روانشناسی ترید ارز دیجیتال

معامله گری ارز دیجیتال چالش های بسیار زیادی رو داره که یکی از اونها درک روانشناسی بازار ارز دیجیتال است؛ اما در صورتی که با اصول روانشناسی ترید آشنا باشین، میتونین چالش هایی که در مسیر سرمایه گذاری در این بازار پیش روی شما قرار میگیرن رو به بهترین شکل ممکن مدیریت کنین.
 در ادامه تعدادی مهمترین اصل های روانشناسی بازار ارز دیجیتال رو ذکر کردیم که آشنایی با اون ها برای بقا در این بازار اهمیت بالایی رو داره.

اصل اول؛ افسوس فرصت های از دست رفته را نخورید.

فرصت های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع هستن. میتونیم این فرصت ها رو مثل اتوبوس هایی در نظر بگیریم که هر لحظه از ایستگاه اتوبوس حرکت میکنن؛ شما همیشه فرصتی رو برای سوار شدن به یکی از این اتوبوس ها خواهید داشت. اما بهتره که قبل از سوار شدن هدف خودتون و مسیر رسیدن به اون رو مشخص کنین تا به بیراهه نرید.

اصل دوم؛ بازار بهترین معلم برای شماست.

تمامی اصول و مهارت هایی که باید در مورد بازار ارزهای دیجیتال و روانشناسی اون یاد بگیرین، از بازار نشات میگیرن. به همین خاطر بهترین معلم و راهنمایی که در این مورد خواهید داشت و به موفقیت در تریدها کمک میکنه، خود بازار هست. سعی کنین با بررسی گذشته بازار و تاثیر احساسات در قیمت ارزهای دیجیتال در بازه های زمانی مختلف، دانش خودتون رو بیشتر کنین.

اصل سوم؛ اختلاف دیدگاه بین تریدرها همیشه وجود دارد.

اگه همه در معامله گری ارز دیجیتال همه مثل هم فکر میکردن و دیدگاه مشابهی رو داشتن، دیگه بازاری وجود نداشت؛ چرا که ماهیت این بازار قرار گرفتن خریداران و فروشندگان در برابر یکدیگر است. اما این که شما در کدوم طرف قرار میگیرید و کدوم طرف قراره که برنده باشه، توسط عوامل مختلفی از جمله روانشناسی بازار مشخص میشه.

اصل چهارم؛ تنها تصمیم گیرنده شما هستید.

ممکنه که شما تحلیلگر بسیار خوبی باشید و بیشتر تحلیل های شما به تارگت خودشون برسن، اما تا زمانی که دکمه خرید یا فروش را نزنید، هیچ اتفاقی نمیفته و نمیتونین کسب سود کنین. به همین دلیل است که تصمیم گیرنده نهایی برای ورود به یک معامله شما هستین. پیشنهاد ما اینه که برای پرهیز از ریسک های بیجا، تنها پوزیشن هایی که از سوددهی اونها مطمئنید رو برای ترید انتخاب کنید.

اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟
 

اصل پنجم؛ تا وقتی که شما نخواهید، بازی تمام نمیشود.

بازار ارزهای دیجیتال بالا و پایین و نوسانات بسیاری رو داره. گاهی اوقات ممکنه بعد از باز کردن یک معامله، وارد ضرر بشین و یا اینکه بلافاصله سود کنین. توجه داشته باشین که این ضرر و سود تحقق نیافته هستن و تا وقتی که پوزیشن معاملاتی خودتون رو نبندید و یا اینکه حد سود و ضرر شما زده نشه، هیچ سود و ضرری هم نمی کنین.

اصل ششم؛ مسئولیت ضررها و سودهای خود را گردن بگیرید.

بسیاری از افراد در مواقعی که بازار برخلاف پیش بینی های اون ها حرکت میکنه، از زمین و زمان ایراد میگیرن و عوامل مختلفی رو مقصر میدونن. اما واقعیت اینه که مسئولیت تمامی ضرر و سودهایی که در بازار ارزهای دیجیتال میکنین، خودتون هستین. به همین دلیل باید مسئولیت اونها رو به عهده بگیرین.

مقاله پیشنهادی: 10 ویژگی اساسی یک تریدر حرفه ای

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله توضیح دادیم که اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟ و چرا باید به بعد روانشناسی بازارهای مالی توجه داشته باشید. در واقع راز موفقیت در معامله گری که در ابتدا این مقاله بهش اشاره کردیم، تسلط به روانشناسی ترید در ارز دیجیتال و کنترل احساسات بود. توجه به نکات روانشناسی تریدی که در این مقاله ذکر میکردیم، میتوانند موفقیت در تریدهایی که انجام میدین رو به میزان چشمگیری بیشتر کنن.

امیدواریم که این مطلب بتونه به شما در زمینه تسلط بیشتر به بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال کمک کنه. در صورتی که سوالی رو در این مورد داشتین، میتونین در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارین تا شما رو راهنمایی کنیم.
سربلند و پرسود باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟

در مورد اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+87 = ?