واگرایی divergence در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 22:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد واگرایی یا divergence برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال بپردازیم و محدودیت های استفاده از واگرایی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با شناسایی واگرایی ها در تحلیل تکنیکال، قیمت ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کرده و معامله های خودتون رو انجام بدین. بازار ارزهای دیجیتال همانند سایر بازارهای مالی نوسانات قیمتی زیادی داره که همین نوسانات قیمتی فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران و تریدرها فراهم می کنه. به این ترتیب، شما نیز می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال به دست بیارین. البته به شرطی که بتونین بهترین نقاط خرید و فروش رمز ارزها رو شناسایی کنین.

آشنایی و تسلط به مفاهیم و ابزارهای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، یکی از ارکان مهم در روند معاملات این بازارهاست. واگرایی یا divergence نیز یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال هست که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد واگرایی یا divergence برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال بپردازیم و محدودیت های استفاده از واگرایی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

برای تسلط کامل به مباحث تکنیکال دوره آموزش تحلیل تکنیکال را به شما توصیه می کنیم.

واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم واگرایی یا divergence رو در تحلیل تکنیکال شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی اتفاق میفته که قیمت ارز دیجیتال در چارت قیمتی برخلاف اندیکاتور حرکت کنه. واگرایی می تونه نشون دهنده بازگشت قیمت ارز دیجیتال از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشه. واگرایی ها می تونن مثل الگوهای بازگشتی عمل کرده و یا به عنوان الگوی ادامه دهنده باشن.

مقاله پیشنهادی: تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز چیست؟

جالب اینجاست که بدونین واگرایی در تحلیل تکنیکال هنگامی رخ میده تا روند قیمت با یه شاخص و اندیکاتور یکی نباشه. برای مثال اگه اندیکاتور RSI روندی منفی رو نشون بده، ولی قیمت ارز دیجیتال روند مثبت و صعودی داشته باشه، در این شرایط میشه گفت واگرایی اتفاق افتاده. واگرایی یا divergence به تریدر هشدار میده که قیمت ارز دیجیتال ممکنه تغییر روند بده. هشدار واگرایی برای معامله گران از اهمیت زیادی برخوردار هست، چون احتمال تغییر روند خیلی زیاده. بنابراین، در زمان تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، مفهوم واگرایی رو زیر نظر داشته باشین تا بتونین تحلیل های دقیق تری انجام داده و قیمت رمز ارزها رو پیش بینی کنین.

انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال کدامند؟

انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی اتفاق میفته که قیمت ارز دیجیتال در چارت قیمتی برخلاف اندیکاتور حرکت کنه. واگرایی می تونه نشون دهنده بازگشت قیمت ارز دیجیتال از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشه. واگرایی در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی داره که باید اون ها رو بشناسین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ به معرفی انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

•    واگرایی معمولی

یکی از انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال، واگرایی معمولی هست. در این نوع واگرایی زمانی که روند قیمت صعودی هست و قیمت به قله جدیدی میرسه، روند اندیکاتور برخلاف اون هست و با روند صعودی قیمت به قله بالاتری نمی رسه و قله جدید پایین تر هست. برای قیمت نزولی برعکس این عمل می کنه. نمودار قیمت با گذشت زمان به کف پایین تری میرسه، ولی اندیکاتور کف بالاتری رو تشکیل میده. در نتیجه این نوع واگرایی در تحلیل تکنیکال رو میشه به دو دسته مثبت و منفی تقسیم بندی کرد. در واگرایی منفی معمولی، نمودار شمعی قیمت بر اساس زمان صعودی هست و در واگرایی مثبت معمولی، نمودار شمعی قیمت بر اساس زمان روند نزولی داره.

•    واگرایی مخفی

یکی دیگه از انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال، واگرایی مخفی هست. تفاوت واگرایی مخفی با معمولی این هست که در واگرایی معمولی از نوع مثبت نمودار قیمت زمان و اندیکاتورها در کف روند نزولی بود، ولی در واگرایی مخفی این اتفاق در کف روند صعودی اتفاق می افته. این واگرایی نیز به دو دسته مثبت و منفی تقسیم میشه. واگرایی مثبت مخفی، کف روند صعودی در نظر گرفته میشه و واگرایی منفی مخفی، سقف روند نزولی محسوب میشه.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین تحلیلگر ارز دیجیتال

محدودیت های استفاده از واگرایی چیست؟

محدودیت های استفاده از واگرایی

با توجه به استراتژی های مختلفی که در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود داره، معامله گران نباید فقط از واگرایی ها برای دریافت سیگنال خرید و فر استفاده کنند، بلکه باید سایر گواه های تحلیلی در کنار واگرایی ها بررسی بشه تا بتونن با دقتی بالاتر از نقاط چرخش قیمت و تغییر روند رو درک کنند، چون زمانی که واگرایی اتفاق می افته، به این معنی نیست که قیمت معکوس میشه یا به زودی یه حرکت معکوس رخ میده، واگرایی می تونه برای مدت طولانی ادامه داشته باشه و در چارت قیمتی ارزهای دیجیتال دیده بشه.

یکی از محدودیت های استفاده از واگرایی این هست که در زمان تعیین روند معکوس، استفاده از واگرایی به عنوان یه شاخص مستقل پیشنهاد نمیشه. تکمیل شاخص ها با سایر روش های تجزیه و تحلیل برای تایید الگوهای بازگشت قیمت ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی داره. حتی اگه الگوهای مختلفی به وجود بیان، این تضمین نمی کنه که قیت به زودی معکوس میشه. همچنین اگه واگرایی در یه دوره زمانی طولانی اتفاق بیفته، استفاده از اون به عنوان یه ابزار مستقل برای پیش بینی موقعیت خروج یا ورود می تونه در صورت عدم حرکت قیمت سرمایه بر اساس پیش بینی باعث از دست دادن فرصت ها زیاد و زیان های تحقق نیافته بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد واگرایی یا divergence برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع واگرایی ها در تحلیل تکنیکال بپردازیم و محدودیت های استفاده از واگرایی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با شناسایی واگرایی ها در تحلیل تکنیکال، قیمت ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کرده و معامله های خودتون رو انجام بدین. همونطور که گفتیم، واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی اتفاق میفته که قیمت ارز دیجیتال در چارت قیمتی برخلاف اندیکاتور حرکت کنه. واگرایی می تونه نشون دهنده بازگشت قیمت ارز دیجیتال از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد واگرایی divergence در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد واگرایی divergence در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+84 = ?