سی توکن(cToken) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • 20:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

سی توکن(cToken)؛ توکن های موجود در پروتکل کامپوند! آیا تا الان چیزی درباره این توکن ها شنیدین؟ آیا می دونین سی توکن چیست؟ به نظر شما cToken ها چجوری کار می کنند؟ سی توکن ها چه ویژگی هایی دارن؟ چرا از پروتکل کامپوند استفاده میشه؟ چه کسانی از سی توکن استفاده می کنند؟ چرا cToken ها منحصر به فرد هستن؟ در مباحث مربوط به آموزش ارز دیجیتال؛ نکات مهم درباره سی توکن ها کدامند؟

وقتی که کاربران قصد دارن از پلتفرم Compound سود به دست بیارن، باید رمزارزهای خودشون رو در یه اسمارت کانترکت قرار بدن و طی این کار، اسمارت کانترکت توکن هایی تحت عنوان cToken ایجاد می کنه. در اصل، در محیط پلتفرم کامپاند یه واحد حساب سی توکن اسم گذاری میشه. این توکن ها به وسیله سایر دارایی ها پشتیبانی میشن و حکم نماینده دارایی کاربر رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله سی توکن چیست؟ اطلاعاتی درباره سی توکن ها یا cToken به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های سی توکن ها بپردازیم و عملکرد cToken ها رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این دارایی ها آشنایی داشته باشین.

سی توکن چیست؟

سی توکن چیست؟

احتمالا این سوال رو از خودتون پرسیده باشین که سی توکن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این پرسش بگیم که سی توکن یا cToken یکی از دارایی های ضروری واسه ارتباط با پلتفرم کامپاند محسوب میشن. در واقع، هر وقت که کاربر قصد داره تا وام بگیره یا نقدینگی رو تامین کنه، این کارها رو با استفاده از قرارداد سی توکن ها انجام میده. همچنین زمانی که یه کاربر، رمزارز رو به پروتکل عرضه می کنه، سی توکن ها واسه پیگیری وجوهی که وام دادن و همچنین هر سودی که به دست آوردن، مورد استفاده قرار می گیره.

جالب اینجاست که بدونین هربار که کاربر وجوهی رو به استخر وام دهی ارائه میده، موجودی مربوطه در سی توکن ها واسشون صادر میشه. این موجودی از cTokenها به صورت مستقیم با سهمی که در استخر وام دهی دارن، متناسب هست و هر بلاک سود رو به خودش اختصاص میده. توجه داشته باشین که هر ارز دیجیتال cToken مخصوص خودش رو داره. مثلا اگه کاربر DAI رو به پلتفرم بفرسته، اون cDAI رو به دست میاره. سی توکن ها مبتنی بر شبکه ERC-20 هستن. یعنی میشه اون ها رو در زمان در اتریوم دید و در کیف پول های اتریوم ذخیره میشن. از جمله از این ولت ها می تونیم به متامسک و کوین بیس اشاره کنیم.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش پلتفرم کامپاند

سی توکن ها چه ویژگی هایی دارند؟

سی توکن ها چه ویژگی هایی دارند؟

همونطور که گفتیم، cToken، توکن هایی در پروتکل کامپوند هستن که به وسیله یه ارز دیجیتال دیگه پشتیبانی میشن. وقتی که کاربر ارز دیجیتال خودش رو به پروتکل واریز می کنه، سی توکن ها نمایندگی دارایی های اون رو بر عهده دارن. هر وقت که یه کاربر دارایی خودش رو به استخر وام دهی واریز می کنه، همونقدر سی توکن تولید میشه. cTokenها ویژگی های زیادی دارن که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن. به همین دلیل ما تلاش می کنیم می کنیم در این بخش از مطلب به بررسی ویژگی های سی توکن ها(cToken) بپردازیم.

•    یکی از ویژگی های سی توکن ها این هست که هر دارایی پشتیبانی شده توسط پتفرم مرکب به وسیله یه قرارداد cToken یکپارچه میشه که نمایشی بر اساس EIP-20 از موجودی های ارائه شده به پروتکل هست.
•    یکی دیگه از ویژگی های سی توکن ها این هست که cTokenها ابزار اصلی تعامل با پلتفرم ترکیبی هستن. وقتی کاربر اقدام به مینت می کنه، بازخرید انجام میده، قرض می گیره، وام رو بازپرداخت کرده، اون رو نقد می کنه یا سی توکن ها رو انتقال میده.
•    از اونجایی که قابلیت مبادله دارایی های سی توکن(cToken) با هر توکن ERC-20 دیگه وجود داره، سرمایه گذار یا معامله گر می تونه در پروتکل کامپاند این مبادله رو انجام بده مقدار سود هم به نرخ مبادلات بستگی داره و با نگه داشتن سی توکن سود به دست میاد.
•    یکی دیگه از ویژگی های سی توکن ها این هست که cTokenها با استاندارد شبکه ERC-20 ایجاد میشن، یعنی در اتر اسکن قابل مشاهده هستن و در ولت های اتریوم مثل متامسک ذخیره میشن.

عملکرد cToken چگونه است؟

عملکرد cToken چگونه است؟

حائز اهمیت هست که بدونین سی توکن ها(cToken) به کاربران بازار رمزارزها کمک می کنند تا ارتباط بهتری با شبکه کامپاند داشته باشن. بهتره بدونین توکن های معادل در پروتکل کامپاند در واقع به معنی ارتباط با شبکه Compound هستن، کاربران اون ها رو به وجود میارن، بازخرید می کنند، وام خودشون رو بازپرداخت می کنند، وام رو لیکویید می کنند یا cTokenها رو انتقال میدن.

نکته قابل توجه این هست که در مجموعه دو نوع سی توکن وجود داره که عبارت هستن از CERC-20 و CEther. هر دو این ها از استاندارد شبکه EIP-20 به منظور فعالیت استفاده می کنند. CERC20 نماینده توکن های مبتنی بر ERC-20 اصلی و CEther نشون دهنده اتر یا کوین اصلی شبکه اتریوم هست. بنابراین، عملکردهای اصلی که شامل انتقال یه دارایی در پلتفرم کامپاند هست، در هر نوع دارایی فرق داره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سی توکن چیست؟ اطلاعاتی درباره سی توکن ها یا cToken به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های سی توکن ها بپردازیم و عملکرد cToken ها رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این دارایی ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، سی توکن یا cToken یکی از دارایی های ضروری واسه ارتباط با پلتفرم کامپاند محسوب میشن. در واقع، هر وقت که کاربر قصد داره تا وام بگیره یا نقدینگی رو تامین کنه، این کارها رو با استفاده از قرارداد سی توکن ها انجام میده. این توکن ها ویژگی های زیادی دارن که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از کاربران بازار رمزارزها قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سی توکن(cToken) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در مورد سی توکن(cToken) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+74 = ?