اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Bands) چیست؟

  • 16:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Bands)؛ یکی از قدرتمندترین اندیکاتورهای آموزش تحلیل تکنیکال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این اندیکاتور به دست بیارین؟ اصلا می دونین اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ اندیکاتور باند بولینگر چه کاربردهایی داره؟ چجوری از اندیکاتور باند بولینگر استفاده کنیم؟ به نظر شما استفاده از اندیکاتور باند بولینگر چه مزایا و معایبی به همراه داره؟

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بدون آشنایی با ابزارهای اون نتیجه ای جز شکست و تحمیل ضرر نداره. عدم به کارگیری اندیکاتورها می تونه باعث از دست رفتن فرصت های زیادی در بازار پرنوسان رمزارزها برای تحلیلگران بشه. یکی از پرکاربردترین اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال، اندیکاتور باند بولینگر هست که خیلی از تحلیلگران با این اندیکاتور آشنایی نداره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره اندیکاتور باند بولینگر یا Bollinger Bands به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر بپردازیم و نحوه استفاده از اندیکاتور باند بولینگر رو به شما یاد بدیم.

اندیکاتور باند بولینگر چیست؟

اندیکاتور باند بولینگر چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور باند بولینگر یا Bollinger Bands نوعی اندیکاتور مومنتوم محبوب در تحلیل بازارهای مالی هست که بر اساس یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای دنیا یعنی شاخص قدرت نسبی(RSI) ساخته شده. بولینگر مثل اندیکاتور RSI در درجه اول برای شناسایی نواحی اشباع خرید و اشباع فروش قیمت دارایی ها استفاده میشه. علاوه بر این، باندها اطلاعات مفیدی درباره نوسان های قیمت به تریدرها ارائه میدن.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور باند بولینگر به عنوان ابزاری برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی مورد استفاده قرار می گیره و در واقع نوعی اندیکاتور اسیلاتور هست که کم یا زیاد بودن نوسان بازار و همچنین شرایط خرید یا فروش بیش از حد رو نشون میده. ایده اصلی در اندیکاتور باندهای بولینگر، نشون دادن نحوه پراکندگی قیمت در اطراف میانگین متحرک هست. این اندیکاتور از باند بالایی، باند پایینی و خط میانگین متحرک که به اون باند وسط هم گفته میشه، به وجود اومده.

ویدیوی پیشنهادی: تفاوت اندیکاتورهای MA ،SMA و EMA چیست؟

مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر

مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر

همونطور که گفتیم، یکی از محبوب ترین اندیکاتورهایی که تریدرهای حرفه ای بازار به صورت گسترده استفاده می کنند، اندیکاتور باند بولینگر هست. این اندیکاتور رو میشه برای پیک های لحظه ای قیمت، کف های قیمتی و فرصت های معاملات شورت استفاده کرد. استفاده از این اندیکاتور مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور استوکاستیک Stochastic در تحلیل تکنیکال چیست؟

مزایای استفاده از باند بولینگر

•    اندیکاتور باند بولینگر یکی از شاخص های ضروری در تشخیص نوسان قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال هست.
•    باند بولینگر یکی از محبوب ترین شاخص های تحلیل تکنیکال هست که هم کاربرد اون سادست و هم میشه از اون به عنوان یه اندیکاتور چند منظوره استفاده کرد.
•    باندهای اندیکاتور Bollinger هم به تشخیص نوسانات قیمتی جدید کمک می کنند و هم میشه با اون ها زمان پایان نوسانات رو تشخیص داد.
•    یکی دیگه از مزایای اندیکاتور باند بولینگر این هست که وقتی این اندیکاتور با یه پلتفرم تحلیلی دیگه ترکیب میشه، قابلیت تجزیه و تحلیل چارت های مختلف رو برای معامله گران فراهم می کنه.

معایب استفاده از باند بولینگر

•    یکی از معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر این هست که از این شاخص نمیشه به عنوان نشونه ای درباره ثبات یا روند بی خطر بازار استفاده کرد.
•    باندهای اندیکاتور Bollinger از تحرکات اخیر بازار پیروی می کنند. تا وقتی که نوسانات قیمت در بازار وجود داشته باشه، هیچ سیگنالی به تریدرها ارسال نمیشه.
•    یکی دیگه از معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر این هست که باید این اندیکاتور رو با سایر اشکال تحلیل تکنیکال ترکیب کرد و به تنهایی نمیشه روی اون حساب کرد.

نحوه تشخیص روند قیمت با اندیکاتور باند بولینگر

نحوه تشخیص روند قیمت با اندیکاتور باند بولینگر

بیشتر تریدرها با نحوه تشخیص روند قیمت ارزهای دیجیتال مشکل دارن، یعنی نمی تونن به درستی صعودی یا نزولی بودن رو تشخیص بدن. با استفاده از اندیکاتور Bollinger Bands می تونین روند قیمت رو به طور صحیح تشخیص داده و بر اساس استراتژی که دارین عمل کنین. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم نکاتی رو به شما عرض کنیم که بدون هیچ مشکلی بتونین روند قیمتی ارزهای دیجیتال رو تشخیص بدین:

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور مکدی MACD چیست؟

•    در مرحله اول باید از دو اندیکاتور باند بولینگر استفاده کنین.
•    بهتره رنگ هر کدوم از اندیکاتورهای باند بولینگر رو تغییر بدین تا در روند تشخیص روند قیمتی ارزهای دیجیتال دچار اشتباه نشین.
•    اگه حرکت قیمت بین دو اندیکاتور باند بولینگر باشه، می تونین نتیجه بگیرین که قیمت روند صعودی رو پیش می گیره.
•    اگه حرکت قیمت بالا اندیکاتورهای باند بولینگر باشه، نشون دهنده نزولی بودن روند قیمتی ارزهای دیجیتال هست.
•    توجه داشته باشین که اگه حرکت قیمت پایین اندیکاتورهای باند بولینگر باشه، یعنی روند قیمت قصد داره رنج بزنه و تکلیف مشخصی نداره.

نحوه استفاده از اندیکاتور باند بولینگر چگونه است؟

باندهای بولینگر از دو کانال قیمتی در بالا و پایین و یه خط مرکزی به اسم خط میانگین متحرک هست. ایده اصلی اندیکاتور Bolliger Bands نشون دادن نحوه پراکندگی قیمت ارزهای دیجیتال در اطراف خط میانگین متحرک هست. فشردگی و نزدیک بودن باندها به همدیگه اشاره به ثبات بازار داره و فاصله گرفتن باندها از همدیگه اشاره به نوسانات شدید قیمتی  داره. همچنین اگه برخورد قیمت با باندهای بولینگر به سمت بالا باشه، امکان افزایش قیمت وجود داره و اگه برخورد قیمت با باندهای بولینگر به سمت پایین باشه، احتمال ریزش قیمت وجود داره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ اطلاعاتی درباره اندیکاتور باند بولینگر یا Bollinger Bands به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور باند بولینگر بپردازیم و نحوه استفاده از اندیکاتور باند بولینگر رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، باند بولینگر یکی از بهترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و معامله گران می تونن با استفاده از این اندیکاتور روند قیمتی ارزهای دیجیتال رو تشخیص داده و معاملات پرسودی انجام بدن. همچنین استفاده از این اندیکاتور مزایا و معایب زیادی به همراه داره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Bands) چیست؟

در مورد اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Bands) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+82 = ?