مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال"


  • 07:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال چیست؟  بازار ارز دیجیتال ها پر از شگفتی هاست و درک این شگفتی ها نیازمند دانستن اصطلاحات و زوایایی از این حوزه است. حجم معاملات یکی از اصطلاحات پرکاربرد این بازار هستش که از قسمت های مهم تحلیل تکنیکال به حساب میاد و نشان از حال و اوضاع بازار داره. رصد علامت های کلی در بازار مالی مانند حجم معاملات در تحلیل تکنیکال جایگاه خاصی داره. در واقع اگه حجم معاملات در بازار مالی زیاد باشه نشون دهنده ی اینه که دارایی از روزهای دیگه فعالتره و هوشمندانه خواهد بود که به سراغ سایر اندیکاتورها و شاخص ها برای بررسی بیشتر بریم. 
ارقام بزرگی که در نگاه اول در حجم معاملات به چشم میخوره ممکنه مبتدیان این حوزه رو بهت زده کنه و باعث عقب نشینی اونها بشه. اما به راحتی و با تعابیری کلی میشه از اعداد بزرگ هم بهترین تحلیل‌ ها رو به دست آورد. در ادامه با شناخت مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال و تاثیری که میتونه بر بازار داشته باشه، یک گام دیگه برای شناخت بیشتر دنیای کریپتوکارانسی برمیداریم این مقاله از سری مقالات مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال رو از دست ندین. 

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال چیست؟

حجم در تحلیل تکنیکال چیست؟

حجم (Volume)، مقدار ارز دیجیتال یا سایر دارایی هایی هستش که در یک بازه ی زمانی (معمولاً روزانه) جابه‌جا شده. به عبارتی به تعداد معاملات انجام شده در سهم، شاخص کل و شاخص صنعت در بازه ی زمانی مورد بررسی، حجم گفته میشه. برای مثال، حجم ارز اشاره به تعداد ارز مبادله شده در بین بازه ی زمانی باز و بسته شدن بازار داره و اطلاعاتی مهم برای معامله گران تکنیکال به حساب میاد. حجم معاملات به عنوان یک شاخصه آماری برای تشخیص قدرت خریداران و فروشندگان استفاده میشه و تأثیر زیادی بر افزایش سود و البته کاهش ریسک معاملاتی داره.  
همونطور که گفتیم حجم معاملات تعداد دارایی مبادله شده طی یک بازه ی زمانی هستش و چون برای بررسی حرکت قیمت در بازار ازش استفاده میشه یک اندیکاتور مهم در تحلیل تکنیکال هستش. هرچه حجم یک حرکت قیمتی بیشتر باشه، اون حرکت دارای اهمیت بیشتریست و هرچه حجم در طی یک حرکت قیمتی کمتر باشه، در واقع اون حرکت از اهمیت پایین‌تری برخوردار هستش.
هر مبادله ای که بین خریدار و فروشنده یک ارز انجام میشه در محاسبه ی حجم معاملاتی کلی اون ارز در نظر گرفته میشه. تمامی بازارهای مبادلاتی، حجم معاملات رو ثبت کرده و به شکل اطلاعات حجم معاملاتی به صورت رایگان یا با دریافت هزینه ای با کاربران خودشون به اشتراک میذارن. 
اعداد مربوط به حجم ‌های معاملاتی، ساعتی یکبار طی روز معاملاتی بروز رسانی میشن. البته این گزارش‌ های منتشرشده، تخمینی هستن. هم‌ چنین میزان کلی حجم معاملاتی که در پایان روز هم اعلام میشه، عددی تخمینی هستش. اعداد واقعی و دقیق، در روز بعدی منتشر میشن. 

انواع حجم معامله

انواع حجم معامله

حجم معاملات که به عنوان یک شاخصه ی آماری برای تشخیص قدرت خریداران و فروشندگان استفاده میشه هم انواعی داره. به طور معمول از دو نوع حجم معاملات استفاده میشه:
نوع اول: یکی از دو نوع حجم معاملات استفاده از اندیکاتور OBV هستش که به حجم متوازن هم معروفه. نوع OBV دو حالت ساده و پیچیده داره. برای استفاده از این نوع حجم بهترین راه، استفاده از رایانه هستش چرا که محاسباتش پیچیدگی خاص خودشو داره. مزیت این نوع از محاسبه حجم معاملات اینه که از ترکیب قیمت و حجم معاملات برای میزان سنجی در انجام معاملات استفاده میشه که بسیار هم دقیق هستش.
نوع دوم: نوع دیگه برای محاسبه ی حجم معاملات اندیکاتور حجم یا به اصطلاح (Volume ) هستش که ساده ترین و کاربردی ترین نوع برای محاسبه و نمایش حجم معاملات به حساب میاد. معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنن به طور مرتب از این اندیکاتور برای محاسبه حجم معاملات بهره می‌برن. از کندل ‌های سبز و قرمز در نمودار قیمت استفاده میشه. سبز به معنی افزایش حجم معاملات هستش و قرمز نشان از کاهشی شدن حجم معامله نسبت به روز قبل داره. این اندیکاتور با شفافیتی که دارن می تونن تحلیل خوبی از بازه ‌های زمانی حجم معاملات رو در اختیار معامله‎‌گران قرار میدن. برای درک بهتر اینکه تحلیل تکنیکال چیست؟ مقاله ما رو در این مورد مطالعه کنین.

حجم در تحلیل تکنیکال

حجم در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال که بسیاری از معامله گران یا سرمایه گذاران از اون ستفاده می کنن در واقع استراتژی هستش که بر اساس قیمت گذشته ی دارایی بنا شده و برای تصمیم گیری ورود به یک معامله مورد استفاده قرار می گیره. در واقع تحلیلگران تکنیکال به دنبال پیدا کردن نقاط ورود و خروج در بازار هستن. سطوح حجم معاملات بازار نقش مهمی رو برای دستیابی به این نقاط بازی میکنن. 
برای بررسی میزان اهمیت حرکات بازار، از حجم معاملات که یکی از اندیکاتورهای مهم تحلیل تکنیکال هستش، استفاده میشه. اگه قیمت ها در بازار حرکت بزرگی رو در یک بازه ی زمانی داشته باشه، قدرت این حرکت به دو شکل تفسیر میشه، یکی اینکه این قدرت حرکت به روند ما اعتبار بیشتری میده و دومی اینکه ایجاد بدبینی در خصوص حجم معاملات در اون بازه ی زمانی می کنه و اما هر چه حجم معاملاتی در یک حرکت قیمتی بالاتر باشه، حرکت از اهمیت بیشتری در تحلیل تکنیکال برخوردار هستش و اگه حجم معاملاتی در یک حرکت قیمتی پایین ‌تر باشه، اون حرکت اهمیت پایین‌تری داره. 
تحلیلگران از نمودارهای میله ای برای تشخیص سریع سطوح حجم استفاده می کنن. تشخیص روند در حجم معاملاتی به وسیله ی نمودارهای میله ای آسانتر هستش. زمانی که میله ‌ها در یک نمودار میله‌ای از میانگین بالاتر باشن، شاهد نشانه‌ هایی از حجم معاملاتی بالا و یا قدرت بیشتر بازار، در یک قیمت خاص هستیم. تحلیل‌گران با بررسی نمودارهای میله‌ ای می تونن از حجم معاملاتی به ‌عنوان یک تأییدیه حرکات قیمتی، استفاده کنن. به این صورت که اگه حجم در هنگام حرکات صعودی و یا نزولی قیمت افزایش پیدا کنه، حرکت مد نظر یک حرکت قدرتمند به حساب میاد. مقاله انواع نمودار قیمتی رو هم توصیه میکنیم برای تسلط بیشتر مطالعه کنین.
در ادامه ی بررسی مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال می رسیم به معامله گرانی که قصد گرفتن تاییدیه قیمت از سطوح مقاومتی دارن که به این شکل عمل می کنن: اگر معامله‌گران قصد گرفتن تأییدیه بازگشت قیمتی در سطوح حمایتی رو داشته باشن به حجم خرید بالا نگاه می کنن و برعکس اگه معامله گران به دنبال تاییدیه ی شکست یک سطح حمایتی باشن به دنبال حجم معاملاتی پایین از خریداران هستن.

ارتباط حجم معاملات با قدرت روند

در این قسمت از مقاله ی "مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال" در مورد ارتباط حجم معاملات با قدرت روند در بازار صحبت میکنم. در واقع حجم معاملات نشون دهنده ی قوی یا ضعیف بودن روند مورد بررسی هستش. یعنی اگه در روند صعودی حجم معاملات افزایش داشته باشه این رو نشون میده که رونند صعودی قوی هستش و قدرت دست خریدارن هستش و اگه حجم کاهش داشته باشه نشون دهنده ی ضعیف شدن قدرت روند صعودیه و اخطاری برای بازگشت روند و نزولی شدن اون به حساب میاد. در صورتی که روند نزولی باشه اگه حجم معاملات افزایش داشت باشه قوی بودن روند نزولی رو تایید می کنه و نشون میده که قدرت دست فروشندگانه و اگه حجم کاهش پیدا کنه، نشون دهنده ی ضعیف شدن قدرت روند نزولی هستش. 

قیمت افزایش و حجم افزایش = روند صعودی پر قدرت
قیمت افزایش و حجم کاهش = روند صعودی ضعیف
قیمت کاهش و حجم افزایش = روند نزولی پر قدرت
قیمت کاهش و حجم کاهش = روند نزولی ضعیف

برای اینکه معامله گران بتونن با اطمینان در جهت روند معامله کنن لازمه که حجم معاملات روند موجود در بازار رو تایید کنه. تغییر در اندیکاتور حجم نشانه ای از تغییر جهت روند هستش. از این رو با رسیدن به حمایت معتبر، انتظار افزایش تقاضا و افزایش حجم معاملات خرید رو داریم. همچنین در مقاومت های معتبر افزایش عرضه و حجم معاملات فروش دور از انتظار نیست. 
برای نشون دادن حجم معاملات میشه از اندیکاتورهای متفاوت استفاده کرد. اما استفاده از اندیکاتور حجم، تایید کننده ی الگوهایی هستش که در صورت ترکیب این الگوها با اندیکاتور حجم می توان با اطمینان بیشتری خرید و فروش کرد. نکته ی دیگه اینکه حجم معاملات معمولا جلوتر از قیمت دارایی حرکت میکنه بنابراین با مشاهده ی یک میله ی بلند قرمز رنگ در روند صعودی و همچنین یک میله ی بلند سبز رنگ در روند نزولی، باید در معامله احتیاط بیشتری به کار برد.  

ارتباط حجم معاملات بر ناحیه ی حمایت و مقاومت

حجم در تحلیل تکنیکال

اگه به نمودار قیمت هر دارایی دقت کنین در قسمت هایی از اون حرکت نمودار از کاهشی به افزایشی تغییر مسیر داده، درست در همون قسمتی که حرکت از کاهشی به افزایشی تغییر پیدا کرده رو ناحیه ی حمایت می نامیم. بر عکس ناحیه ی حمایت، زمانی که روند نمودار تغییر مسیر به سمت کاهش میده رو نقطه ی مقاومت میگیم. حجم معاملات می تونه بر ناحیه ی حمایت و مقاومت هر دارایی تاثیر بسزایی داشته باشه. حال اگه مشخص نباشه که در پایان روز برای روند نمودار ارز مورد نظر چه اتفاقی میوفته با مراجعه به عدد حجم معاملات میشه تغییر بعدی رو تا حدودی متوجه شد. به این صورت که اگه حجم معاملات نسبت به روزهای قبل افزایش پیدا کرده باشه می‌‎تونه تاثیر مثبت در دارایی مدنظر ما داشته باشه و اگه کاهشی باشه و رونق در معاملات مانند روزهای قبل نباشه میشه گفت نباید به اونچه که در پیش هستش زیاد امیدوار بود. 

سخن آخر

در این مقاله از سایت آموزش ارز دیجیتال ارزسنج با عنوان " مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال" توضیحات کاملی در مورد مفهوم حجم معاملات داده شد. گفتیم که حجم معاملات تعداد دارایی مبادله شده طی یک بازه ی زمانی و نشون دهنده ی قوت یا ضعف روند مورد بررسی هستش. حجم معاملات تأثیر زیادی بر افزایش سود و کاهش ریسک معاملاتی داره. حجم معاملات می‌بایست روند موجود در بازار رو تأیید کنه تا معامله‌گران بتونن با اطمینان در جهت روند معامله کنن. توجه به این نکته هم مهمه که حجم معاملات معمولاً جلوتر از قیمت سهم حرکت میکنه. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

در مورد مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال نظر دهید
سوال امنیتی :9+91 = ?